جستجو

ترفندهای کامپیوتری

حضرت علی (ع): «زَکوةُ العِلمِ نَشرُهُ؛ زکات علم نشر آن است».
وبلاگ "ترفندها" (سایت پی‌سی‌ترفند) برای عمل به این حدیث شریف و با هدف ارتقاء دانش و مهارت‌های مرتبط با رایانه در ۳۰ مهرماه ۱۳۹۱ ایجاد شده است. به امید آنکه مفید واقع شود.
🔵 کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام:
telegram.me/pctarfandir
🔵 ارتباط با ادمین:
telegram.me/pctarfand_admin

خلاصه آمار

تبليغات

۹

فصل‌بندی کتاب و پایان‌نامه در ورد

ورد

یکی از مهمترین مشکلات آماده‌سازی یک کتاب و پایان‌نامه، فصل‌بندی یا سکشن‌بندی (Section) آن است. معمولا فصول یک کتاب یا پایان‌نامه، سربرگ‌ (هدر) و پابرگ (فوتر) متفاوتی دارند و یا حتی نحوه شماره گذاری صفحات آن‌ها متفاوت هست. خیلی از کاربران برای انجام اینکار، هر فصل‌ را در یک فایل‌ ورد آماده می‌کنند و پس از چاپ آن‌ها را کنار هم قرار می‌دهند به این علت که با امکان فصل‌بندی در ورد آشنا نیستند. در ادامه مطلب با پی‌سی‌ترفند همراه باشید تا با این امکان آشنا شوید.

در نرم افزار ورد این امکان وجود دارد که هر فصل یا هر Section تنظیمات خاص خودش را داشته باشد، مثلا هر سکشن‌ می‌تواند در موارد زیر با بقیه سکشن‌ها متفاوت باشد:

  • اندازه کاغذ. یعنی تا یک جایی از متن A4 باشد و در ادامه به A5 (نصف A4) تبدیل شود و باز در ادامه A4 شود.
  • افقی یا عمودی (Portrait/Landscape) بودن صفحه.
  • فاصله متن از چهار طرف (حاشیه‌).
  • هدر و فوتر.
  • نحوه شماره گذاری صفحات
  • و خیلی از موارد دیگر ...

برای ایجاد یک سکشن جدید با تنظیمات متفاوت نسبت به سکشن قبل در یک فایل ورد، کافیست مکان نمای ماوس را در جایی که باید سکشن جدید آغاز شود (مثلا پس از اتمام فصل ۱ و قبل از شروع فصل ۲) قرار دهیم. سپس از تب Page Layout و از گروه Page Setup، روی دکمه‌ی بازشونده‌ی Breaks کلیک می‌کنیم. همان طور که می‌بینید، چهار نوع Section Break وجود دارد:

  • Next Page: فصل جدید از صفحه‌ی بعد شروع می‌شود.
  • Continuous: بدون شکست صفحه، فصل جدید در ادامه‌ی فصل قبلی شروع می‌شود.
  • Even Page: فصل جدید از نخستین صفحه‌ی زوج بعدی آغاز می‌شود.
  • Odd Page: فصل جدید از نخستین صفحه‌ی فرد بعدی آغاز می‌شود.

 

تنظیمات متفاوت در هر سکشن:

با استفاده از یکی از انواع سکشن بندی، براحتی می‌توان در هر سکشن تنظیمات متفاوتی اعمال کرد بدون اینکه بر سکشن‌های قبل و بعد تاثیری داشته باشد. البته در برخی از موارد مانند هدر و فوتر و شماره گذاری صفحات برای اینکه تغییرات تنظیمات هر سکشن بر سکشن‌ قبل اثری نداشته باشد باید یک کار اضافه انجام داد. برای اینکار باید گزینه Link to Previous را غیرفعال کرد.

 

بدین منظور در قسمت هدر صفحه دوبار کلیک کنید تا قابلیت ویرایش آن فعال شود و بخش Header and Footer Tools به تب‌ها اضافه شود. در تب Design و در گروه Navigation، دکمه‌ی Link to previous را پیدا کنید. همان طور که می‌بینید، این دکمه به طور پیش‌فرض روشن است. روی آن کلیک کنید تا دکمه خاموش شود و ارتباط این فصل با فصل پیشین قطع شود. اکنون اگر هدر سکشن فعلی را ویرایش کنید، هدر سکشن قبلی تغییر نخواهد کرد.

نکته: اگر دکمه‌ی Link to previous برای شما غیرقابل کلیک است، به این علت است که یا در اولین سکشن هستید که باید به سکشن‌های بعد بروید تا این گزینه قابل کلیک باشد و یا اینکه فایل خود را سکشن‌بندی نکرده‌اید.
 

منابع: pictocademy.ir

terapaper.com

 

برای مطلع شدن از جدیدترین مطالب سایت، کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام را با آی‌دی pctarfandir@ دنبال کنید:

          

سوالات خود در زمینه ورد و اکسل و ... را می‌توانید از طریق ایمیل و تلگرام با ما مطرح کنید.

آدرس ایمیل: tarfandha.blog@gmail.com

آی‌دی تلگرام: pctarfand_admin@

نظرات (۹)

  1. سلام. میخوام تو پایان نامم وقتی هدینگ تعریف کردم زیربخش ها بیان مثلا فصل2:
    2
    1-2
    1-1-2
    2-1-2
    ولی 2 ها سمت چپ می افتن .لطفا راهنمایی کنین
    • پاسخ:

      سلام
      آیا طبق مراحل گفته شده در این مطلب فهرست را ساختید؟
  2. سلام بله همه این موارد رو رعایت کردم ولی باز همونجور میشه. حتی برا هر فصل هم گزینه link to previous رو غیر فعال میکنم ولی باز ادامه فصل قبل میاد . مثلا اگه فصل 1 تا تیتر 1-7 اومده باشه فصل 2 میزنه تیتر 1-8 .
    • پاسخ:

      سلام
      فایل خود را برای من ارسال کنید.
  3. سلام . بابت توضیحات خوبتون ممنونم.
    بعد از سکشن بندی و تعریف هدر برای هر فصل، شماره صفحات زوج حذف میشوند. بنظرتون مشکل کار کجاست؟
    با تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      می‌توانید مشخص کنید بعد از انجام کدام کار این مشکل بوجود می‌آید؟
  4. سلام ممنون از توضیحاتتون ولی من وقتی هدرها رو مینویسم بعد از اینکه سیو میکنم و فایل ورد رو میبندیم بعد که دوباره بازش میکنم هدرها نیستند!!!!!!!!!
    میشه راهنمایی کنید مشکل کجاست ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      در همه فایل‌ها این طور است؟
  5. توضیحاتتون عااااااااالی بود در کمتر از یک ساعت فصل بندی پایان نامه ام انجام شد. الهی که همیشه موفق باشید و هیچ گره ای تو کارتون نیفته
    • پاسخ:

      سلام
      مشابه پاسخی که به سعید دادم، در فصل ۳ و فصول بعد از آن، طبق توضیحات بالا آیا گزینه Link to Previous را غیرفعال کرده‌اید؟ اگر اینکار را انجام دادید و نتیجه نگرفتید، فایل خود را برای من ارسال کنید.
  6. سلام خسته نباشید من 5 فصل پایان نامه را تایپ کردم در قسمت هدر که تغییرات می دهم مثلا در فصل دوم بالای صفحه در بخش هدر می نویسم<فصل دوم> در هدر همه صفحه ها این نوشته تکرار می شود و دستور العمل سکشن بندی را نیز اجرا کردم باز هم نتیجه نگرفتم اگر امکان دارد راهنمایی فرمایید با تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      در فصل 3 و فصول بعد از آن، طبق توضیحات بالا آیا گزینه Link to Previous را غیرفعال کرده‌اید؟ اگر اینکار را انجام دادید و نتیجه نگرفتید، فایل خود را برای من ارسال کنید.
  7. با سلام
    برای تکرار عناوین «فهرست مطالب» یا «فهرست جدول و یا شکل» در بالای هر صفحه مربوط چه ترفندی وجود دارد
    با تشکر از توضیحات مفید شما و حل بسیاری از مشکلات ما
    • پاسخ:

      سلام
      متاسفانه راهی که ورد بتواند بصورت خودکار عنوان را تکرار کند ظاهرا وجود ندارد. اما شما می‌توانید از ترفند تکرار سربرگ جدول استفاده کنید. شما باید عنوان جدول را در سربرگ قرار دهید و خطوط جدول اطراف آن را مخفی کنید. برای یادگیری نحوه تکرار سربرگ به این سایت مراجعه کنید.
      موفق باشید.

ارسال نظر

قبل از ارسال نظر به نکات زیر توجه کنید:

۱- با توجه با اینکه نظرات خصوصی شما امکان نمایش در سایت را ندارد، بنابراین هنگام ارسال نظر، گزینه "" را انتخاب نکنید. چون تنها راه پاسخگویی به آن از طریق ایمیل شما است که با توجه به مشغله کاری فرصت ارسال پاسخ از طریق ایمیل وجود ندارد.

۲- قبل از مطرح کردن سوالتان، مطلب فوق را با دقت مطالعه کنید. اگر پاسخ سوالتان را پیدا نکردید در سایت جستجو کنید، ممکن است در مطلب دیگر پاسخ سوالتان را پیدا کنید.

۳- تنها به سوالاتی پاسخ داده می‌شود که از نحوه حل آن‌ها اطلاع داشته باشم.

۴- نظراتی با مضمون زیر، صرفا تایید و نمایش داده می‌شود و به آن‌ها پاسخی داده نمی‌شود.

الف) در مورد پاسخ سوال شما اطلاعی نداشته باشم،

ب) پاسخ سوال شما در مطلب فوق وجود داشته باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی