جستجو

ترفندهای کامپیوتری

حضرت علی (ع): «زَکوةُ العِلمِ نَشرُهُ؛ زکات علم نشر آن است».
وبلاگ "ترفندها" (سایت پی‌سی‌ترفند) برای عمل به این حدیث شریف و با هدف ارتقاء دانش و مهارت‌های مرتبط با رایانه در ۳۰ مهرماه ۱۳۹۱ ایجاد شده است. به امید آنکه مفید واقع شود.
🔵 کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام:
telegram.me/pctarfandir
🔵 ارتباط با ادمین:
telegram.me/pctarfand_admin

خلاصه آمار

تبليغات

۲

ترفندها و کلیدهای میانبر قابل استفاده در فهرست خودکار در نرم‌افزار ورد

ورد

ترفندها و کلیدهای میانبر قابل استفاده در فهرست خودکار در نرم‌افزار ورد

در مطلبی نحوه ساخت فهرست مطالب خودکار در نرم‌افزار ورد آموش داده شد. در مطلب حاضر می‌خواهیم با چند کلید میانبر قابل استفاده در فهرست خودکار آشنا شویم. در ادامه مطلب با پی‌سی‌ترفند همراه باشید.

🔵 بروز یا آپدیت کردن فهرست مطالب

برای بروز کردن فهرست خودکار می‌توان روی فهرست کلیک کرده یا قسمتی از فهرست را انتخاب نموده و سپس راست کلیک نمایید و در منوی باز شده گزینه Update Field را انتخاب کنید. این عملیات را با استفاده از یک کلید میانبر نیز می‌توان انجام داد. کافیست بجای راست کلیک کردن، کلید F9 را از صفحه کلید فشار دهید.

🔵 نمایش دادن یا پنهان کردن کد فیلدهای فهرست

با کلید ترکیبی Alt+F9 کد همه فیلدهای موجود در فایل ورد نمایش داده می‌شود و با فشار دادن مجدد این کلیدها، کدها پنهان می‌شوند. استفاده از این کلید برای ویرایش فیلدها بسیار کاربرد دارد. بطور مثال اگر در تنظیمات پیش فرض فهرست تغییری ایجاد نکرده باشید پس از فشردن این کلیدها، کد فهرست مطالب به‌صورت زیر نشان داده می‌شود:

{ TOC \o “1-3” \h \z }

دو کروشه باز و بسته نشان دهنده کدهای فیلد می‌باشد.

عبارت TOC که پس از کروشه آمده است مخفف Table of Content یعنی فهرست مطالب می‌باشد.

سوئیچ o\ برای این استفاده می‌شود که در جلوی آن تعداد هدینگ‌های نمایش داده شده در فهرست، مشخص شود. در حالت پیش‌فرض هدینگ‌های ۱ تا ۳ استفاده می‌شود، بنابراین داریم "۳-۱". اگر بخواهید تعداد هدینگ‌ها را کم یا زیاد کنید کافیست این عدد را تغییر دهید مثلا "۲-۱" یا "۴-۱".

سوئیچ h\ برای این استفاده می‌شود که هر یک از هدینگ‌ها قابلیت هایپرلینک داشته باشد که با نگه داشتن کلید Ctrl و کلیک روی هر هدینگ به مکان آن درون متن منتقل شوید. اگر این سوئیچ را پاک کنید این قابلیت غیرفعال می‌شود.

سوئیچ z\ برای این استفاده می‌شود که نقطه چین‌ها و شماره صفحه جلوی هدینگ‌ها را برای حالت نمایش در وب مخفی کند. این سوئیچ همراه با سوئیچ h\ استفاده می‌شود چون در صفحات وب باید هدینگ‌ها هایپرلینک باشند.

یکی دیگر از سوئیچ‌هایی که خیلی اوقات کاربرد دارد سوئیچ n\ است که برای حذف شماره صفحه استفاده می‌شود. همانطور که در این مطلب توضیح داده شده است اگر در حین ساخت فهرست تیک گزینه Show page number‌ را بردارید شماره صفحه تیترها در فهرست مطالب نمایش داده نمی‌شود. اگر اینکار را انجام دهید و کلیدهای Alt+F9 را بفشارید خواهید دید که سوئیچ n\ به کد فیلد اضافه شده است مشابه زیر:

{ TOC \o “1-3” \n \h \z}

اما اگر بخواهید برای برخی Levelها شماره صفحه نشان داده شود و برخی دیگر نشان داده نشود در این حالت باید روبروی سوئیچ n\ محدوده مورد نظرتان را درج کنید. بطور مثال اگر بخواهید برای تیتر اول یعنی عنوان فصل‌ها شماره صفحه نشان داده نشود باید کد را بصورت زیر اصلاح کنید:

{ TOC \o “1-3” \n 1-1 \h \z}

یا اگر بخواهید شماره صفحه برای Levelهای ۳ و ۴ نشان داده نشود باید بصورت زیر اصلاح شود:

{ TOC \o “1-3” \n 3-4 \h \z}

سوئیچ‌های دیگری نظیر p ،\b\ و t\  و ... نیز وجود دارد که در این سایت و این سایت کاربردهای آن‌ها توضیح داده شده است.

توجه: پس از هر گونه تغییری در سوئیچ‌های فوق باید دوباره کلیدهای Alt+F9 را فشار دهید و فهرست را بروز کنید تا تغییرات مدنظرتان اعمال شود.

🔵 تبدیل فهرست به متن ساده

با استفاده از کلیدهای Ctrl+Shift+F9، فیلدها به متن ساده یا خام تبدیل می‌شوند و کدهای آن‌ها پاک می‌شود. اگر یک فهرست خودکار را انتخاب کنید و کلیدهای فوق را بفشارید، فهرست از حالت خودکار خارج شده و به متن ساده‌ و خام تبدیل می‌شود که شماره صفحات آن و سایر تغییراتی که در متن ایجاد می‌کنید در فهرست اعمال نمی‌شود، چون فهرست دیگر قابلیت بروز شدن ندارد. بنابراین زمانی باید از این کلید میانبر استفاده کرد که دیگر به آپدیت فهرست نیازی نیست یا زمانیکه می‌خواهید فایل را در اختیار دیگران قرار دهید.

توجه: پس از استفاده از این میانبر و سپس بستن فایل ورد، دیگر امکان برگشت به حالت قبل وجود ندارد.

🔵 قفل کردن امکان آپدیت فهرست

برای جلوگیری از آپدیت شدن فهرست خودکار، فهرست را انتخاب کنید و سپس کلید ترکیبی Ctrl+F11 را فشار دهید. اینکار برای انتقال فهرست خودکار یک فایل به فایل دیگر کاربرد دارد ولی برای این کار بهتر است از تبدیل به متن کردن فهرست که در بالا توضیح داده ‌شد، استفاده کنید.

🔵 فعال کردن آپدیت فهرست یا باز کردن قفل (Unlock) فیلدها

با استفاده از کلیدهای Ctrl+Shift+F11 می‌توانید فهرستی که قفل نمودید و از آپدیت شدن آن‌ها جلوگیری کرده‌اید، به حالت عادی برگردانید و آن‌ها را آپدیت کنید.

منبع: wordbanter.com

برای مطلع شدن از جدیدترین مطالب سایت، کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام را با آی‌دی pctarfandir@ دنبال کنید:

          

سوالات خود در زمینه ورد و اکسل و ... را می‌توانید از طریق ایمیل و تلگرام با ما مطرح کنید.

آدرس ایمیل: tarfandha.blog@gmail.com

آی‌دی تلگرام: pctarfand_admin@

نظرات (۲)

    • پاسخ:

      سلام
      درست شد.
      ممنون که اطلاع دادید.
  1. محسن بهپور

    سلام و عرض ادب 
    دوست عزیز و گرامی بابت مطالب خوب و آموزنده ای که برای جمع آوری و یا حتی نوشن آنها خیلی زحمت میکشید خیلی خیلی جا داره ازتون سپاسگزاری کنم. و  همیشه سعی کردم وبلاگ خوب و مفید شمارو به تمامی  دوستانم معرفی کنم... 
    باشد که بخاطر این عمل خیر خواهانه خودتون رستگار شوید...
    • پاسخ:

      سلام
      با تشکر از اظهار لطف شما

ارسال نظر

قبل از ارسال نظر به نکات زیر توجه کنید:

۱- با توجه با اینکه نظرات خصوصی شما امکان نمایش در سایت را ندارد، بنابراین هنگام ارسال نظر، گزینه "" را انتخاب نکنید. چون تنها راه پاسخگویی به آن از طریق ایمیل شما است که با توجه به مشغله کاری فرصت ارسال پاسخ از طریق ایمیل وجود ندارد.

۲- قبل از مطرح کردن سوالتان، مطلب فوق را با دقت مطالعه کنید. اگر پاسخ سوالتان را پیدا نکردید در سایت جستجو کنید، ممکن است در مطلب دیگر پاسخ سوالتان را پیدا کنید.

۳- تنها به سوالاتی پاسخ داده می‌شود که از نحوه حل آن‌ها اطلاع داشته باشم.

۴- نظراتی با مضمون زیر، صرفا تایید و نمایش داده می‌شود و به آن‌ها پاسخی داده نمی‌شود.

الف) در مورد پاسخ سوال شما اطلاعی نداشته باشم،

ب) پاسخ سوال شما در مطلب فوق وجود داشته باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی