جستجو

ترفندهای کامپیوتری

حضرت علی (ع): «زَکوةُ العِلمِ نَشرُهُ؛ زکات علم نشر آن است».
وبلاگ "ترفندها" (سایت پی‌سی‌ترفند) برای عمل به این حدیث شریف و با هدف ارتقاء دانش و مهارت‌های مرتبط با رایانه در ۳۰ مهرماه ۱۳۹۱ ایجاد شده است. به امید آنکه مفید واقع شود.
🔵 کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام:
telegram.me/pctarfandir
🔵 ارتباط با ادمین:
telegram.me/pctarfand_admin

خلاصه آمار

تبليغات

حاشیه متفاوت در صفحه اول یک فصل پایان‌نامه یا کتاب در ورد

ورد

گاهی اوقات ممکن است که بخواهید در صفحه اول فصول یک کتاب یا پایان‌نامه حاشیه متفاوتی نسبت به سایر صفحات داشته باشید. مثلا اولین خط در صفحه اول از وسط صفحه شروع شود. برای اینکار در ورد سه روش وجود دارد. در ادامه مطلب با پی‌سی‌ترفند همراه باشید تا با این روش‌ها آشنا شوید.
دو روش اول یک نقص دارند و آن این است که چنانچه محتویات صفحه اول تغییر کند مثلا تعداد خطوط افزایش یابد و یا حاشیه تغییر کند ممکن است که تنظیمات صفحه اول به صفحه دوم نیز اعمال شود. اما روش سوم این نقص را ندارد ولی نقص روش سوم این است که تنها می‌توان حاشیه بالا و پائین را تغییر داد و نمی‌توان حاشیه از سمت راست و چپ را تغییر داد.
 
بنابراین اگر شما قصد دارید فقط حاشیه بالا و پائین متفاوتی در صفحه اول داشته باشید، استفاده از روش سوم توصیه می‌شود.
 
روش اول) با استفاده از روش سکشن بندی که قبلا در اینجا بیان شد علاوه بر اینکه برای هر فصل سکشن ایجاد نموده‌اید می‌توانید برای صفحه اول فصل هم سکشن جدیدی ایجاد کنید و حاشیه متفاوتی نسبت به سایر صفحات برای آن اعمال کنید.
برای اینکار به انتهای صفحه اول رفته و سپس از تب Page Layout روی Breaks کلیک کرده و Next Page را بزنید. سپس روی قسمتی در صفحه‌ی اول کلیک نموده و در همان تب Page Layout در کادر باز شده، فاصله از بالا و پایین و چپ و راست را (برای صفحه اول) تعیین نموده و در قسمت پایین در جلوی Apply to گزینه‌ی This section را انتخاب کرده و OK نمایید.

روش دوم) با استفاده قابلیت This point forward

ابتدا حاشیه‌ی مدنظرتان برای صفحه اول را باید در تمام صفحات فصل اعمال کنید. سپس باید حاشیه تمام صفحات فصل بجز صفحه اول را به حالت قبل برگردانید. برای اینکار در انتهای صفحه اول کلیک کنید و از تب Page Setup در پائین گوشه سمت راست بر روی علامت فلش کلیک کنید تا کادر تنظیمات Page Setup باز شود. در تب Margins در همان قسمت اول حاشیه مدنظرتان برای سایر صفحات را اصلاح کنید و در پایان باید این تنظیمات را از انتهای صفحه اول به بعد اعمال کنید. برای اینکار در قسمت Preview بخش Apply to گزینه This point forward یعنی از این نقطه به بعد را انتخاب و روی Ok کلیک کنید.

فیلم آموزشی روش This point forward

                                               
 

دانلود
مدت زمان: 4 دقیقه 51 ثانیه


روش سوم) فرض کنید می‌خواهید طوری حاشیه صفحات را تنظیم کنید که تنها تفاوت حاشیه صفحه اول هر فصل با سایر صفحات فقط این باشد که حاشیه بالای صفحه اول ۶cm و سایر صفحات ۳cm باشد.
برای اینکار ابتدا حاشیه تمام صفحات را تنظیم کنید بطوری که حاشیه بالای صفحه ۳cm باشد. اکنون در قسمت هدر صفحه دوبار کلیک کنید تا قابلیت ویرایش آن فعال شود و بخش Header and Footer Tools به تب‌ها اضافه شود. در تب Design و در گروه Options گزینه Different First Page را تیک بزنید تا تغییراتی که در صفحه اول اعمال می‌کنید در سایر صفحات تاثیری نگذارد.
 
در ادامه قصد داریم بجای تغییر حاشیه، از قابلیت Line Spacing استفاده کنیم و فاصله بین خطوط متن هدر را افزایش دهیم تا منجر شود عرض هدر افزایش یابد و بواسطه آن خط اول متن هم پایین‌تر رود. برای اینکار درحالی که هنوز در ناحیه هدر هستید به تب Page Layout بروید و در قسمت Paragraph و بخش After بجای اندازه صفر (0)، اندازه مدنظرتان را وارد کنید. اما اینجا یک مشکل وجود دارد و آن این است که بجای سانتی متر واحد این فاصله Pt است. بنابراین باید ۶ سانتی مدنظر را به واحد Pt تبدیل کنیم. البته باید دقت کنید که باید فاصله هدر از بالا (Header from top) بعلاوه اندازه فونت هدر را از ۶ سانتی متر کم کنید. بطور مثال فایل ما فاصله هدر از بالا ۱٫۲۵ سانتی متر است.
 
 
و اندازه فونت هم ۱۴Pt است.
 
بنابراین:
6cm - 1.25cm = 4.75cm
هر ۷۲Pt برابر است با ۱in یا ۲٫۵۴cm، بنابراین هر ۱ سانتی متر برابر است با ۲۸٫۳۴۶۴۵۶۷Pt یا تقریبا ۲۸٫۳۵Pt. در نتیجه:
4.75 cm =4.75 * 28.35 = 134.6625 Pt
چون اندازه فونت هم که ۱۴Pt است باید از آن کم شود بنابراین:
134.6625 - 14 = 120.6625 Pt
 
یعنی تقریبا ۱۲۰Pt. بنابراین درحالی که هنوز در ناحیه هدر هستیم از تب Page Layout و در قسمت Paragraph و بخش After بجای اندازه صفر (0)، 120pt را وارد می‌کنیم.
همانطور که مشاهده می‌کنید فاصله خط اول از بالای صفحه برابر است با ۶cm.
 

منبع روش سوم: wordfaqs.mvps.org

 

برای مطلع شدن از جدیدترین مطالب سایت، کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام را با آی‌دی pctarfandir@ دنبال کنید:

          

سوالات خود در زمینه ورد و اکسل و ... را می‌توانید از طریق ایمیل و تلگرام با ما مطرح کنید.

آدرس ایمیل: tarfandha.blog@gmail.com

آی‌دی تلگرام: pctarfand_admin@

نظرات (۱۰)

  1. سلام
    میشه لینک دانلود کادر و حاشیه ورد رو برا دانلود بذارین
    با تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      متوجه درخواستتان نشدم!
  2. ممنون مطلب خیلی مفیدی بود

    در اینجا هم ما مجموعه خوبی گردآوری کردیم از کادر و حاشیه ورد

    https://varaghe.com/download/box-for-word
  3. سلام خسته نباشید.بسیارعالی بوداجرتان باخدا
    میتوانید درمورد کشیدن نمودارومدار در ورد هم راهنمایی کنید؟
    • پاسخ:

      سلام
      منظورتان از مدار چیه؟
  4. محمد رضایی

    سلام وقت بخیر برا پایان نامه ارشد طبق آیین نامه دانشگاه
    حاشیه بالا 3.5 سانتی متر
    حاشیه چپ 2
    حاشیه راست 3
    حاشیه پایین صفحه 3
    شماره صفحه تا پایین صفحه هم 2 سانتی متر
    هر کاری انجام میدم حاشیه پایین صفحه درست در نمیاد لطفا راهنمایی کنید تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      چه مشکلی دارد؟
  5. سلام وقتتون بخیر. من از روش سوم استفاده کردم ولی با وجود اینگه تمام موارد گفته شده را رعایت کردم و تیک defrent... را میزنم تغییرات در همه ی صفحات اعمال میشه. ممنون میشم راهنماییم کنین.
    • پاسخ:

      سلام
      فایل خود را برای من ارسال کنید تا بررسی کنم.
  6. سلام....وقت بخیر
    واقعا مطلب آموزنده ای بود...واقعا کارمو راه انداختید
    موفق و پیروز باشید
    باسپاس فراوان.....توحیدی
  7. ودود حاجبانی

    با سلام
    بسیار ممنون و متشکر از مطالب مفیدی که ارایه دادین
    در نوشتن کتب؛ روال این گونه هست که حتما صفحه بعد از صفحه عنوان هر فصل (یعنی صفحه دوم هر فصل) که در آن متن آن فصل از آنجا شروع می شود. به جای شروع از سطر اول از سطر ششم (و یا چند سطر پایین تر از سطر اول) به بعد شروع شرود. برای همین ما در حالت عادی مجبور هستیم قبل از اولین عناوین در هر فصل (مثلا "1-1 مقدمه" برای فصل اول یا "2-1 مقدمه" برای فصل دوم) پنج بار اینتر زده و از سطر ششم شروع به نوشتن متن کنیم.
    می خواستم سوال کنم که آیا راهی وجود دارد که با استفاده از تنظیمات ورد این کار را انجام داد تا نیازی نباشد این کار به صورت دستی انجام شود؟؟
    • پاسخ:

      سلام
      شما دو راه دارید:
      ۱- برای هر فصل باید سه سکشن ایجاد کنید. عنوان فصل در سکشن اول، صفحه دوم در سکشن دوم و صفحات سوم به بعد در سکشن سوم. سپس با استفاده از روش‌ اول گفته شده در مطلب بالا، تنظیمات مدنظرتان را روی صفحه دوم اعمال کنید.
      ۲- صفحه عنوان فصل را در یک سکشن قرار دهید و صفحات بعد از آن یعنی از صفحه دوم تا پایان فصل را در سکشن دیگری قرار دهید و از روش دوم و سوم که در مطلب بالا گفته شده است استفاده کنید.
      موفق باشید.
  8. ممنون از راهنمایتون
    من یک صفحه قبل شروع هر فصل قرار دادم که توش فقط شماره و اسم فصل رو نوشتم،درواقع شماره اون صفحه رو مخفی قرار دادم.
    اگه شماره رو به صورت دستی وارد کنم واسه فهرست گذاری اتوماتیک به مشکل برنمی خورم؟
    • پاسخ:

      اگر از باکس استفاده کنید در فهرست گذاری اتوماتیک مشکلی بوجود نمی‌آید. 
  9. سلام ممنون از ترفند جالبتون.
    روش سوم عالی بود،فقط ی مشکلی هست،وقتی different first page رو تیک میزنیم شماره صفحه اول هم نمایشداده نمیشه.چجوری میشه این مشکلو حل کنیم که شماره صفحه هم به هم نریزه؟
    • پاسخ:

      سلام
      معمولا در صفحه اول هر فصل شماره صفحه درج نمی‌شود در واقع صفحه اول شمارش می‌شود ولی شماره صفحه آن حالت مخفی دارد که برای اینکار گزینه Different First Page باید تیک زده شود.
      اگر بخواهید از روش سوم استفاده کنید باید این گزینه تیک داشته باشد. برای نمایش شماره صفحه اول در این روش ناچارا باید بصورت دستی آنرا درج کنید با استفاده از یک باکس با اضلاع سفید رنگ.
      موفق باشید.
  10. بسیار عالی و مفید بود! خصوصا برای پایان نامه و کتاب خیلی بدرد بخوره... اجرتون با خدا...

ارسال نظر

قبل از ارسال نظر به نکات زیر توجه کنید:

۱- با توجه با اینکه نظرات خصوصی شما امکان نمایش در سایت را ندارد، بنابراین هنگام ارسال نظر، گزینه "" را انتخاب نکنید. چون تنها راه پاسخگویی به آن از طریق ایمیل شما است که با توجه به مشغله کاری فرصت ارسال پاسخ از طریق ایمیل وجود ندارد.

۲- قبل از مطرح کردن سوالتان، مطلب فوق را با دقت مطالعه کنید. اگر پاسخ سوالتان را پیدا نکردید در سایت جستجو کنید، ممکن است در مطلب دیگر پاسخ سوالتان را پیدا کنید.

۳- تنها به سوالاتی پاسخ داده می‌شود که از نحوه حل آن‌ها اطلاع داشته باشم.

۴- نظراتی با مضمون زیر، صرفا تایید و نمایش داده می‌شود و به آن‌ها پاسخی داده نمی‌شود.

الف) در مورد پاسخ سوال شما اطلاعی نداشته باشم،

ب) پاسخ سوال شما در مطلب فوق وجود داشته باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی