جستجو

ترفندهای کامپیوتری

حضرت علی (ع): «زَکوةُ العِلمِ نَشرُهُ؛ زکات علم نشر آن است».
وبلاگ "ترفندها" (سایت پی‌سی‌ترفند) برای عمل به این حدیث شریف و با هدف ارتقاء دانش و مهارت‌های مرتبط با رایانه در ۳۰ مهرماه ۱۳۹۱ ایجاد شده است. به امید آنکه مفید واقع شود.
🔵 کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام:
telegram.me/pctarfandir
🔵 ارتباط با ادمین:
telegram.me/pctarfand_admin

خلاصه آمار

تبليغات

جایگزینی فاصله و خط تیره اختیاری با نیم‌فاصله در ورد

ورد

اگر با نیم‌فاصله و خط تیره اختیاری (Optional Hyphen) آشنا نیستید می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید. در مطلب مورد نظر شرح دادیم که در گاهی از اوقات مثلا نوشتن فعل‌هایی نظیر «می‌رویم» برای جلوگیری از اتصال «می» و «رویم» باید بجای استفاده از فاصله معمولی از نیم‌فاصله استفاده کرد و البته اشتباها نباید خط تیره اختیاری را بکار برد. اما اگر متنی داشته باشیم که دارای ایرادات نگارشی مانند استفاده نابجا از فاصله و خط تیره اختیاری باشد برای اصلاح آن باید چه کار کرد؟ در ادامه مطلب با پی‌سی‌ترفند همراه باشید تا با نحوه ویرایش چنین متنی آشنا شوید.

در نرم‌افزار ورد برای اصلاح متنی که در آن از فاصله و خط تیره اختیاری بصورت نابجا استفاده شده است می‌توان از افزونه ویراستیار که قبلا در این مطلب آن را معرفی کردیم استفاده کنید. بوسیله این افزونه براحتی می‌توانید این اصلاحات را انجام دهید. نحوه‌ی استفاده از نرم‌افزار هم در سایت خود نرم‌افزار موجود است.

اما اگر به این افزونه دسترسی ندارید یا نتوانستید آن را نصب کنید باید از قابلیت جستجو و جایگزینی در نرم‌افزار ورد استفاده کنید.

🔵 جایگزینی خط تیره اختیاری (Optional Hyphen) با نیم‌فاصله:

در متن زیر ظاهرا در مکان‌های مختلف به صورت صحیح از نیم‌فاصله استفاده شده است اما این طور نیست!

اگر علائم مخفی درون متن را با کلیک روی دکمه Show/Hide ظاهر کنید، می‌بینید که در جاهایی که فکر می‌کردید نیم‌فاصله وجود دارد کاراکتر دیگری با علامت ¬ وجود دارد.

در واقع این علامت بیانگر کاراکتر خط تیره اختیاری یا Optional Hyphen است که در حالتی‌که دکمه Show/Hide غیرفعال است مشابه نیم‌فاصله می‌باشد. در مورد مشکلات بوجود آمده در اثر استفاده اشتباه از خط تیره اختیاری بجای نیم‌فاصله در این مطلب توضیح داده شده است.

نکته: در صورت فعال بودن دکمه Show/Hide تمام عملیات‌های انجام شده در متن نمایش داده می‌شوند و برای مخفی کردن دوباره آن‌ها کافیست دوباره بر روی این دکمه کلیک کنید.

برای جایگزینی خط تیره اختیاری با نیم‌فاصله دو روش وجود دارد:

روش اول)

مراحل زیر را طی کنید:

۱- در نرم‌افزار ورد با فشار دادن کلیدهای Ctrl+H، کادر Find and Replace با تب فعال Replace باز می‌شود.

۲- برای جستجوی خط تیره اختیاری (Optional Hyphen) مطابق تصویر زیر در قسمت Find what، عبارت زیر را یعنی ابتدا کاراکتر ^ (Shift+6) سپس خط تیره را تایپ کنید.

^-

۳- مطابق تصویر زیر در قسمت Replace with، عبارت زیر یعنی ابتدا کاراکتر ^ (Shift+6) سپس حرف اُ انگلیسی را دوبار تکرار کنید یا دو بار کاراکتر نیم‌فاصله را تایپ کنید. 

^o^o

۴- در پایان روی گزینه Replace All کلیک کنید تا فرآیند جایگزینی انجام شود.

توجه: اگر در مرحله ۳ در قسمت Replace with عبارت o^ یا کاراکتر نیم‌فاصله را یک بار تایپ کنید بجای قرار گرفتن کاراکتر نیم‌فاصله فارسی بین کلمات مدنظرتان، کاراکتر دیگری درج می‌شود. خودتان بررسی کنید و نتیجه را در حالتی که دکمه Show/Hide فعال است ببینید. مثلا متن بالا بصورت زیر تبدیل می‌شود. می‌بینید که بین کلمات علامتقرار گرفته است.

اگر متن فوق را در حالتی که دکمه Show/Hide غیرفعال است مشاهده کنیم تفاوتی با حالتی که بین کلمات از نیم‌فاصله استفاده شده است مشاهده نمی‌شود ولی چنانچه متن را در نوت‌پد پیست کنید خواهید دید که تمام کلماتی که ظاهرا از هم جدا بودند به هم چسبیده شده‌اند!

به همین دلیل در مرحله ۳ گفته شد که عبارت o^ یا کاراکتر نیم‌فاصله را دو مرتبه تایپ کنید.

روش دوم)

مشابه حالت قبل از قابلیت جستجو و جایگزینی استفاده می‌کنیم:

۱- در نرم‌افزار ورد با فشار دادن کلیدهای Ctrl+H، کادر Find and Replace با تب فعال Replace باز می‌شود.

۲- برای جستجوی خط تیره اختیاری (Optional Hyphen) مطابق تصویر زیر در قسمت Find what، عبارت زیر را تایپ کنید:

(?)^-(?)

۳- مطابق تصویر زیر در قسمت Replace with، عبارت زیر را تایپ کنید. 

\1^o\2

۴- گزینه Use Wildcard را تیک بزنید.

۵- در پایان روی گزینه Replace All کلیک کنید تا فرآیند جایگزینی انجام شود.

توجه: اما اگر با متنی روبرو شدید که بین کلمات آن در ورد علامتوجود دارد برای جایگزینی آن با نیم‌فاصله مراحلی مشابه با مراحل فوق را طی کنید تنها با این تفاوت که در مرحله ۲ بجای عبارت گفته شده، عبارت زیر را وارد کنید و سایر مراحل را طی کنید:

(?)^o(?)

البته یک کد ماکرو نیز برای مشکل فوق وجود دارد که در منبع زیر به آن اشاره شده است.

منبع روش دوم با تغییر: javabyab.com


🔵 جایگزینی فاصله با نیم‌فاصله:

برای جایگزینی فاصله با نیم‌فاصله برخلاف حالت قبل نمی‌توان یکباره این جایگزینی را انجام داد، چون در خیلی از موارد باید از فاصله استفاده کرد و نمی‌توان همه‌ی آن‌ها را با نیم‌فاصله جایگزین کرد. بنابراین باید بصورت موردی این جایگزینی را انجام داد. موارد کاربرد نیم‌فاصله عبارتند از:

۱- «می» قبل از فعل‌ها مثل می‌روم

۲- «ها»ی جمع مثل فعل‌ها

۳- «ی» نکره مثل خانه‌ی

۴- کلمات دو بخشی مثل نیم‌فاصله

۵- افعال دو بخشی مثل رفته‌ام

۶- ...

با شناسایی هر یک از موارد فوق در متن مورد نظرتان براحتی می‌توانید فاصله اشتباه را با نیم‌فاصله جایگزین کنید. بطور مثال در افعالی نظیر می‌روم کافیست می همراه با فاصله «می » را با می همراه با نیم‌فاصله «می‌» جابجا کرد.

در نرم‌افزار ورد با فشار دادن کلیدهای Ctrl+H، کادر Find and Replace با تب فعال Replace باز می‌شود. 

در قسمت Find What عبارت «می » را و در قسمت Replace With، عبارت «می» را تایپ کنید. البته دقت کنید پس از می کاراکتر نیم‌فاصله را هم تایپ کنید که در اینجا روش تایپ آن آموزش داده شده است. در پایان روی گزینه Replace All کلیک کنید تا فرآیند جایگزینی انجام شود.

 

برای مطلع شدن از جدیدترین مطالب سایت، کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام را با آی‌دی pctarfandir@ دنبال کنید:

          

سوالات خود در زمینه ورد و اکسل و ... را می‌توانید از طریق ایمیل و تلگرام با ما مطرح کنید.

آدرس ایمیل: tarfandha.blog@gmail.com

آی‌دی تلگرام: pctarfand_admin@

نظرات (۵۹)

  1. منظورم اینه که مولف وقتی می خواسته پاورقی رو در متن درج کنه عدد پاورقی رو قرار داده و گزینه superscript زده و به صورت اندیس بالا در اومده و متن پاورقی رو هم در اخر فایل قرار داده می خوام بدونم راهی هست که بشه این اندیس بالا رو یک جا به صورت پاورقی درآورد
    • پاسخ:

      در ترفند 10 این مطلب، چند سایت برای اینکار معرفی شده است.
      موفق باشید.
  2. سلام وقت بخیر
    من فایلی دارم که پاورقی ها به صورت اندیس بالا زده شده راهی هست که بشه اندیس بالا رو یک جا در داخل متن فرمان پاورقی داد؟
    • پاسخ:

      سلام
      یک مقدار سوالتون گنگ هست! لطفا واضح تر بیان کنید.
  3. سلام راهی هست اعداد در زمان تایپ اعداد که به صورت کسری هست و فرمول هست فارسی بشه؟
    • پاسخ:

      سلام
      در این سایت روش انجام اینکار توضیح داده شده است.
      موفق باشید.
  4. عاااااااااااااااااااااااااااااااااااااالیییییییییییییییییییییییییییییییییییی
  5. سلام وقتتون بخیر
    من مشکلم مشابه آقای جواد که توی کامنتا بود،هست
    که توی قسمت ریپلیس ویت نیم فاصله درج نمیشه و تنظیمات رو طبق مطلبی که خودتون توی سایت زده بودین اوکی کردم منتهی همچنان نیم فاصله توی قسمت ریپلیس ویت تایپ نمیشه
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    جای دیگه باید تنظیماتی رو تغییر بدم ؟؟
  6. کار من صفحه ارایی کتاب در ورد هست شما می تونید برای تراز شدن صفحات در ورد راهنمایی کنید که چی کار میشه کرد که صفحات تراز بشن
    • پاسخ:

      سلام
      منظورتان از تراز شدن چیه؟
      شاید این مطب بتواند کمکتان کند
  7. سلام من وقت تایپ نیم فاصله از دکه های ترکیب ctrl و – می کنم بعضی وقتها علامت نیم فاصله دیده می شه بعضی وقتها نه حتی در موقع پرینت هم علامت نیم فاصله در متن دیده میشه در حالی که در میان تمامی کلمات این طوری نیست حالا می خوام اون نیم فاصله هایی که دیده میشه رو با اون هایی که دیده نمیشه جایگزین کنم اون قسمت replace هم این کار رو نمی تونه انجام بده نیم فاصله درست و نیم فاصله اشتباه رو یه جور به حساب میاره حالا چی باید کنم تو متنم بیشتر از ۲۰۰۰ تا نیم فاصله است مجبورم یکی یکی درست کنم راهی هست برای رفع این مشکل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      نیم فاصله مگر دیده می شود؟
  8. ali.namjoo@protonmail.com

    سپاس از راهنمای خوبتون. یک سری وبسایت ها هم هستن که نیم فاصله رو آنلاین تبدیل به حروف دیگه می کنند. مثلا: https://taravat-bahar.org/nimfasele/nimfasele.php
  9. صادق حسین زاده

    سلام خسته نباشید مشکل من در برنامه ورد اینه که وقتی میخام یه متنی تایپ کنم و بین کلمه یا حرف فاصله بزارم دکمه SPCE رو که فشار میدم بجای فاصله نقطه یا خط تیره میذاره ممنون میشم راهنماییم کنید .
    • پاسخ:

      سلام
      تنظیمات ورد را با استفاده این مطلب می توانید به حالت پیش فرض برگردانید.
  10. شهروز نیک روش

    سلام. دست شما درد نکنه. کلّی کارم راه افتاد.
    خدا قوت
    با آرزوی بهترینها
  11. یه دنیا تشکر فوق العاده ای هر بار تو ورد گیر میکنم میام صفحه شما برای هر کاری یه راه حل گذاشتی
  12. مصطفی امیری

    سلام. وقت بخیر
    لطف میکنید نحوه "تبدیل نیم فاصله به فاصله" را در آفیس ورد بگویید؟
    تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      مطابق راهنمایی این مطلب از کد زیر در قسمت Find استفاده کرده و با فاصله جایگزین کنید.
      ^o
  13. سلام. ببیخشید بعد از می در replace می خوام نیم فاصله بزاریم باید چه کار کنم؟
    • پاسخ:

      سلام
      نحوه درج نیم فاصله در این مطلب توضیح داده شده است.
      موفق باشید.
  14. سلام
    فایل وردی که قبلا صفحه آرایی شده و نیم فاصله های رو درج کردن و الان که دست من رسیده، به صورت مربع نشون میده و وقتی فونت رو عوض میکنم تبدیل به مربعی میشه که داخلش نوشته iss و به داخل فایند و رپلایس هم کپی نمیشه که جایگزین کنم
    چیکار میتونم بکنم؟
    • پاسخ:

      سلام
      برای بررسی، در صورت امکان یک نمونه از فایل را برای بنده ارسال کنید.
  15. سلام ممنون از آموزش عالیتون.
    اگر در هنگام فهرست نویسی فقط بخواهیم بخشی از تیتر داخل فهرست بیاید
    مثلا اگر عنوان 1-2-2 جایگزینی فاصله با نیم‌فاصله(1395): بود و ماخواستیم (1395) در فهرست نباشه ولی در عنوان تیتر متن باشه باید چکار کنیم؟
    ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      نحوه حل مشکل شما در این مطلب توضیح داده شده است.
      موفق باشید.
  16. سلام و تشکر از توضیحاتتون ولی من یک مشکلی که با نیم فاصله دارم اینه که وقتی یک کلمۀ دوبخشی که با نیم فاصله نوشته شده، آخر سطر قرار می گیره از همون جایی که نیم فاصله زدیم دو تکه میشه، آخر سطر یک خط تیره به دنبال بخش اول کلمه ظاهر میشه و بخش دوم هم میفته اول سطر بعدی.
    در نوشته های رسمی این شکل نوشتاری در پایان بعضی از خطوط ظاهر خوبی نداره.
    می دونم که براش یک شورت کات وجود داره که بدون به هم ریختن طول سطر این مشکل برطرف میشه و اجزای کلمه کنار هم قرار میگیرن ولی متاسفانه نمیدوم اون شورت کات چیه. اگر راهنمایی بفرمایید ممنون میشم.
    • پاسخ:

      سلام
      در بخش دوم این مطلب توضیح داده شده است که در واقع شما بجای نیم فاصله از خط تیره اختیاری استفاده کرده اید. نحوه حل این مشکل در مطلب فوق توضیح داده شده است.
      موفق باشید.
  17. باسلام وتشکر بخاطر جوابدهی شما.
    اگر در متنی در فضای وورد یک سری کلمات دارای نیم فاصله باشند و بخواهیم به حالت قبلی یعنی با یک فاصله درشان بیاوریم ایا روش یا نرم افزاری این امکان را به ما می دهد؟ممنونم
    • پاسخ:

      سلام
      در نرم‌افزار ورد با فشار دادن کلیدهای Ctrl+H، کادر Find and Replace با تب فعال Replace باز می‌شود. برای جستجوی نیم‌فاصله در قسمت Find what، عبارت ^o (ابتدا ^ سپس o) را تایپ کنید.  سپس در قسمت Replace with، یک فاصله تایپ کنید. در پایان روی گزینه Replace All کلیک کنید تا فرآیند جایگزینی انجام شود.
      موفق باشید.
  18. با سلام و تشکر از مطالب آموزنده
    من مشکلی که دارم در ورد 2013 وقتی برای نیم فاصله کلید میانبر را می زنم خود به خود فونت عوض میشه و به فونت Tahoma تغییر می کنه.
    • پاسخ:

      سلام
      روش های گفته شده در این سایت و این سایت مشکل شما را حل نمی کند؟
  19. سلام. افعالی مثل "قانع کننده" به نیم فاصله نیاز دارند یا فاصله؟
  20. با سلام و احترام
    از آموزش‌های بسیار کاربردیتون کمال تشکر را دارم.
    در روش اول مرحله 3 فرمودید که برای جایگزینی نیم‌فاصله دو بار (^O^O) را تایپ کنیم که در نوت‌پد هم مشکل ایجاد نشود، ولی به نظرم این دو مشکل دارد:
    1. در ورد 2003، این کار همان شکل مربع را دوبار می‌آورد. یعنی نیم‌فاصله را با زبان انگلیسی دو بار تایپ می‌کند.
    2. در ورد نسخه های بالاتر 2013 و 2016 هم یک کاراکتر اضافی ایجاد می‌شود و فایل را سنگین می‌کند. بجای یک نیم‌فاصله دو نیم‌فاصله زدن، ضرورتی ندارد.
    راهکاری که من انجام میدم اینه که در روش اول مرحله دوم یک بار ^O را فشار دهیم و در عوض زبان را روی فارسی انتخاب کنیم که دو مزیت دارد اول اینکه در همه نسخه های ورد از 2003 تا 2016 و از doc تا docx مشکلی پیش نمی‌آید و ثابت و مستحکم می‌ماند و ثانیا این که کاراکتر اضافی اعمال نکردیم و ثالثا در نوت‌پد و هر ویرایشگر متنی دیگه‌ای هم صحیح نمایش می‌دهد.
    یک نکته‌ای: من صفحه آرا هستم و سالهاست که هر کتابی را در قطع‌ها (رقعی، جیبی، خشتی، وزیری، رحلی و...) و زبان‌های مختلف (فارسی، انگلیسی، فرانسوی، چینی، ترکی و...) را با ورد 2003 کار می‌کنم البته نه من بلکه همه همکارانم، درباره مزایای 2003 مطالب زیاد است ولی به همین یکی دو نکته بسنده می‌کنم که وقتی هر کتابی از 200 صفحه تا 2000 صفحه را با ورد 2003 باز می‌کنی در عرض کسری از دقیقه repaging می‌کند و به آخر فایل می‌رود ولی ورد 2007 به بالا حتی در نسخه‌های جدیدتر بسیار کندتر و بسیار کندتر عمل می‌کند و بسیار وقت‌گیر است و مهم‌ترین عامل هم که ورد 2003 ما را پابند خودش کرده است همین مورد است حالا بگذریم از سادگی و بی‌پیرایگی و نبود گزینه‌های اضافی موجود در 2007 به بالا. حرفم این بود که هر آموزشی را که در نظر می‌گیرید در ورد 2003 هم امتحان کنید که آموزش‌هاتون کامل‌تر و مستندتر باشد.
    با تشکر
    در پناه حق
  21. بسیار عالی بود.
    واقعا مطلب مفید و به دردبخوری ارائه کردید.
    خدا بهتون خیر بده
  22. سلام دوستان اگر از همون اول از این روش استفاده کنید دیگه نیازی به این جایگزینی ها نیست:
    مثلا میخواید بنویسید «می روم»
    بعد از «می» بدون زدن فاصله، ctrl shift 2 رو با هم فشار بدید و «روم» رو تایپ کنید. میشه «می‌روم»
    • پاسخ:

      سلام
      ممنون
      مشکل تایپ نیم فاصله نیست مشکل نحوه اصلاح متنی است که بجای نیم فاصله از فاصله استفاده شده است.
      موفق باشید.
  23. سلام. ممنونم از راهنمایی شما. یه مشکل دارم. من نمیدونم توی باکس REPLACE چه طوری میشه نیم فاصله رو تایپ کرد. من کلید میانبر کنترل و فاصله رو طبق آموزش های خودتون برای نیم فاصله تنظیم کردم و حالا میخوام بعضی از عبارت های متن که فاصله داره، با نیم فاصله جایگزین کنم. مثلا میخوام "می " رو با "می" جایگزین کنم ولی وقتی توی فیلد جایگزین، بعد از عبارت "می" کلیدهای کنترل و فاصله رو فشار میدم، فقط فاصله میفته. یعنی نمیفهمه منظور من نیم فاصله بوده و بعد اگه دستور جایگزین کردن رو بزنم اشتباه می کنه و فاصله رو بعد از "می " اضافه می کنه. یعنی در واقع یه فاصله ی دیگه به "می " اضافه می کنه! ممنون میشم اگه با ایمیل جواب من رو بفرستین.
    • پاسخ:

      سلام
      من همین الان بررسی کردم مشکلی ندارد. مطمئن هستید کلیدهای کنترل و فاصله کار می‌کند؟ در متن تست کردید؟
  24. سلام. این مطلب خیلی به درد من خورد ممنون.
    میخواستم بپرسم چطوری میشه توی ویندوز یا حالا ورد جای ctrl+shift+2 رو با ctrl+- عوض کرد که دیگه با زدن همون ctrl+- مشکلی پیش نیاد. چون به این دکمه ها هم عادت کردیم
    • پاسخ:

      سلام
      نحوه تعویض شرتکات در این مطلب توضیح داده شده است.
      موفق باشید.
  25. سلام
    چطوری میشه فاصله انگلیسی رو با فاصله فارسی جایگزین کرد؟
    خیلی کاربردیه لطفا اموزششو بزارید
    اگه گذاشتید ممنون میشم به ایمیلمم اگر زحمتی نیست خبر بدید
    mo.abdollahi020@gmail.com
    • پاسخ:

      سلام
      از قسمت Format گزینه Language را انتخاب کنید. در پنجره Language زبان Persian یا Farsi را انتخاب کنید و روی Ok کلیک کنید.
      موفق باشید.
  26. سلام. ممنونم از شما بابت سایت خوبتون. من مشکل نیم فاصله در فهرست بندی اتوماتیک ورد داشتم که با راهنماییتون حل شد. یک دنیا سپاسگزار 
    یک سوال: چرا در فهرست بندی که به صورت خودکار ایجاد شده، فونت برخی تیترها به صورت تایمز نیو رومان در میاد؟ 
    • پاسخ:

      سلام
      قابل تغییر نیستند؟
  27. با سلام و خسته نباشید.
    ممنون که جواب دادین. خودم با چند ترفند جایگذاری کردم.
    سوال دیگه ای که دارم اینه چطوری Ntot  رو به جای NT جاگذاری کنم. با همون ساب اسکریپت
    موفق باشید
    • پاسخ:

      سلام
      به این مطلب مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  28. با سلام و تشکر
    در حال پایان نامه نوشتن هستم و پس فردا باید تحویل بدم از اولین کلمه با فاصله تایپ کردم حالا همه فاصله ها باید به نیم فاصله تبدیل بشن فرقی نمیکنه بین چه کلماتی فاصله اس. همه به نیم فاصله باید تبدیل بشه
    لطفا زودتر جواب بدین وقت زیادی ندارم
    با سپاس فراوان
    • پاسخ:

      سلام
      شما نمی‌توانید همه فاصله‌ها را نیم‌فاصله تبدیل کنید چون فاصله بین همه کلمات نیز به نیم‌فاصله تبدیل می‌شود.
  29. با سلام و تقدیم احترام
    نمیدانم با چه زبانی از شما تشکر کنم........اسمت شما هر چی که هست به نیابت از شما برای شما سوره الرحمن را میخونم............زنده باشی دلاور جبهه نرم افزار
  30. سلام و خسته نباشید قبلا هم ازترفندهاتون استفاده کردم مثل اینبار کارم رو سرعت بخشید لطفا مطالب و تکنیکهای بیشتری بزارید بوک مارک کردم آدرستون ر و ک داشته باشم .ممنون

  31. سلام، خدا خیرتون بده 1403 تا نیم فاصله تایپ کرده بودم تو پایان نامم نمیدونستم چه غلطی بکنم
    واقعا ممنون یک در دنیا 1403 در آخرت نصیبتون بشه
    یه مشکل دیگه دارم
    من آفیس 2013 دارم، 89 صفحه تایپ کردم
    pdf که میگیرم میشه 92 صفحه
    دارم روانی میشم هرکاری بگید کردم صدتا نرمافزار نصب کردم ولی درست نشد که نشد
    شما راهی دارید واس من؟؟؟
    • پاسخ:

      سلام
      احتمالا این مشکل ناشی از زیاد شدن فاصله بین پاورقی‌ها هست که موجب جابجاشدن مطالب و افزایش تعداد صفحات می‌شود. بررسی کنید اگر مشکل به این دلیل است با مراجعه به این مطلب می‌توانید آنرا حل کنید.
      موفق باشید.
  32. سلام خسته نباشید.
     1.یک کتاب شعرو تایپ کردم  ولی نمیدونستم که باید از نیم فاصله استفاده کنم .2 از روش دو ستونی استفاده کردم واسه تایپ ولی برای عنوان هر شعر از تکس باکس استفاده کردم تا وسط دوتا ستون باشه میخوام بدونم کارم درسته یا نه چون میخوام فایلو برا  ناشر بفرستم.در مورد اصلاح اشتباه اول هم راهنمایی میخوام .ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      در مورد مشکل اول توضیح داده شد که یا از نرم‌افزار ویراستیار استفاده کنید یا بوسیله جستجو و جایگزینی این تغییرات را انجام دهید.
      برای سوال دوم به این سایت مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  33. سلام و وقت بخیر
    واقعا بابت تشکیل این سایت ممنونم. بسیار کمک بزرگی می کنین. من مدتهاست که کار تایپ رو نیمه حرفه ای انجام میدهم و زمانی که برای دوستانم کار پایان نام انجام می دادم با مشکلات متعدد مواجه میشدم که شما اکثر آنها را پاسخ داده بودید. فقط یک سوال. برای فهرست بندی اتوماتیک یک پایان نامه زمانیکه تمام متن ها را در یک فایل ورد جمع آوری کردیم وچون ازقبل هیدن بندی نشده است آیا راه حلی وجود دارد؟ ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      تا جاییکه اطلاع دارم یا باید بصورت دستی فهرست درست کنید یا از هدینگ‌ها استفاده کنید.
  34. سلام. من در حال نگارش پایان نامه هستم. تنظیمات را از ابتدا اعمال کردم و از justify استفاده کردم ولی متاسفانه در خطوطی که متن به اندازه یک خط کامل نیست( انتهای پاراگراف) فاصله بین کلمات بیش از یک اسپیس است و مثلا اگر 4 کلمه در یک خط باشد، این 4 کلمه به قدری بینشان فاصله است که به اندازه یک خط کامل فضا گرفته اند. مثلا:
    هدف                     ­­مشترکی                               ­­مهیا­                                شده­ ا ند.

    وقتی اسپیس می زنی تا فاصله را استاندارد کنی، مثل شکل بالا می شود. لطفا اگر سریعتر راهنمایی کنید ممنون می شم. با تشکر

    • پاسخ:

      سلام
      با مراجعه به این مطلب می‌توانید مشکلتان را حل کنید.
      موفق باشید.
  35. واقعاا ممنون نمیدونین با استفاده از این ترفند شما چه مشکل بزرگی رو واسه من حلش کردین ساعت ها بود برای ویرایش پایان نامه به مشکل خورده بودم خدا خیرتون بده
  36. سلام
    مشکل من با راهکار جایگزینی نیم فاصله با خط این بود که من بین کلماتم - گذاشتم در قسمت ریپلایس این علامت 0^ را که می زدم نیم فاصله ایجاد نمی شد و y که دو نقطه روش است بین حروفم ظاهر میشد
    ممکنه راهنمایی کنید چه کار کنم که درست بشه

    علامت 0^ درست وارد کردم یا خیر ؟؟؟
    • پاسخ:

      سلام
      بعد از کاراکتر ^ باید حرف اُ انگلیسی را وارد کنید نه عدد صفر
  37. برای جایگذاری Optional hyphen به نیم فاصله، روش شما اجرا نشد
    اگر روش دیگری دارید ارائه فرمایید
    با تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      دقیقا چه اتفاقی می‌افتد؟ چون همین الان در کامپیوتر خودم امتحان کردم و شد.
  38. سلام
    برای درج نیم فاصله دکمه Ctrl + (خط فاصله یا همان Dash) را فشار میدهیم.
    • پاسخ:

      سلام
      در مطلب نیم‌فاصله اشاره شده است که شرتکات - + Ctrl نیم‌فاصله نیست بلکه کاراکتر Optional hyphen است که استفاده از این کاراکتر دو مشکل ایجاد می‌کند.

      ۱- اگر کلمه‌ای که بین حروف آن از Optional hyphen استفاده شده است در وسط خط باشد، Optional hyphen مشابه نیم‌فاصله عمل می‌کند ولی اگر کلمه مورد نظر به آخر خط برسد آن وقت در کلمه‌ای مثل می‌رویم، بعد از "می" در آخر خط، خط تیر (-) می‌آید و
      (رویم) به ابتدای خط بعد منتقل می‌شود. در واقع کلمه دو بخش شده است. اما هدف نیم‌فاصله این نیست که کلمه دو بخش شود بلکه با اینکه ظاهری دوبخشی دارد با اینحال دو بخش با هم متصل هستند و با هم جابجا می‌شوند.

      ۲- اگرچه کلمه‌ای که بین دو حرف از آن، از Optional hyphen استفاده شده است ظاهری مشابه نیم‌فاصله دارد اما اگر این کلمه را درون ویرایشگری مانند Notepad کپی کنید می‌بینید که بجای نیم‌فاصله کاراکتر "¬" ظاهر می‌شود مثل "می‌¬روم".

    • پاسخ:

      سلام
      متاسفانه اطلاعاتی در مورد تبدیل ماکرو به اد-آن ندارم.
  39. با عرض سلام و خسته نباشید
    ببخشید من این ماکروها را نوشته‌ام ولی نمی‌دونم چطوری میشه تبدیل به () بکنم که هرکسی خواست بتونه استفاده کنه. شما بلدید؟

    http://amdh.blogfa.com/post/35
    http://amdh.blogfa.com/post/38
    http://amdh.blogfa.com/post/39
    • پاسخ:

      سلام
      متوجه منظورتون از تبدیل به () نشدم!

ارسال نظر

قبل از ارسال نظر به نکات زیر توجه کنید:

۱- با توجه با اینکه نظرات خصوصی شما امکان نمایش در سایت را ندارد، بنابراین هنگام ارسال نظر، گزینه "" را انتخاب نکنید. چون تنها راه پاسخگویی به آن از طریق ایمیل شما است که با توجه به مشغله کاری فرصت ارسال پاسخ از طریق ایمیل وجود ندارد.

۲- قبل از مطرح کردن سوالتان، مطلب فوق را با دقت مطالعه کنید. اگر پاسخ سوالتان را پیدا نکردید در سایت جستجو کنید، ممکن است در مطلب دیگر پاسخ سوالتان را پیدا کنید.

۳- تنها به سوالاتی پاسخ داده می‌شود که از نحوه حل آن‌ها اطلاع داشته باشم.

۴- نظراتی با مضمون زیر، صرفا تایید و نمایش داده می‌شود و به آن‌ها پاسخی داده نمی‌شود.

الف) در مورد پاسخ سوال شما اطلاعی نداشته باشم،

ب) پاسخ سوال شما در مطلب فوق وجود داشته باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی