جستجو

ترفندهای کامپیوتری

حضرت علی (ع): «زَکوةُ العِلمِ نَشرُهُ؛ زکات علم نشر آن است».
وبلاگ "ترفندها" (سایت پی‌سی‌ترفند) برای عمل به این حدیث شریف و با هدف ارتقاء دانش و مهارت‌های مرتبط با رایانه در ۳۰ مهرماه ۱۳۹۱ ایجاد شده است. به امید آنکه مفید واقع شود.
🔵 کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام:
telegram.me/pctarfandir
🔵 ارتباط با ادمین:
telegram.me/pctarfand_admin

خلاصه آمار

تبليغات

جستجو و جایگزینی پیشرفته در نرم‌افزار ورد

کد نویسی ورد

جستجو و جایگزینی پیشرفته در نرم‌افزار ورد

کاربران نرم‌افزار ورد برای یک بار هم که شده از قابلیت جستجوی آن استفاده کرده‌اند. اما خیلی از کاربران با امکان جستجوی پیشرفته در این نرم افزار آشنایی چندانی ندارند. در ادامه مطلب با ترفندها همراه باشید تا با این قابلیت آشنا شوید.

معمولا برای انجام یک جستجوی پیشرفته از Wildcardها استفاده می‌شود. Wildcard کاراکتری است که در جستجوها، جانشین یک یا چند کاراکتر دیگر می‌شود. علامت * یکی از متداول‌ترین این کاراکترهاست که می‌تواند جانشین هیچ یا تعدادی کاراکتر شود. مثلاً اگر عبارت «ف*یت» را جستجو کنید، عبارت‌های «فعالیت»، «فوریت» و «ظرفیت» را پیدا می‌کند. کلیه کاراکترهای Wildcard مورد استفاده در نرم افزار Word در ادامه توضیح داده خواهد شد، اما ابتدا نحوه استفاده از این قابلیت:

۱- در ورد ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ با فشار دادن کلیدهای Ctrl+F کادر Find and Replace باز خواهد شد. در ورد ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ با فشار دادن کلیدهای Ctrl+H این کادر با برگه فعال Replace باز می‌شود که می‌توانید برگه Find را فعال کنید. البته از تب Home و بخش Editing و قسمت Find نیز دسترسی به این پنجره امکان پذیر است.

۲- اگر گزینه Use Wildcard را مشاهده نمی‌کنید، در پایین کادر بر روی گزینه More کلیک کنید.

۳- گزینه Use Wildcard را تیک بزنید.

۴- یک کاراکتر Wildcard در قسمت Find What تایپ کنید. همچنین می‌توانید بر روی دکمه Special کلیک کنید و یکی از وایلدکارت‌ها را از لیست انتخاب نمایید.

نکته ۱: اگر بخواهید کاراکتری مانند علامت ستاره که یکی از کاراکترهای Wildcard می‌باشد جستجو کنید، قبل از آن یک بک‌اسلش ( \ ) تایپ کنید.

نکته ۲: کاراکترهای Wildcard را باید به صورت انگلیسی تایپ کرد مثلاً علامت سوال را بصورت ؟ تایپ نکنید بلکه ? تایپ کنید.

کاراکترهای Wildcard:

علامت
عملکرد
 ?
جانشین فقط یک کاراکتر می‌شود. مثلاً «ب?ت» عبارت‌های «بست» و «بیت» را پیدا می‌کند.
*
جانشین رشته‌ای از کاراکترها می‌شود مثلاً «ب*ت» عبارت‌های «بیست»، «ابتدا» و «ابیات» را پیدا می‌کند.
<
عبارت بعد از این علامت را که می‌تواند درون پرانتز قرار گیرد، به عنوان اول کلمه قلمداد می‌کند. مثلاً عبارت (فعال)< عبارتهای «فعالیت»، «فعالتر» و ... را پیدا می‌کند، ولی کلمه «افعال» را پیدا نمی‌کند. به نکته 2 توجه کنید.
>
مانند علامت قبلی است و انتهای کلمه را درنظر می‌گیرد. مثلاً عبارت (عال)> عبارت‌های «افعال»، «انفعال»، «اشتعال» و ... را پیدا می‌کند ولی عبارت «فعالیت» یا «عالی» را پیدا نمی‌کند.
[ ]
یکی از کاراکترهای داخل کروشه را در نظر می‌گیرد. به عنوان مثال عبارت بر]نی[ده عبارت‌های «برنده» و «بریده» را پیدا می‌کند.
[-]
هر کاراکتری را در این بازه در نظر می‌گیرد. مثلاً ز]ا-چ[ر عبارت‌های «زار»،‌ «زبر» و «زجر» را پیدا می‌کند ولی «زیر» را پیدا نمی‌کند.
[!-]
نقیض علامت بالاست. یعنی کاراکترهای داخل بازه را در نظر نمی‌گیرد. مثلاً عبارت ز!]پ-چ[ر عبارت «زجر» را پیدا نمی‌کند ولی عبارت‌های «زار»، «زبر» و «زیر» را پیدا می‌کند.
{n}
تکرار کاراکتر قبلی را تعیین می‌کند. مثلاً تغی{2}ر عبارت «تغییر» را پیدا می‌کند و عبارت «تغیر» را پیدا نمی‌کند.
{n,}
حداقل تکرار کاراکتر قبلی را تعیین می‌کند. مثلاً تغی{1,}ر هر دو عبارت تغیر و تغییر را پیدا می‌کند.
{n,m}
تکرار nبار تا m بار کاراکتر قبلی را مشخص می‌کند. مثلاً 10{1,3} عبارت‌های 10، 100 و 1000 را پیدا می‌کند.
@
تکرار یک یا بیشتر کاراکتر یا عبارت قبلی را در نظر می‌گیرد. مثلاً go@gle عبارت‌های google ، gooogle و gooooooogle را پیدا می‌کند.

نکته ۳: می‌توانید از پرانتز برای گروه‌بندی کاراکترها و اولویت‌بندی جستجویتان استفاده کنید. مثلاً عبارت <(pre)*(ed)> می‌تواند برای پیدا کردن "presorted" و "prevented" استفاده شود.

نکته ۴: می‌توانید از وایلدکارت \n برای جستجوی یک عبارت و سپس جایگزینی آن با عبارت تغییر مکان یافته استفاده کنید. مثلاً (فرزانه) (احمد) را در Find What تایپ کنید و سپس \2 \1 را در Replace With تایپ کنید. نرم‌افزار عبارت «فرزانه احمد» را پیدا خواهد کرد و آن را با «احمد فرزانه» جابجا خواهد کرد.

منبع با تغییر: godofword.blogfa.com


استفاده از کدها برای پیدا کردن حروف، فرمت‌ها، فیلدها یا کاراکترهای خاص

از کدهای زیر می‌توان برای پیدا کردن حروف، فرمت‌ها، فیلدها یا کاراکترهای خاص استفاده نمود. بعضی از کدها تنها زمانی کار می‌کنند که گزینهUse Wildcard  فعال یا غیرفعال باشد.

کدهایی که در قسمت Find What یا قسمت Replace With کار می‌کنند:

جستجو کد
علامت پاراگراف (¶)
^p
زمانیکه Use wildcards فعال باشد در Find what کار نمی‌کند.
 or ^13
کاراکتر Tab ^t or ^9
خط تیره Em ( — )
Em: واحد خط (1/6 اینچ)
^+
خط تیره En ( – )
En: نصف طول Em
^=
کاراکتر ^ ^^
Line Break () ^l or ^11
Column break
^n or ^14
Page or section break
^12
Manual page break
^m
Nonbreaking space (°) ^s
Nonbreaking hyphen (-) ^~
Optional hyphen (¬) ^-

 

کدهایی که تنها در قسمت Find What کار می‌کنند (زمانی که گزینهUse Wildcard  فعال باشد):

جستجو کد
عکس یا نمودار ^g

 

کدهایی که تنها در قسمت Find What کار می‌کنند (زمانی که گزینهUse Wildcard  غیرفعال باشد):

جستجو کد
هر کاراکتری ^?
هر عددی ^#
هر حرفی ^$

عکس یا نمودار

^1
علامت فوت نت (Footnote) ^f or ^2
علامت اند نت (Endnote) ^e
فیلد ^d

 

کدهایی که تنها در قسمت Replace With کار می‌کنند:

جستجو کد
محتوای کلیپ‌بورد (محل ذخیره اطلاعات کپی شده) ویندوز       ^c
محتوای قسمت Find What ^&

 

منابع: office.microsoft.com

makeofficework.com


نحوه استفاده از کدها:

  • نحوه استفاده از کد p^ برای جستجوی علامت پاراگراف (¶) و کد l^ برای جستجوی شکستگی خط (Line Break) ()، به ترتیب در این مطلب و در این مطلب به آن‌ها اشاره شده است.

-------------------------------------------------------------------------

  • نحوه استفاده از کد c^ در قسمت Replace With برای جایگزینی محتوای کلیپ‌بورد، قبلا در این مطلب به آن اشاره شده است.

-----------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------

  • مثال۱) نحوه استفاده از کدهای #^ و &^ (قرار دادن کروشه در اطراف اعداد):

فرض کنید متنی مشابه متن زیر دارید. درون متن اعدادی وجود دارد که شما به هر دلیلی قصد دارید که این اعداد را بصورت بالانویس تبدیل کنید و همچنین اطراف این اعداد علامت کروشه [] قرار دهید. با استفاده از جستجو و جایگزینی پیشرفته در نرم افزار Word می‌توان اینکار را به راحتی انجام داد.

برای انجام این کار ابتدا باید در قسمت Find What از کد #^ استفاده کنید تا عددها جستجو شوند. سپس در قسمت Replace With کلیک کنید و از قسمت Format گزینه Font را انتخاب کنید. در پنجره Replace Font در قسمت Effects گزینه Superscript را فعال کنید تا اعداد به حالت بالانویس تبدیل شوند. برای قرار دادن کروشه در اطراف اعداد کافیست از کد &^ استفاده کنید البته همراه با علامت []، یعنی به صورت [&^]. در واقع این عبارت موجب می‌شود تا پس از پیدا شدن اعداد به اطراف آن‌ها علامت کروشه اضافه شود. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا فرآیند جایگزینی انجام شود.

نتیجه کار را در عکس زیر مشاهده می‌کنید.


  • مثال۲) استفاده از کدهای[ ] ،{n,}  و &^ (ضخیم کردن کلمات خاص):

فرض کنید متنی مشابه متن زیر دارید شامل تعدادی کلمه که بعد از دو نقطه معنی آن‌ها نوشته شده است. پس از نوشتن متن قصد دارید که کلمات قبل از دو نقطه را ضخیم (Bold) کنید تا با معنی کلمات متمایز باشند. اگر بخواهید اینکار را خودتان برای تمام کلمات انجام دهید بسیار زمان‌بر و خسته کننده خواهد بود اما با استفاده از جستجو و جایگزینی پیشرفته در نرم افزار Word می‌توان اینکار را به راحتی و سریع انجام داد.

برای انجام این کار ابتدا باید در قسمت Find What از کد ([ء-ی]{1,}): استفاده کنید تا کلماتی که به دو نقطه ختم می‌شوند، جستجو گردد. سپس در قسمت Replace With کلیک کنید و برای اینکه آنچه پیدا می‌شود ضخیم شود کافیست از کد &^ استفاده کنید. سپس از قسمت Format گزینه Font را انتخاب کنید. در پنجره Replace Font در قسمت Complex Script برای ضخیم کردن کلمات از قسمت Font style گزینه Bold را انتخاب کنید. فراموش نکنید که گزینه Use Wildcard را تیک بزنید. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا تغییرات انجام شود.

نتیجه کار را در عکس زیر مشاهده می‌کنید.


  • مثال ۳) اصلاح پرانتزهای برعکس:

گاهی اوقات پس از کپی کردن یک متن از یک فایل pdf یا یک صفحه اینترنتی درون فایل ورد مشاهده می‌شود که پرانتزهای اطراف کلمات برعکس شده‌اند مثلاً بجای

(حکیم ابوالقاسم فردوسی سخن‌سرای نامی ایران و سرایندهٔ شاهنامه حماسهٔ ملی ایران است)

متن زیر نشان داده می‌شود.

)حکیم ابوالقاسم فردوسی سخن‌سرای نامی ایران و سرایندهٔ شاهنامه حماسهٔ ملی ایران است(

برای حل این مشکل ۲ روش وجود دارد:

۱- با استفاده از روشی که در اینجا و اینجا به آن اشاره شده است.

۲- روش سریعتر (با استفاده از جستجو و جایگزینی پیشرفته):

برای انجام این کار ابتدا باید در قسمت Find What از کد

\)(*)\(

استفاده کنید تا کلمات یا عباراتی که بین دو پرانتز برعکس هستند، جستجو گردد.

سپس در قسمت Replace With از کد

(\1)

استفاده کنید. البته فراموش نکنید که گزینه Use Wildcard را تیک بزنید. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا تغییرات انجام شود.


  • مثال ۴) تغییر نوع یا اندازه فونت عبارت‌های بین دو پرانتز یا کروشه یا آکولاد:

نحوه انجام اینکار را با یک مثال برای حالت ضخیم کردن عبارت‌های بین دو پرانتز در یک متن توضیح می‌دهیم. برای انجام اینکار بجای اینکه بصورت دستی و تک تک این کار را انجام دهید می‌توانید از قابلیت جستجو و جایگزینی پیشرفته در ورد استفاده کنید.

مراحل مشابه مثال ۲ بالا است که بصورت فیلم و عکس نشان داده شده است فقط کدها متفاوت است.

در قسمت Find What از کد

\(*\)

استفاده کنید تا کلمات یا عباراتی که به بین دو پرانتز هستند، جستجو گردد.

سپس در قسمت Replace With از کد

^&

استفاده کنید. سپس از قسمت Format گزینه Font را انتخاب کنید. در پنجره Replace Font در قسمت Complex Script برای ضخیم کردن کلمات از قسمت Font style گزینه Bold و برای تغییر فونت از قسمت Font، فونت دلخواه خود را انتخاب کنید. روی Ok کلیک کنید تا پنجره Replace Font بسته شود.

البته فراموش نکنید که گزینه Use Wildcard را تیک بزنید. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا تغییرات انجام شود.

اگر قصد دارید که عبارت‌های بین دو آکولاد را پیدا کنید کافیست در قسمت Find What در کد قبلی بجای پرانتز، آکولاد قرار دهید:

\{*\}

و یا اینکه اگر قصد دارید که عبارت‌های بین دو کروشه را پیدا کنید کافیست در قسمت Find What در کد قبلی بجای پرانتز، کروشه قرار دهید:

\[*\]


  • مثال ۵) جایگزینی کروشه‌ با پرانتزهای اطراف کلمات یا اعداد:

اگر بخواهید در تمام متن پرانتز را با کروشه جایگزین کنید اینکار را می‌توان با جستجو و جایگزینی ساده انجام داد. اما اگر بخواهید صرفا پرانتز‌های موجود در اطراف کلمات یا اعداد را با کروشه جایگزین کنید باید  از قابلیت جستجو و جایگزینی پیشرفته در ورد استفاده کنید.

مراحل مشابه مثال ۳ بالا است، فقط کدها متفاوت است.

برای جستجوی اعدادی که در اطراف آن‌ها پرانتز‌ وجود دارد در قسمت Find What از کد زیر استفاده کنید.

\(([1-9]{1,})\)

اما چنانچه می‌خواهید کلماتی که در اطراف آن‌ها پرانتز‌ وجود دارد را پیدا کنید بجای کد بالا از کد زیر استفاده کنید.

\(([ء-ی]{1,})\)

در قسمت Replace With، کد زیر را درج کنید.

[\1]

فراموش نکنید که گزینه Use Wildcard را تیک بزنید. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا تغییرات انجام شود.


نحوه استفاده از سایر کدها در مطالب آینده بیان خواهد شد.

برای آشنایی با چند کاربرد دیگر جستجو و جایگزینی پیشرفته به اینجا مراجعه کنید.

 

برای مطلع شدن از جدیدترین مطالب سایت، کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام را با آی‌دی pctarfandir@ دنبال کنید:

          

سوالات خود در زمینه ورد و اکسل و ... را می‌توانید از طریق ایمیل و تلگرام با ما مطرح کنید.

آدرس ایمیل: tarfandha.blog@gmail.com

آی‌دی تلگرام: pctarfand_admin@

نظرات (۱۹۸)

  1. محمد احمدی

    سلام وقت بخیر
    میخواستم بدونم چطور میشه دور اعداد تمام کپشن ها با استفاده از این روش پرانتز بذارم
    یعنی مثلا شماره گذاری کپشن ها از 1-2 بشه (1-2)

    من توی قسمت FIND عبارت زیر رو سرچ کردم
    ([0-9]{1,})^=([0-9]{1,})
    میتونه توی فهرست شکل ها و جداول اعداد رو پیدا کنه ولی وقتی استایل رو روی کپشن میذارم میگه چیزی پیدا نشد. تو حالت معمول هم فقط توی فهرست اعداد رو پیدا میکنه و توی کپشن ها چیزی پیدا نمیکنه

    ممنون میشم راهنمایی کنید
    • پاسخ:

      سلام
      روش اول، استفاده از ماکرو است. (منبع)
      روش دوم، استفاده از ابزار جستجو و جایگیزنی است که برای اینکار باید ابتدا فیلدکد را با فشردن کلید Alt+F9فعال کنید.
      بدلیل وجود - ظاهرا امکان انجام یکباره اینکار وجود ندارد. ابتدا باید "(" و سپس ")" را درج کنید.
      برای پرانتز باز در قسمت Find What از کد

      ^d STYLEREF 1 \s

      استفاده کنید تا بخش دوم کپشن جستجو گردد. سپس در قسمت Replace With از کد

      (^&

      استفاده کنید. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا تغییرات انجام شود.

      برای پرانتز بسته در قسمت Find What از کد

      ^d SEQ Figure \* ARABIC \s 1

      استفاده کنید تا بخش دوم کپشن جستجو گردد.سپس در قسمت Replace With از کد

      ^&)

      استفاده کنید. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا تغییرات انجام شود.

      موفق باشید.

  2. با سلام
    با سپاس از مطلب خوبتان.
    من می خواهم عبارت هایی مانند بآن را به صورت بان در بیاورم.
    در قسمت find عبارت ([ا-ی])آ را می نویسم که عبارت ها را به درستی پیدا می کند.اما در بخش replace مشکل دارم. اگر عبارت ا\1 را بنویسم، حاصل ابن است و اگر عبارت 1\ا را بنویسم، خطای out of range می دهد.
    سپاسگزار می شویم اگر، در صورت امکان، مرا در مورد این موضوع راهنمایی کنید.
    • پاسخ:

      سلام
      ابتدا علامت \، سپس عدد 1 و بعد از آن الف.

      \1ا

      موفق باشید.

  3. شاگرد حجت

    با سلام و عرض تشکر از مطالب مفیدتون.
    در استفاده از فونت "بدر" مشکلی دارم. برای درج گیومه همراه با شیفت از کلید > و < استفاده می‌کردم و گیومه گرد و زیبایی درج می‌شد. الان ویندوزم رو نصب مجدد کردم اما اون گیومه‌ها رو دیگه درج نمی‌کنه. لطفا راهنمایی کنین. ممنونم
    • پاسخ:

      سلام
      متاسفانه اطلاعی ندارم.
  4. سلام
    خسته نباشید
    یک متنی از ورد به دست من رسیده میخواستم تصحیحش کنم. وقتی گزینه نمایش دستورات مخفی را میزنم در بین بعضی از کلمات علامت 回 می‌باشد. برای حذف این علامت باید با چه کرد؟
    ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      با استفاده آموزش های گفته شده در این مطلب و این مطلب احتمالا مشکلتان حل شود.
      موفق باشید.
  5. سلام
    می خواهم در فایلی کلمه آسمان را بولد کنم ولی نمی خواهم خود کلمه را ریپلیس کنم چون بعضی جاها با اعراب تایپ شده است و بعضی جاها به شکل های دیگر مثلا اسمان یا...
    آیا راهی وجود دارد که فقط فونت این کلمه را در سراسر متن ریپلیس کنم؟
    • پاسخ:

      سلام
      اگر در قسمت more در پنجره جستجو تیک گزینه Match alef hamza و Match diacritics را بزنید ورد بین آسمان و اسمان و اعراب تفاوت قائل می شود.
      موفق باشید.
  6. سلام و خسته نباشید. راهی هست بین دو پرانتر رو هایلایت کرد. موارد زیادی هست
    • پاسخ:

      سلام
      مثال 4 مطلب فوق را بررسی کنید.
  7. سروش کلانتری

    با سلام دوباره و سپاسگزاری بابت راهنمایی که انجام دادید،
    برای تغییر عبارت هایی مانند نمودار 1 به نمودار(1) کاری را که گفتید، انجام دادم. اما در هنگام جستجو نرم افزار به من پیغام می دهد که چیزی برای جستجو پیدا نمی کند. در صورت امکان، مرا در این مورد راهنمایی کنید.(من تیک WILDCARD را زده ام و این مشکل به خاطر فراموش کردن این موضوع نیست.)با سپاس
    • پاسخ:

      سلام
      الان مجددا فرمول را چک کردم و بدون مشکل جابجایی انجام شد. اگر دقبقا فرمول را کپی و پیست کرده باشید نباید مشکلی وجود داشته باشد. اگر مشابه توضیحاتتون بین نمودار و عدد 1 فقط یک فاصله وجود دارد داخل فرمول نیر یک فاصله بین "نمودار" و بقیه فرمول وجود دارد. اگر در متنتان فاصله ای نیست این فاصله را از فرمول حذف کنید.
      موفق باشید
  8. سروش کلانتری

    سلام. از مطلب خوبتان سپاسگزارم.من می خواهم عبارت هایی مانند نمودار 1 را به صورت نمودار(1) درآورم. در صورت امکان، در این مورد مرا راهنمایی کنید.
    • پاسخ:

      سلام
      در قسمت Find What از کد زیر استفاده کنید.

       نمودار ([0-9]{1,}) 

      سپس در قسمت Replace With از کد

      نمودار (\1)

      استفاده کنید. البته فراموش نکنید که گزینه Use Wildcard را تیک بزنید. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا تغییرات انجام شود.

      موفق باشید.
  9. سلام خسته نباشید ببخشید میدونید کاربرد گزینه ی match control character در finde چیه؟
    • پاسخ:

      سلام
      ظاهرا برای زبان های عربی و فارسی و سایر زبان های راست به چپ کاربرد دارد اما متاسفانه کاربرد دقیق آن را اطلاع ندارم.
  10. سلام واقعا عالیه راهنمایی‌هاتون خدا خیرتون بده
    من متنهایی دارم که ocr شدن و همه قالب‌بندی‌شون به هم ریخته. مثلا خطوط به هم چسبیدن و یا انتهای اکثر خطوطش شیفت و اینتر خورده. داخل متن کلماتی هست که بعدش دو نقطه قرار داره و من میخوام اینها رو بولد کنم، مثل مریم: یا زینب: منتها وقتی کد مربوط به بولد شدن کلمات قبل از دو نقطه را میزنم بعضی جاها چند خط از متن رو هم بولد میکنه. چکار میتونم بکنم که فقط اسامی مد نظرم بولد بشن؟ و چکار میتونم بکنم که اون شیفت و اینترهای اضافی حذف بشن و قالب متن درست بشه؟
    • پاسخ:

      سلام
      در مورد بولد کردن حتما باید کد مورد استفاده منطبق بر شرایط مورد نظرتان باشد. ممکن است بجای دو نقطه، نقطه ویرگول باشد برای همین در خط بعد که دو نقطه وجود دارد کل خط  بولد می شود.
      در مورد اینتر و شیف اینتر هم در این مطلب توضیح داده شده است.
      موفق باشید.
  11. اگر بخواهیم جایگزین یک کلمه که اول سلول هست همه ان کلمه پاک شود چکا کنیم
    مثلا
    خ بهشتی میرعماد
    میرعماد
    بشود باید در گزینه replace چه چیزی وارد کرد
    • پاسخ:

      سلام
      سلول منظورتون در جدول ورد هست؟
      توضیح شفاف تر بدهید.
  12. سعید ساجدی

    سلام و عرض ارادت
    بنده می خواستم فقط فونت اعداد و پرانتز داخل پرانتز که در یک متن بکار رفته که ترتیب دارند مانند (235) و (236) و (237) و الی آخر، را تغییر دهم بطوری که ترتیب آن بهم نخورد
    • پاسخ:

      سلام
      می خواهید فونت پرانتز هم تغییر کند؟
  13. خیلی متشکرم. لطف کردید. مشکل من به همون روش حل شد. برای تایپ ^ هم از alt+94 استفاده کردم. من قبلا این مشکل رو نداشتم. به نظر شما چرا اینطوری شده؟
    • پاسخ:

      متاسفانه دلیل این اتفاق رو نمیدونم.
  14. سلام. وقت شما بخیر. توی متنی که دارم بین گیومه («) و حروف داخلش فاصله درج شده. وقتی اون فاصله رو از طریق جایگزینی گیومه و فاصله با گیومه خالی حذف کنم، علامت " رو به جای « درج می کنه. قبلا اینطوری نبود. اخیرا اینطوری شده. چطوری می تونم مشکل رو حل کنم؟ از شما متشکرم.
    • پاسخ:

      سلام
      اگر مشابه روشی که در این مطلب گفته شده از کد زیر استفاده کنید احتمالا مشکلتان حل می‌شود. یعنی ابتدا از گیومه کپی بگیرید. سپس در قسمت Find گیومه و فاصله را تایپ کنید و در قسمت Replace از کد زیر استفاده کنید.
      c^
      موفق باشید.
  15. سلام
    در فایلم از اعداد اتوماتیک استفاده کرده ام، حالا می خواهم مثلا عدد 100 را جستجو کنم تا بتوانم سریع به محل آن بروم و همین طور جستجوی اعداد دیگر، اما ظاهرا فقط اعدادی را جستجو می کند که در متن هستند نه اعدادی که به صورت خودکار زده شده اند.
    ممنون از راهنمایی تان
    • پاسخ:

      سلام
      ابتدا باید شماره ها را به کمک راهنمای گفته شده در این مطلب به متن ساده تبدیل کنید سپس جستجو انجام دهید.
      موفق باشید.
  16. هادی رحمتی

    با سلام
    دمتون گرم
    لطفا این مسئله رو حل کنید.
    متن ما به این صورت است.
    اکبر دارای مدرک فوق لیسانس است.
    اصغر دارای مدرک لیسانس می باشد.
    حالا می خواهیم با استفاده از Replace ، به جای لیسانس کلمه ی کارشناسی بخوره ولی فوق لیسانس عوض نشه.
    • پاسخ:

      سلام
      ابتدا فوق لیسانس را با یک عبارت متمایز مثلا abcd جایگزین کنید. سپس لیسانس را با کارشناسی جایگزین کنید و در پایان abcd را به فوق لیسانس بگردانید.
      موفق باشید.
  17. سلام. من یک عبارت قرانی داخل دو پرانتز دارم که پرانتزها با استایل متفاوت (مثلا علائم) می باشد. میخواهم در کل متن فقط عبارت داخل دو پرانتز تغییر کند و استایل پرانتزها تغییر نکند. به عبارتی فقط متن را انتخاب کنه و تغییر بده و پرانتزها را انتخاب نکنه. چطور میشه این کار را انجام داد. تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      منظورتان از تغییر داخل پرانتز، تغییر فونت است؟

  18. در متن که حروف الفبا مشخص شده است میخواهم قبل حروف اینتر درج شود مثلا عبارت زیر:
    الف- خانه ب- ماشین پ- اتوبوس
    به صورت زیر در آید:
    الف- خانه
    ب- ماشین
    پ- اتوبوس
    لطفا راهنمایی کنید.
    • پاسخ:

      سلام

      اگر عبارت بعد از حروف یک کلمه ای باشد و فاصله ای نداشته باشد از روش زیر می توانید استفاده کنید. در قسمت Find What از کد زیر استفاده کنید. فاصله*فاصله

       * 

      با این کد کلمه قبل حروف انتخاب می شود. سپس در قسمت Replace With از کد

      ^&^13

      استفاده کنید. البته فراموش نکنید که گزینه Use Wildcard را تیک بزنید. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا تغییرات انجام شود.

      موفق باشید.

  19. سلام. می خواستم عباراتی که داخل دو پرانتز هستند بروند داخل گیومه. یعنی مثلاً ((علی)) تبدیل شود به «علی». ابتدا توسط جایگزین کردن (( با « می خواستم این کار را بکنم که نشد و به جای گیومه این علامت جایگزین شد: “
    • پاسخ:

      سلام
      اگر مشابه روشی که در این مطلب گفته شده از کد زیر استفاده کنید احتمالا مشکلتان حل می‌شود.
      c^
      موفق باشید.
  20. سلام خسته نباشید ممنون از سایت خوبتون
    موقع نوشتن ماکرو برای چند جایگزینی پشت سر هم به مشکلی برخورده ام به این صورت که موقع اجرای ماکرو بعد از Select کردن متن مورد نظر آن را اجرا می‌کنم اما پس از اجرای اولین جایگزینی، متن از حالت Select شده خارج می‌شود و برای جایگزینی های بعدی تمام متن بعد از اشاره گر موس در نظر گرفته می‌شود. برای اینکه بهتر متوجه شوید ماکرو را برایتان می فرستم.
    Sub macro5()
    Selection.Find.ClearFormatting
    Selection.Find.Replacement.ClearFormatting
    Selection.Find.Replacement.Font.Bold = True
    With Selection.Find
    .Text = "[a-z]"
    .Replacement.Text = "^&"
    .Forward = True
    .Wrap = wdFindStop
    .Format = True
    .MatchCase = False
    .MatchWholeWord = False
    .MatchKashida = False
    .MatchDiacritics = False
    .MatchAlefHamza = False
    .MatchControl = False
    .MatchAllWordForms = False
    .MatchSoundsLike = False
    .MatchWildcards = True
    End With
    Selection.Find.Execute Replace:=wdReplaceAll
    Selection.Find.ClearFormatting
    Selection.Find.Replacement.ClearFormatting
    Selection.Find.Replacement.Font.Size = 15
    With Selection.Find
    .Text = "[A-Z]"
    .Replacement.Text = "^&"
    .Forward = True
    .Wrap = wdFindStop
    .Format = True
    .MatchCase = False
    .MatchWholeWord = False
    .MatchKashida = False
    .MatchDiacritics = False
    .MatchAlefHamza = False
    .MatchControl = False
    .MatchAllWordForms = False
    .MatchSoundsLike = False
    .MatchWildcards = True
    End With
    Selection.Find.Execute Replace:=wdReplaceAll
    End Sub
    ماکروی بالا که در واقع یک مثال است می آید و حروف کوچک انگلیسی را بولد می کند و حروف بزرگ انگلیسی را سایزش را به ۱۵ تغییر می‌دهد. جایگزینی اول به خوبی انجام می‌شود ولی پس از آن متن از حالت Select خارج شده و جایگزینی دوم یعنی تغییر سایز حروف بزرگ برای تمام حروف بعد از اشاره گر موس اعمال می‌شود. جالب است که فقط در صورتی که اولین کاراکتر قسمت Select شده دچار جایگزینی نشود این اتفاق نمی افتد ولی به محض اینکه در طول اجرای ماکرو اولین کاراکتر دچار جایگزینی شود متن از حالت Select خارج می‌شود. لطفاً راهنمایی کنید که خیلی کارم گیر این مشکله با تشکر.
    • پاسخ:

      سلام
      متاسفانه من تخصص زیادی در ماکرونویسی ندارم.

  21. عرض سلام و ادب
    من یه جدولی دارم که ابتدای برخی کلمات سلول های آن فاصله وجود دارد و می‌خواهم این فاصله از بین برود. یک راهش این است که متن را وسط‌چین کنم تا فاصله‌ها از بین برود ولی به دلایلی نمی‌توانم این کار را انجام بدهم. آیا روش دیگری هم برای حذف این فاصله‌ها وجود دارد؟
  22. دمتون گرم
    خدا خیرتون بده
    خیلی به کارم اومد
    بهترین ها رو براتون آرزو میکنم
  23. خیلی ممنون بابت راهنمایی دقیق‌تان و وقتی که برای مخاطب‌تان می‌گذارید.
    اجرتان با خود خدا
    این کد n\ که فرمودید واقعا کارم رو راه انداخت و باهاش بالای 10تا ماکرو ساختم. بازم ممنون
  24. خیر فقط خط اسلش هایی که کنار حروف انگلیسی هستند مثلا m/ را میخواهم به m- تبدیل کنم ولی خط اسلشی که کنار حروف فارسی یا اعداد است نمیخام تغییری کند
    البته این فقط یک مثال است شاید 10ها مورد این چنینی دیگر هم وجود دارد
    به عنوان مثال اعدادی که کنار حروف انگلیسی هستند را میخواهم بولد کنم برای این کار در کادر Find What مینویسم: [a-z][0-9] و در قسمت Replace With مینویسم: &^ و در قسمت فونت هم گزینه bold را انتخاب می‌کنم
    حال سیستم هر جا عدد و حرف انگلیسی کنار هم است را بولد میکند در حالی که من میخام فقط عدد بولد شود و حرف انگلیسی تغییری نکند.
    آیا بجای &^ نمیتوان کدی نوشت که از محتوای پیداشده فقظ کاراکتر اول را جایگزین کند؟
    اگر کدی وجود دارد که می‌توان یک کاراکتر را با یک شرط خاص جستجو و جایگزین کرد چه در قسمت جستجو و جایگزینی چه در قسمت ماکرونویسی لطفا بفرمایید. ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      برای جایگزینی m/ با m- از کد زیر استفاده کنید. در قسمت Find What از کد زیر استفاده کنید.

      (/)([a-z])

      در قسمت Replace With، کد زیر را درج کنید.

      -\2

      فراموش نکنید که گزینه Use Wildcard را تیک بزنید. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا تغییرات انجام شود.

      برای مورد دوم یعنی بولد کردن عدد راه مستقیم ظاهرا وجود ندارد. باید اینکار را در دو مرحله انجام دهید. در قسمت Find What از کد زیر استفاده کنید.

      ([a-zA-Z])([0-9])

      در قسمت Replace With، کد زیر را درج کنید.

      \1$$\2

      فراموش نکنید که گزینه Use Wildcard را تیک بزنید. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا تغییرات انجام شود.سپس در قسمت Find What از کد زیر استفاده کنید.

      ($$)([0-9])

      در قسمت Replace With، کد زیر را درج کنید.

      \2

      سپس از قسمت Format گزینه Font را انتخاب کنید. در پنجره Replace Font در قسمت latin Script برای ضخیم کردن کلمات از قسمت Font style گزینه Bold را انتخاب کنید. فراموش نکنید که گزینه Use Wildcard را تیک بزنید. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا تغییرات انجام شود.

      موفق باشید.

  25. سلام مجدد
    از کد [a-z] / استفاده می‌کنم و قسمت‌هایی مثل m/ و k/ و... رو بالا میاره ولی من میخام فقط خط اسلش مربوطه رو پیدا کنه تا بتونم با خط تیره عوضش کنم
    • پاسخ:

      سلام
      مشکلتان را دقیق تر توضیح دهید. همه اسلش های فایلتان؟
  26. سلام خیلی ممنون بابت مطالب عالیتون
    یه سوال داشتم من میخام خط اسلش هایی که کنار حروف الفبای انگلیسی هستند را جستجو و با خط تیره جایگزین کنم
    از کدهای موجود در آموزش که استفاده می‌کنم خط اسلش و حرف انگلیسی را با هم پیدا می‌کند در حالی که من میخام فقط خط اسلش را پیدا کند
    ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید
    • پاسخ:

      سلام
      از کدام کد استفاده کرده اید؟
  27. در آخر هر سطری اینتر داره
    یعنی حدود چندهزار تا یک سطری که آخرش اینتر داره
    راهی برای حل مشکلی که عرض شد هست؟
    متشکرم
    • پاسخ:

      برای جستجوی سطرها قبل از تب در قسمت Find What از کد زیر استفاده کنید.

      ^13[!^t]*^13

      فراموش نکنید که گزینه Use Wildcard را تیک بزنید. 
  28. سلام
    من با ویلدکارد می‌تونم واژگان انگلیسی داخل متن رو پیدا کنم،‌ ولی مشکلی که هست اینه که عبارات انگلیسی (که از دو یا چند کلمه تشکیل شده) رو به صورت یکجا پیدا نمی‌کنه و کلماتش رو به صورت مستقل و جداجدا انتخاب می‌کنه.
    امکانش هست ویلدکارد رو به گونه‌ای اصلاح کنید که اگه با دو یا چند کلمه‌ی انگلیسی کنار هم (که با یک Space از هم جدا شده‌اند) برخورد کرد، بتونه همه رو یکجا انتخاب کنه. مثلا بتونه عبارت Control Center رو به صورت یکجا پیدا کنه، نه این که Control رو جدا و Center رو جدا.
    از راهنمایی‌تون سپاسگزارم.
    • پاسخ:

      سلام
      بدون ویلدکارت امتحان کنید. یعنی فقط در قسمت find زبان انگلیسی رو انتخاب کنید.
  29. سلام
    بنده متنی دارم سطرهای زیادی داره که وسطش از تب استفاده شده.
    میخواستم از اول سطر تا قبل تب را استایلش را عوض کنم راهی برای این کار هست؟
    ممنون میشم
    • پاسخ:

      سلام
      یعنی اینتر ندارد؟
  30. علی پیراینده

    در متن دارای پاراگراف های زیاد می خواهم پاراگراف های که حاوی دو کلمه خاص است را پیدا کنم؟
    • پاسخ:

      سلام
      برای اینکار به کد نویسی ماکرو نیاز دارید.
  31. سلام
    من میخوام که کلماتی که اخرشون Space هست (انتهای جمله) اون فاصله رو حذف کنم باید چیکار کنم
    • پاسخ:

      سلام
      اگر متن را وسط چین کنید فاصله اضافی حذف می شود.
      موفق باشید.
    • پاسخ:

      سلام
      لطفا دقیقتر توضیح دهید
  32. سلام ضمن تشکر صمیمانه از این همه تلاش و حوصله من در پاورقی یک متن طولانی اشتباه کردم و دو طرف علامت دو نقطه را جابجا نوشته ام مثلا نوشته ام در زبانم: نسخۀ 6169 حالا می خواهم دو طرف جایشان عوض شود نسخۀ 6169 : در زبانم لطفا راهنمایی بفرمایید
  33. با سلام
    در متنی شماره های پاورقی قبل از علائمی مانند . ، ؛ آمده است، من میخواهیم شماره پاورقی به بعد از این علائم منتقل شود، راهی هست که با جستجو و جایگزینی بشود این کار را انجام داد؟
    با تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      منظورتان پایین صفحه هست؟ یعنی بجای 1. بشود .1
  34. سلام
    برای جایگزینی [1] یا [23] با اعداد فارسی چه دستوری استفاده می کنید؟
    با تشکر
    • پاسخ:

      سلام یعنی فقط همین دو عدد؟
      از مطلب زیر کمک بگیرید
      موفق باشید.
  35. با عرض سلام و ادب
    کدی هست که بتوان در متن انگلیسی، فقط حروف بزرگ را پیدا کرد؟؟
  36. با سلام .. مرسی از سایت خوبتون
    در ورد بنده
    هر 3 خط یک بار کلمه ای هست مثلا :
    x5.24
    بعد من میخوام تمامی خطوطی که با کلمه x شروع میشن رو هایلایت کنم
    اما نمیشه . انگار اعداد رو حساب نمیکنه و فقط x هارو هایلایت میکنه
    ممکنه کمکم کنید؟؟
    با تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      از کد زیر با تیک زدن ویلدکارت استفاده کنید. البته اگر x کوچک باشد قبل از آن اسلش \ استفاده کنید.
      X*^13
      موفق باشید.
  37. سلام خسته نباشید
    اگر امکانش باشه میخوام مثلا اعدادی که بین 200 تا 300 یا هر عدد دیگه باشه نمایش داده بشه
    امکانش هست ؟میشه راهنمایی کنید لطفا
  38. سلام خسته نباشید
    ببخشید یه سوال برام پیش اومده بود. اگه من بخوام یه گروه فعل پیدا کنم باید در قسمت replace with چه کاراکتری وارد کنم؟
    مثلا میخوام همه ی فعل های مربوط به مصدر "کند" رو پیدا کنم به شرطی که با "می" شروع بشه
    مثلا: می کند، می کنیم و ...
    حالا قصد دارم که اینا به این حالت دربیاد: میکنیم، میکند و ...
    قسمت replace find رو میدونم چه کار کنم. ولی replace with رو نه؟
    ممنون میشم کمکم کنید
    • پاسخ:

      سلام
      راه مستقیم وجود ندارد. از این مطلب استفاده کنید.
  39. سلام
    چطور میشه چند کلمه را در ورد جستجو کنیم که یکی یکی نشون بده مثلا کلمات حسن کتاب قزوین را جستجو کنه به عبارت دیگر اینطور: حسن یا کتاب یا قزوین.
    ممنون بابت راهنمایی
  40. سلام وقت بخیر
    من در فایلهام وقتی justify میزنم بین کلمات فاصله ایجاد میشه وقتی justify low میزنم کلمات د آخر هر سطر اون حالت تراز که در justify هست رو نداره فونتم b lotus 13 راهی به نظرتون میرسه به من راهنمایی کنید که چی کار میشه کرد؟
    و اینکه در بعضی فایل ها همه سطرها تعداد خط ها یک دست نیست مثلا پایین خطها سفید می افته راهی هست همه صفحات یکسان باشه؟
    • پاسخ:

      سلام
      این مطلب شاید مشکل شما را حل کند.
  41. عرض سلام و احترام
    من روی فایل وردی کار می کنم که متنش کلا عربی است. و وقتی میخوام کلمه یا لغتی مثل "فی" را با "فی" جایگزین کنم ایجاد إعمال نمی کند. نمی دونم مشکل از چیه اگر راهنمایی بفرمایید ممنون می شوم.
    ورد هم 2016 می باشد.
    • پاسخ:

      سلام
      مانند مثال گفته شده در این مطلب یک نمونه را بصورت دستی و بقیه موارد خودکار درست کنید.
      موفق باشید.
  42. ِه. یاسینی

    بله. در فایل ورد این‌طوری است: »کلمه«
    با دستور c^ تبدیل می‌شود به یکی از این دو: «کلمه« یا »کلمه»
    در حالی که شکل نهایی باید این باشد: «کلمه»
    متشکرم.
    • پاسخ:

      سلام

      برای انجام این کار در قسمت Find What از کد زیر استفاده کنید.

      (»)([ء-ی]{1,})(«)

      سپس در قسمت Replace With از کد

      \3\2\1

      استفاده کنید. البته فراموش نکنید که گزینه Use Wildcard را تیک بزنید. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا تغییرات انجام شود.

      موفق باشید.
  43. ِه. یاسینی

    سلام و وقت بخیر
    من فایل وردی دارم که آن را از نرم‌افزار دیگری (اسکریونر) اکسپورت کرده‌ام. چون نرم‌افزار مبدأ با فارسی چندان سازگار نیست، علائم سجاوندی در فایل ورد به هم می‌ریزد و حتی فاصله‌ها انگلیسی می‌شود. تقریباً همه را می‌توانم به سادگی با معادل‌های فارسی جایگزین کنم. اما جهت گیومه‌های چپ و راست برعکس می‌شود و دستور Replace هم هر دو گیومه را با " جایگزین می‌کند.
    قبلاً در سوالی دربارۀ گیومه‌ها دستور ^C را پیشنهاد کرده‌اید، اما با این کار، در یک‌بار اجرا، همۀ گیومه‌ها هم‌جهت می‌شود و وقتی می‌خواهیم آن را برای جهت بعدی اجرا کنیم، هم گیومه‌های اصلاح‌شده و هم اصلاح‌نشده‌ها را یک کاراکتر فرض می‌کند. یعنی مشکل از گیومه‌های با جهت برعکس، به گیومه‌های‌ هم‌جهت تبدیل می‌شود.
    سپاسگزار خواهم بود که راهی برای اصلاح این مشکل پیشنهاد کنید.
    • پاسخ:

      سلام
      یعنی می خواهید گیومه ها شبیه <<     >> شود؟
    • پاسخ:

      سلام

      برای انجام این کار در قسمت Find What از کد زیر استفاده کنید.

      ([ء-ی]{1,})، ([ء-ی]{1,})

      سپس در قسمت Replace With از کد

      \2، \1

      استفاده کنید. البته فراموش نکنید که گزینه Use Wildcard را تیک بزنید. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا تغییرات انجام شود.

      موفق باشید.
  44. سلام من یه فایلی دارم که اسامی باید به بعد از کاما پس و پیش بشن ایا راه یا فرمانی وجود داره؟
    مثلا اسم، فامیل هست میخوام بشه فامیل، اسم
    • پاسخ:

      سلام
      فایل فقط شامل اسامی هست یا اطلاعات دیگر هم دارد؟
  45. سلام من یه فایلی دارم باید که کل پرانتزها فارسی خورده چون متن انگلیسی داخل پرانتز فونتش کوچیک شده پرانتزها هم باید کوچیک بشن دستوری هست که بتونم اندازه پرانتزهایی که متن داخلشون انگلیسی هست را کوچیک کنم؟
    • پاسخ:

      سلام
      برای انجام این کار ابتدا باید در قسمت Find What از کد زیر استفاده کنید تا جستجو انجام گردد.
      \(([a-zA-Z ]{1,})\)
      سپس در قسمت Replace With کلیک کنید و برای اینکه اندازه فونت کوچک شود از قسمت Format گزینه Font را انتخاب کنید. در پنجره Replace Font در قسمت Complex Script و Latin اندازه فونت مدنظرتان را انتخاب کنید. روی Ok کلیک کنید تا پنجره Replace Font بسته شود.
      فراموش نکنید که گزینه Use Wildcard را تیک بزنید. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا تغییرات انجام شود.
      موفق باشید.
  46. سلام برای جایگزین پرانتزی که فارسی زده شده و متن داخلش انگلیسی هست راهی می دونید
    • پاسخ:

      سلام
      منظورتان این هست که پرانتز برعکس است؟
  47. سلام
    من دارم یه متنی رو داخل جدول در ورد ۲۰۱۳ مینویسم،وقتی میام نوشته های هر ستون رو جاستیفای کنم،بین کلماتم خیلی فاصله می افته و از روش replacement و...استفاده کردم اما اتفاقی نیفتاد
    ممنون میشم پاسخ بدین
    • پاسخ:

      سلام
      احتمالا انتهای جملات به جای اینتر Line Break وجود دارد. برای حل این مشکل به این مطلب مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  48. سلام
    یه سوال داشتم.
    من میخواستم ببینم چجوری میشه طوری جستجو کرد که
    کلمه ای مثل پیش بینی یا جهان بینی پیدا بشه ولی خود کلمه‌ی بینی(به معنای دماغ) پیدا نشه
    یا کلمه ی دیرینه تر، آهسته تر و ... پیدا بشه ولی کلمه ی تر(به معنای خیس مثل تر و خشک) پیدا نشه

    ممنون میشم راهنمایی کنید
    • پاسخ:

      سلام
      اگر بین پیش و بینی نیم فاصله بود می شد کاری کرد ولی فاصله نمی توان کاری کرد. تر هم همینطور
  49. سلام
    دو سوال دارم:
    ۱ـ چرا وقتی که از برخی کدهای Wildcard استفاده می‌کنیم به جای انتخاب یک کلمه، چند عبارت یا سطر را با هم انتخاب و بررسی می‌کند.
    ۲ـ آیا کدی برای نیم فاصله دادن به اجزای جدا شده یک کلمه وجود دارد؟ مثلا: رفته ام. یا نمی شود.
    • پاسخ:

      سلام
      1- بستگی به کد دارد.
      2- ورد نمی تواند فاصله بین "رفته ام" و جاهای دیگر را تشخیص دهد.
  50. سلام. با تشکز از زحماتی که می کشید بسیار سپاسگزارم. من یک متن دارم که در آن مثلا H2 را در کل متن می خواهم به H2 (که 2 در ان به صورت زیرنویس (subscript) باشد) تبدیل کنم. ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید.
    • پاسخ:

      سلام
      به این مطلب مراجعه کنید.
      موفق باشید
  51. با سلام و تشکر از مطلبتان
    سوالی داشتم
    من جمله‌ای بصورت زیر دارم.
    "در گروه احساس بودن خوب است.ولی گاهی باید از عقل استفاده کرد.او رفت"
    من قصد دارم که بعد از نقطه فاصله ایجاد کنم ولی مشکلی که دارم اینه که بعد از اینکه در قسمت Replace علامت "نقطه" را قرار میدهم و آن را با "نقطه فاصله" جایگزین میکنم قسمتی از عبارت بعد از "نقطه" نیز حذف میشود
    مثلا در مثال بالا به این صورت در می آید. "است. لی" و حرف و از ولی حذف میشود و این اشتباه در کل فایل زیاد اتفاق می افتد
    حالا من چطور میتونم بگم که فقط نقطه را انتخاب کن و کلمه بعدی را حذف نکن. ممنون میشم راهنماییم کنید.
    • پاسخ:

      سلام
      مشکل شما خیلی عجیب است. در سیستم دیگر یا فایل دیگر هم بررسی کرده اید؟
  52. سلام وقت بخیر
    مطلبتون بینظیییییر بود. واقعا کامل بود و عالی
    یه سوال برام پیش اومده
    اگر بخوام یه چیزی رو انتخاب نکنم باید چیکار کنم مثلا
    میخوام بگم توی متن هر کلمه ای که داخلش (فاصله "ای") " ای" داشت رو با این شرط پیدا کنه که:
    اگر بعدش حروف الفبا بود پیدا نشه مثلا کلمه "این" پیدا نشه
    ولی اگر نقطه بود پیدا بشه مثلا "رفته‌ ای."
    میشه راهنمایی کنید
    مرسی از شما
    • پاسخ:

      سلام
      مطابق مثال ها از کد زیر استفاده کنید.
      [ء-ی]{1,} ای.
  53. با سلام و تشکر از مطالب خوبتون
    من میخواهم برای نمونه هر کلمۀ "علی" که بعدش "و" یا "رضا" یا "حسین" نیست را در متن جستجو کنم.
    با چه کدی میتونم این کار رو انجام بدم؟
    • پاسخ:

      سلام

      برای انجام این کار در قسمت Find What از کد زیر استفاده کنید.

      [!ن]علی[!ر]

      البته فراموش نکنید که گزینه Use Wildcard را تیک بزنید.
      موفق باشید.
  54. سلام و خسته نباشید
    چطور میشه در قسمت جستجو bullets یا Nambering را جستجو و با اعداد دستی و بولتس دستی جایگزین کرد؟
    سپاس بسیار

  55. سلام
    در قسمت پاورقی هایم، ادرس هایی به این شکل وجود دارد مثلاً: الوسائل: 12: 546
    حالا من میخوام اون ها رو به این شکل تبدیل کنم:
    الوسائل: ج12، ص546،
    دقت کنید که اعداد متفاوتی وجود دارد
    ممنون و متشکر
    • پاسخ:

      سلام

      برای انجام این کار در قسمت Find What از کد زیر استفاده کنید.

      ([ء-ی]{1,}): ([0-9]{1,}): ([0-9]{1,})

      سپس در قسمت Replace With از کد

      \1: ج\2، ص\3

      استفاده کنید. البته فراموش نکنید که گزینه Use Wildcard را تیک بزنید. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا تغییرات انجام شود.

      موفق باشید.

  56. با سلام و عرض ادب
    اولا تشکر از این مقاله ی بسیار مفید و کاربردی.
    ثانیا بنده در قسمت find از نرم افزار ورد ، گاهی کاراکتری را تاپپ می کنم ، که در متن مورد جستجو ام بسیار وجود دارد ، اما شناسایی نمی شود !! مثلاً کاراکتر الفبای م
    یا گاهی کارکتر ک .
    اما وقتی همان کارکتر را از متن کپی داخل قسمت find می کنم ، می شناسد!!
    آیا کُد اسکی دو کاراکتر در عین یکسانی متفاوت است !؟ مبنای جستجوی ورد چیست؟
    یعنی ایا امکان دارد در ورد فارسی ما دو نوع م داشته باشیم ؟
    استدعا دارم راهنمایی بفرمایید .
    البته نادر است مثلا در هر 10 متن گاهی ، این مشکل یافت می شود. اما در عین حال خیلی خیلی گرفتاری برایم درست می کند
    با سپاس
    • پاسخ:

      سلام
      برای حروفی مانند ی ممکن است چنین اتفاقی بیافتد چون ی عربی با فارسی فرق دارد برای حرف م عجیب است!
  57. با سلام خواهشا نیاز ضروری دارم در صورت امکان راهنمایی فرمایید. تحقیقی دارم مربوط به ادبیات فارسی که در آن باید سجع و جناس های هر بیت را مشخص نمایم حال آیا راهی وجود دارد که در آن کلماتی را که در هر خط بیش از دو حرف مشترک دارند را مشخص نمایم؟ برای مثال در بیت
    ای نام تو بهترین سر آغاز / بی نام تو نامه کی کنم باز
    کلمات نام و نامه در سه حرف مشترک اند آیا راهی وجود دارد که در ورد این کلماتی را که حروف مشترک دارند، در هر خط بتوان مشخص کرد؟
    • پاسخ:

      سلام
      به نظرم نیاز به کدنویسی ماکرو دارد!
  58. سلام خسته نباشید چطور میشه متن بین همه پرانتز هارو جدا و یا کپی کنم در یه قسمت دیگه؟
    • پاسخ:

      سلام
      با توجه به راهنمایی های مطلب بالا، با فشردن کلیدهای کنترل و H کادر Find and Replace باز خواهد شد. در این کادر به تب Find بروید. ابتدا در قسمت Find What کد زیر را وارد کنید:
      \((*)\)
      گزینه Use Wildcard را تیک بزنید. سپس با کلیک روی دکمه Find in گزینه‌ Main Document را انتخاب کنید. پس از اینکار ورد همه کلمات مورد نظر را پیدا و انتخاب می‌کند. می‌توانید آنها را بصورت یکچا کپی بگیرد و در قسمت دیگر پیست کنید. البته با اینکار پرانتز نیز انتخاب می شود که می توانید آن ها را فاصله جایگیزین کنید.
      موفق باشید.
  59. سلام. من می خواهم دو عبارت را در یک متن با هم جابجا نم. متن بارت نامشخص است اما مثلا هردو بین دو تا / هستند. مثلا /a/ را با /ab/ جابجا کنم.
    • پاسخ:

      سلام
      مسیر را مطابق مثال 3 طی کنید فقط بجای کدهای آن از کدهای زیر استفاده کنید.
      \/(*)\/
      /ab/
      موفق باشید.
  60. مریم اصلاندوز

    باسلام
    قبلا پرسیدم که
    «من یه متن دارم که حدود سه هزار جمله است
    حالا میخام انتهای هر جمله یک نقطه اضافه کنم
    برای بعضی اضافه کرده ام برای بعضی نه
    برای اینکه همه در انتهای جمله ها نقطه قرار گیرد چکار کنم»
    و شما فرمودید: «اگر ذر هر سطر بیش از یک جمله باشد راهی نیست»

    حوشبختانه در هر سطر فقط یک جمله است یعنی سه هزار سطر با سه هزار جمله ی مجزا که میخام اخر هر جمله ای یک نقطه قرار گیرد.

    مثلا اخر جملات زیر:
    من هستم
    من دیدم
    من بودم
    او نبود
    شما رفتید

    اگر راهنمایی کنین ممنون میشم.
    • پاسخ:

      سلام

      با انتخاب کلیدهای Ctrl+H ابزار Replace فعال می‌شود. در قسمت Find what از کد p^ استفاده کنید که بیانگر پاراگراف (Paragraph break) می‌باشد و در قسمت Replace with کد p^. وارد کنید. در پایان روی Replace یا Replace All کلیک کنید.

      موفق باشید.

  61. مریم اصلاندوز

    باسلام
    واقعا از این اموزش اسان ادم به وجد میاد دستتان درد نکند
    من یه متن دارم که حدود سه هزار جمله است
    حالا میخام انتهای هر جمله یک نقطه اضافه کنم
    برای بعضی اضافه کرده ام برای بعضی نه
    برای اینکه همه در انتهای جمله ها نقطه قرار گیرد چکار کنم
    ممنون از لطف شما
    • پاسخ:

      سلام
      اگر در هر سطر بیش از یک جمله باشد راه خودکاری وجود ندارد.
  62. محمد مزروعی

    سلام علیکم
    با تشکر از مطالب مفیدتون
    بنده یک سند فارسی دارم که برخی جملات در بین علامت {} داره، میخوستم از طریق replace نوع قلم اش را عوض کنم. چیکار کنم
    • پاسخ:

      سلام
      مثال 4 مطلب فوق را مشاهده کنید.
    • پاسخ:

      سلام
      اگر مشابه روشی که در این مطلب گفته شده از کد زیر استفاده کنید احتمالا مشکلتان حل می‌شود.
      c^
      موفق باشید.
  63. سلام من یه دیتایی دارم که دارای 5000 سطره میخوام 13 رقم آخر هر سطر و حدف کنم چطور میتونم با استفاده از notepade++ این کارو بکنم و اینکه طول سطرها با هم متفاوت هست و این ارقام لزوما زیر هم نیستند
    • پاسخ:

      سلام
      در زمینه نوت پد پلاس اطلاعی ندارم. اما در اکسل به کمک این مطلب می توانید اینکار را انجام دهید.
      موفق باشید.
  64. السلام علیکم ورحمۀ‌الله
    استاد بزرگوار تشکر از معلومات مفیدتان دوتا سوال داشتم
    ۱- میخواستم همه انترهای که در فایل ورد درج کرده ام تبدیل به تب tab شود
    ۲- شکل آتونمبر در فایل ورد به انگلیسی است، میخواهم همه آتونمبرهای فایل ورد به شکل فارسی و فونت مورد نظرم تبدیل شود؟ تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      کاراکترهای تب و اینتر در جدول دوم اشاره شده است.
      با راست چین کردن متن اعداد فارسی می شوند.
      موفق باشید.
  65. سلام وعرض ادب
    مطلب خیلی عالی بود..دست مریزاد..
    من تعدادی کد ملی دارم(مثلا 20تا)..میخواهم همه را تبدیل به اعداد 1تا20 کنم..راهی هست برای اینکار که نخواهم یکی یکی تغییر دهم؟
    باتشکر
    • پاسخ:

      سلام
      منظورتان از تبدیل به اعداد 1 تا 20 چیه؟
  66. سلام
    اگر بخواهم فقط براکت ها را انتخاب کنم و داخل آن ها انتخاب نشود باید چه چیزی را جستجو کنم؟ برای مثال میخواهم اعداد داخل براکت فونت 14 داشته باشند ولی خود براکت ها که دارای فونت انگلیسی هستند فونت 12 باشند.
    • پاسخ:

      سلام
      راه آسانتر برای شما این است که براکت انگلیسی را با براکت فارسی (شیف+خ و شیف+ه) جایگزین کرده و فونت همه را 14 قرار دهید.
      موفق باشید.
  67. روح الله

    با سلام و تشکر
    می خواستم بدونم میشه مثلا در یک فایل وردی که از فونت علائم برای علیه السلام ها استفاده شده و می خواهیم همه علیه السلام ها یکجا باهم با اون علیه السلامی که با علائم است جایگزین کنیم چگونه است
    • پاسخ:

      سلام
      علیه السلام معادل چه کلمه ای است؟ یعنی چه کلمه یا حرفی را تایپ می کنید و بعد از تغییر فونت به علیه السلام تبدیل می شود؟
  68. محمد جواد دهقانی فیروزآبادی

    سلام من میخواستم جای عدد و درجه سانتی گراد عوض شود مثلا همه به صورت
    100 c است میخواهم به صورت
    100C شود ممنون.
    • پاسخ:

      سلام
      تعداد ارقام اعداد متفاوت است؟ یعنی اعداد 2 رقمی یا سه رقمی هستند؟
  69. سلام
    یه سؤال از پاورپوینت داشتم، اگه میتونید راهنمایی کنید. ببخشید که اینجا مطرح میکنم.
    من چندین فایل پاورپوینت دارم که میخوام علائم ویرایشی مثل ویرگول، گیومه، نقطه و... در آن فایلها به سایزِ مثلاً 18 تبدیل بشن، از اونجایی که پاورپوینت امکان ضبط ماکرو نداره و در جایگزینی هم چنین امکانی فراهم نشده؛ اگه کد vbaیی هست که این کارو انجام بده ممنون میشم که در این زمینه راهنمایی کنید.
    • پاسخ:

      سلام
      با توجه اطلاعات بنده ظاهرا امکان این کار وجود ندارد.
  70. Very nice article and images are very clear to understand the topics. thanks for sharing such article
    http://www.technocomsolutions.com/advance-word-find-replace.html
    • پاسخ:

      Thanks. I have already referred to your article on my blog
  71. با سلام
    در جواب محمد
    ابتدا عبارت سلام ^#^#^# راجستجو و با عبارت ^&^p جایگزین کنید بعد نتیجه را hide کنید بعد با دو رقمی ها و بعد با یک رقمی ها همین کار را انجام دهید و بعد همه را unhide کنید.
    موفق باشید
    • پاسخ:

      سلام
      اگر منظورشان این باشد که پس از هر عددی چه ۱ چه ۱۰۰ فقط یک اینتر درج شود براحتی قابل انجام است.
      با تشکر
  72. سلام
    من میخواستم بعد از کلماتی که کنارشون اعداد متغیر دارند رو اینتر بزنم و به سطر بعدی ببرم.
    مثلا سلام 1
    سلام 2
    سلام 3
    سلام 10
    سلام 100
    به عبارت دیگه بعد از عبارت (سلام 1) یه اینتر خورده بشه.
    • پاسخ:

      سلام
      ظاهرا در ورد چنین امکانی وجود ندارد اما به نظرم در اکسل قابل انجام است.

  73. ببخشید چطور می شه تعداد کلمه های (مثلا با رنگ قرمز ) رو جستجو کرد یعنی کلمه ای با رنگ خاص ایا همچین امکانی توی ورد هست یا نه ممنون می شم جواب بدین
    • پاسخ:

      سلام
      با توجه به راهنمایی های این مطلب، با فشردن کلیدهای کنترل و H کادر Find and Replace باز خواهد شد. در این کادر به تب Find بروید. ابتدا در قسمت Find What کلمه مورد نظر را بنویسید، سپس از قسمت Format گزینه Font را انتخاب کنید. در پنجره Find Font در قسمت Font color رنگ قرمز را انتخاب کنید تا کلمه مورد نظر با رنگ قرمز جستجو شوند.
      در ادامه با کلیک روی دکمه Find in گزینه‌ Main Document را انتخاب کنید. پس از اینکار ورد کلمات مورد نظر را پیدا میکند و تعداد آنرا در کادر می نویسید. تصویر راهنما
      موفق باشید.
  74. سلام ممنون از راهنماییتون
    میشه بیشتر توضیح بدید چطور در اکسل این کاری که گفتم رو بکنم؟
    خیلی خیلی ممنون
    • پاسخ:

      در صورت امکام فایل خود را برای من ارسال کنید.
  75. سلام
    من یک فایل دارم که 100 بیت شعر داره و بعد شعرها، معنای هر بیت اومده، اما من میخوام زیر هر بیت معنای آن بیاد (نه اینکه اول همه ابیات باشه بعد معنا)، رنگ اشعار قرمز هست، رنگ معانی سیاه. حالا میخوام ببینم با replace میشه کاری کرد که بعد از هر بیت شعر، معنای همون بیت را بیارم؟
    ممنونم
    • پاسخ:

      سلام
      اگر بخواهید مستقیما در ورد اینکار را انجام دهید احتمال زیاد باید از کدنویسی استفاده کنید که تخصص زیادی در آن ندارم.
      اما با انتقال ابیات و معانی آن ها به اکسل با استفاده از یک ترفند ساده در این مطلب می توانید اینکار را انجام دهید.
      موفق باشید.
  76. سلام. اگر بخام مثلا از بین لیست شماره تلفن هام فقط 912 ها رو جدا کنم. چکارکنم؟
    • پاسخ:

      سلام
      امکان انتقال به اکسل ندارید؟
  77. سلام من یه فایل دارم فرهنگ واژگان هست متاسفانه پرانتزها و آکلادها در قسمت فارسی برعکس هستند متاسفانه در فارسی و انگلیسی هر جفت فونت پرانتزها و آکلادها تایمز افتاده راهی هست که بدون اینکه پرانتزهای فونت لاتین تغییر کنه پرانتزهای فارسی رو درست کنم اینم بگم فونت متن فارسی نازنین هست
    • پاسخ:

      سلام
      ابتدا با استفاده از کدهای زیر در قسمت جستجو و جایگزینی، فونت متون انگلیسی همراه با پرانتزشان را تغییر دهید.
      Find What:          \([A-z]{1,}\)
      Replace With:      ^&
      البته فراموش نکنید که گزینه Use Wildcard را تیک بزنید.
      سپس با جستجو و جایگزینی، پرانتز اطراف متون فارسی را اصلاح کنید. البته در قسمت جستجو فونت تایمز را وارد کنید تا فقط پرانتزهای با این فونت اصلاح شوند.
      در پایان فونت متون انگلیسی را به حالت اولیه برگردانید.
      موفق باشید.
  78. با این روش هم که گفتید وقتی شماره های دوتایی رو تغییر میدم، شماره های سه تایی هم تغییر میکنن.
    موردی است که تقریباً برام کاربردیه. چون در بعضی جاهای متن هم عدد اعشاری دارم مثل 10/5 و هم تاریخ دارم مثل 1396/10/9. میخام وقتی اعداد اعشاری رو جابجا میکنم تاریخها تغییر نکنند.
    با این روشی که ذکر کردید بازم مشکل همچنان باقیست.
    • پاسخ:

      یک نمونه از فایل خود را برای من ارسال کنید.
  79. سلام. فرض کنید شماره گذاری عناوین به صورت دستی انجام شده، مانند نمونه زیر:
    4-1- تیتر اول
    4-1-1- تیتر دو
    4-1-2- تیتر سه
    4-2- تیتر چهار
    و الی آخر
    میخام شماره گذاری ها رو جابجا کنم مثل نمونه زیر:
    1-4- تیتر اول
    1-1-4- تیتر دوم
    و الی آخر
    زمانی که شماره گذاری های دوتایی رو با جستجوی پیشرفته درست میکنم شماره گذاری های سه تایی بهم میریزه. چطوری میتونم شماره گذاری های دوتایی رو جابجا کنم بدون اینکه تغییری در شماره گذاری های سه تایی به وجود بیاد؟
    • پاسخ:

      سلام
      برای شماره های دوتایی مثلا 4-1- از کدهای زیر در قسمت جستجو و جایگزینی استفاده کنید.
      Find What:          ^13([0-9]{1})-([0-9]{1})- 
      Replace With:      ^13\2-\1- 
      و برای شماره های سه تایی مثلا 4-1-1- از کدهای زیر در قسمت جستجو و جایگزینی استفاده کنید.
      Find What:          ^13([0-9]{1})-([0-9]{1})-([0-9]{1})- 
      Replace With:      ^13\3-\2-\1-
      البته فراموش نکنید که گزینه Use Wildcard را تیک بزنید. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا تغییرات انجام شود. 
      موفق باشید.
  80. ترنم حیدری

    سلام
    ببخشید من یه فایل عددی دارم در برنامه ورد، که میخواهم پشت همه اعدادی که به این صورت (250+2 یا 500+3 ) هستند بنویسم change.
    این اعداد اول پاراگراف ها هستند.
    آیا پیشنهادی دارید؟
    من نتوانستم با replace چیزی پیدا کنم.
    • پاسخ:

      سلام
      مطابق راهنمایی های گفته شده در مطلب بالا، ابتدا در قسمت Find What از کد زیر استفاده کنید.

      [0-9]{1}+[0-9]{3}

      در قسمت Replace With کلیک کرده و از کد زیر که همراه با کلمه مدنظرتان است استفاده کنید.

      change^&

      در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا فرآیند جایگزینی انجام شود.
      موفق باشید.

  81. البته به نظرم این دومی راحت بشود چون دستور می دهیم هر یا عربی +اسپیس (که می شود یاهای آخر کلمه) را تبدیل به یا فارسی
    بعد موردی نگاه می کنیم و دستی تبدیل می کنیم
  82. فقط تنها مشکلی که هست این است که با این دستور یاهای آخر کلمات نیز به یا عربی که زیرش دو نقطه هست تبدیل می شود که در برخی موارد مثل کلمه "موسی" غلط می شود. و البته دربرخی موارد در عربی مثل کلمه "فی" درست همان است که در زیر یا آخر کلمه هم دو نقطه باشد
    حال سوال این است که آیا راهی هست که فقط یا های آخر کلمه را پیدا کند بعد خودمان دستی بهش دستور دهیم که در مواردی که غلط است یایی که دونقطه زیرش هست را به یا معمولی تبدیل کند؟
  83. خیلی عالی و ممنون
    بله توانست تمام کلماتی که اول یا وسط آنها ی فارسی خورده را پیدا کند و همان دستور شما را نوشتم با این تفاوت که دستور دادم تعویض کند با یاء عربی که زیرش دو نقطه هست. و همه یا های جدا را تبدیل کرد به یا های چسبیده شده
    سپاس فراوان
  84. عنایت بفرمایید که بین حروف هیچ چیزی فاصله نیست فقط به جای "حیوان" تایپ می شود "ح ی وان" یک نمونه ورد وپی دی اف آن را در لینک زیر آپلود کردم ملاحظه بفرمایید.
    با سپاس فراوان
    http://s9.picofile.com/file/8313303292/khataya.rar.html
    • پاسخ:

      سلام
      در فایلی که فرستادید زیر ی آخر کلمات دونقطه وجود دارد!
      نمی توان با جستجو کاری کرد که صرفا فونت ی در ابتدا و وسط کلمه تغییر کند، یا باید فونت تمام ی ها را تغییر دهید چه ابتدا چه وسط و چه انتها یا اینکه فونت کل کلمه ای که وسط و ابتدای آن ی وجود دارد تغییر کند.
      برای انجام حالت دوم  در قسمت Find What از کد زیر استفاده کنید تا کلماتی که ابتدا یا وسطشان حرف ی وجود دارد جستجو گردد.
      (?)ی([! ])
      سپس در قسمت Replace With کلیک کنید و برای اینکه آنچه پیدا می‌شود ی با ی جدید تعویض شود کافیست از کد زیر استفاده کنید.
      \1ی\2
      سپس از قسمت Format گزینه Font را انتخاب کنید. در پنجره Replace Font در قسمت Complex Script فونت مورد نظرتان را انتخاب کنید.
      فراموش نکنید که گزینه Use Wildcard را تیک بزنید. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا تغییرات انجام شود. 
      موفق باشید.
  85. سلام خسته نباشید متن دارم که می خواهم دستور دهم یا های وسط کلمه مثل یا در "حیوان" را از یاء فارسی بکند یاء عربی اما به یا های آخر کلمات که بعدشان علی القاعده اسپیس خورده مثل یاء "موسی رفت " به این ها دست نزد چون اگر این ها را به یاء عربی تبدیل کند غلط می شود و زیر یاء آخر کلمه دونقطه می گذارد.
    پس فقط می خواهم یاء های بین کلمات یا اول کلمات را که به خاطر فونت خاص ما بد تایپ کرده تغییر دهد
    الان در فونتی که ما کار می کنیم در متن های عربی در بین کلمات از یا فارسی استفاده شده و خراب شده مثلا حیوان را تایپ کرده ح ی وان (البته بدون اسپیس بین یا و واو) و تنها راهش این است که یا های بین کلمات را یاء عربی بکند و درست می شود
    • پاسخ:

      سلام
      در مثالی که گفتید بین یا و واو در ح ی وان چه کارگتری وجود دارد؟
  86. سلام. دوتا سؤال داشتم.
    سؤال اول: لیست زیر رو در نظر بگیرید:
    1- علی
    2- حسن
    3-حسین
    در ردیف 3 کلمه حسین به خط فاصله چسبیده، میخام یک فاصله مانند شماره 1 و 2 ایجاد بشه.
    سؤال دوم: چطور میشه اون فاصله بالا رو ایجاد کرد بدون اینکه عباراتی مثل (سیاسی-اقتصادی) که کاراکترها به خط فاصله چسبیده اند تغییری نکنند؟ یعنی فقط لیست تغییر کنه.
    ممنون میشم هر دو سؤال رو جداگانه جواب بدید.
    • پاسخ:

      سلام
      برای انجام این کار ابتدا باید در قسمت Find What از کد زیر استفاده کنید.
      ([0-9]{1,})-([ء-ی]{1,})
      سپس در قسمت Replace With کلیک کنید کد زیر را وارد کنید.
      \1- \2
      گزینه Use Wildcard را تیک بزنید. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا تغییرات انجام شود.
      موفق باشید.
  87. من بنا به دلایلی مطالب یک ورد رو باید اینگونه مرتب کنم :
    فاصله بین کلمات فارسی بماند ولی فاصله ای ( اسپیس ) که بین کلمات فارسی و انگلیسی هست حذف شود
    نمیدونم آیا راهی هست که تمایزیی بین اسپیسی که بین دو حرف فارسی قرار گرفته شده با اسپیسی که بین یک حرف فارسی و یک انگلیسی قرارگرفته شده شد ؟
    چون در حالت عادی فقط میتوان همه ی اسپیس ها را یک جا حذف کرد
    • پاسخ:

      سلام
      برای انجام این کار ابتدا باید در قسمت Find What از کد زیر استفاده کنید تا جستجو انجام گردد.
      ([ء-ی]{1,}) ([a-z]{1,})
      سپس در قسمت Replace With کلیک کنید و برای اینکه فاصله حذف شود کافیست از کد زیر استفاده کنید.
      \1\2
      فراموش نکنید که گزینه Use Wildcard را تیک بزنید. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا تغییرات انجام شود.
      موفق باشید.
    • پاسخ:

      سلام
      پس از انتقال اشعار به اکسل با استفاده از این راهنما میتوانید اینکار را انجام دهید.
      موفق باشید.
  88. سلام. فرض کنید یه متن شعر به صورت زیر داریم (در انتهای هر سطر اینتر زده شده):
    توانا بود هرکه دانا بود
    ز دانش دل پیر برنا بود
    مزن بر سر ناتوان دست زور
    که روزی درافتی به پایش چو مور

    حالا میخوام مصراع های اول ابیات پشت سر هم قرار بگیرن، یعنی اینطوری بشن:
    توانا بود هرکه دانا بود
    مزن بر سر ناتوان دست زور
    ز دانش دل پیر برنا بود
    که روزی درافتی به پایش چو مور

    آیا از طریق جستجوی پیشرفته میشه درستش کرد؟ برای شعرهای طولانی تر چطور؟ مثلاً تا 10 بیت پشت سرهم تایپ شده، آیا میشه به صورت اتوماتیک مصراع های اول رو پشت سر هم مرتب کرد؟
    • پاسخ:

      سلام
      آیا امکان انتقال شعر از ورد به اکسل برای شما وجود دارد؟
  89. سلام
    نحوه جابجایی اسم و فامیل در مثال زیر رو بلدم:
    حسن - اسدی
    اما زمانی که اسم ها یا فامیلها چندبخشی میشن نمیدونم چطوری انجامش بدم. مثلاً این:
    یگانه زهرا - جمالی شیرازی
    اگر بین اسم و فامیلها علامت (-) نبود؛ آیا باز هم میشد کاریش کرد؟
    • پاسخ:

      سلام
      اگر چند بخشی باشند و همه اسم و فامیل ها از یک الگو پیروی نکنند به نظر می رسد نمی توان با اکسل آنها را جدا کرد و باید دستی اینکار را انجام دهید.
  90. سلام و درود
    چگونه سیمبل های علیه السلام رو در فایل متنی ورد 2010 بصورت بالانویس بیاورم ؟
    ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      احتمالا روش گفته شده در این مطلب مشکل شما را حل خواهد کرد.
      موفق باشید.
  91. اقا سلام خواهش می کنم به دادم برسین من یه متنی میخونم میخوام از توش کلماتی که اولشون a هست رو دربیارم اینم ایمیلم هوکی بلده بفرسته خواهش می کنم بازم میگم اولشون a
    Rafig.74@yahoo.com
    • پاسخ:

      سلام
      با استفاده از کد زیر در قسمت Find می توانید اینکار را انجام دهید.
      <a([a-z]{1,})
      موفق باشید.
  92. سلام ببخشید من یک متنی دارم زبانش انگیلیسی میخوام کلماتی که با a شروع میشم را پیدا کنم میتونید راهنمایی کنید
  93. ضمن عرض سلام و خسته نباشید
    پیرو مثالی که نوشتم و شما به اکسل ارجاع دادید فکر می کنم اگر راهی بیاموزید که با ضبط ماکرو و در هر بار اجرای آن عبارت جدیدی که در جزیان اجرای جدید select می شود جستجو گردد قضیه حل خواهد شد نقطه مشکل من همین جاست.
    موفق باشید.
    • پاسخ:

      سلام
      من سریع ترین و آسان ترین روش را پیشنهاد دادم چون الان به علت مشغله کاری فرصت کدنویسی ندارم.
  94. ضمن عرض سلام و خسته نباشید
    در حدود دو هزار سؤال و جواب مانند مثال زیر هست که می خواستم هر سؤالی را به سطر قبل از جواب خودش منتقل کنم لطفا با استفاده از macro و find.replace راهی برای انجام به من نشان دهید. توضیح این که فقط شماره های آغازین بر یک نسق هستند. و اندازه جواب ها از یک سطر تا یک صفحه و بیشتر متغیر است. با تشکر و آرزوی موفقیت
    555 – سؤال 1
    556 – سؤال 2
    557 – سؤال 3
    555 – جواب سؤال 1
    556 – جواب سؤال 2 ص 555
    557 – جواب سؤال 3
    • پاسخ:

      سلام
      آیا امکان انتقال اطلاعات به اکسل وجود دارد؟
  95. جواد شبیری

    باسلام
    متنی دارم که توش علائم سیمبل مذهبی (اگه فونت alaem رو دانلود کنید متوجه میشید چی میگم) حالا ما میخواییم که بجای سیمبل علائم از کاراکتر ساده استفاده کنیم ولی هنگامی که بعضی از این علائم رو در قسمت find پیست می کنیم کاراکتری مثل اعداد انگلیسی میاره که اگه بخوام ریپلیس کنم هم علائم و هم اعداد در متن رو باهم جایگزین مینکنه در نتیجه میخوام سیمبول هام متفاوت از اعداد جایگزین بشن .
    چیکار کنم خیلی لنگم

    نمونه فایل متن هم میفرستم

    بنابراین در خصوص نسب حضرت در ادعیه و زیارات می‌توان چنین نتیجه گرفت که امام دوازدهم4 فرزند امام حسن عسکری7 است و این سلسله منتهی به سید الشهدا، امیر المؤمنین و فاطمه زهرا و سر سلسله آن خاتم انبیا6 است، بنابراین حضرت مهدی7 از سادات بنی‌هاشم و حسینی است و فرزند امام حسن عسکری علیه السلام می‌باشد.

    اگه توجه کنید میبینید که بعد از نام ائمه عددی انگلیسی هست ولی وقتی فونت علائم داشته باشید سیمبل مثلا علیه السلام داره میخوام سیمبل با حرف مثلا علیه السلام جایگزین بشه
    • پاسخ:

      سلام
      از روش گفته شده در این مطلب استفاده کرده اید؟
  96. سلام
    اول سپاس فراوان بابت سایت بسیار ارزشمندتان
    من مشغول کار برای یک فرهنگ لغت هستم
    و باید متن را تغییر استایل دهم. با تغییر استایل هم تمام فرمت کار بهم میریزد با توجه به اینکه متن فارسی و انگلیسی مخلوط است.
    میخواستم با Replace کردن متن های انگلیسی را چپ چین کنم اما با تغییر فرمت و فونت و چپ چین کردن هیچ تغییری لحاظ نمیشود. آیا کد خاصی لازم است.
    و اینکه باید همه عناوین را به استایلی دیگری تبدیل کنم. کد این کار را هم میخواستم
    ممنونم
    امیدوارم جواب بدهید
    • پاسخ:

      سلام
      یک نمونه از فایل خود را برای من ارسال کنید.
    • پاسخ:

      سلام
      برای انجام این کار ابتدا باید در قسمت Find What کلیک کنید و سپس از قسمت Format گزینه Font را انتخاب کنید. در پنجره Find Font در قسمت Complex Script برای پیدا کردن کلمات ضخیم از قسمت Font style گزینه Bold را انتخاب کنید. سپس در قسمت Replace With کلیک کنید و برای اینکه آنچه پیدا می‌شود ایتالیک شود کافیست از قسمت Format گزینه Font را انتخاب کنید. در پنجره Replace Font در قسمت Complex Script برای ایتالیک کردن کلمات از قسمت Font style گزینه Italic را انتخاب کنید. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا تغییرات انجام شود.
      موفق باشید.
  97. با سلام آیا میشود متن پیدا شده با خودش جایگزین شود و در عین حال keep text only شود؟ تا بهم ریختگی هایش سامان یابد.
    و سؤال دوم این که اگر بخواهیم پاراگراف های زیر 30 یا 40 یا 50 گارکتر را یکجا انتخاب کنیم چه کنیم؟ این قابلیت در افزونه kutools رجیستر نشده کار نمی کند.
    • پاسخ:

      سلام
      ج1: یک مثال بزنید.
      ج2: تنظیمات را مطابق این تصویر انجام دهید. پس از وارد کردن کد و تیک زدن Use wildcards، روی دکمه نشان داده شده کلیک کنید.
      موفق باشید.
  98. با سلام ، می خواهم سیمبل گیومه ی یک فونت را به سیمبل گیومه با فونت دیگر دیگر تبدیل کنم با این که فرمتش را تعیین میکنم باز هم به گیومه انگلیسی (شیفت + گ) تبدیل میشود، ممنون میشم راهنمایی فرمایید تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      تا جایی که اطلاع دارم نمی‌توان فونت سیمبل‌ها را تغییر داد.
  99. حسین تهرانی

    البته به نظرم پیدا کردم
    در find what بزنم ^f
    در ریپلایس بزنم (^&)
    ببینید درسته؟
    با تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      بله صحیح است.
  100. حسین تهرانی

    سلام
    شماره های پاورقی یعنی 1 و 2 و 3 و ... را می خواهم دورشان پرانتز بگذارم و نیز عدد هایی که بالای کلمات قرار می گیرند در متن که هریک به وجود یک پاورقی اشاره دارند را می خواهم دورشان پرانتز بگذارم
    • پاسخ:

      مراحل مشابه مثال های بالا است، فقط کدها متفاوت است. 

      برای جستجوی اعدادی که در اطراف آن‌ها پرانتز‌ وجود دارد در قسمت Find What از کد زیر استفاده کنید.

      [ء-ی]{1,}^13

      قسمت Replace With را خالی بگذارید. 

      فراموش نکنید که گزینه Use Wildcard را تیک بزنید. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا تغییرات انجام شود.

      موفق باشید.

  101. سلام
    میخواستم از یک متن که به دو زبان فارسی و انگلیسی نوشته شده، همه فارسی ها رو حذف کنم.
    باید چه کنم؟
    متشکرم
    • پاسخ:

      سلام
      جدا هستند یا درون همدیگر؟
  102. سلام و ممنون از محبت شما
    می خواستم بدونم میشه به صورت اتوماتیک یک مقاله را که در یک فایل دیگه است به تمپلت ورد یک مجله به صورت ماکرو یا روش دیگر ارسال کرد و هر قسمت در جای خودش قرار بگیره
    • پاسخ:

      سلام
      متاسفانه من اطلاع ندارم.
  103. سلام
    موقع سرچ در یک فایل word دنبال کلمه میگردم ولی سرچ نمی تواند آنرا پیدا کند در حالی که آن لغت در فایل word هست. مشکل را چطور حل کنم ممنون. مثلا در یک پاراگراف بعضی لغات را پیدا می کند ولی بعضی را خیر.
    • پاسخ:

      پیشنهاد میکنم یک نمونه از متن را درون نوت پد کپی کنید و دوباره درون ورد برگردانید و جستجو را دوباره انجام دهید.
      اگر باز مشکل پابرجا است فایل خود را برای من ارسال کنید.
  104. سلام
    موقع سرچ در یک فایل word دنبال کلمه میگردم ولی سرچ نمی تواند آنرا پیدا کند در حالی که آن لغت در فایل word هست. مشکل را چطور حل کنم ممنون.
    • پاسخ:

      سلام
      فقط یک کلمه این مشکل را دارد یا همه کلمات؟
  105. سلام
    من زمان نوشتن پایان نامه، در بسیاری از موارد، بعد از اتمام جمله و گذاشتن نقطه، برای شروع جمله بعدی، فاصله ای نگذاشته بودم. بعد از تمام شدن پایان نامه، متوجه این نکته شدم و از امکان ریپلیس ورد برای حل مشکلم استفاده کردم. در مرحله اول نقطه و فاصله گذاشتم و در قسمت عبارت جایگزین نقطه خالی درج کردم و ریپلیس آل زدم تا تمام فاصله های بعد از نقطه حذف بشن. در مرحله بعد نقطه خالی گذاشتم و در قسمت عبارت جایگزین نقطه و اسپیس درج کردم و ریپلیس آل را زدم. البته اولش اینکار منطقی به نظر می رسید چون با اینکار از گذاشتن فاصله مجدد بعد از هر نقطه جلوگیری شده بود. مشکل فاصله در اون قسمتهایی که می خواستم حل شد. اما دچار یک مشکل جدی دیگه شدم که هر کاری کردم تا حالا نتونستم حلش کنم.
    در مرحله دومی که من نقطه اسپیس را جایگزین نقطه تنها کردم، بین تمام شماره های رفرنس با نقطه پایان جملات فاصله ایجاد شده است. حالا می خواهم فقط این فاصله بین شماره پاورقی ها در متن، با نقطه جملات حذف بشه. به صورت دستی و تک تک خیلی سخته و خسته کننده است. آیا راهی هست که من بتونم یکباره همه فاصله های قبل از شماره پاورقی را با حفظ فاصله های دیگر جملات حذف کنم؟
    البته تا مرحله پیدا کردن پاورقی ها به همراه فاصله قبلش به صورت اتوماتیک از طریق همان ریپلیس پیش رفته ام اما هنگام جایگزینی بدون فاصله ارور میده.
    لطفا راهنماییم کنید که این مشکل چطوری حل میشه؟
    • پاسخ:

      سلام
      کلیت مشکل را فهمیدم. لطفا سوالتان را دقیقتر بیان کنید.
  106. با سلام و خسته نباشید
    از اینکه وقت می گذارید و به تک تک سوالات دوستان جواب می دهید بی نهایت سپاسگزارم
    خواستم ببینم شما در زمینه نرم افزار ایندیزاین هم تخصص دارید چون من می خواهم یک کتاب لغت نامه را ویرایش کنم و می خواهم همه کلماتی که قبل از دو نقطه هست را بلد کنم این کار در ورد طبق دستور شما انجام می شه ولی در نرم افزار ایندیزاین نمی توانم اعمال کنم آیا شما راه حلی برای این کار پیشنهاد می کنید با تشکر از شما دوست خوب
    • پاسخ:

      سلام
      متاسفانه در این زمینه تخصصی ندارم.
  107. عرض سلام و ادب
    می خواستم بدونم در word متن مابین دو عدد خاص را با یک دستور می توان انتخاب کرد. مثال ( 10002 این متن انتخاب شود 1003)
    در مثال ذکر شده ((این متن انتخاب شود)) را با دستور خاصی انتخاب کنیم.
    • پاسخ:

      سلام
      هدفتان از انتخاب چیست؟ یک مورد است یا چندین مورد؟
      اگر معیار انتخاب دو عدد دو طرف نوشته است، به نظرم راهی وجود ندارد که اعداد انتخاب نشوند.
  108. مشکل اینجاست که میخواهم یکباره تغییر کنند.ولی نمیشه.اگر امکان داره از ابتدا توضیح بدید.ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      برای انجام این کار ابتدا باید در قسمت Find What کلمه مدنظرتان را تایپ کنید. سپس در قسمت Replace With کلیک کنید و برای اینکه آنچه پیدا می‌شود ایتالیک شود از قسمت Format گزینه Font را انتخاب کنید. در پنجره Replace Font در قسمت Complex Script برای ایتالیک کردن کلمات از قسمت Font style گزینه Italic را انتخاب کنید. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا تغییرات انجام شود.
      موفق باشید.
  109. با سلام
    میخواهم در تمام متن یک ورد یک کلمه که ایتالیک نیست را ایتالیک کنم.لطفا راهنمایی کنید.
    سپاس
    • پاسخ:

      سلام
      خوب مشکل چیست؟ کلمه را جستجو کنید و ایتالیک کنید.
  110. سلام
    یک متن عربی دارم با فونت Arabic Typesetting

    اما در اول یا آخر بعضی آیه های قرآن از پرانتز گلدار اسفاده کرده که در سیستم من نمی خونه و به شکل علامت دست نشون میده
    هرچه سعی کردم فونتش را پیدا نکردم چه کار کنم که همه این پرانتز ها درست بشه تشکر از راهنمایی
    • پاسخ:

      سلام
      متاسفانه در این زمینه اطلاعی ندارم.
  111. سلام؛
    آقا من یه فایل ورد دارم که از پی دی اف تبدیل شده، منتهی همۀ اعداد برعکس شده؛ مثلا 1997 شده 7991 و عدد هم خیلی زیاده؛ میشه راهنمایی کنید!
    خیلی ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      اگر دوباره فایل ورد را پی دی اف کنید و از آن کپی بگیرید مشکل حل نمی شود؟
      اگر نشد باید از کدنویسی ماکرو استفاده کنید. یک نمونه کد در این سایت گفته شده است. مشکل آن این است که باید تک تک اعداد را انتخاب کنید و برعکس کنید.
      موفق باشید.
  112. سلام
    بابت پاسخگوئی بسیار متشکرم
    ولی نشد .
    لطفا شما فایل زیر را دانلود کنید حدود 140 کیلو هست .
    http://s8.picofile.com/file/8280710800/1.txt.html
    حدود 570 تا لینک داره و من طبق روال بالا می خواهم که فقط اسم فایل باقی بمونه و بقیه حذف بشه :
    http://91.228.166.13/v10-dll-rel-sta/mod_000_nativeloader_1014/em000_64_l0.dll.nup
    تبدیل بشه به 
    file=em000_64_l0.dll.nup
    بقیه هم به همین روال .
    چون هر لینک یه آدرسی داره نمیشه همه رو با هم تبدیل کرد  و باید تک تک زد .
    اگه شما ترفند عملی پیدا کنید ممنون میشم .
    باز هم از پاسخگوئی شما ممنونم.
    با احترام فراوان
  113. file=/v10-dll-rel-sta/mod_045_ssl_1009/em045_32_n7.dll.nup
    file=/v10-dll-rel-sta/mod_042_netprot_1571/em042_64_n15.dll.nup
    file=/v10-dll-rel-sta/mod_022_db_1092/em022_32_l2.dll.nup
    file=/v10-dll-rel-sta/mod_019_protoscan_1401/em019_32_l1.dll.nup
    file=/v10-dll-rel-sta/mod_017_translator_1633/em017_32_n11.dll.nup
    file=/v10-dll-rel-sta/mod_008_epfw_1459/em008_64_n15.dll.nup
    file=/v10-dll-rel-sta/mod_006_antistealth_1155/em006_64_n6.dll.nup

    file=em045_32_n7.dll.nup
    file=em042_64_n15.dll.nup
    file=em022_32_l2.dll.nup
    file=em019_32_l1.dll.nup
    file=em017_32_n11.dll.nup
    file=em008_64_n15.dll.nup
    file=em006_64_n6.dll.nup
    سلام
    آیا راهی هست که بشه نوشته های بالا را  با یه ترفندی همم هرو با هم به فایل های پائین تبدیل کرد؟ ( همه با هم ) اگه ترفندی هست بگید ممنون .
    چون مقدار هریک متفاوت هست کار کمی مشکل هست .
    آیا نرم افزار ی هم هست که در این زمینه کمک کنه ؟
    ممنون میشم کمک کنید 
    با احترام
    • پاسخ:

      سلام
      برای انجام این کار ابتدا باید در قسمت Find What از کد زیر
      استفاده کنید

      <(file)*(/e)

      سپس در قسمت Replace With از کد زیر استفاده کنید

      file=e

      فراموش نکنید که گزینه Use Wildcard را تیک بزنید. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا تغییرات انجام شود.

      موفق باشید.

  114. با سلام 
    میخواهم در قسمت ریپلیس نوشته جدیدم بیفته تو سلول بعدی
    یعنی به جای (1) بنویسم (1) (2) که (2) بیفته تو سلول پایینی اما (1) سرجای قبلیش باشه.....ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      منظورتان از سلول بعد چیست؟
  115. سلام من میخوام تمام کنار برخی از کلمات خاص یه سیمبل علیه السلام بزارم اما وقتی replace این سیمبل را اعمال می کنم کلمه 7 ظاهر می شه چطوری می تونم این مشکل رو حل کنم.
    • پاسخ:

      سلام
      باید ببنید فونت سیمبل مورد نظر چیست که در حین جایگزین کردن، فونت را نیز وارد کنید.
      موفق باشید.
  116. سلام
    وقتی که یک کلمه انگلیسی را که با حرف بزرگ نوشته شده است را میخواهم با یک کلمه دیگر که با حروف کوچک است را جایگزین کنم کلمه جایگزین شده را نیز با حروف بزرگ نمایش می دهد برای حل مشکل چه کنم؟ متشکرم
    • پاسخ:

      سلام
      گزینه Match case را تیک بزنید. (تصویر راهنما)
      موفق باشید.
  117. با سلام.
    آیا امکان تغییر فونت حرف یا کلمه خاصی در کل متن یک فایل ورد وجود دارد؟ مثلا بخواهیم فونت  کلمه  " به "  و یا حرف " ک" و یا حرف " ی " را در کل متن یک فایل ورد تغییر بدیم. لطفا اگر منبعی هست معرفی بفرمایید یا پاسخ دهید.
    با تشکر 
    • پاسخ:

      سلام
      اگر مطلب فوق را مطالعه کنید نحوه تغییر فونت در مثال‌ها توضیح داده شده است.
      موفق باشید.
  118. salam... man dar yek file word mikham adade jadavel ro ja be ja konam, masalan jadvale 4-5 beshe jadvale 5-4.... mamnoon misham komakam konin
    • پاسخ:

      سلام
      متوجه سوال شما نشدم. کدام اعداد؟ منظورتان شماره جداول است؟
      لطفا به صورت فارسی سوالتان را تایپ کنید.
  119. با سلام 
    از مطالب بسیار بسیار بسیار مفیدتون تشکر دارم. 
    یک سوال: یک متن دارم که به جای نیم فاصله No-width non break، از No-width optional break استفاده کرده اند و در نتیجه همه کلمات دو بخشی به انتهای سطر که می رسند، دو تکه می شوند. چگونه می توان آن دو نیم فاصله را باهم جایگزین نمود؟ 
    • پاسخ:

      سلام
      نیم‌فاصله، No-width optional break می‌باشد نه No-width non break که در این مطلب توضیح داده شده است. اگر منظورتان حالت برعکس است در این مطلب نحوه جایگزینی خط‌ تیره اختیاری با نیم‌فاصله توضیح داده شده است. در مراحل گفته شده برای جایگزینی کاراکتر No-width non break بجای -^ از y^ استفاده کتید.
      موفق باشید.
  120. با سلام و خسته نباشید و با تشکر از مطالب خوبتان
    من یک فایل ورد به زبان انگلیسی دارم که بعضی از کلمات آن به رنگ قرمز می باشد. می خواهم فقط آن کلماتی را که به رنگ قرمز می باشند بولد کنم. 
    آیا راهی برای این کار هست؟
    ممنونم میشم راهنماییم کنید
    • پاسخ:

      سلام
      برای انجام این کار ابتدا باید در قسمت Find What از کد ?^ استفاده کنید تا همه کارکترها جستجو شوند. از قسمت Format گزینه Font را انتخاب کنید. در پنجره Find Font در قسمت Font color رنگ قرمز را انتخاب کنید تا حروف قرمز رنگ جستجو شوند. سپس در قسمت Replace With کلیک کنید و از قسمت Format گزینه Font را انتخاب کنید. در پنجره Replace Font در قسمت Font style گزینه Bold را فعال کنید تا حروف به حالت بولد تبدیل شوند. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا فرآیند جایگزینی انجام شود.
      موفق باشید.
  121. با سلام و تشکر از مطالب خوبتان 
    میخواهم بعد از شماره های پاورقی ای که در خود پاورقی (شماره های پایین صفحه) است نقطه بگذارم ، چطور این کار را میشد انجام داد ؟
    • پاسخ:

      سلام
      آیا منظورتان این است که پس از نوشتن پاورقی ها اینکار را انجام دهید؟
    • پاسخ:

      سلام

      متاسفانه تاکنون از این گزینه‌ استفاده نکردم. در نت هم توضیح مناسبی برای آن پیدا نکردم. در سایتی نوشته است که این گزینه امکان جستجو کاراکترهای کنترلی را به ما می‌دهد. کاراکترهای کنترلی کاراکترهایی هستند که در صورت استفاده از آن چیزی تایپ نمی‌شود ولی در نتیجه تایپ تاثیر می‌گذارد! مثالی برای کاربرد آن پیدا نکردم.

      ولی آنچه مشخص است طبق توضیح سایت مایکروسافت این گزینه‌ و چند گزینه دیگر در زبان‌های راست به چپ مثل فارسی و عربی کاربرد دارد.

      موفق باشید.

  122. سلام
    می خواهم تمام پرانتز های متن را به یک سیمبل خاص مثل گل کنار آیات قرآن یا پرانتز های طرح دار تبدیل کنم آیا راهی هست ؟ یا مجبورم به صورت دستی انجام بدهم ممنون 
    • پاسخ:

      سلام
      از توضیحات مثال ۵ مطلب بالا استفاده کنید. اگر بخواهید از سیمبل استفاده کنید باید ابتدا آنرا تایپ کنید و سپس کپی بگیرید و در قسمت Replace with پیست کنید. فونت سیمبل را نیز باید مشخص کنید. نحوه انتخاب فونت در مثال‌های قبل توضیح داده شده است.
      موفق باشید.
  123. چطور تمام کلمه های قبل از دونقطه رو پیدا کنیم و بولد کنیم
    در دستوری که شما آموزش دادیدفقط یک کلمه قبل از دو نقطه رو بولد میکنه
    • پاسخ:

      سلام
      بجای کد قبل از کد زیر در قسمت Find what استفاده کنید.

      ^13*:

      موفق باشید.

  124. سلام
    ی سوالی دارم
    تو متنی که در ورد دارم، ی تعداد عدد که به فارسی نوشته شده دارم که می خوام حذف بشن. راهی هست که این اعداد به صورت یکجا حذف بشن؟؟
    • پاسخ:

      سلام
      از کد گفته شده در مثال ۱ استفاده کنید و قسمت Replace With را هم خالی بگذارید.
      موفق باشید.
  125. سلام.تشکر از سایت خوبتون
    بنده برای کار با ورد به یک مشکلی برخوردم
    ی متنی دارم که قیمتهای زیادی در اون "اینتر" خورده و باید اینترها حذف بشه یعنی "BackSpace" باید بزنم تا بردارم.
    حالا میخوام بدونم راه حلی هست که این اینترها به صورت یکجا و سریع پاک بشن و نخوام یکی یکی همه این ها رو حذف کنم؟
    از گزینه ی Replace هم ظاهرا نمیشه استفاده کرد.
    اگه ممکنه راهنمایی کنید.
    ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      به این مطلب مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  126. با سلام و تشکر از مطلب مفیدتون. من یه متن ورد طولانی فارسی دارم که می‌خوام کلمات ایتالیکی توش رو به ایتالیک بولد تغییر بدم. خیلی ممنون میشم که راهنماییم کنید.
    • پاسخ:

      سلام
      برای انجام این کار پس از باز کردن کادر Find and Replace، در قسمت Find What کلیک کنید سپس از قسمت Format گزینه Font را انتخاب کنید. در پنجره Find Font در قسمت Complex Script، برای جستجوی کلمات ایتالیک از قسمت Font style گزینه Italic را انتخاب کنید. برای اینکه آنچه پیدا می‌شود ایتالیک بولد شود در قسمت Replace With کلیک کنید سپس از قسمت Format گزینه Font را انتخاب کنید. در پنجره Replace Font در بخش Complex Script از قسمت Font style گزینه Bold Italic را انتخاب کنید. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا تغییرات انجام شود.
      موفق باشید.
    • پاسخ:

      سلام
      پیامی از شما دریافت نکردم!
  127. سلام دوست عزیز. 
    تاپپیست برای پایان نامه اعداد رفرنس رو بعد از نقطه یا ویرگول قرار داده"است.2" که باید قبل از نقطه یا ویرگول قرار بگیرد"است2." راهی وجود داره که جابجاشون کنم؟
    لطفا کمکم کنید باید زود تحویل بدم.
    ممنون از لطفتون
    • پاسخ:

      سلام
      برای انجام این کار ابتدا در قسمت Find What برای جستجوی .عدد و ،عدد به ترتیب از کدهای زیر استفاده کنید:

      (.)([1-9]{1,})

      یا

      (،)([1-9]{1,})

      سپس در قسمت Replace With کلیک کنید و کد زیر  را وارد کنید:

      \2\1

      گزینه Use Wildcard را تیک بزنید. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا تغییرات انجام شود.

      موفق باشید.

  128. سلام

    یه سوال دارم من در ورد2013 وقتی فونت یک قسمت رو تغییر میدم فونت قسمتهای دیگر هم تغییر میکنه باید چکار کنم دیگه کلافه شدم

    • پاسخ:

      سلام
      در همه فایل‌ها این مشکل وجود دارد؟
  129. با سلام برای درست کردن تیتر اصلی و فرعی هنگامیکه در تیتر ها هم فارسی هم انگلیسی دارم طبق فرمت پایان نامه های ارشد هنگامیکه که در heading  من فونت b lotus  را تنظیم می کنم کلملت انگلیسی  تیترها بهم می ریزد برای رفع این مشکل چکار کنم  ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      برای کلمات انگلیسی باید از فونت انگلیسی استفاده کنید. راهنما
      موفق باشید.
    • پاسخ:

      سلام
      اینکار را باید با استفاده از سکشن بندی انجام دهید. به این سایت مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  130. سلام
    داداش کف کردم دمت گرم خیلی مشتی بود، چن ساعت کارم جلو افتاد
    پایان نامه رو کامل کردم ولی واسه عناوین اصلی عناوین فرعی و متن هر کدوم فونت سایز فونت مشخصی داره ، راهی داره؟
    ممنون
    راستی این کدایه سرچو جایی میشه پیدا کرد؟
    • پاسخ:

      اگر برای هر یک از عنواین هدینگ تعریف کرده باشید با ویرایش هدینگ تغییرات مدنظرتان اعمال می‌شود. اگر هم هدینگ تعریف نکرده باشید که باید دستی آن‌ها را اصلاح کنید.
      این کدها را با استفاده از توضیحات مطلب فوق به راحتی می‌توانید ایجاد کنید.
      موفق باشید.
  131. سلام داداش خیلی مردی، همه رو جواب میدی حال کردم باهات
       تو ورد 2007 میخوام بین نوشته های فارسی چنتا لغت انگلیسی که هم دو قسمتی هس هم یه قسمتی.
    می خوام فقط دو قسمتیا ایتالیک شه. خیلی متنم زیاده. گرخیدم
    بازم دمت گرم اینهمه جواب ملتو دادی، خدا خیرت بده، مرد خدااااییییی
    • پاسخ:

      سلام
      برای انجام این کار ابتدا باید در قسمت Find What از کد زیر استفاده کنید تا کلمات انگلیسی دو قسمتی جستجو گردند.

      ([a-z]{1,}) ([a-z]{1,})

      سپس در قسمت Replace With کلیک کنید و برای اینکه آنچه پیدا می‌شود ایتالیک شود کافیست از کد &^ استفاده کنید. سپس از قسمت Format گزینه Font را انتخاب کنید. در پنجره Replace Font در قسمت Latin text برای اتیالیک کردن کلمات از قسمت Font style گزینه Italic را انتخاب کنید. فراموش نکنید که گزینه Use Wildcard را تیک بزنید. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا تغییرات انجام شود.
      موفق باشید.

  132. متن انگلیسی داخل پرانتز فارسی قرار گرفته
    میخوام پرانتزها به انگیسی تغییر کنه
    • پاسخ:

      سلام
      در قسمت Find What پرانتز باز ( را تایپ کنید. سپس در قسمت Replace With کلیک کنید و پرانتز باز ( را تایپ کنید. در حالی هنوز نشانگر ماوس در قسمت Replace With قرار دارد، از قسمت Format گزینه Language را انتخاب کنید. در پنجره Replace Language زبان English را انتخاب کنید و روی Ok کلیک کنید. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا فرآیند جایگزینی انجام شود. همین کارها را برای پرانتز بسته هم انجام دهید.
      موفق باشید.
  133. من میخوام اعداد داخل متن را به صورت توان یا اندیس در بیارم طبق روشی که در بالا گفته شده عمل کردم اما اعداد دو رقمی رو از هم جدا می کنه و هر عدد را داخل یک پرانتز قرار میده

    • پاسخ:

      نگفتید در قسمت Find what چه چیزی می‌نویسید؟ یک مثال بزنید تا بتوانم راهنمایی‌ کنم. یعنی می‌خواهید تمام اعداد دو رقمی مثل 12 به 12 تبدیل شوند؟
  134. سلام

    چرا وقتی اعداد رو داخل کروشه میذارم اعداد دو رقمی از هم جدا می شن و هر عدد داخل یه کروشه قرار میگیره

    مثلا 12 میشه {1}{2}

    • پاسخ:

      سلام
      در قسمت Find what چه چیزی می‌نویسید؟
  135. سلام؛
    در ورد وقتی می خوام کلماتی که درون [] هستند رو با تیک Use Wildcard ، تبدیل به یه فونت دیگه بکنم و از اون یه ماکرو ضبط کنم، بعد از ضبط ماکرو، موقع اجرای ماکرو فونت تغییر نمیکنه، مشکل چیه؟
    • پاسخ:

      سلام
      هدفتان از انجام اینکار را ذکر کنید تا بتوانم راهنمایی کنم.
  136. با عرض سلام مجدد
    چند سوال دارم 
    1_option hyphen درورد کجاست؟
    2_درمورد جداول که فرمودید به اون سایت بروم بنده چیزی متوجه نشدم میشه کامل توضیح دهید؟
    3_در متنی به جای فاصله دایره توخالی نمایش داده میشود که معادل یک spaceاست
    برای حذف این دایره ها چکار باید کرد؟
    با تشکر و ارزوی موفقیت
    • پاسخ:

      سلام
      ۱- برای آشنایی با Optional hyphen به این مطلب مراجعه کنید.
      ۲- سایت معرفی شده در نظر قبلی صرفا برای یکسان کردن اندازه تصاویر می‌باشد.
      ۳- علامت دایره احتمالا به علت وجود فاصله نشکن یا Nonbreaking space است که در اینجا معرفی شده است. باید آنرا با فاصله جایگزین کنید. مشابه این مطلب، در قسمت Find What عبارت s^ را و در قسمت Replace With، یک فاصله را تایپ کنید. در پایان روی گزینه Replace All کلیک کنید تا فرآیند جایگزینی انجام شود.
      موفق باشید.
  137. باعرض شلام و تشکر
    آیا امکانش است تمامی جداول و نمودار و اشکال یک فایل ورد را یک اندازه نمود ؟
    با تشکر 
    • پاسخ:

      سلام
      از روش‌هایی که در این سایت در پاسخ به سوال کاربری گفته شده است، استفاده کنید.
      موفق باشید.
  138. با سلام
    آیا امکانش هست بعداز فعلها و کلمات ترکیبی که به خط بعد منتقل می شود بطور خودکار خط تیره بیفتد 
    • پاسخ:

      سلام
      توصیه می‌شود در فعل‌ها و کلمات ترکیبی از نیم‌فاصله استفاده کنید تا با این مشکل مواجه نشوید. اما اگر نخواهید از نیم‌فاصله استفاده کنید برای درج خط تیره (-) اختیاری باید از Optional Hyphen استفاده کنید. در واقع اگر کلمه‌ای که بین حروف آن از Optional Hyphen استفاده شده است در وسط خط باشد، Optional Hyphen مشابه نیم‌فاصله عمل می‌کند ولی اگر کلمه مورد نظر به آخر خط برسد آن وقت در کلمه‌ای مثل می‌رویم، بعد از "می" در آخر خط، خط تیر (-) می‌آید و (رویم) به ابتدای خط بعد منتقل می‌شود. در واقع کلمه دو بخش شده است. اما هدف نیم‌فاصله این نیست که کلمه دو بخش شود بلکه با اینکه ظاهری دوبخشی دارد با اینحال دو بخش با هم متصل هستند و با هم جابجا می‌شوند.
      موفق باشید.
  139. با سلام و درود

    برای درج آیات قرآن در افیس 2013 چه کنم؟ نرم افزارهای درج آیات قران ظاهرا در آفیس 2003 و یا 2007 کار می کنند.

    راه حلی برای این موضوع وجود دارد؟

    با تشکر

    نامدار باشید

  140. با سلام

    منظورم این است که تمامی صفحات کتاب در نهایت 23 خط بشوند و کل کتاب مطالب قرینه هم باشند

    یعنی وقتی خروجی نهایی گرفته می شود و صفحات روی هم قرار می گیرند خطوط روی هم بیفتد و تمامی صفحات دارای 23 خط باشند

    سایز وزیری 17.5 در 25 با حاشیه از هر چهار طرف 2.3 و هدر بالا 1.6 و هدر پایین 1.1  را انتخاب نموده ام

    متن نیز فونت بی زر 14 و فاصله خط single

    اما خطوط در بعضی صفحات 25 خط می شود حتی صفحاتی که دارای تیتر نمی باشند نیز یکسان نمی شوند.

    الان بحث روی این است که چه کنیم تا تمامی صفحات دارای 23 خط باشند.

    با تشکر

    • پاسخ:

      سلام
      اگر ممکن است یک نمونه از فایلتان که شامل صفحات ۲۳ و ۲۵ خطی هست را برای من ارسال کنید.
  141. با سلام و درود

    ناشری از من تقاضا دارند که تمامی کتب در قطع وزیری را به نحوی تنظیم نمایم که حتما در تمامی صفحات به جز صفحاتی که دارای تیتر می باشد خطوط بیست و سه خط باشند و فاصله خط هم حتما باید single و فونت باید b zar 14 باشد

    اما من تمامی راه حل های موجود و یادگرفته را تست زده ام به یکنواختی و قرینه بودن صفحات دست پیدا نمی کنم

    خواهش می کنم چنانچه راه حلی در این زمینه دارید مرا راهنمایی بفرمایید تا بتوانم این بار نیز در امر صفحه آرایی کتب موفق باشم

    پیشاپیش از لطف و عنایت شما سپاسگزارم

    • پاسخ:

      سلام
      مگر نمی‌توانید برای هر صفحه این تغییرات را اعمال کنید؟ منظورتان این است که بصورت خودکار این تغییرات اعمال شوند؟
  142. با عرض سلام وخسته نباشید . متنی دارم میخواهم تمام اعداد موجود در آن را به فارسی تبدیل کنم از راه های موجو گفته شده امتحان کردم نشد. دوم اینکه بنده پانویس ها را در متن به ترتیب از یک به بالا شماره زده ام حال استاد بنده گفتند باید در هر صفحه پانویس ها از یک شروع شود . لطفا راهنمایی بفرمائید چگونه میتوانم دو موضوع را یکجا انجام دهم و زمان کمی صرف شود. با تشکر فراوان
    • پاسخ:

      سلام
      برای حل مشکل اول به این مطلب مراجعه کنید.
      برای حل مشکل دوم شما باید در تنظیمات پاورقی از گزینه Restart each page استفاده کنید. لینک راهنما
      موفق باشید.
    • پاسخ:

      فایل‌هایتان را به آدرس ایمیل tarfandha.blog@gmail.com ارسال کنید.
  143. سلام مجدد

    با نحوه تایپ شعر مشکلی ندارم و هم به دو ستونه و هم به پله ای کاملا مسلطم

    مشکل من اینجاست که وقتی از فونت نستعلیق استفاده می کنم حروف منقطع می شوند و از هم جدا تایپ می شوند و نویسنده اصرار دارد که اشعار با فونت نستعلیق تایپ شوند

    میخواهم بدانم چگونه از منقطع بودن حروف جلوگیری کنم

    ممنونم

    • پاسخ:

      در صورت امکان یک نمونه از فایلتان را برای من ارسال کنید. به همراه فایل، تصویری از متن که منقطع شدن حروف را نشان می‌دهد نیز پیوست کنید چون ممکن است در سیستم من مشکل شما وجود نداشته باشد.
  144. سلام و درود

    چه طوری میتونم  شعرهای تایپ شده را به فونت نستعلیق بنویسم ولی در هنگام جاستیفایو و فشردن کلید شیفت و اینتر حروف منقطع می شه هم در دو ستونه هم در پله ای

    ممنونم

  145. سلام؛
    تو این سایت

    http://gregmaxey.mvps.org/word_tip_pages/autocorrect_generator.html
    یه ماکرویی گذاشتن واسه تبدیل گروهی کلمات، فقط من متوجه نشدم جدول درست و غلط رو چطور به ماکرو اضافه کنم؛
    اگه ممکنه یه توضیحی بدید.
    سپاس فراوان
    • پاسخ:

      سلام
      بررسی کردم ماکرو کار نمی‌کند!
  146. سلام مجدد
    راجع به سؤال دوم؛
    مثلاً ماکروی زیر جدول رو پیدا میکنه و تبدیل به تکست میکنه؛
    Sub Macro2()
    '
    ' Macro2 Macro
    '
    '
        ActiveWindow.ActivePane.VerticalPercentScrolled = 0
        Application.Browser.Next
        Selection.Rows.ConvertToText Separator:=wdSeparateByCommas, NestedTables:= _
            True
    End Sub

    منتها من می خوام تمام جدول های یک سند رو با اجرای ماکرو، از ابتدا تا انتهای سند تبدیل به تکست بکنه.
    اگه بشه یه جواب در مورد تمام ماکرو ها بدید خیلی ممنون میشم؛ یعنی منحصر به این ماکرو نباشه.
    سپاس فراوان
    • پاسخ:

      سلام
      برای تبدیل یکباره همه جداول به متن به این مطلب مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  147. واقعا ممنونم خیلی کمک بزرگی می کنید با اطلاعات خوبتون.موفق باشد 
  148. سلام!!!
    خیلی خیلی خیلی ممنون از مطالب خوب سایت؛
    دو تا سؤال:
    توی ورد سلولِ جدول هایی که مرج شده رو چطور میشه به حالت اول برگردوند؟ و اگه میشه یه راه حلی باشه که به صورت کلّی بتونم همۀ سلول هایی که مِرج شده رو به حالت اول برگردونم خیلی عالی میشه. 
    دوم: کدی برای تکرار یک ماکرو وجود داره؟ که ماکرو رو تا آخر سند ادامه بده؟
    • پاسخ:

      سلام
      جواب سوال اول) ظاهرا در ورد امکان برگردادن سلول های ترکیب شده به حالت اول وجود ندارد. ولی در اکسل این امکان وجود دارد.
      جواب سوال دوم) سوالتان را واضح تر مطرح کنید. با ذکر مثال

  149. سلام

    من از اون سایت چیزی سر در نیاوردم چون همش انگلیسی بود

    یه فایل پایان نامه دارم که حدود 70 تا عکس داره و سایزش رو از a4  به a5 تغییر دادم عکس هام بهم ریخته و باید دونه دونه کوچیکشون کنم

    دستوری میخوام که همه رو با هم یک اندازه کنم و سریعتر کار انجام بشه

    با تشکر

    • پاسخ:

      راحت‌ترین راه نصب افزونه‌ای است که در سایت معرفی شده پس از نصب با تعیین درصد کوچک سازی دلخواه همه تصاویر کوچک می‌شوند. پس از دانلود و نصب افزونه یک تب جدید به ورد اضافه می‌شود. نحوه استفاده از آن با شکل در سایت آموزش داده شده است.
      موفق باشید.
  150. سلام

    آیا روشی وجود دارد که تصاویر درون متن رو یکباره تغییر سایز داد و اینکه چکار کنم وقتی سایز متن رو تغییر میدم نیاز به تنظیم مجدد تصاویر نباشه

    ممنونم

    • پاسخ:

      سلام
      احتمالا روش‌های گفته شده در این سایت مشکل شما را حل کند. منظورتان از تنظیم مجدد تصاویر چیست؟ بعد از تغییر سایز متن چه مشکلی برای تصاویر ایجاد می‌شود؟
  151. مریم سلیمی

    سلام مجدد ممنونم از پاسختان

    اما فونت های تیتر از نوع b نیستند در متن فونت 2titr با سایز 10 را می خواهم به فونت b zar  با سایز 12 بولد تبدیل کنم

    دستوری را که فرموده بودید اجرا کردم اما ظاهرا فقط فونت های با نوع بی را تبدیل می کند.

    با تشکر

    • پاسخ:

      سلام
      نباید چنین مشکلی وجود داشته باشد. یک نمونه از فایلتان را همراه با درخواستتان برای من ارسال کنید.
  152. مریم سلیمی

    سلام من یک فایل 700 صفحه ای دارم که دارای تنوع فونت بالایی هستش یه دستور میخوام که مثلا همه کلماتی که با فونت btitr نوشته شده اند به فونت bzar تبدیل بشنو همه کلماتی که بی نازنین چهارده هستن بشن بی نازنین 13
    ممنونم
    • پاسخ:

      سلام
      برای انجام این کار ابتدا در قسمت Find What کلیک کنید بدون نوشتن چیزی، از قسمت Format، روی گزینه Font کلیک کنید. در پنجره باز شده نام فونت و اندازه فونت مدنظرتان برای جستجو را انتخاب کنید. همین مراحل را در قسمت Replace With انجام دهید و فونت مدنظرتان برای جایگزینی انتخاب کنید. (تصویر)
      موفق باشید.
  153. ممنون از پاسختون.
    فقط بهتر هست که سوالم را اساسی تر بپرسم چرا اصلا این شماره ها را اشتباه می زنه؟
    با تشکر فراوان
    • پاسخ:

      خواهش می‌کنم. تا کل فایل را نبینم نمی‌توانم نظری بدهم.
  154. سلام
    تشکر از راهنمایی های شما.
    من در فایل ورد پایان نامه ام باید از رفرنس دهی به صورت کروشه استفاده کنم.
    اکثر مواقع اعداد داخل کروشه به صورت انگلیسی میشوند نمی دونم باید چیکارشون کنم تا فارسی شوند ؟؟؟
    فقط در برخی موارد ورد اونا رو فارسی وارد میکنه! البته روش من بکسان از و رفرنس دهی با استفاده از ورد است و در قسمت style گزینه ی IEEE2006  رو انتخاب می کنم زیرا بقیه گزینه ها به صورت کروشه نیستند.
    ممنون میشم راهنماییم کنید.
    • پاسخ:

      سلام
      در صورت امکان یک نمونه از فایلتان را برای من ارسال کنید.
  155. سلام ممنون از مطالب مفیدی که گذاشتید.
    سوالی که داشتم اینه که من به تصاویرم رفرنس دادم ولی بعضی از اون ها را اعدادش را اشتباه می زنه مثلا به جای این که بزنه 3-20: اشتباهی می زنه 3 20 :- دلیلشم می دونم چون که عدد 20 را به زبان انگلیسی می نویسه ولی فونم را قبول می کنه. من با جایگزینی این کار را درست می کنم و درست هم میشه ولی وقتی که پی دی اف می گیرم توی پی دی اف اشتباه شده و مثل حالت اولش هست. میشه لطفا راهنماییم کنید. خیلی عجله دارم.
    با سپاس فراوان
    • پاسخ:

      سلام
      در صورت امکان یک نمونه از فایلتان را برای من ارسال کنید.
  156. سوال:
    سلام! ممنون از مطالب خوبتون و زحماتی که می کشید؛ دو تا سؤال:
    اول؛ من تعداد زیادی فایل ورد دارم که یه سری دستورات تکراری و ریپلیس گروهی کلمات را باید توو هرکدوم اعمال کنم، سؤالم اینه که نرم افزاری هست که بتونم این کارو باهاش انجام بدم؛ ضمن اینکه هرچند ماکروسازی کار رو سریعتر می کنه ولی باز هم چون باید توو هر سند ورد جداگانه کار بشه، زمانبره.
    دوم؛ وقتی می خوام  با ماکرو «ی» [ی زیرنقطه‌دار] رو به «ی» تبدیل کنم، ماکرو هردو رو ی تشخیص میده؛ یعنی عملاً تغییری صورت نمیگره. البته که فقط وقتی برای این، ماکرو ضبط می کنم، این اتفاق می افته، و به صورت دستی میشه ریپلیس کرد.
    سپاس فراوان
    • پاسخ:

      سلام
      دو نرم‌افزار جستجو و جایگزینی پیشرفته در این سایت و این سایت معرفی شده‌اند اما چون با آن‌ها کار نکرده‌ام در مورد عملکرد آن‌ها اطلاعی ندارم.
      چرا باید در هر سند بصورت جداگانه از ماکرو استفاده کنید؟ از یک ماکرو می‌توان در هر سندی استفاده کرد؟
      برای اینکه ماکرو "ی" عربی را از "ی" فارسی تشخیص دهد در کدهای ماکرو از کد اسکی این حروف استفاده کنید.

      With Selection.Find
              .Text = ChrW(1610)
              .Replacement.Text = ChrW(1740)

      در این سایت می‌توانید کد اسکی حروف را پیدا کنید.
      موفق باشید.
  157. سلام. بسیار از مطلب خوبتان ممنونم.
    میخواستم بدونم چطور میشه همه کلماتی که فلان حرف خاص ـ مثل تای گرد ـ در آنها وجود دارد را جستجو کرد. میخوام همه ة را به ة عربی تبدیل کنم. با تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      آیا با جستجو و جایگزینی معمولی این کار امکان پذیر نیست؟
  158. سلام می خواستم ببینم راهی هست که بدون اینکه یکی یکی ریپلیس کنیم جای دو تا عدد رو تو کل ورد عوض کنیم؟ مثلا میخام:
    4.1، 4.2، 4.3، 4.4، 4.5 ، ......
    بشه
    1.4، 2.4، 3.4، 4.4، 5.4 ، .......
    میشه؟؟؟
    • پاسخ:

      سلام
      ظاهرا منظور شما تعویض جای ارقام صحیح و اعشاری در اعداد است. برای انجام اینکار به این مطلب مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  159. نه منظور من این نیست.
    نمی‌خوام بالتی وجود داشته باشه.
    می‌خوام خط تیره معمولی باشه. دیگه نمی‌دونم چطوری توضیح بدم.
    • پاسخ:

      تفاوت خط تیره (-) با خط تیره معمولی چیست؟ در صورت امکان فایلتان را برای من ارسال کنید و در آن با مثال توضیح دهید که می‌خواهید چه جایگزینی‌ای انجام شود.
  160. خیلی ممنون از جوابتون
    ولی من نمی‌خوام نوع بالت‌ها رو تغییر بدم. می‌خوام بالت‌ها رو حذف کنم و به جاش از هایفن استفاده کنم.
    در واقع من یک فهرست 400 صفحه‌ای دارم که خط تیره‌هاش رو با بالت‌ها گذاشتم ولی باید به جاش از هایفن استفاده می‌کردم.
    امکانش هست برای این کار یه دستور کلی بدم یا باید دونه دونه، ابتدای تمام سطرها هایفن بذارم؟
    یعنی اگه یه روشی باشه که با اون بشه ابتدای تمام پاراگراف‌ها یک چیزی رو اضافه کرد یا تمام بالت‌ها رو ریپلیس کرد مشکل من حل می‌شه.
    • پاسخ:

      آنطور که من متوجه شدم شما می‌خواهید بجای از خط تیره (-) استفاده کنید. که راهنمایی که کردم اینکار را برای همه پاراگرف‌های دارای بالت بصورت یکجا انجام می‌دهد. در واقع در روش ۱ شما می‌توانید را با - جایگزین کنید. اگر منظورتان چیز دیگری است واضح تر توضیح دهید.
  161. سلام مطلب خیلی مفیدی بود
    چطور می‌تونم تمام بالت‌های موجود در متن رو با یک خط تیره ریپلیس کنم؟
    • پاسخ:

      سلام
      روش ۱) اگر در پاراگرافی که ابتدای آن یک بالت وجود دارد کلیک کنید و به قسمت استایل‌ها مراجعه کنید مشاهده خواهید کرد که استایل List Paragraph به حالت فعال درآمده است. کافیست روی استایل List Paragraph راست کلیک کرده و روی گزینه ... Select All کلیک کنید تا همه بالت‌ها انتخاب شوند حالا می‌توانید نوع بالت را تغییر دهید.
      روش ۲) اگر با روش ۱ موفق نشدید از کد ماکروی زیر استفاده کنید:

      Sub ConvertBulletChar()
      Dim oListTemplate As ListTemplate
      Dim oListLevel As ListLevel
      For Each oListTemplate In ActiveDocument.ListTemplates
          For Each oListLevel In oListTemplate.ListLevels
              If oListLevel.NumberStyle = wdListNumberStyleBullet Then
                  With oListLevel
                      .NumberFormat = "-"
                      .Font.Name = "Arial"
                  End With
              End If
          Next oListLevel
      Next oListTemplate
      End Sub

      منبع: stackoverflow.com
      موفق باشید.
    • پاسخ:

      سلام
      بسته به اینکه شماره‌های تلفن چند رقمی و به چه فرمی باشند باید از کدهای مختلفی استفاده کرد. به این سایت مراجعه کنید.
      از این نرم‌افزار هم می‌توانید استفاده کنید.
      موفق باشید.
  162. با سلام چگونه می توان اعداد رفرنس ورد 2013 را به صورت فارسی داخل کروشه نوشت؟
    • پاسخ:

      سلام
      با چه نرم‌افزاری رفرنس دهی کرده‌اید؟
  163. سلام
    ممنون از مطالبتون
    اگه بخوایم قسمتی از اطلاعات یک فایل ورد رو cut کنیم و تو فایل ورد دیگه ای save کنیم راه حل چیه؟
    مثلا فایل وردی که هم شماره موبایل داشته باشه هم نام، بخوایم شماره تلفن ها رو جدا کنیم و تو فایل ورد دیگه ای جداگانه save کنیم
    ممنون میشم اگه راهنمایی کنید
    • پاسخ:

      سلام
      درون جدول هست یا درون متن؟
  164. با سلام
    برای تغییر متن داخل پرانتز همه دستورات ار انجام دادم ولی ورد پیغام میده: all done we made 0 replacements
    یکبار این کارو انجام داد دیگه تغییر نمیده
    • پاسخ:

      سلام
      این پیغام یعنی هیچ موردی برای جایگزینی وجود ندارد. گزینه Use Wildcard را تیک زده‌اید؟
  165. سلام، از مطالب مفیدتون ممنون،
    برای جستجوی هم زمان دو کلمه که در جاهای مختلف یک صفحه از ورد به کار رفته اند چه باید کرد؟
    فرض کنید دو کلمه « تطبیق» و « تغییر» به طور هم زمان ولی در جملات جدا و یا قسمت های مختلف جملات مختلف ( اما در یک صفحه ) در بعضی از صفحات یک متن ورد 300صفح‏ه‏ ‏ای وجود دارد
    مثلا دریک صفحه جمله « افراد برای تطبیق نیازمند ایجاد تغییر در .... » و در صفحه دیگر جمله « برای برقراری گامهای سریع تطبیق کارمندان باید شرایص تغییر در محیط را ...» وجود دارد چطور میتوانیم صفحاتی که این دو کلمه درآنها وجود دارد راپیدا کنیم
  166. سلام، از مطالب مفیدتون ممنون،
    برای جستجوی هم زمان دو کلمه که در جاهای مختلف یک صفحه از ورد به کار رفته اند چه باید کرد؟
    • پاسخ:

      سلام
      لطفا برای واضح تر شدن، سوالتان را همراه با مثال مطرح کنید.
  167. یک سوال داشتم می خواستم بدانم چگونه می توان مثلا متنی که دور آن { }هست شناسایی کرد و فونت آن را jتغییر داد حالا این متن داخل پرانتز می تواند فارسی یا انگلیسی یا عددی باشد یا ترکیب هر سه مورد متشکرم میشم راهنمایی کنید. راهنمایی شما را انجام دادم ولی فرقی نکرد
    ممنون
  168. منظور من این بود که گاهی اوقات در یک سند ورد، پس از انتقال به کامپیوتر دیگر، تمامی فونتهای مختلف فارسی بکار رفته را بدون B نمایش می‌دهد که موجب به ریختگی سند می‌گردد که با تغییر فونتهای پاراگراف‌های مربوطه به فونتهای فارسی مشابه آن با B (مانند B Nazanin, B Badr, B Mitra, …) مشکل حل می‌گردد. سؤال من این بود که چگونه می‌توانم در یک فایل ورد با یک دستور تمامی فونتهای مختلف فارسی بدون B را جستجو و با فونتهای نظیر آن که با B شروع می‌شوند جایگزین کنم.
    • پاسخ:

      سلام
      پاسخی که من دادم جوابگوی مشکل شما است.
  169. با سلام، چگونه می‌توانم فونتهای یک سند Word را مانند «Nazanin»یا «Mitra» و ... را همزمان به
    «B Nazanin» یا «B Mitra» و ... (فونتهایی که با B شروع می‌شوند)، جایگزین کنم.
    • پاسخ:

      سلام
      قسمت Find What را خالی بگذارید. از قسمت Format گزینه Font را انتخاب کنید. در پنجره Find font در قسمت Complex script فونتی که می‌خواهید جستجو شود را انتخاب کنید. در قسمت Replace With کلیک کنید و کد &^ را وارد کنید (یا از قسمت special روی گزینه Find What Text را کلیک کنید) سپس از قسمت Format گزینه Font را انتخاب کنید. در پنجره Find font در قسمت Complex script فونتی که می‌خواهید جایگزین شود را انتخاب کنید. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا فرآیند جایگزینی انجام شود.

      موفق باشید.
  170. سلام
    چطور میتونم پرانتزهای برعکس دور متن رو یکجا اصلاح کنم
    مثال :
    ) ایران کشوری 4 فصل است ( یا » ایران کشوری 4 فصل است «
    تبدیل بشه به
    ( ایران کشوری 4 فصل است ) یا « ایران کشوری 4 فصل است»
  171. سلام
    مطلب بسیار مفید و قابل استفاده ای بود
    تشکر از زحمتی که برای تهیه و به اشتراک گذاری اش کشیدی
    یاعلی
  172. باسلام و تشکر فراوان
    لطفا بیان فرمایید اگر بخواهیم متونی که بین دو پرانتز قرار دارد را به یک فونت خاص تغییر دهیم چه باید بکنیم؟
    • پاسخ:

      سلام
      جواب سوالتان در اینجا مشاهده کنید.
      موفق باشید.
  173. سلام ممنونم اگر بخواهیم endnote رو با footnote جایگزین کنیم باید چکار کنیم؟
    • پاسخ:

      سلام
      منظورتان را دقیق‌تر بگویید.
  174. واقعا متشکرم خیلی عالی بود فقط یک سوال داشتم می خواستم بدانم چگونه می توان مثلا متنی که دور آن پرانتز هست شناسایی کرد و فونت آن را کوچک کرد حالا این متن داخل پرانتز می تواند فارسی یا انگلیسی یا عددی باشد یا ترکیب هر سه مورد متشکرم میشم راهنمایی کنید.
    • پاسخ:

      سلام
      در قسمت Find what عبارت زیر را تایپ کنید.

      \(*\)

      پس از کلیک در قسمت Replace with از قسمت Format، بخش Font، فونت دلخواهتان را انتخاب کنید و ok کنید.
      تیک گزینه Use wildcards را بزنید.
      در پایان روی Replace All کلیک کنید.
      پس از انجام اینکار تمام کاراکترهای بین پرانتزها فونتشان تغییر می کند. البته خود پرانتز هم فونتش تغییر می‌کند که می توانید با یک عمل Find و Replace پرانتزها را به فونت قبل برگردانید.

ارسال نظر

قبل از ارسال نظر به نکات زیر توجه کنید:

۱- با توجه با اینکه نظرات خصوصی شما امکان نمایش در سایت را ندارد، بنابراین هنگام ارسال نظر، گزینه "" را انتخاب نکنید. چون تنها راه پاسخگویی به آن از طریق ایمیل شما است که با توجه به مشغله کاری فرصت ارسال پاسخ از طریق ایمیل وجود ندارد.

۲- قبل از مطرح کردن سوالتان، مطلب فوق را با دقت مطالعه کنید. اگر پاسخ سوالتان را پیدا نکردید در سایت جستجو کنید، ممکن است در مطلب دیگر پاسخ سوالتان را پیدا کنید.

۳- تنها به سوالاتی پاسخ داده می‌شود که از نحوه حل آن‌ها اطلاع داشته باشم.

۴- نظراتی با مضمون زیر، صرفا تایید و نمایش داده می‌شود و به آن‌ها پاسخی داده نمی‌شود.

الف) در مورد پاسخ سوال شما اطلاعی نداشته باشم،

ب) پاسخ سوال شما در مطلب فوق وجود داشته باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی