جستجو

ترفندهای کامپیوتری

حضرت علی (ع): «زَکوةُ العِلمِ نَشرُهُ؛ زکات علم نشر آن است».
وبلاگ "ترفندها" (سایت پی‌سی‌ترفند) برای عمل به این حدیث شریف و با هدف ارتقاء دانش و مهارت‌های مرتبط با رایانه در ۳۰ مهرماه ۱۳۹۱ ایجاد شده است. به امید آنکه مفید واقع شود.
🔵 کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام:
telegram.me/pctarfandir
🔵 ارتباط با ادمین:
telegram.me/pctarfand_admin

خلاصه آمار

تبليغات

تغییر عملکرد کلیدهای صفحه کلید

سایر موارد

فرض کنید کلید Del صفحه کلید شما خراب شده باشد، چنانچه قادر به تعمیر آن نباشید شاید تنها راهی که به ذهنتان برسد خرید یک صفحه کلید نو باشد اما دست نگهدارید راه دیگری نیز وجود دارد. در ادامه مطلب با ترفندها همراه باشید.

با استفاده از نرم‌افزار رایگان KeyTweak امکان تغییر عملکر کلیدهای صفحه کلید (تخصیص عملکرد خاصی به هر کلیدی از صفحه کلید) و یا به اصطلاح remap کردن کلیدها وجود دارد. یعنی در واقع شما می‌توانید یکی از کلیدهای کم‌اهمیت‌تر صفحه کلید مثلا Insert را با کلید Del جایگزین کنید و از این پس برای پاک کردن یک نوشته بجای فشار دادن کلید خراب Del از کلید Insert استفاده کنید. این نرم‌افزار برای انجام این کار از کلیدهای رجیستری مربوط به قسمت Scancode Map ویندوز استفاده می‌کند. 

برای دانلود این نرم افزار رایگان، به لینک زیر مراجعه کنید.

دانلود نرم افزار

KeyTweak

 

برای مطلع شدن از جدیدترین مطالب سایت، کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام را با آی‌دی pctarfandir@ دنبال کنید:

          

سوالات خود در زمینه ورد و اکسل و ... را می‌توانید از طریق ایمیل و تلگرام با ما مطرح کنید.

آدرس ایمیل: tarfandha.blog@gmail.com

آی‌دی تلگرام: pctarfand_admin@

نظرات (۴۲)

  1. من شیفت رو زیاد نگه داشتم بعد یک دکمه اومد الان باید هر دکمه رو چند ثانیه نگه دارم تاا کار کنه چکاار کنم
    • پاسخ:

      سلام
      پس از ری استارت مشکل پابرجا است؟
  2. محمد رضا

    سلام.
    وقت بخیر.
    من ویندوز ۱۰ نصب کردم به جای دکمه ی نقطه یا همون دات bتایپ میشه یعنی bهم به جای درستش تایپ میشه و هم اشتباه به جای دات.
    در هر دو زبان همین مشکل هست اما در صفحه کلید اعداد(del) این مشکل نیست.
    برای رفع این مشکل کیبرد رُ لغو نصو و دوباره نصب کردم اما درست نشد و ریستارت کردم باز هم رفع نش.
    ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.
    • پاسخ:

      سلام
      از نرم افزار فوق استفاده کردید؟
    • پاسخ:

      سلام
      در حالت عادی یا فقط در بازی؟
  3. مهرداد همافر دارابی

    سلام . ویندوز تبلت من اچ پی هست و تاچ . ولی در صفحه کلیدش بالا و پایین نداره لطفا راهننایی کنید
    • پاسخ:

      سلام
      با استفاده از آموزش فوق کلیدهای کم کاربرد را به کلیدهای جهت تبدیل کنید.
  4. سلام
    من کیبوردم جایه فلش های چپ و راست و بالا با دکمه های WASD که برای بازی کردن هست جابه جا شده ازونجایی که کیبوردم یک کیبورد گیمینگ هستش بنظرم یه قابلیته اما نمیدونم چجوری خاموشش کنم
    • پاسخ:

      سلام
      فقط در محیط بازی اینطور هست؟
  5. سلام من وقتی لپتاپم شروع میکنه به گرم شدن، با هربار زدن کلید w عملکردش میمونه و هرچقدر لپتاپ داغتر بشه w هم بیشتر میمونه اگر کلیدشو فشار بدم. البته وقتی لپتاپ سرده این مشکل وجود نداره.
    مشکل چیه؟

    • پاسخ:

      سلام
      ظاهرا مشکل سخت افزاری است. متاسفانه دلیل این مشکل را نمی دانم.
  6. سلام
    من-این-نرم-افزار-رو-نصب-کردم-و-جابجایی-رو-انجام-دادم-اما-منتقل-نشده-و-کلیدهای-خراب-لپ-تاپم-که-اسپیس-و-دوتا-حرف-هستن-هنوزم-کار-نمیکنن-لطفا-راهنماییم-کنید-ممنونم
  7. سلام من میخواستم بدونم برای کامپیوتر که کلید FN رو نداره باید چیکار کرد
    • پاسخ:

      سلام
      برای صفحه کلید کامپیوتر pc اکثر کلیدها تعریف شده است و نیازی به fn نیست.
  8. با عرض سلام و خسته نباشید.
    من میخوام عمل کرد دکمه های کیبورم به دلخواه خودم باشه!
    برا مثال:
    میخوام وقتی دکمع t رو فشار میدم برام اسم(مثلا محسن) یا اعدا(315586) بنویسه.
    امکانش هست؟
    یا
    چطور میتونم به همین روش از کلیدهای ترکیبی استفاده کرد.
    با تشکررر
    • پاسخ:

      سلام
      نرم افزار فوق بیشتر در زمانیکه یک کلید خراب شده کاربرد دارد. به نظرم برای کار شما بهتر است به این مطلب مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  9. سلام
    با نصب ویندوز 7 کلیدهای میانبر عوض شده که به اون عادت ندارم. مثلا قبلا در حالت انگلیسی برای تایپ @ باید شیفت+2 را می زدم ولی الان فقط برای زبان فارسی درست تایپ میکنه و وقتی روی زبان انگلیسی هست برای تایپ @ باید شیفت+گ را بزنم.
    روش کار نرم افزار معرفی شده برای کلیدهای میانبر را بلد نیستم.
    لطفا راهنمایی بفرمایید.
    ممنونم
    • پاسخ:

      سلام
      نرم افزار فوق بیشتر در زمانیکه یک کلید خراب شده کاربرد دارد. به نظرم برای کار شما بهتر است به این سایت مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  10. سلام
    کلید حرکت راست من یعنی همان کلیدی که در بازی هایی مثل فوتبال کار می کند از کار افتاده است
    همچنین بعضی کلید اعدادم که در سمت راست کیبوردم هست کار نمی کنند
    راهنماییم کنید
    مطالب را هم مطالعه کردم ولی به نتیجه نرسیدم
    • پاسخ:

      سلام
      نرم افزارهای دیگر را نیز امتحان کنید. (راهنما)
  11. سلام
    کلید حرکت راست من یعنی همان کلیدی که در بازی هایی مثل فوتبال کار می کند از کار افتاده است
    همچنین بعضی کلید اعدادم که در سمت راست کیبوردم هست کار نمی کنند
    راهنماییم کنید
    • پاسخ:

      سلام
      مطلب فوق را مطالعه کردید؟
  12. با سلام مشکل من چیز دیگری است اگر میشود کمکم کنید جدیدا میبردم طوری شده که مثلا دکمه ار انگلیسی رو میزنم میره قسمت run ویندوز به همین شکل دکمه هایه دیگر هر کدام یه کاری انجام میدن چطوری دوستش کنم
    • پاسخ:

      سلام
      آیا صفحه کلید را در سیستم دیگر چک کرده اید؟
  13. با سلام.
    من کار کرد دکمه های جهت جلو و چپم تغییر کرده و وقتی هر دو را فشار میدم مای کامپیوتر باز میشه.
    ایا با این برنامه میتونم کار کرد سابقشون را برگردانم؟
    • پاسخ:

      سلام
      قبل از اینکار اگر میتوانید یک صفحه کلید دیگر در سیستم خود امتحان کنید و یا اینکه صفجخ کلید خود را در یک سیستم دیگر چک کنید.
  14. سلام . من مجبور بودم روزی 4000 بار alf + F4 بزنم . به دلیل دور بودن دکمه ها از هم سخت بود. اما الان کارم راحت شد. مرسی از این نرم افزار خوبی که گذاشتین
  15. سلام
    صفحه کلید لپ تابم خراب شده
    یه صفحه کلید معمولی با یو اس پی وصل کردم بهش
    چطوری وایرلس لپ تابم رو روشن کنم باهاش
    البته این رو هم بگم که وایرلس لپ تابم خود ب خود خاموش میشه برای روش کردن مجددش با صفحه کلید معمولی راهی هست ؟؟؟
    یعنی کلید ترکیبی اف ان + اف 8 روی صفحه کلید معمولی کار نمیکنه برای روشن کردن وایرلس !!! دیگه چکار باید بکنم
    صفحه کلید مجازی خود ویندوز هم روشن نمیکنه وایرلس رو امتحان کردم
    راه جدید تری نداره ؟؟
    • پاسخ:

      سلام
      ظاهرا راهی برای کلید Fn وجود ندارد.
  16. باسلام
    در حالتی که میخام انگلیسی تایپ کنم کارکرد دوتا از کلیدها وقتی که میخام شیفت نگه دارم عوض شده و نمیخام نرم افزار نصب کنم راه دیگه ای وجود داره؟؟
    • پاسخ:

      سلام
      چطوری عوض شده؟
  17. سلام
    آیا مشابه نرم افزار فوق روشی برای تغییر عملکرد دکمه های کیبورد بلوتوث تبلت وجود دارد؟
    مثلا اگر کیبوردی بخریم و دکمه های آن روی تبلتمان کاملا هماهنگ نبود با تعریف عملکردهایی مثل تغییر صدا و نور صفحه و قفل صفحه و ... آن را با تبلت هماهنگ کنیم؟
    • پاسخ:

      سلام
      در زمینه تبلت اطلاعی ندارم.
  18. سلام
    عملکرد کلید شیقت عوض شده موقع گرفتن کلید شیفت چندین کاراکتر تایپ میشود چطور میتونم عملکرد شیفت رو بحالت اولیه برگردونم؟
  19. سلام من میخاستم دکمه روشن کردن لپ تاپ را تغییر دهم ولی در مموی بایوس خود نداره چیکار میتونم بکنم ممنون
  20. سلام اقا من میخوام دکمه کیبور مثلا 2 تا عملکردی رو انجام میده یکیشو حذف کنم مثال F7 من صدا کم میکنه میخوام اون صدا کم کن رو حذف کنم راهنمایی کنین
    • پاسخ:

      سلام
      در این زمینه اطلاعی ندارم.
  21. سلام
    میخواستم بدونم امکانش هست عملکرد سه تا کلید رو تغییر بدیم؟! مثلا کلیدهای F6 و F7 و F8 به ترتیب تبدیل بشن به کات، کپی و پیست.
    • پاسخ:

      سلام
      با نرم‌افزار فوق بعید می‌دانم اینکار شدنی باشد ولی با نرم‌افزارهای معرفی شده در این مطلب می‌توانید اینکار را انجام دهید.
      موفق باشید.
  22. سلام خسته نباشید، دکمه های کیبورد کامپیوترم چهار تاش کار نمی کنه موقع تایپ کردن نمی نویسه (آ ت د حمزه) چه کار کنم که دوباره درست بشه ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      با استفاده از نرم‌افزار فوق و نرم‌افزارهای معرفی شده در این مطلب می‌توانید اینکار را انجام دهید.
      موفق باشید.
  23. با عرض سلام لب تاب من بچها دستکاری کردن الان روی سرچ که میرم تایپ کنم باید کلیدونگه دارم تا کلمه بنویسه لطفا راهنمای کنید ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      متوجه سوال شما نشدم لطفا دقیق تر سوالتان را بیان کنید.
    • پاسخ:

      سلام
      از نرم افزار فوق استفاده کردید؟
  24. سلام.لپ تاپم hp pavilion dv6 است الان روش ویندوز ۱۰ ریختم ولی بعضی موقع وقتی میخوام وای فای رو روشن کنم بجاش airport mode روشن  میشه روی کیبورد یک کلید برای روشن و خاموش وای فای داره که بجاش airort رو روشن میکنه لطفا جواب رو به ایمیل ام ارسال کنید خیلی ممنونnarouie13@gmail.com 
    • پاسخ:

      سلام
      در این زمینه اطلاع ندارم.
  25. سلام.من کیبورد کامپیوترم خراب شده بود،رفتم تو تنظیماتش یخورده اینور و اونور کردم تنظیماتو،ولی درس نشد.
    کیبوردم رو عوض کردم درست شد ولی وقتی تا کامپیوتر به طور کامل بالا نیومده کیبورد هم کار نمیکنه.یعنی نه میتونم بوت کنم،نه میتونم ویندوز بزنم و ......
    حتما باید کامپیوتر به طور کامل روشن شه تا کیبورد هم کار کنه؟در غیر اینصورت غیر فعاله.لطفا کمکم کنید.؟ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      بررسی کنید شاید با تغییر مکان usb مشکل حل شود. (منبع)
    • پاسخ:

      سلام
      اگر منظورتان کلید fn در لپ تاپ‌ها است که ظاهرا این نرم افزار نمی‌توانید عملکرد این کلید را تغییر دهد. این جزء محدودیت‌های آن است. منبع
  26. سلام من از کلید fn و کلیدهای بولوس یا شبکه یا دوربین وقتی fn نگه میداشتم و یکی از این موردهای میزدم هنگان فعال شدن گوشه صفحه تصویر فعال شدن را نشان میداد و دکمه چراغ روشن میشد الان فعال میشه و چراغ روشن میشه ولی تصویر نمایش داده نمیشود. لبتاب من ام اس آی cx620 است

    • پاسخ:

      سلام
      احتمالا نرم‌افزار مورد نظر غیرفعال شده یا پاک شده است.
    • پاسخ:

      سلام
      تا کنون با چنین مشکلی برنخورده‌ام ولی با جستجو در اینترنت را‌های زیر برای حل مشکل پیشنهاد شده است:
      ۱- جدا کردن صفحه کلید از کیس و اتصال مجدد آن و یا حتی ری‌استارت کردن کامپیوتر
      ۲- اگر صفحه کلیدتان دارای کلید Fn (سمت راست یا چپ کلید space) است در حالی آن را فشار می‌دهید کلید W یا کلید ویندوز سمت چپ را بفشارید.
      اگر با هر یک از روش‌های فوق مشکلتان حل شد اطلاع دهید.
      موفق باشید.
  27. سلام
    من دکمه ی oرو میزنم عدد۶ میاد یا iرو میزنم ۵میاد 
    میشه کمک کنید بگید چیکار کنم؟مرسی 
    • پاسخ:

      سلام
      احتمال زیاد از لپ تاپ استفاده می‌کنید. دلیل این اتفاق این است که شماره حالت Numlock را فعال کرده‌اید. آن را غیرفعال کنید. (راهنما)
      موفق باشید.
  28. نه خواستم جای دو دکمه رو عوض کنم بعد الان اینتر و سمت راست )move right ( 
    کار نمیکنه 
    راهی هست که به حالت اول برگرده؟
    • پاسخ:

      درون نرم‌افزار روی دکمه Restore All Defaults کلیک کنید.
  29. سلام 
    من نصب کردم ولی الان دکمه ی اینتر و دکمه ی سمت راست نمیگیره لطفا راهنماییم کنید 
    • پاسخ:

      سلام
      یعنی پس از نصب نرم‌افزار این مشکل بوجود آمده است؟
  30. سلام.من یک pcدارم که ویندوزش 7 هست،هفته ی پیش مجبور شدم دوباره ویندوز رو نصب کنم...قبلن زبان کیبورد با هر دو جفت alt&shift به هر دو زبان عوض میشد.اما الان فقط با سمت راستی فارسی و با سمت چپی انگلیسی میشه!!!!!لطفن راهنمایی کنید
    • پاسخ:

      سلام
      وارد کنترل پنل شوید. گزینه Language را انتخاب کنید. پس از ورود به بخش تنظیمات زبان، از ستون سمت چپ، گزینه‌ Advanced settings را انتخاب نمایید. گزینه Change language bar hot keys را پیدا و روی آن کلیک کنید. در این مرحله فهرستی از زبان‌های قابل انتخاب در اختیارتان قرار می‌گیرد. در حالت پیش فرض باید تنظیمات بصورت این تصویر باشد.
      برای اختصاص میانبر به هر یک از زبان‌های مورد نظر ‌باید پس از انتخاب زبان، روی Change Key Sequence کلیک کنید و میانبری را از روی صفحه‌کلید به آن اختصاص دهید.
      موفق باشید.
  31. سلام
    من روی لپتاپ اچ‌پی ویندوز ۷ داشتم که ۱۰ ریختم.
    کلید f12 من برای خاموش و روشن کردن وایرلس بود. یک ال‌ای‌دی زیر کلید هست که هنگام روشن بودن آبی و هنگام خاموش بودن نارنجی می‌شد.
    از وقتی ویندوز را عوض کرده‌ام، کلید یک‌طرفه کار می‌کند: یعنی وقتی کلید را می‌زنم هیچ اتفاقی در وایرلس رخ نمی‌دهد فقط رنگ ال‌ای‌دی عوض می‌شود!
    اما وقتی از طریق خود ویندوز وایرلس را خاموش و روشن می‌کنم رنگ ال‌ای‌دی عوض می‌شود.
    این نرم‌افزار را نصب کردم ولی در گزینه‌هایش وایرلس را ندیدم.
    • پاسخ:

      سلام
      شاید نرم افزارهای ارائه شده در این مطلب مشکل شما را حل کند.
      موفق باشید.
  32. سلام من کلید های لپ تاپم جابه جا شده مثلا م میزنم د میزنه ک میزنم ع میزنه
    لطفا راهنمایی کنید
    • پاسخ:

      سلام
      به نظرم ساده ترین راه
      ریست کردن تنظیمات صفحه کلید است. برای اینکار کافیست پس از طی مسیر

      Control Panel > Clock, Language and Region > Region and Language

      در پنجره Regional and Language Options، سربرگ Keyboards and Languages را انتخاب کنید. سپس روی گزینه Change keyboards کلیک کنید. در پنجره جدید باز شده (Text Services and Input Options) با استفاده از دکمه Move up یا Move down مکان دو صفحه کلید فارسی و انگلیسی را جابجا کنید و سپس به حالت اولیه برگردانید تا بدین صورت تنظیمات صفحه کلیدها ریست شود. (منبع)
      موفق باشید.
  33. سلام
    دستت درد نکنه
    ولی چطور باید ازش استفاده کرد؟
    راهنمایی کنید لطفا
    من میخوام دکمه ی شیفت را با یه دکمه دیگه جایگذین کنم
    • پاسخ:

      سلام
      نحوه استفاده از نرم افزار را از اینجا دانلود کنید.
      موفق باشید.
  34. سلام
    خدا خیرت بده.یکی از کلید های لپ تاپم خراب شده بود نمی ارزید عوضش کنم فقط به خاطر یه کلید.
    یا علی
    • پاسخ:

      : اصلاح شد

ارسال نظر

قبل از ارسال نظر به نکات زیر توجه کنید:

۱- با توجه با اینکه نظرات خصوصی شما امکان نمایش در سایت را ندارد، بنابراین هنگام ارسال نظر، گزینه "" را انتخاب نکنید. چون تنها راه پاسخگویی به آن از طریق ایمیل شما است که با توجه به مشغله کاری فرصت ارسال پاسخ از طریق ایمیل وجود ندارد.

۲- قبل از مطرح کردن سوالتان، مطلب فوق را با دقت مطالعه کنید. اگر پاسخ سوالتان را پیدا نکردید در سایت جستجو کنید، ممکن است در مطلب دیگر پاسخ سوالتان را پیدا کنید.

۳- تنها به سوالاتی پاسخ داده می‌شود که از نحوه حل آن‌ها اطلاع داشته باشم.

۴- نظراتی با مضمون زیر، صرفا تایید و نمایش داده می‌شود و به آن‌ها پاسخی داده نمی‌شود.

الف) در مورد پاسخ سوال شما اطلاعی نداشته باشم،

ب) پاسخ سوال شما در مطلب فوق وجود داشته باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی