جستجو

ترفندهای کامپیوتری

حضرت علی (ع): «زَکوةُ العِلمِ نَشرُهُ؛ زکات علم نشر آن است».
وبلاگ "ترفندها" (سایت پی‌سی‌ترفند) برای عمل به این حدیث شریف و با هدف ارتقاء دانش و مهارت‌های مرتبط با رایانه در ۳۰ مهرماه ۱۳۹۱ ایجاد شده است. به امید آنکه مفید واقع شود.
🔵 کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام:
telegram.me/pctarfandir
🔵 ارتباط با ادمین:
telegram.me/pctarfand_admin

خلاصه آمار

تبليغات

ایجاد خط پاورقی در دو جهت راست و چپ در صفحات مختلف یک فایل ورد

ورد

قبلا در مطلب «جابجا کردن محل خط پاورقی (footnote) در Word»، نحوه جابجا کردن خط پاورقی را توضیح داده بودم. تعدادی از کاربران سوال داشتند که آیا امکان ایجاد خط پاورقی در دو جهت راست و چپ در صفحات مختلف یک فایل ورد وجود دارد؟ متاسفانه به صورت معمولی چنین امکانی در ورد وجود ندارد. اما می‌توان با یک ترفند این کار را انجام داد. در ادامه مطلب با پی‌سی‌ترفند همراه باشید تا با این ترفند آشنا شوید.

معمولا در مطالب فارسی، بالاخص در پایان‌نامه‌ها و گزارشات علمی از پاورقی برای نشان دادن معادل انگلیسی یک کلمه فارسی استفاده می‌شود که در این حالات پاورقی و بالطبع خط پاورقی هم باید چپ‌چین باشد. اما در گاهی از اوقات برای توضیح بیشتر یک کلمه یا عبارت فارسی از پاورقی استفاده می‌شود که در این حالت پاورقی و همچنین خط پاورقی باید راست‌چین باشد. اما همانطور که قبلا گفتم در ورد امکان اینکه بتوان در یک فایل هم خط پاورقی راست‌چین باشد و هم چپ‌چین، وجود ندارد. برای انجام اینکار باید به صورت دستی این خط را ایجاد کرد.

فرض کنید در ۱۰ صفحه از یک فایل ورد، پاورقی بکار رفته است به صورتیکه در ۹ صفحه پاورقی‌ها، انگلیسی و چپ‌چین هستند و تنها در یک صفحه، از پاورقی فارسی که باید راست‌چین باشد استفاده شده است. چون تعداد خطوط پاورقی که باید چپ‌چین باشد بیشتر است بنابراین ابتدا تمام خطوط پاورقی را با استفاده از این ترفند چپ‌چین می‌کنیم. حال در صفحه‌ای که پاورقی آن فارسی هست باید خط پاورقی را راست‌چین کنیم. ابتدا باید خط پاورقی که در سمت چپ‌ این صفحه‌ قرار دارد را مخفی کرد. برای اینکار از یک مستطیل که در قسمت Shapes از تب Insert، قسمت Illustrations وجود دارد استفاده می‌کنیم.

پس از رسم مستطیلی بطول cmا5.3 و عرض cmا0.5، باید رنگ خطوط اطراف و داخل آن را سفید کرد. برای اینکار روی مستطیل کلیک کنید تا تب Format ظاهر شود. در قسمت Shape Styles در دو بخش Shape Fill و Shape Outline رنگ سفید را انتخاب کنید. پس از رسم و سفید کردن مستطیل، آن را روی خط پاورقی قرار می‌دهیم تا خط پاورقی مشخص نشود.

سپس یک خط بطول cmا5.3 بصورت دستی از قسمت Shapes در سمت راست و بالای عدد ۱ پاورقی ایجاد می‌کنیم.

کار تمام است در ظاهر در این صفحه خط پاورقی راست چین می‌باشد.

توجه: تنها مشکلی که احتمالا پس از استفاده از این روش با آن مواجه خواهید شد این است که با تغییرات متن بالای پاورقی (کم یا زیاد شدن تعداد سطرها) ممکن است خط و مستطیل ایجاد شده جابجا شود. برای حل این مشکل خط را انتخاب کنید و سپس از تب Format روی دکمه Wrap Text کلیک کنید. در منوی باز شده بجای گزینه پیش‌فرض که Move with Text است گزینه Fix Position on Page را انتخاب کنید.

این کار را برای مستطیل نیز انجام دهید. با انتخاب این گزینه مکان خط و مستطیل ثابت می‌شود و به طور ناخواسته جابجا نمی‌شود.
 
روش دیگری نیز در اینجا ارائه شده است اما کمی طولانی است.
 

برای مطلع شدن از جدیدترین مطالب سایت، کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام را با آی‌دی pctarfandir@ دنبال کنید:

          

سوالات خود در زمینه ورد و اکسل و ... را می‌توانید از طریق ایمیل و تلگرام با ما مطرح کنید.

آدرس ایمیل: tarfandha.blog@gmail.com

آی‌دی تلگرام: pctarfand_admin@

نظرات (۲۶)

  1. مشکلی که در صورت عوض کردن page layout ایجاد میشه در فهرست خودکاره. اونجا تنظیمات بهم میریزه. همونطور که تو پست مربوط به رفع اشکالات فهرست خودکار گفتین باید صفحه از راست به چپ باشه تا مشکل نداشته باشه ولی اینجا باید از چپ به راست باشه.
    • پاسخ:

      سلام
      برای اینکه تنظیمات چپ به راست را از فهرست مستثنی کنید در قسمت فهرست کلیک کنید و در پنجره Page Setup پس از انتخاب Right-to-Left در قسمت پایین در جلوی Apply to گزینه‌ی This section را انتخاب کرده و OK نمایید.
      موفق باشید.
  2. با سلام من وقتی پاورقی چند ستونه در یک صفحه دو ستونه درست می کنم با اینکه پاورقی ها انگلیسی هستند، ترتیب ستون ها از راست به چپ ایجاد میشه چیکار باید بکنم.
    البته مشکل رو میشه با عوض کردن جهت صفحه در Page layout\Page Setup حل کرد ولی خوب از اون طرف مشکلات دیگه ای ایجاد میشه
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    • پاسخ:

      سلام
      راهش همان است که شما گفتید. مشکلات دیگری که پس از اینکار پیش می آید چیست؟
  3. سلام
    چگونه می‌توان پس از صفحه پاورقی(end of document) صفحه جدیدی ایجاد کرد(blank page)
    با سپاس فراوان
    • پاسخ:

      سلام
      اگر منظورتان را درست متوجه شده باشم احتمالا پاسخ سوالتان در این سایت داده شده است.
      موفق باشید.
  4. سلام...
    بسیار غالی بود ترفندتون...
    ممنون برای پیگیری و پاسخ سریعتون... خیلییییییی لطف کردید... یه دنیا تشکر...
    موفق و پیروز و سربلند باشید...
  5. سلام و خسته نباشید و ممنون بابت سایت خوبتون. من با اینکه گزینه fix position on page رو میزنم، ولی بازم موقع تغییر متنم ( کم و زیاد کردنش) جای خط صاف تغییر میکنه و به سمت چپ منتقل میشه!!! لطفا بگید ایراد کارم کجاست. سپاسگزارم
    • پاسخ:

      سلام
      نباید از سمت راست به چپ منتقل شود. احتمالا خط جدید هست که در صفحه جدید ایجاد شده است.
  6. سلام عزیز
    گزینه Move with Text و Fix Position on Page در وورد 2010 نیست من با این وورد کار می کنم چی پیشنهاد میدی دوست گرامی
    • پاسخ:

      سلام
      در ورد ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ در منوی باز شده روی گزینه آخر یعنی More Layout Options کلیک کنید و در پنجره‌ Layout که باز می‌شود در قسمت Options تیک گزینه Move object with text را بردارید. (تصویر)
      موفق باشید.
  7. با عرض سلام و ادب
    واقعا ممنونم
    اینقدر دنبال راه حل برای این مطلب گشتم که خدا داند..
    خیلی ممنونم، خدا خیرتان دهد...
  8. علیرضا اکبری

    با سلام و تشکر از سایت خوبتون
    این روش یک مشکل بزرگ داره اونم اینه وقتی به هر دلیلی در متنت تغییر ایجاد کنی مثلا یک پاراگراف جدید اضافه کنی یا ENTER  بزنی خط کشیده شده به همراه شکل بدون رنگ به صفحه بعد منتقل می شه و باید هر دفعه که تغیییر دادی تمام صفحاتی را که این کلک را پیاده کردی را مجدد اصلاح کنی
    • پاسخ:

      سلام
      روش حل این مشکل به مطلب فوق اضافه شد.
      موفق باشید.
  9. عالی بود من از سایت شما و مطالبش خیلی استفاده می کنم و به همه دوستان هم پیشنهاد کردم حتما بهتون سر بزنن
  10. ابراهیم بنی حسینی

    سلام دستتون درد نکنه. خیلی دنبال این مسئله بودم. ممنون

ارسال نظر

قبل از ارسال نظر به نکات زیر توجه کنید:

۱- با توجه با اینکه نظرات خصوصی شما امکان نمایش در سایت را ندارد، بنابراین هنگام ارسال نظر، گزینه "" را انتخاب نکنید. چون تنها راه پاسخگویی به آن از طریق ایمیل شما است که با توجه به مشغله کاری فرصت ارسال پاسخ از طریق ایمیل وجود ندارد.

۲- قبل از مطرح کردن سوالتان، مطلب فوق را با دقت مطالعه کنید. اگر پاسخ سوالتان را پیدا نکردید در سایت جستجو کنید، ممکن است در مطلب دیگر پاسخ سوالتان را پیدا کنید.

۳- تنها به سوالاتی پاسخ داده می‌شود که از نحوه حل آن‌ها اطلاع داشته باشم.

۴- نظراتی با مضمون زیر، صرفا تایید و نمایش داده می‌شود و به آن‌ها پاسخی داده نمی‌شود.

الف) در مورد پاسخ سوال شما اطلاعی نداشته باشم،

ب) پاسخ سوال شما در مطلب فوق وجود داشته باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی