جستجو

ترفندهای کامپیوتری

حضرت علی (ع): «زَکوةُ العِلمِ نَشرُهُ؛ زکات علم نشر آن است».
وبلاگ "ترفندها" (سایت پی‌سی‌ترفند) برای عمل به این حدیث شریف و با هدف ارتقاء دانش و مهارت‌های مرتبط با رایانه در ۳۰ مهرماه ۱۳۹۱ ایجاد شده است. به امید آنکه مفید واقع شود.
🔵 کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام:
telegram.me/pctarfandir
🔵 ارتباط با ادمین:
telegram.me/pctarfand_admin

خلاصه آمار

تبليغات

۰

آشنایی با سایت Wolfram Alpha

سایر موارد اینترنت/سایر

برای کسانی که در دنیای آنلاین زندگی می کنند آنچه که بسیار مهم بوده پیدا کردن اطلاعات است. شاید بتوان به جرات گفت امروز گوگل قوی‌ترین موتور جستجوی موجود است که دسترسی به اطلاعات روی اینترنت را امکان پذیر می‌کند. اما هنوز مشکلات فراوانی در این راه وجود دارد و همین باعث شده بزرگان دنیای اینترنت به فکر راه اندازی سرویس‌های هوشمند بیافتند. هدف از راه اندازی سرویسهای هوشمند این است که تعامل دوطرفه ای میان انسان و اطلاعات برقرار شود بدین صورت که با پرسیدن یک سوال جواب آن‌را بیابید نه اینکه یک لیست به شما ارائه شود و از میان آن‌ها خودتان یکی را انتخاب کنید. چیزی شبیه ماشین حساب که همیشه ۲x۲ برابر ۴ است نه یک لیست طولانی.
به همین منظور از ماه می سال ۲۰۰۹ یعنی تقریبا ۴ سال و ۹ ماه پیش سایتی به نام «ولفرام آلفا» متولد شد که هدفش رسیدن به مفهوم بالا است. «ولفرام آلفا» یک موتور جستجوی اینترنتی نیست. بلکه یک «موتور محاسباتی داده» است. شاید بتوان گفت ترکیبی از پایگاه داده و موتور جستجو به علاوه بانکی از الگوریتم ها و مدل‌های ریاضی. این موتور به جای جستجو در وب و ارایۀ یافته­‌هایش در اینترنت در شکل فهرست پیوندها، در پایگاه داده‌های خودش بررسی و محاسبه می‌کند و به ما پاسخ می‌دهد. طبیعتاً این موتورِ اینترنتی، کاربردی کاملاً متفاوت از موتورهای جستجو دارد. ولفرام آلفا یا برای پرسش ما پاسخی ندارد یا یک صفحه پاسخ دقیق دارد. برای همین لازم است پرسش‌هایی دقیق از آن پرسید. در ادامه مطلب با ترفندها همراه باشید تا با قابلیت‌های این سایت آشنا شوید. 

زمینه‌های کاربرد

زمینه‌های کاربرد ولفرام آلفا بسیار گسترده است و هم‌چنان نیز در حال توسعه است. از سوی دیگر کار کردن با آن شگردهایی دارد که از شگردهای یک موتور جستجوی معمولی مثل گوگل کمی‌پیچیده تر است. از این رو یافتن تسلط بر آن اندکی زمان می‌برد. ولفرام آلفا برای راحت‌تر کردن کار کاربران، مثال‌های بسیاری از کارهایی که می‌تواند برای ما انجام دهد ارایه می‌کند. این مثال‌ها هم‌چنین محدودیت های امروزۀ ولفرم آلفا را نشان می‌دهد. یعنی با نگاه کردن به فهرست مثال‌ها شما می‌توانید بفهمید که ولفرام در چه زمینه‌هایی به درد شما نمی‌خورد. در ادامه نمونه­‌هایی از مثال‌های کاربرد ولفرام آلفا ارائه شده است. فهرست طبقه‌بندی شدۀ مثال‌های ولفرم آلفا را با مراجعه به این لینک ببینید.

طبقه‌بندی کلی زمینه­‌های کاربرد ولفرام آلفا به قرار زیر است:

ریاضیات، آمار و تحلیل داده ها، فیزیک، شیمی، مواد، مهندسی، نجوم، علوم زمین، علوم زندگی، جهان فن‌آوری، حمل و نقل، وب و نظام‌های رایانه‌ای، واحدها و اندازه‌گیری، پول و سرمایه، تاریخ و زمان، مکان‌ها و جغرافیا، داده‌های اقتصاد و اجتماعی، هوا، سلامت و پزشکی، غذا و خوراک، واژه‌ها و زبان‌ها، فرهنگ و رسانه، مردم و تاریخ، آموزش، سازمان‌ها، ورزش‌ها و بازی‌ها، موسیقی، رنگ‌ها.


نمونه­‌هایی از مثال‌های کاربرد ولفرام آلفا

  • مقایسه 

با وارد کردن دو عبارت و جدا کردن آنها با استفاده از عبارت vs، ولفرام آلفا این دو عبارت را با هم مقایسه می‌کند. برای مثال می‌توانید نام ۲ سایت را وارد کنید تا ترافیک آنها با هم مقایسه شود. با استفاده از این روش هر چیزی را می‌توانید مقایسه کنید.

  • اطلاعات تغذیه‌ای

با وارد کردن یک نوع غذا اطلاعات تغذیه‌ای آن را به شما می‌دهد. می‌تواند چند غذا را با هم وارد کنید تا اطلاعات آن‌ها با هم مقایسه شود.

  • مسائل پیچیده ریاضی

با استفاده از این موتور جستجوی هوشمند ریاضی می‌توانید مسائل ریاضی پیچیده‌ای را حل کنید. 

  • کجا هستم؟

از ولفرام بپرسید ?Where am i  و او در پاسخ با توجه به IP شما جای شما را اعلام می‌کند. البته می‌توانید IP هم وارد کنید تا جای IP را مشخص کند. توجه کنید که این اطلاعات چون بر اساس IP است ممکن است زیاد دقیق نباشد.

  • چند رو باقی مانده

با تایپ کردن عبارت Days until christmas تعداد روزهای باقیمانده تا کریسمس را خواهد داشت. می‌توانید عبارت کریسمس را با عبارت دیگری جایگزین کنید تا تعداد روزهای باقی مانده تا آن اتفاق را بدست آورید. بجای عبارت می‌توانید تاریخ وارد کنید تا تعداد روز‌های باقی مانده تا آن تاریخ را به دست آورید.

  • یک رمز عبور تولید کن

بله٬ از ولفرام می‌توانید بخواهید برایتان پسورد تولید کند. تایپ کنید generate password و پسورد خود را تحویل بگیرید. علاوه بر این می‌توانید طول پسورد را هم تعیین کنید. 

  • اسم شما چقدر رایج است؟

برای اسم‌های انگلیسی می‌توانید اطلاعات دقیقی از میزان رایج بودن آن اسم بدست آورید. اسم را تاپ کنید و نتایج جالب آن‌را ببینید.

  • آیا روی فرم هستید؟

با تایپ کردن عبارت Body mass index فرم متفاتی را خواهید دید که با وارد کردن قد و وزنتان ولفرام به شما می‌گوید آیا نسبت قد به وزنتان عادی هست یا نه. بدین ترتیب می‌تواند ببینید روی فرم هستید یا خیر.

  • به دنبال کلمات

اگر به دنبال یافتن کلمه‌ای هستید که مثلا با حرف b شروع شده و با حروف ic ختم می‌شود می‌توانید از ولفرام آلفا کمک بخواهید.

 

منبع: iclub.ir

hamshahritraining.ir

 

برای مطلع شدن از جدیدترین مطالب سایت، کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام را با آی‌دی pctarfandir@ دنبال کنید:

          

سوالات خود در زمینه ورد و اکسل و ... را می‌توانید از طریق ایمیل و تلگرام با ما مطرح کنید.

آدرس ایمیل: tarfandha.blog@gmail.com

آی‌دی تلگرام: pctarfand_admin@

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

قبل از ارسال نظر به نکات زیر توجه کنید:

۱- با توجه با اینکه نظرات خصوصی شما امکان نمایش در سایت را ندارد، بنابراین هنگام ارسال نظر، گزینه "" را انتخاب نکنید. چون تنها راه پاسخگویی به آن از طریق ایمیل شما است که با توجه به مشغله کاری فرصت ارسال پاسخ از طریق ایمیل وجود ندارد.

۲- قبل از مطرح کردن سوالتان، مطلب فوق را با دقت مطالعه کنید. اگر پاسخ سوالتان را پیدا نکردید در سایت جستجو کنید، ممکن است در مطلب دیگر پاسخ سوالتان را پیدا کنید.

۳- تنها به سوالاتی پاسخ داده می‌شود که از نحوه حل آن‌ها اطلاع داشته باشم.

۴- نظراتی با مضمون زیر، صرفا تایید و نمایش داده می‌شود و به آن‌ها پاسخی داده نمی‌شود.

الف) در مورد پاسخ سوال شما اطلاعی نداشته باشم،

ب) پاسخ سوال شما در مطلب فوق وجود داشته باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی