جستجو

ترفندهای کامپیوتری

حضرت علی (ع): «زَکوةُ العِلمِ نَشرُهُ؛ زکات علم نشر آن است».
وبلاگ "ترفندها" (سایت پی‌سی‌ترفند) برای عمل به این حدیث شریف و با هدف ارتقاء دانش و مهارت‌های مرتبط با رایانه در ۳۰ مهرماه ۱۳۹۱ ایجاد شده است. به امید آنکه مفید واقع شود.
🔵 کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام:
telegram.me/pctarfandir
🔵 ارتباط با ادمین:
telegram.me/pctarfand_admin

خلاصه آمار

تبليغات

مرتب سازی در اکسل

اکسل

مرتب سازی در اکسل

در نرم‌افزار اکسل با استفاده از امکانات Sort می‌توانید اطلاعات و داده‌هایتان را به صورت سطری، ستونی، صعودی یا نزولی یا یک ترتیب سفارشی خاص مرتب نمایید. در ادامه مطلب با پی‌سی‌ترفند همراه باشید تا با روش مرتب سازی داده‌ها در حالات مختلف آشنا شوید.

🔵 روش اول:

انتخاب گزینه‌های یا از منوی Data در قسمت Sort & Filter یا از منوی Home قسمت Editing، بخش Sort & Filter:

مرتب سازی ستونی:

در مرتب سازی ستونی، با داده‌هایی سروکار داریم که یا تنها دارای یک ستون (چند سطر) هستند و یا اینکه بصورت چند سطر و ستون می‌باشند. در حالتی که داده‌ها تنها بصورت یک ستون باشند مرتب کردن آن‌ها بسیار ساده است.

اگر هدفتان مرتب کردن کل داده‌های ستون مورد نظر است برای اینکار کافیست یک سلول را در داخل آن ستون انتخاب کنید. اگرچه در حالت یک ستونی می‌توانید کل داده‌های ستون را نیز انتخاب کنید.

برای مرتب سازی صعودی از آیکون و برای مرتب سازی نزولی از آیکون از منوی Data در قسمت Sort & Filter کلیک کنید.


بطور مثال پس از کلیک روی گزینه داده‌ها بصورت صعودی مرتب می‌شوند.

چنانچه می‌خواهید فقط بخشی از لیست را مرتب نمایید، قبل از هر کاری محدوده‌ی داده‌هایی که می‌خواهید مرتب شوند را انتخاب نمایید و سپس روی گزینه‌های یا کلیک کنید.

در مرتب سازی ستونی، در حالتی که داده‌ها بصورت چند سطر و ستون می‌باشند مرتب کردن کمی پیچیده‌تر نسبت به حالت قبل از است.

در اینحالت اگر هدف تنها مرتب کردن ستون A باشد بدون اینکه ستون B تغییر کند باید داده‌های ستون A را انتخاب و سپس روی گزینه‌های یا کلیک کنید. بطور مثال پس از کلیک روی گزینه ، اخطاری به شکل زیر ظاهر می‌شود.

در واقع اکسل اخطار می‌دهد که در کنار داده‌هایی که انتخاب کردید (ستون A) داده‌های دیگری نیز وجود دارد (ستون B). چون هدف تنها مرتب کردن ستون A است بدون اینکه ستون B تغییر کند باید گزینه Continue with the current selection را انتخاب کنید. پس از کلیک روی Sort، فقط اطلاعات ستون انتخاب شده (ستون A) مرتب می‌گردد و ترتیب داده‌های ستون‌ B تغییر نمی‌کند (شکل زیر).

اما با توجه به اینکه معمولا داده‌های واقع در یک ردیف نباید جابجا شوند . شما باید گزینه Expand the selection را انتخاب و سپس روی Sort کلیک کنید. در اینحالت همزمان با مرتب شدن داده‌های ستون A، داده‌های ستون B نیز جابجا می‌شوند. البته داده‌های ستون B مرتب نمی‌‌شوند بلکه در اینحالت سطرها جابجا می‌شوند و ملاک جابجایی سطرها، داده‌های ستون A می‌باشد (شکل زیر).

البته برای اینکه بتوان کل داده‌های اولیه را بر اساس ستون A مرتب کرد می‌توانید تنها یک سلول از ستون A یا کل سلول‌های ستون A و B را انتخاب کنید. بطور مثال پس از کلیک روی گزینه ، داده‌ها بدون هیچ اخطاری براساس ستون A بصورت صعودی مرتب می‌شوند. (مشابه شکل بالا)


🔵 روش دوم (کامل‌تر):

انتخاب گزینه‌ Custom Sort از منوی Data در قسمت Sort & Filter یا از منوی Home قسمت Editing، بخش Sort & Filter:

پس از کلیک روی گزینه Custom Sort پنجره‌ای مشابه شکل زیر باز می‌شود.

باید قسمت‌های زیر را با توجه به نیاز در آن پر کنید:

۱- Column: در پایین این قسمت از کادر عبارت Sort by نوشته شده است و در مقابل آن یک کادر متنی از نوع باز شونده وجود دارد که در داخل آن عناوین هر یک از ستون‌های موجود در جدول مشاهده می‌شود و می‌توان هر یک از آن‌ها را جهت مرتب سازی جدول بر اساس آن ستون انتخاب نمود.

۲- Sort On: در این قسمت یک کادر متنی از نوع بازشونده وجود دارد که کاربر از طریق آن مشخص می‌نماید کدامیک از پارامترهای موجود در سلول برای مرتب سازی داده‌ها مورد استفاده قرار گیرد. این پارامترها عبارتند از:

  • Values: مقدار موجود در سلول
  • Cell Color: رنگ پس زمینه سلول
  • Font Color: رنگ متن موجود در سلول
  • Cell Icon: آیکون موجود در سلول

۳- Order: با استفاده از گزینه‌های موجود در این قسمت کاربر می‌تواند جهت مرتب سازی را مشخص نماید. گزینه‌های ظاهر شده در این قسمت بستگی به پارامتر انتخاب شده در کادرهای قبل یعنی Sort On و Column دارد.

بطور مثال برای مرتب کردن داده‌های قبل براساس ستون A بطور صعودی کافیست کادرهای فوق را مشابه شکل زیر انتخاب کنید و روی دکمه OK کلیک کنید.


تفاوت روش اول و دوم:

۱- تغییر ندادن مکان سطر عنوان:

اگر لیست شما دارای یک سطر عنوان باشد که هنگام مرتب سازی دیگر سطرها باید سر جایش باقی بماند، اکسل معمولاً این مطلب را تشخیص می‌دهد و پس از مرتب کردن سطر عنوان را جابجا نمی‌کند. چنانچه اکسل به هر دلیلی نتوانست سطر عنوان را تشخیص دهد می‌توانید خودتان گزینه My data has headers را انتخاب نمایید.

 

۲- مرتب کردن براساس چند معیار

فرض کنید داده‌هایی مشابه جدول زیر دارید.

هدف ما این است که ابتدا اعداد جدول براساس ستون A بصورت صعودی مرتب شوند، اما چون در ستون A اعداد تکراری وجود دارد نحوه ترتیب سطرهای دو ستون دیگر را براساس ستون C قرار می‌دهیم البته به ترتیب حروف الفبای انگلیسی. بنابراین با چند معیار جهت مرتب کردن جدول روبرو هستیم. برای انجام اینکار در پنجره Sort، در کادر Sort by ستون A یا همان عنوان # Homeroom را انتخاب می‌کنیم. در کادر Sort On، پارامتر Values و در کادر Order، عبارت Smallest to Largest را انتخاب می‌کنیم. در مرحله بعد روی گزینه Add Level کلیک کرده تا کادرهای جدیدی ایجاد شود.

در کادر Then by ستون Last name و در کادر Sort On، پارامتر Values و در کادر Order، عبارت A to Z را انتخاب می‌کنیم.

در پایان پس تائید کردن (OK) نتایج زیر حاصل می‌شود.


۳- مرتب سازی بر اساس لیست سفارشی:

فرض کنید لیستی مشابه جدول زیر دارید.

می‌خواهید سطرها را براساس ستون T-Shirt Size، به ترتیب Large، Medium، Small و X-Large مرتب کنید. چون نحوه مرتب کردن در اکسل براساس عدد و حروف الفبا و همچنین روزهای هفته و ماه‌های سال میلادی می‌باشد شما باید یک لیست سفارشی به لیست‌های اکسل اضافه کنید تا اکسل بتواند اطلاعات شما را براساس خواسته شما مرتب کند. برای اینکار در پنجره Sort، در کادر Sort by ستون T-Shirt Size را انتخاب می‌کنیم. در کادر Sort On، پارامتر Values و در کادر Order، عبارت Custom List را انتخاب می‌کنیم.

در پنجره باز شده گزینه NEW LIST را انتخاب می‌کنیم و در قسمت List entries لیست مورد نظرمان را وارد می‌کنیم. پس از تکمیل لیست روی Add کلیک کرده تا لیست ذخیره شود و در پایان روی OK کلیک می‌کنیم.

 
در پنجره Sort نیز روی دکمه OK کلیک می‌کنیم.

 
سطرها براساس ستون T-Shirt Size، به ترتیب Large، Medium، Small و X-Large مرتب می‌شود.

مرتب سازی سطری:

جهت مرتب سازی افقی تنها کافیست تنظیمات اکسل را از حالت پیش فرض ستونی به حالت سطری تغییر دهید.

Data > sort > options > sort left to right > ok

سایر مراحل مشابه مرتب سازی ستونی می‌باشد.

در تمام حالات جهت حساس سازی Sort به حروف کوچک و بزرگ مسیر زیر را طی کنید:

Data > sort > options > case sensitive > ok

منابع: gcflearnfree.org

blogs.mccombs.utexas.edu

 

برای مطلع شدن از جدیدترین مطالب سایت، کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام را با آی‌دی pctarfandir@ دنبال کنید:

          

سوالات خود در زمینه ورد و اکسل و ... را می‌توانید از طریق ایمیل و تلگرام با ما مطرح کنید.

آدرس ایمیل: tarfandha.blog@gmail.com

آی‌دی تلگرام: pctarfand_admin@

نظرات (۲۰۹)

  1. سلام.
    این تنظیمات وقتی فایل اکسل رو به سیستم دیگری منتقل می کنیم بهم میریزه و در کامپیوتر دیگر در حالتی که custom list تعریف می کنیم وجود ندارد.
    آیا برای این مشکل راه حلی وجود دارد؟
    • پاسخ:

      سلام
      ظاهرا راهی وجود ندارد.
      تنها راه کمکی این است که لیست مورد نظر را داخل سلول های اکسل وارد کنید که همراه فایل اکسل باشد. سپس با استفاده از ماکرو آنرا در هر سیستم دیگری براحتی به custom list اضافه کنید. نمونه ماکرو در سایت زیر وجود دارد.
      موفق باشید.
  2. سلام
    استاد بنده از من فعالیتی میخواد که به شرح زیر هست.
    1-ماکرویی بسازید که از یکی از پورتهای کامپیوتر، داده را به صورت آنلاین دریافت و به صورت یک منحنی x_y رسم کند.
    2-در اکسل 2003 فایلهایی که از نوع tab limited هستند(برای مثال فایل xrd) باز کنید.
    • پاسخ:

      سلام
      متاسفانه در زمینه ماکرو تخصص زیادی ندارم. متوجه سوال دوم هم نشدم.
  3. سلام ممنون از راهنمایی‌هاتون. من یه بک اپ از شماره تلفن های موبایل دارم با برنامه اکسل متاسفانه تعداد زیادی از این شماره ها چندین بار تکرار شده یعنی من مجبورم این شماره های تکراری رو پاک کنم تقریبا ۲هزارتا شماره هست ،آیا برای مرتب کردن و حذف شماره های تکراری روشی هست ؟
  4. سلام.من یک جدول 5*5 دارم که در سطر آن اسامی دانش آموزان و در ردیف اسلامی دروس نوشته شده .میخواهیم نمره ،اسم دانش آموز و اسم درس هرکدام بصورت جداکانه در ستون زیر هم از کم به زیاد سورت بشه.مثلا بشه محمدی-ریاضی 15
    عسگری -زبان-14
    محمدی-تاریخ-18
    و الی آخر و در آخر اینها را بر اساس نمره سورت کنیم.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    • پاسخ:

      سلام
      به این مطلب مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  5. سلام خسته نباشید
    من توی یه فایل ورد لینک های زیادی دارم ،
    چجوری میتونم به صورت یکجا همرو به فابل اکسل انتقال بدم که به هم نریزه و مرتب باشه؟؟
    ممنون ازتون
    • پاسخ:

      سلام
      هر لینک در یک سطر قرار دارد؟ یا داخل جدول هستند؟
  6. سلام
    من یک فایل اکسل دارم که حدود 200 ردیف داره و هر ردیف یک فرمول دارد. با توجه به اینکه این فرمل‌ها در هر ردیف وابسته به سایر ردیف‌ها است اگر این فایل را sort کنم محاسبات به هم می‌خورد. برای اینکه این محاسبات اشتباه نشود آیا کار یا ترفند خاصی وجود دارد. ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      با توجه به توضیحات مطلب بالا اگر در هنگام مرتب کردن گزینه Expand the selection را انتخاب کنید نباید مشکلی بوجود بیاید.
  7. سلام ردیف ها و ستونهای بی نهایت اکسل رو از اطراف جدول مون چطور حذف کنیم البته منظورم پاک کردن و هاید کردن اطراف جدول نیست اینو میدونم / تمام اینترنت رو سرچ کردم جوابم رو پیدا نکردم همش یکسری مطالب تکراری در مورد حذف ستون و ردیف از داخل خود جدول بود کمک کنید لطفا
  8. سلام
    من تعدادی شماره توی اکسل دارم به صورت پراکنده هستن یعنی سطرها و ستون های مختلف. من میخوام همه شونو اکسل برام بذاره توی یک ستون ترتیبشم مهم نیست برام. باید چکار کنم؟
    • پاسخ:

      سلام
      سلولهای بین اعدادخالی هست یا دارای متن است؟ اگر خالی هست می توانید با کمک این مطلب آنها را حذف کنید و سپس اعداد را جابجا کنید در یک ستون.
  9. باسلام و روز بخیر،
    اخیرا یه مشکل خیلی بزرگی روی فایل های اکسل من ایجاد شده که هیچ جا راه حلی براش پیدا نکردم امیوارم حداقل شما بونید کمکم کنید.
    مشکل اینه که وقتی چندتا فایل اکسل باز میکنم همه میان روی یه اکسل باز میشن، مشابه برنامه PDF که در واقع فایل ها بصورت تب باز میشن. ولی درصورتی که من میخوان هر وقت فایلی رو باز میکنم روی یک برنامه اکسل جدا باز شه.
    • پاسخ:

      سلام
      اگر بصورت تب باز می شوند دلیل آن نصب برنامه ای است که اینکار می کند مثل این نرم افزار
      باید آن را پاک کنید.
  10. فریده رضایی

    باسلام.برای مرتب کردن کیلومترها از 0+000 تا مثلا 010+100 مشکل دارم. ترتیب مرتب شدن اینجوریه عدد 7 بعد از 70 میاد یا 1 بعد از 11 چیکار کنم؟
    • پاسخ:

      سلام
      نباید اینطور باشد.
      یک نمونه از فایل خود را برای من ارسال کنید.
  11. سلام خسته نباشید
    یکسری مخاطب از گوشی به فرمت اکسل اکسپورت کردم
    حالا شماره موبایل ها با +98 یا با (0)912 دارن شروع میشن که برام مشکل ساز شده چون تعداد مخاطبین خیلی زیادند و نمیشه دونه دونه ادیت کرد
    میخوام شماره ها بطور مثال با 912 یا 0912 شروع بشن
    ایا چاره ای هست ؟ ممنونم
    • پاسخ:

      سلام
      اگر 98+ را 0 جایگزین کنید مشکلتان حل نمی شود؟
  12. سلام من یه ۴۰۰تا شماره تلفن تو اکسل ذخیره کردم تو ستون Aشماره تلفن را نوشتم تو ستونBنام و نام خانوادگی حالا میخواستم اسامی را به ترتیب حروف الفبا تنظیم کنم میشه راهنمایی کنید چه جوری تنظیم کنم ممنون میشم
    • پاسخ:

      سلام
      اگر می خواهید براساس حرف اول نام خانوادگی مرتب کنید با توجه به اینکه نام و نام خانوادگی در یک سلول هستند چنانچه بعضی اسم ها یا نام خانوادگی ها دوبخشی باشد چاره ای جز جداکردن دستی آنها وجود ندارد! پس از اینکار نحوه مرتب کردن داده های چندستونی در مطلب بالا توضیح داده شده است.
  13. سلام
    چند جدول پشت سر هم در یک شیت دارم
    مشکلم با اکسل اینه که عرض ستون هر یک از جدولها متفاوته
    و اگر به عرض یک جدول دست بزنم باقی جدولها هم عرضشوم به هم میریزه
    چیکار میتونم بکنم؟
    • پاسخ:

      سلام
      چاره ای جز این ندارید که برای عریض کردن ستون، دو ستون را Merge کنید.
  14. سلام ممنون از زحماتتون.
    کلا برنامه اکسل من قبلا از راست به چپ بود اما امروز یهو کلا چپ به راست شد جدول های اکسل. ممنون میشم جواب بدید.
    • پاسخ:

      سلام
      در اکسل به صورت پیش فرض جهت نمایش صفحات چپ به راست است اگر می خواهید که راست به چپ شود دو روش وجود دارد.
      تغییرات در یک فایل:
      از منوهای بالای صفحه، منوی Page layout را انتخاب کنید. از قسمت Sheet options روی گزینه Sheet right to left کلیک کنید. چینش فرم برعکس می‌شود. (عکس)

      تغییرات در همه فایل ها: اگر برای همیشه می خواهید که جهت را تغییر دهید از منوی فایل، روی گزینه Option کلیک کنید. از پنجره باز شده در قسمت چپ گزینه Advanced و از سمت راست پنجره بدنبال تیتر Display بگردید و پس از آن در قسمت Default Direction، گزینه Right-To_Left را انتخاب کنید و در آخر روی دکمه OK کلیک کنید. البته لازم است جهت مشاهده تغییرات یکبار فایل اکسل را بسته و دوباره اجرا کنید. (عکس)

      موفق باشید.

  15. سلام و عرض ادب
    ببخشی فایل اکسل من وقتی مرتب سازی بر اساس حروف الفبا رو میزنم در ابتدا عنوان های که با عدد شروع شده رو میاره و بعد چند عنوان بدون اینکه الفبایی شده باشه دوبتره چند عنوان با عدد و بعد الفبایی می شود میشه لطفا راهنمایی کنید سپاسگزارم
    • پاسخ:

      سلام
      متاسفانه منظورتان از الفبایی شدن را متوجه نشدم!
  16. با سلام، و تشکر از اظلاعات مفیدتون. لطفا در رابطه با روش معکوس کردن سوالات پرسشنامه توضیح دهید. مثلا میخام در چند سوال عداد 4 به 1 و 3 به 2 و 2 به 3 و 1 به چهار تبدیل شود و نیازی نباشد از اول تمامام سوالات رو ویرایش کنم، با تشکر.
    • پاسخ:

      سلام
      منظورتان از معکوس کردن سوالات و اعدادی که گفتید رو متوجه نشدم! لطفا شفاف تر و کامل تر توضیح دهید.
  17. باسلام
    فایل اکسل من حاوی یک ستون از تصاویر کتاب فارسی است که با سورت کردن ستون اسامی کتاب بر اساس الفبا ، ستون تصاویر نامرتب و غیر مرتبط با اسامی ستون کتاب می شود و بعضی از تصاویر حذف می شوند. لطفا راهنمایی بفرمایید.
    • پاسخ:

      سلام
      فکر می کنم قابل انجام نیست.
  18. سلام
    ممنون بابت مقاله خوبتون
    چون تبلیغت در گوگل ادورز کار میکنیم همیشه با خروجی و فایل های اکسل در ارتباط هستیم
    امیدوارم هر چه زودتر وبسایتتون راه بیفته
  19. با عرض سلام و تشکر
    چگونه میتوان چند نمودار ستونی را با هم د ریک نمودا رداشت (یک مخور افقی و یک محور عمودی) . بطوریکه با رسم خطوط عمودی بزرگ و کوچک به سمت پایین محور افقی، محور افقی را بتوان تقسیم بندی نمود و نمودارها را از هم بتوان جدا کرد؟
    • پاسخ:

      سلام
      به این مطلب مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  20. سلام وقتتون خوش میخواستم درجدول اکسل مرتب سازی براساس تاریخ باشه ، میشه راهنمایی کنید؟
    • پاسخ:

      سلام
      مشکل شما دقیقا چیست؟ مگر مرتب نمی شود؟
  21. سلام من مطالبی که توی اکسل داشتم پاک شده بود ریکاوری کردمش به جای کل کلمات یه سری شکل اومده نه فقط کلمات فارسی حتی اعداد نمیدونم چیکار باید بکنم خیلی مهمه مطالبش برام لطفا راهنمایی کنید.
    • پاسخ:

      سلام
      متاسفانه در این زمینه اطلاع ندارم.
  22. سلام .
    من ستون نام و ناخانوادگی رو به ترتیب حروف الفبا سورت کردم . اما بعضی از اسامی بدون ترتیب هستند . یعنی در برخی موارد الف بعذ از میم مرتب شده است .
    • پاسخ:

      سلام
      اگر نام مورد نظر را پاک کنید و مجددا تایپ کنید باز هم این مشکل وجود دارد؟
  23. ممنون که پاسخ میدید. 100 ستون دارم که از q1 تا q100 نامگذاری شده. چطور میتونم ترتیب این ستون ها را بطور تصادفی تغییر بدم.
    • پاسخ:

      سلام
      با استفاده از تابع Randbetween بین عدد 1 تا 100 برای ستون ها عدد رندوم ایجاد کنید و ستون ها را بر اساس عدد رندوم تولید شده از کوچک به بزرگ مرتب کنید.
      موفق باشید.
  24. سلام وقت بخیر
    چندین ستون در اکسل دارم ولی میخوام مرتب سازی بر اساس فراوانی یک ستون انجام بشه یعنی در اون ستون هر اسمی که بیشتر وجود دارد به ترتیب از بالا به پایین با ردیفهای مربوط به خودش مرتب شه
    ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      متوجه سوال شما نشدم. لطفا با ذکر مثال توضیح دهید.
  25. ببخشید من مرتب سازی رو انجام میدم اما با تغییر محتویات یک سلول مرتب سازی بطور خودکار انجام نمیشه و هربار دوباره باید مرتب سازی رو ok کرد.راهی هست که بشه بعد از تغییر محتویات سلول مرتب سازی که قبلا تعریف کردیم بطور خودکار اعمال بشه؟
    • پاسخ:

      سلام
      روش انجام اینکار در این سایت توضیح داده شده است.
      موفق باشید.
  26. سلام
    من ی فایل اکسل باز کردم بعد بلافاصله ی فایل اکسل دیگه باز کردم حالا اطلاعات فایل دومم جابجا شدن و اصلا بالا نمیان چکار کنم ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      اگر فایل ها قبل از اینکه این مشکل را پیدا کرده اند ذخیره شده باشند چنانچه آنها را ببندید و مجددا باز کنید مشکل حل خواهد شد.
      موفق باشید.
  27. من میخوام یک سنون یا چند ستون شعر را بر اساس حروف قافیه و ردیف مطابق حروف الفبا مرتب کنم! از چه دستوری باید استفاده کنم؟
    • پاسخ:

      سلام
      حرف آخر قافیه؟
  28. سلام
    وقتتون بخیر ، من یه مشکلی برام پیش اومده تو اکسل نمیدونم چرا علامت منفی بعد از عدد نمایش داده میشه؟ باید چیکار کنم، لطفا راهنمایی کنید
    یه بحث دیگه اینکه علامت اعشار رو با کاما نمایش میده؟
    • پاسخ:

      سلام
      یعنی اگر ابتدا علامت منفی را تایپ کنید سپس عدد، اکسل علامت منفی را در سمت راست نشان می دهد؟
  29. سلام ایا در اکسل ترفندی وجود دارد تا سورت یک ستون مانند هزاران ادرس متفاوت را جوری سورت کرد که براساس تعداد کلمات مشابه در کنار هم قرار گیرند
    • پاسخ:

      سلام
      هدفتان دسته بندی بر اساس کلمات مشابه است یا مرتب کردن؟
  30. با سلام و تشکر بابت آموزشی که دادید.
    یکسری کد به صورت a1,a2,a3.....a20 وجود داره البته فرض کنید این کدها پراکنده باشند و بخواهیم این کدها sort بشن.وقتی sort رو انجام میدم، sort به صورت کاراکتری انجام میشه یعنی به صورت زیر
    a-1
    a-10
    a-11
    .
    .
    .
    a-19
    a-2
    a-20
    a-3
    a-4
    چطور میتونم این کدها رو پشت سرهم از a-1 تا a-20 مرتب کنم؟
    • پاسخ:

      سلام
      روش حل مشکل شما در این سایت و این سایت توضیح داده شده است.
      موفق باشید.
  31. عبدالخالق

    سلام
    یک ستون پر از اعداد 7 رقمی دارم ، اگه خواسته باشم اعداد را بر اساس آخرین عدد سمت راست سورت کنم چه کاری باید انجام دهم،
    • پاسخ:

      سلام
      یک ستون در کنار ستون اعداد ایجاد کرده و با استفاده از تابع Right عدد سمت راست را جدا کنید (راهنما). سپس بر اساس ستون ایجاد شده اعداد ستون اول را مرتب کنید.
      Right(A1,1)=
      موفق باشید.
    • پاسخ:

      سلام
      از قسمت Option طبق این تصویر عمل کنید.
      موفق باشید.
  32. سلام.
    اگه بخوایم از پیرینت بانک اعداد واریزی رو دسته بندی کنیم ک مثلا از صفر تا ده میلیون رو تو ی سلول نشون بده و همینظور تقسیم بندی کنیم مبالغ واریزی رو چ فرمولی باید بنویسیم؟
    سوال بعدی اینکه اگه بخایم دو تا لیست رو تو دوتا صورتحساب مجزا اعداد مشترکش خط بخوره و اعدادیش ک مشترک نیست رو واسمون در بیاره و نشون بده چ فرمولی باید بنویسیم؟
    • پاسخ:

      سلام
      سوال اول را متوجه نشدم.
      برای حل سوال دوم به این سایت مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  33. سلام.چرا دراکسل اگر چندتا فاکتور بخوام ثبت کنم اطلاعات مانده حساب به صورت خودکار در جند سطر میاد ولی اگر سطر اضاف کنم دیگه اطلاعات مانده حساب نمیاد
    • پاسخ:

      سلام
      متاسفانه دلیل مشکل شما را نمی دانم.
  34. آیا می شه در اکسل اسامی تایپ شده بدون پیشوند خانم یا آقا براساس نام خانم و آقا سورت بشه؟
    • پاسخ:

      سلام
      بعید میدانم امکان پذیر باشد.
  35. با سلام خسته نباشید
    من 100 جدول 10*10 برای پارامتر j100 ،x جدول 10*10 برای پارامترy و 100 جدول 10*10 برای پارامتر z در زمان های مختلف دارم.اگر بخواهم یک در میان جداول را به ترتیب xوyوz مرتب کنم چطور امکان پذیر است؟
    به شکل زیر
    جدولx1
    جدول y1
    جدولz1
    جدولx2
    جدولy2
    جدولx2
    ...
  36. سلام. موقعی که می خواهم آرگومان فرمول های یک سل را در اکسل 2013باز کنم . میبینم که فرمول ها به هم می ریزند خواهشمندم راهنمایی کنید
    • پاسخ:

      سلام
      منظورتان را دقیقا شرح دهید.
  37. تینا سلیمانی

    سلام
    وقتی فاکتورم رو از اکسل پرینت میگیرم با مشکل جابه جایی و بیرون زدگی نوشته ها از جدول مواجه میشم چه طوری برطرفش کنم؟؟
  38. سلام
    مشکل من حل شد.برای دوستان میگم
    ابتدا مقادیر حسابداری را فایل اکسس import کردم بعد اومدم فیلد مربوطه رو number تغییر دادم.و در اخر از این فایل export اکسل گرفتم.و تونستم مقادیر رو به راحتی جمع بزنم.
  39. سلام خسته نباشید
    من یک مقادیر در سایت حسابداری دارم و میخواهم این اعداد و ارقام را در اکسل paste کنم.این اعداد دارای format مشخصی هستن و میدونم که باید از گزینه paste spicial استفاده کنم که اعداد رو به همان شکلی که هستن paste کنه.خواهشا راهنمایی بفرمائید
    اعدادی که در این فایل هست به این شکل است
    3,000,000 که وقتی من جمع میزنم مقدار صفر را بر می گرداند.
    • پاسخ:

      سلام
      همه گزینه‌های paste special را بررسی کرده‌اید؟
  40. سلام من جوابتون رو خوندم فرموده بودین ک چرا تو مثال یکبار ج۱ اومده و مثال واقعی بزنم
    من برا کوتاه شدن مثال اونطوری نوشتم شما تصور کنید همون کلمه سطوت ک می خواد تو اعلام بیاد تو جلد۱ در صفحات ۲، ۱۰ ، ۲۵ ،۱۰۱ ، ۴۴۵ اومده
    در جلد ۲ سطوت در مثلا صفحه ۱۵، ۳۲، ۷۸، ۵۵۰
    البته در این مثال شماره صفحات کمی رو آوردم در واقع اعداد بالای چند هزار تاس
    حالا می خوام ی خروجی اینچنینی داشته باشم:
    سطوت: ج۱ ص۲، ج۱ ص۱۰، ج۱ ص۲۵، ج۱ ص ۱۱۰، ج۱ ص۴۴۵، ج۲ ۱۵، ج۲ ۱۵، ج۲ ص۳۲، ج۲ ص۵۵، ج۲ ص۷۸
    البته تو این مثال صفحات ب ترتیب نیس ترتیب هم در واقع اهمیت داره
  41. سلام ممنون از سایت خوبتون
    من کارم کتاب هس همونطور ک در خیلی از کتاب ها دیدیم اعلام آخر کتاب ها قرار داره
    ینی آخر کتاب نوشته میشه کلمه ب طور مثال سطوت ب در صفحات مثلا ۵۵ ۶۲ ۱۳۰ ۲۴۱ ۳۷۰ و ۵۰۰ اومده به این شکل
    سطوت: ۵۵، ۶۲، ۱۳۰، ۲۴۱، ۳۷۰، و ۵۰۰
    همون طور ک میبینید اعداد ب ترتیب وارد میشن
    مشکل وقتی پیش میاد ک ما جلد آخر رو کار می کنیم و لازم هس ک اعلام تمام ۲۴ جلد کتابمون رو سرهم ادغام کنیم
    ینی بنویسیم سطوت ج۱ ص۵۵ و ج ۳ ص ۷۸ ج۱۲ ص ۱۲۹و....
    در واقع لازم هس ک فایل های اعلام تمام جلدها باهم ادغام بشه کلمه یک بار نوشته و اعداد هرجلد پشت سر اون بیان
    لطفا توضیحدکامل بدید ک کارم خیلی گیره متشکر
    • پاسخ:

      سلام
      منظورتان از سطوت چیه؟
      ابتدا گفتید کلمه ب در چند صفحه جلد 1 آمده است، ولی در مثال آخر ج1 فقط یکبار ذکر شده. لطفا یک مثال واقعی را ذکر کنید.
  42. سلام من ی لیست دارم از تعداد زیادی مصرع شعر و شماره صفحاتی ک اون مصرع ها در کتاب هستند وشماره اشعاری ک در اون قرار دارند شد سه ستون و تعداد زیادی ردیف می خوام براساس حرف آخر مصرع اینها صورت بشن چ کنم؟؟؟
    • پاسخ:

      سلام
      با استفاده از روش‌های گفته شده در این سایت می‌توانید اینکار را انجام دهید.
      موفق باشید.
    • پاسخ:

      سلام
      چه مشکلی وجود دارد؟
  43. با سلام
    نرم افزاری دارم که خروجی رو تو اکسل میده ولی وقتی میخوام بر اساس اعداد مرتب کنم نمیشه مثلا اوا عدد یک رو میاره بعد 100 بعد هزار بعد عدد2 همینطور بعدش 200 بعد 2000 میده چکار کنم اینطور نشه؟ با تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      بررسی کنید اگر داده ها را درون فایل نوت پد کپی کنید و مجددا درون یک فایل اکسل جدید کپی کنید آیا مشکل برقرار است؟
  44. سلام خسته نباشید
    همانطور که میدونید در اکسل اگر بخواهیم مثلا اعداد 1 تا 100 را به صورت دستی تایپ کنیم سخته بنابراین از امکان file series در اکسل استفاده میکنیم و در یک خانه از سلول ها اعداد 1 و در سلول بعدی عدد2 و از امکان file series استفاده و تا اخر اعداد 1 تا 100 نمایش داده می شود.حال من میخوام از همین امکان برای تاریخ استفاده کنم به این شکل
    1369/01/10
    1369/02/10
    1369/03/10
    چطور میتونم اینکار رو انجام بدم.با تشکر.
    • پاسخ:

      سلام
      برای تاریخ میلادی این امکان وجود دارد اما برای تاریخ شمسی امکان پذیر نیست.
      شما باید روز را از ماه و سال جدا کنید و پس از اضافه کردن ماه، دوباره آن ها را با هم متصل کنید. (راهنما)
      موفق باشید.
  45. سلام وقتتون بخیر
    چه جوری میشه در اکسل داده های روزانه یکسال که در یک ستون آمده به صورت ماهانه جدا کرد؟ یعنی تبدیل به 12 ستون حدودا 30 روزه بشه. تعدادسالها زیاده به صورت دستی خیلی وقتگیره
    ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      از فرمول گفته شده این سایت استفاده کنید.
  46. سلام.من وقتی اعداد یک ستون رو سورت می کنم اول عدد سمت چپ سورت میشه بعد دومین رقم و الی آخر مثال : 95
    941
    93
    8756
    865
    85
    8433
    733
    ممنون میشم راهنماییم کنید.
    • پاسخ:

      سلام
      برای همه فایل های اکسل این طور است؟ الان در سیستم خودم تست کردم اینطور نیست. منطقی هم نیست که مشابه آنچه شما گفتید مرتب کند.
  47. سلام ، یه مشکل خاص در اکسل
    من محدوده اطلاعاتم را table نموده ام ولی هنگامی که یک ستون را بر اساس یک مشخصه فیلتر میکنم چند موردی که هیچ ربطی به فیلتر مربوطه ندارد را هم می آورد و پس از حذف فیلتر یک ردیف را بصورت اتوماتیک HIden می کند آیا پاسخی وجود دارد ؟
    • پاسخ:

      سلام
      متاسفانه پاسخی برای این مشکل ندارم.
  48. سلام و خسته نباشید بابت سایت خوبتون، بنده یک سری داده دارم که بصورت فرم زیر می باشد

    1 A B C D E F G
    2 2.10 0.57 0.78 0.94
    3 0.00 0.00 0.00 0.03
    4 0.41 0.26 0.27 0.26 0.00 0.00
    5 0.00 0.51 0.36 0.75
    6 0.23 0.23 0.35 0.00 0.00 0.00 0.01
    .
    .
    .

    چطوری می تونم داده هام رو در یک ستون به ترتیب زیر در بیارم ؟

    A1
    B1
    C1
    D1
    E1
    F1
    G1
    A2
    .
    .
    .

    وقتی از کد زیر استفاده می کنم سلول هایی که عدد نداره رو صفر در نظر می گیره و من بعد که بخوام این سلول هارو پاک کنم به مشکل میخورم چون سلول هایی با مقدار صفر هم دارم و تشخیصش سخت میشه با توجه به این که داده هام هم زیاد هستند

    =INDEX($A$1:$G$38,INT((ROW()-1)/7)+1,MOD(ROW()-1,7)+1)
    • پاسخ:

      سلام
      احتمالا روش های گفته شده در این مطلب مشکل شما را حل کند.
      موفق باشید.
  49. باسلام
    میخواهم داده های یک ستون را که از بالا به پایین نوشته شده برعکس کنم، یعنی از پایین به بالا در ستون نمایش داده شود بطوری که اگر تعداد سطرها در ستونی 21 عدد است، داده ی سطر اول در سطر 21 آن ستون و داده ی سطر 21 در سطر اول نمایش داده شود
    با تشکر از لطف شما
    • پاسخ:

      سلام
      به این مطلب مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  50. سلام
    تو تصویر توضیح دادم
    فقط می خوام همه ستون هایی که null هستند کنار هم قرار بگیرند تو تصویر نمونه ذکر کردم
    http://bayanbox.ir/view/172917906915922907/Untcitled.jpg
    • پاسخ:

      سلام
      با استفاده از روش دوم، تمام ستون هایی که در آن عدد است را بر اساس بزرگ به کوچک مرتب کنید. یعنی در قسمت Column باید تمام ستون های مورد نظر را اضافه کنید.
      اگر موفق نشدید فایل خود را برای من ارسال کنید.
      موفق باشید.
  51. سلام
    مهم نیست null ها کنار هم قرار بگیرن بدونم تعداد پر نکرده اند
    متشکرم
    • پاسخ:

      متوجه پاسخ شما نشدم. در صورت امکان منظور خود را درون شکل نشان دهید.
  52. سلام
    یه فایل دارم که تصویرش در آدرس زیر هست
    http://bayanbox.ir/view/381251328180617963/Untitled.png
    می خواهم یه جوری مرتب بشه که اول ستون o در اولویت باشه بعد n و به همین ترتیب به سمت ستون a اما مرتب که می کنم مانند تصویر بالا می شود یعنی در برخی ستون ها همانطور که معلوم است null در چند سطر هست بع بینش عدد وجود داره بعد مدد null اومده و همینطور تا آخر مانند ستون n که اصلا مرتب نشده است
    ممنون می شم کمکم بدید
    • پاسخ:

      سلام
      بر چه اساسی مرتب شوند؟
  53. با سلام و عرض ادب
    من یه مشکل جدی دارم ممنون می شم از اطلاعات خوبتون در حل مشکل من استفاده کنید.
    فرض کنید در دو ستون دو سری قیمت داریم و حال می خواهیم فرمولی طرح کنیم که اگر ستون 2 ده درصد و یا بیشتر اختلاف قیمت داشت با ستون اول( قیمت های ستون اول را معیار بگیریم) به ما اعلام کند.
    آیا فرمولی تحت این عنوان داریم؟
    منبعی را جهت مطالعه می توانید به من ارجاع دهید.
    با سپاس از شما
    • پاسخ:

      سلام
      به طور مثال اگر داده های شما در دو ستون A و B باشند در ستون C از فرمول زیر استفاده کنید:

      =IF(ABS(A1-B1)/A1>=0.1,TRUE,FALSE)
      موفق باشید.
  54. باسلام
    من یسری اعداد رو میخوامn بار تکرار کنم و عدد بعدی هم همینطور مثال بزنم عدد 1، 40 بار تکرار شه و در ادامش عدد 2، 40 بار و عدد3 ب دنبالش 40 بار دیگ و تا عدد 3000
    ایا امکانش هست ک توی اکسل این کارو بکنم؟؟؟؟
    • پاسخ:

      سلام
      به این مطلب مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  55. باسلام
    من یسری اعداد رو میخوامn بار تکرار کنم و عدد بعدی هم همینطور مثال بزنم عدد 1، 40 بار تکرار شه و در ادامش عدد 2، 40 بار و عدد3 ب دنبالش 40 بار دیگ و تا عدد 3000
    ایا امکانش هست ک توی اکسل این کارو بکنم؟؟؟؟
  56. با سلام
    وقت بخیر
    ممنون از وبلاگ بسیار خوب و مفیدتون
    من داده هایی را دارم که از اول ژوئن 1977 تا ماه آخر 2005 در یک ستون پشت سرهم امده است. میخواستم داده های هر ماه پشت سر هم قرار بگیره. مثلا داده های ماه ژوئن برای همه سالها پشت سرهم قرار بگیره بعد از اون داده های ما فبریه بیاد به همین ترتیب ادامه پیدا کنه
    ممنون میشم در این زمینه بنده را راهنمایی کنید
    • پاسخ:

      سلام
      ابتدا از این مطلب استفاده کنید تا اطلاعات ماه های یکسان پشت سر هم قرار بگیرد. یعنی ۱ ستون به ۱۲ ستون تبدیل می شود. سپس با استفاده از توضیحات حالت دوم این مطلب ۱۲ ستون را پشت سر هم در ۱ ستون قرار دهید.
      موفق باشید.
  57. سلام وقت بخیر
    من یه سری داده دارم که به صورت افقی هستش میخوام اون داده ها را کپی کرده و به صورت عمودی در اکسل ذخیره کنم ممنون میشم اگر راهنمایی فرمایید
    • پاسخ:

      سلام
      به این سایت مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  58. یه فرمول نیاز دارم که برای هر داده مشخص کنه که چندمین تکرار اون داده در اون ستونه مثال :
    http://s1.picofile.com/file/8282764768/mesal.xlsx.html
    • پاسخ:

      سلام
      برای حل مشکل به این سایت مراجعه کنید.
      حوفق باشید.
  59. یه فرمول میخوام که برای هر داده نشون بده چندمین تکرار اون داده توی اون ستونه مثال :
    http://s9.picofile.com/file/8282712392/mesal.xlsx.html
  60. سلام
    میخوام یک تفریق شرطی انجام بدم طوری که اگه یه عدد که به عنوان اسم اسفاده میکنم توی دو ستون مختلف مثل AوC مشترک بود عداد هم ردیف این عدد توی دو ستون دیگه مثلا BوِD تفریق شن و ضمنا اعداد مشترک ستونهای AوC هم در یک ستون مجزا قرار بگیرند. مثال:
    http://s9.picofile.com/file/8280224576/mesal_2_.xlsx.html 
    • پاسخ:

      سلام
      با استفاده از روش های گفته شده در این سایت شما به دو طریق می توانید سلول های تکراری بین دو ستون را پیدا کنید. فرمول و ماکرونویسی
      پس از پیدا کردن داده های تکراری بوسیله تابع Vlookup می توانید تفریق را انجام دهید. (راهنما)
      http://s9.picofile.com/file/8280267284/mesal_2_2.xlsx.html
      موفق باشید.
  61. http://s8.picofile.com/file/8279434668/mesal.xlsx.html
    اینم فایل اصلیم که میخوام هر جا عددی تو ستون C با عددی تو ستون S مساوی بود داده های توی ستون های T U V W X Y Z AG که هم ردیف اون عدد تو ستون S هستند هم ردیف اون داده توی ستون C در یکسری ستون جدید قرار بگیرند
    http://s8.picofile.com/file/8279437100/form6.xlsx.html
    • پاسخ:

      با استفاده از تابع vlookup که در این مطلب معرفی شده است می توانید اینکار را انجام دهید. (مثال)
  62. شاید مثالمو اشتباه زدم لازم نیست این دوتا ستون های پشت سر هم باشند مثلا اگه D اون ستونی باشه که حاوی یکسری عددکه تو A تکرار شدن کاری که میخوام بکنم اینه :
         A D E F          میخوام چند تا ستون              A B C D E F 
         5 4 1 1          روبه روی A  باز بشه              5 4 1 5 4 1
         7 6 2 2          مثل این :                           7 6 2 7 6 2
                 1                                                         5 4 1
                 2                                                         7 6 2
                 1                                                         5 4 1
                 2                                                         7 6 2
    در واقع یه فرمول شرطی میخوام که بگه هر وقت یک عدد توی ستون A مساوی یک عدد از ستون D بود داده های هم ردیف با اون عدد توی ستون D که تو ستون های E و F روبه روی عدد مساوی در ستون A در ستون های B و C قرار بگیره .
    • پاسخ:

      اگر ممکن است سوالتان را در قالب یک فایل اکسل برای من بفرستید.
  63. سلام 
    میخوام کاری کنم هر جا داده ها توی 2تا ستون مشخص مساوی بود مثلا A و B داده های  یکسری ستون دیگه که هم ردیف B هستند رو به روی A قرار بگیرند 
    از عدد به عنوان اسم استفاده کردم و ستون B حاوی یکسری عدد که هر کدوم چند بار توی ستون A تکرار شده
    • پاسخ:

      سلام
      گفتید ستون B حاوی یکسری عدد است که هر کدام چند بار در ستون A تکرار شده است. چطوری می‌شود یک عدد را روبروی چند عدد قرار داد؟
  64. در شرکت از یک قطعه باید 1200عدد ساخته شود نوشتن 1/1200و 2/1200 و 3/1200و ...چگونه عددهای بعدی را با سیستم یا برنامه تغییر بدهم در صورتی که با موس حرکت کنم عدد 1200 مثبت می شود لطفا راهنمایی نمایید چگ.نه اعدد سمت چپ اسلش تغییر کند
    • پاسخ:

      سلام
      به این سایت مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  65. شهاب الدین

    با سلام و احترام
    وقتتون بخیر
    ممنون به خاطر وبلاگ بسیار خوبتون
    بنده یکسری داده  دارم شامل 30 سطر و 12 ستون (آمار بارش برای یکسال )میخوام داده های ستون دوم به بعد به ترتیب زیر ستون اول اضافه بشه (تا آمار بارش به صورت روزانه در یک ستون قرار بگیره). تعداد داده ها بسیار زیاده و با دست انجام دادن خیلی وقت گیره خواهش میکنم در این زمینه بنده را راهنمایی کنید
    • پاسخ:

      سلام
      به این مطلب (حالت دوم) مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  66. سلام
    یک ستون داده مشاهداتی دارم و 25 ستون داده ی پیش بینی شده
    می خوام هر کدوم از اون 25 تا ستون رو با ستون مشاهداتیم مقایسه و ضرایب R2 و RMSE و NS ضریب نش ساتکلیف رو برای هر کدوم از مدل هام حساب کنم ( تعداد سطرهام هم زیاد هست ) فرمول های این ضرایب رو دارم ولی نمیتونم تو اکسل وارد کنم ، ممنون میشم راهنماییم کنید .
    • پاسخ:

      سلام
      برای هر یک از پارامترهای فوق باید یا تابع آن در اکسل وجود داشته باشد یا بوسیله توابع موجود محاسبه را انجام دهید. مثلا برای محاسبه RMSE به این سایت مراجعه کنید.
      یا برای محاسبه R2 باید از تابع RSQ استفاده کنید که در این مطلب توضیح داده شده است.
      موفق باشید.
  67. سلام، خسته نباشید
    یکسری نمره دروس مختلف دارم که به صورت ستونی نوشتم.
    نام    درس 1   درس 2   درس 3     معدل
    مریم      20       20          20         20
    مینا        19       18          20         19
    حالا وقتی میخوام ستون معدل رو مرتب کنم پیغام خطا میده که اطلاعات باهم ادغام شده اند. چکار کنم. ممنون میشم که راهنماییم کنید.
    • پاسخ:

      سلام
      احتمالا می‌خواهید همراه با ستون معدل ردیف‌های سایر ستون‌ها هم جابجا شوند، که در این شرایط دلیل این مشکل این است که عنوان یکی از ستون‌ها از ادغام دو سلول تشکیل شده است که باید از حالت ادغام خارج شود.
  68. درود بر شما
    دوست عزیز من ویندوز لپتاپم رو عوض کردم به ویندوز 10 تغییر دادم.ولی مشکلی در اکسل 2013 به وجود اومده مبنی بر اینکه قسمت فرمول نویسیش به هم ریخته...ینی من میخوام یه فرمول ساده رو تایپ کنم این شکلی میشه
    mod=(b2:b;16c2 ینی عدد مربوط به سطر 16 ستون b رو در قسمت دوم فرمول نوشته....بخوامم فرمول نویسی کنم ارور میده...متاسفانه باید به شیوه ی خودش بنویسم..راه حلش چیه؟
    با سپاس
    • پاسخ:

      سلام
      مگر چطور می‌نویسید؟ منظورتان از شیوه خودش چیه؟
  69. ببینید جناب بنده یکسری عدد دارم که میخوام طبق یک الگویی مرتبش کنم.
    این اعداد رو باید مرتب کنم تا بتونم یک لیستی بسازم ازشون..
    مرتب کردنشون برام سخته ..
    به خاطر همین میخوام با اکسل این اعداد رو طبق الگویی مرتب کنم.
    برای مثال من الان اعداد زیر رو دارم:
    37.28.23.20.20.26.32.42.
    میخوام این هارو طبق الگوی زیر مرتب کنم:
    بیشترین عدد.
    عدد کمتر.
    کمترین عدد
    عدد کمتر.
    بیشترین عدد.
    یعنی اول و آخر بزرگترین عدد ها قرار بگیره . بعد قبلشون هم عدد های کوچیک تر.
    اگر با تبادلات لیستی آشنایی داشته باشین متوجه منظورم میشین.
    میخواستم ببینم اکسل چنین قابلیتی داره؟؟
    اگر باز هم سوالم براتون مفهوم نبود اشکالی نداره.
    موفق باشید.
    • پاسخ:

      متاسفانه اطلاعی در مورد تبادلات لیستی ندارم و نمی‌دانم اکسل چنین قابلیتی دارد یا نه.
  70. سلام خسته نباشید.
    ممنون بابت آموزش خوبتون.
    اگر امکان داره راهنمایی کنید چطور میتونم اعداد رو طبق الگوی زیر مرتب کنم:
    بزرگترین اعدد.
    اعداد متوسط.
    کمترین اعداد.
    اعداد متوسط.
    بزرگترین اعداد.
    چطور میتونم طبق الگو بالا اعداد رو مرتب کنم.
    ممنون میشم راهنمایی کنید.
    • پاسخ:

      سلام
      لطفا سوالتان را با ذکر مثال توضیح دهید. نامفهوم است.
  71. سلام.خیلی ممنون بابت زحماتتون. من سوالم در مورد mode.اینکه من دو تا مد دارم ینی هم عدد 2 بیشترین تکرار رو داره هم عدد یک ولی فقط یکیشونو نشون میده و از طرفی چطور میشه تعدا دفعات تکرار متوجه شم ینی 2که مد هست چند بار تکرار شده و اخر اینکهmode mult  و mode sngl چه کاربردی دارند؟
    باتشکر
    • پاسخ:

      سلام
      متاسفانه در مورد مد اطلاعی ندارم.
  72. با سلام
    میخواهم نوشته های یک ستون را بر اساس یک کلمه مشترک در همه ی سلول هایش سورت کنم
    مثلا:
    عرق نعنا
    فلفل
    گل نعنا
    خاکشیر
    روغن نعنا
    که بعد از سورت شدن همه ی نعناها بیان زیر هم
    ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      راحت‌ترین راه استفاده از ابزار فیلتر است.
      موفق باشید.
  73. میخوام مثلا جدولی داشته باشم که یک ستون اسامی و ستون روبرو امتیاز اشخاص ذکر بشه بعدش سورتش کنم طوری که کسی که بیشتریت امتیاز رو داره بره اولین سطر و کمترین بره آخرین سطر
    • پاسخ:

      سلام
      در مطلب بالا روش انجام اینکار توضیح داده شده است.
      موفق باشید.
  74. سلام
    اگه بخایم اعدادی مساوی که در ستون B داریم درست مقابل همین اعداد در ستون A قرار بگیره باید چیکار کنیم ؟؟
    در ستون  B هفتصد عدد هسش که این تعداد حتما در ستون A که به تعداد بیش از سه هزار هست قرار دارد
    • پاسخ:

      سلام
      منظورتان از اعدادی مساوی را متوجه نشدم. لطفا کامل‌تر توضیح دهید.
  75. سلام 
    ممنون از سایت خیلی خوبتون
    دو ستون را میخوام تبدیل به یک ستون کنم
    ستون اول فرمتش txt هست 
    ستون دوم فرمتش میخوام بدون تغییر محتوی دو ستون هر دو در یک ستون کنار هم قرار بگیرند
    این دو ستون هر کدام دارای 18000 ردیف میباشند
    لطفا راهنمایی کنید
    با تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      نحوه ترکیب محتویات سلول‌ها در این مطلب آموزش داده شده است.
  76. با سلام
    وقتی عمل فیلتر در اکسل رو انجام می دم به دلیل کم شدن سطرها صفحات به هم می ریزه یعنی از صفحه پایینی به صفحه بالایی اضافه می شه برای حل مشکل چکار کنم؟
    • پاسخ:

      سلام
      ظاهرا راهی وجود ندارد. چون وقتی شما یک ستون را فیلتر می‌کنید اکسل برخی از سطرها را مخفی می‌کند که اینکار باعث کم شدن اندازه ظاهری سطرها می‌شود. یعنی نمی‌شود کاری کرد که هم فیلتر انجام شود هم سطری مفی نشود.
  77. سلام
    من یه لیست طولانی از اسامی دارم
    و چن تا لیست مختلف دیگه که از مقداری از همون اسامی درش استفاده شده و توضیحاتی که در این لیست های کوچکتر برای اون اسامی داده شده چطوری میتونم توضیحات اون لیست های کوچک تر رو  سریع وارد لیست اصلی کنم تا توضیحات هر اسم جای خودشون رو پیدا کنن و جلوی اسم صحیح در لیست اصلی بنشینند.
    ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      برای اینکار از توضیحات این مطلب و این مطلب استفاده کنید.
      موفق باشید.
  78. سلام
    من یه سری داده که تعدادشون هم خیلی زیاده دارم که در یک ستون قرار دارند ، منتها در این ستون در بعضی از سلول هام که تعداد اینها هم زیاده داده ای نیست و من میخوام که این سلول ها رو همشون رو باهم یکه دفعه پاک کنم و شیفت بدم که بین داده هام فاصله ای نباشه و مرتب در یک ستون زیر هم باشند و سلول خالی ای بین اونا نباشه ، ممنون میشم راهنماییم کنید
    • پاسخ:

      سلام
      به این مطلب مراجعه کنید.
      موفق باشید.
    • پاسخ:

      چون نمی‌دانم مشکل از کجاست یک نمونه از فایل خود را برای من ارسال کنید تا بررسی کنم.
  79. سلام .ببخشید من یه فایل اکسل باید ایجاد کنم که توی ستونش متن انها هم فارسی و هم انگلیسی مشکلی که من دارم این هستش که وقتی اول جمله با کلمه انگلیسی شروع میشه متن بهم میریزه اما اگر اول متن با فارسی باشه و مثلا بین جمله انگلیسی مشکلی وجود نداره. حالا من وقتی اول جمله با کلمه انگلیسی شروع میشه چیکار کنم بهم نریزه؟ تو word  مشکلی نیست تو اکسل اینجوری میشه
    • پاسخ:

      سلام
      منظورتان از بهم ریختن چیست؟ اگر منظورتان این است که جای کلمات فارسی و انگلیسی عوض می‌شود که فکر کنم با راست چین کردن متن سلول‌ها این مشکل حل می شود.
  80. با سلام و ممنون از پاسخگویی خوب شما
    من برای پایان نامه داده هایی دارم که از سا 87 شروع و به 95 رسیده ولی داده هایی هم دارم که برعکس از 95 شروع و به 87 رسیده ، باید این دو دسته داده رو کنار هم بیارم ولی این تریتیب بندی که شما گفتید براساس صعودی نزولی اعداد است ، برای کار من هم گزینه ای هست ؟
    ممنون میشم جواب بنده رو بدید
    • پاسخ:

      سلام
      با انتخاب گزینه A to Z داده‌ها بصورت صعودی و با گزینه Z to A داده‌ها بصورت نزولی مرنب می‌شوند.
      موفق باشید.
  81. نمونه فایل ارسال شد فقط در مورد قیمت فروش که باید حداقل انتخاب شود  می خواهم طوری تنظیم کنم که اگر در یک روز عدد کوچکتر بزرگتر از صفر بود اون انتخاب بشه .سپاس گذارم
  82. ممنونم از سرعت عملتون در پاسخگوی .این کد ماکرو  به چه صورت است؟با توجه به این که تاریخ ها به صورت شمسی است
    • پاسخ:

      کد ماکرو یک سری دستورات است که بجای اینکه چندین عملیات را در اکسل بصورت دستی انجام دهید می توان بصورت خودکار انجام داد.
      در صورت امکان یک نمونه از فایل خود را برای من ارسال کنید تا بتوانم شما را بیشتر راهنمایی کنم.
  83. سلام من برای پایان نامم باید قیمت پیشنهادی خرید و فروش روزانه رو بررسی کنم  و برای خرید بالاترین قیمت و برای فروش کمترین قیمت روزانه تعیین کنم و به صورت سالانه از این قیمت ها میانگین بگیرم با توجهه به حجم زیاد داده و ودوره 6 ساله و 70 شرکت این کار بسیار سنگینه میشه راهنمایم کنید
    • پاسخ:

      سلام
      برای تسریع کار باید از کد ماکرو استفاده کنید.
  84. سلام

    من یک ستون با حروف های مختلفی پر کردم (بدون رعایت ترتیب حروف الفبا)و الان می خوام که ترتیب این حروف را برعکس کنم یعنی از پایین به بالا بشن(بدون رعایت ترتیب حروف الفبا فقط از پایین با بالا بشن).

    ممنون

    • پاسخ:

      سلام
      به این مطلب مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  85. با سلام
     من میخواهم فایلی تنظیم کنم که دارای ستون تاریخ شمسی و در جلوی ستون تاریخ اطالاعات مربوط به اون تاریخ ثبت شده و این اطلاعات بر اساس تاریخ مرتب بشه مثلا در تاریخ 1395/02/02 خرید پیج با مبلغ 1000 و تاریخ 1395/01/17 خرید دفتر با مبلغ 2000 که البته ستون مبلغ از ستون شرح و تاریخ جدا هستند اما بر اساس تاریخ شمسی مرتب بشه
    • پاسخ:

      سلام
      اگر بر اساس ستون تاریخ مرتب کنید درست نمی‌شود؟
  86. سلام
    ببخشید می خواستم یک ستون رو که اعداد ثابتی دارند مثلا A1 تا A10  مقدار همه 9 است به هر کدومشون عدد ثابت 1 رو اضافه کنم یعنی A1 تا A10  همه ی اعداش بشه 10 باید چکار کنم؟؟؟؟
    • پاسخ:

      سلام
      با جمع کردن ساده سلول‌ها با عدد 1 اینکار براحتی قابل انجام است. آیا این راه را امتحان کرده‌اید؟
  87. سلام
    من تعدادی عدد مثلا نمره در یک ستون دارم،میخوام براساس ارزش هر عدد تو ستون بعد یه عدد بهش داده بشه.مثلا به عدد 20 ارزش1 و به عدد 19.90 ارزش 2و به همین ترتیب به اعدادی که کمتر میشن ارزش یا به عبارتی رتبه بیشتر داده بشه.
    میشه لطفا راهنمایی کنید.
    • پاسخ:

      سلام
      می‌توانید از تابع Rank استفاده کنید. مثلا اگر اعدادتان در محدوده A1 تا A3 قرار دارند در سلول‌ B1 از فرمول زیر استفاده کنید و در سایر سلول‌های ستون B اعمال کنید.
      RANK(A1,$A$1:$A$3,0)
      موفق باشید.
  88. سلام ، خسته نباشید
    من الان هر 30 تا دادرو با هم میگیرم و average میگیرم منظور شما همین هست؟
    • پاسخ:

      سلام
      بله منظورم همین است.
  89. با سلام
    یه سوال دارم ممنون میشم کمکم کنین
    من حدود 42 سال داده روزانه جریان رودخانه دارم
    که پشت سر هم در یک ستون هستند، حالا می خوام میانگین ماهانه حساب کنم، تا الان داشتم دستی حساب میکردم ولی واقعا دیگه خسته شدم..
    با توجه به اینکه نیمه اول سال 31 روزه و نیمه دوم 30 روزه س
    چجوری میتونم داده هارو 30 روز و 31 روزه جدا کنم و میانگین ماهانه بگیرم؟
    با تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      چرا از تابع average استفاده نمی‌کنید که نیاز به تعداد ندارد؟
  90. با سلام و خسته نباشید.
    من یه فایل اکسل دارم که می خوام کاربر هر تغییری که توی داده هاش می ده به صورت اتوماتیک سورت بشه. یعنی کاربر مجبور نباشه سورت رو انجام بده. ضمنا سلوله حاوی فرمول هم هست. لطفا راهنماییم کنید
  91. با سلام
    تشکر از مطالب مفیدتون
    بعد از فیلتر برای سورت کردن ستون شماره سطرها بهم می ریزد من چگونه می توانم شماره سطرها را بر اساس سطر موجود بعد از فیلتر مرتب کنم
    با سپاس
    • پاسخ:

      سلام
      برای حل مشکل خود به این سایت مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  92. شهاب الدین

    سلام
    وقتتون بخیر 
    راجع به پاسخ شما باید بگویم تا حالا به صورت دستی اینکار را انجام میدادم بسیار وقت گیر هست. چهار ایستگاه هواشناسی با طول دوره آماری نزدیک به 50 سال و 6 نوع داده هواشناسی در یک شیت اکسل کاری بسیار وقت گیر هست. بعنوان نمونه داده های بارش بعد از جدا شدن از شیت اصلی 18263 سطر را به خودشون اختصاص دادن. در شیت اصلی حدود 10 متغیر هواشناسی برای 50 سال زیر هم قرار گرفته اند 
    • پاسخ:

      شما فقط ۳۰ داده اول را می‌خواهید جدا کنید؟ یک نمونه از فایلتان به همراه توضیح دقیق آنچه می‌خواهید انجام دهید برای من ارسال کنید.
  93. شهاب الدین

    سلام وقتتون بخیر
    ممنون از سایت خیلی خیلی خوبتون
    من یه سری داده هواشناسی دارم که به صورت روزانه میباشد و به صورت ستونی زیر هم قرار گرفته اند. برای هر ماه داده های مختلف مثل بارش، دما،  باد و غیره در یک ستون هستند. مثلا در ماه مهر ابتدای ستون نوشته بارش بعد 30 روز داده بارش زیر آن قرار دارد بعد از آن نوشته شده دما و 30 روز داده دما زیر آن قرار دارد. بهمین ترتیب برای ماه های مختلف و داده های مختلف، داده ها در یک ستون قرار گرفته اند. سوال بنده این است چگونه میتوان با یک ماکرو یا کد داده های بارش را از ستون جدا کرد؟
    با سپاس و احترام
    • پاسخ:

      سلام
      مگر بصورت دستی نمی‌توانید اینکار را انجام دهید؟
  94. تشکر از شما که به سوالات پاسخ می دهید.
    به عنوان مثال در ستون تاریخ تولد بدون انتخاب فرمت خاصی نوشته شده 1373/5/20
    البته با اعداد فارسی اما بعد از عوض شدن ویندوز اعداد به تاریخ میلادی تبدیل شده اند و حروف انگلیسی.
    تاریخ ویندوز را هم شمسی کردم(ویندوز10) اما درست نشد. البته من افیس 2016 نصب کردم که تاریخ شمسی رو داره در فورمت هاش و فرمت تاریخ شمسی رو انتخاب کردم اما تاریخ های شمسی که نشان می داد با واقعیت مغایرت داشت.بنابراین تغییرات رو ذخیره نکردم و فایل رو به حالت قبل گذاشتم.الان من یک سری تاریخ میلادی دارم که با تغییر فونت فقط فونتش فارسی میشه و با تبدیل نوع تاریخ در افیس 2016 تبدیل درستی صورت نمی گیره. 
    ضمنا افیس2016 رو پاک کردم والان افیس 2013 نصبه گفتم شاید درست شه که نشد.
    واقعیت اینه که این فایل اصلا دست نخورده بنابراین مشکل از تنظیمات افیس یا شاید ویندوز باشه. ایا جایی در برنامه اکسل هست که این مشکل برطرف شه و اعداد به همون شکلی که بوده نمایش داده شه. 
    سپاس گزارم و متشکرم از اینکه مجدد منو راهنمایی می کنید.
    • پاسخ:

      سلام
      من تاکنون با اکسل ۲۰۱۶ کار نکرده‌ام. اما می‌دانم که در اکسل ۲۰۱۳ چنین امکانی وجود ندارد چون از تاریخ شمسی پشتیبانی نمی‌کند. تنها راه به نظر من تبدیل تاریخ میلادی به شمسی است که روش انجام اینکار در این مطلب توضیح داده شده است.
      موفق باشید.
  95. با سلام و تشکر از اموزش های شما.
    بعد عوض کردن ویندوز لپ تاپ یکی از دوستان فایلهای اکسل او که داری ستون تاریخ تولد شمسی بوده اند به میلادی تبدیل شده. راه حل چیست. در تظیمات فرمت سلول هم وقتی تاریخ را روی شمسی گذاشتم درست نشد. تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      اکسل که فرمت تاریخ شمسی ندارد. اگر ممکن است یک مثال از تغییر بزنید.
  96. شکوه ایرانیان

    سلام اگه تو صفحه کسترده متنام بزرگ بشن وقابل دیدن نباشن پیم
    کار باید بکنم؟
    • پاسخ:

      سلام
      روی سلول مورد نظر راست کلیک کرده و گزینه Format Cell را انتخاب نمایید. در پنجره باز شده در تب Alignment تیک گزینه Wrap text را بزنید.
      موفق باشید.
  97. سلام. ممنون بابت نشر علمتون. من یه مشکلی واسم پیش اومده. اینکه وقتی شیت رو پروتکت میکنم و تیک سورت رو هم میزنم اما سورت رو انجام نمیده و میگه برای سورت کردن باید آنپروتکت کنید. تیک سورت و اوتو فیلتر رو هم میزنم موقع پروتکت کردن. ممنون میشم جواب بدید
    • پاسخ:

      سلام
      احتمالا به این دلیل است که ناحیه‌ای که کاربر اجازه تغییرات دارد را مشخص نکرده‌اید. در همان ابتدا باید محدوده را با کلیک روی دکمه New مشخص کنید. (تصویر راهنما)
      موفق باشید.
  98. سلام
    منظورم بهم ریختن محدوده پرینت صفحه در دیگر سیستمها مثلاً جدولی که تو ی سیستم خودم درست کردم تو سیستمهای دیگه از کادر A4 بیرون زده و همینطور tex box ها
    • پاسخ:

      متاسفانه تاکنون با چنین مشکلی برنخوردم.
  99. با سلام
    من یک جدول که شامل فاکتور فروشمم هست درست کردم به ی مشکل برخوردم اونم اینه که وقتی تو یک کامپیوتر دیگه صفحه رو باز میکنم تمام تنظیمات جدول و صفحه ای که براش تعریف کرده بودم بهم میریزی لطفا راهنماییم کنید.
    • پاسخ:

      سلام
      منظورتان از تنظیمات چیست؟
  100. سلام
    ستون های اکسل که با حروف D C B A و ... که پیش فرض هستند ، تبدیل به اعداد 1 2 3 4 و ... شده اند
    لطفا راهنمایی کنید به حالت اول برگردد
    • پاسخ:

      سلام
      تیک گزینه‌ای که در تصویر راهنما مشخص شده است را بردارید. (تصویر راهنما)
      موفق باشید.
  101. با سلام
    من فایل اکسل انتقال از بانک دارم که میخواستم شرح رو سورت کنم و شروع آن با پرداخت انجام شود.
    یعنی در قسمت order هم به ترتیب مینوسم :
    پرداخت
    برداشت
    انتقال
    توضیحات شما رو انجام دادم اما سورت نمیشه. ممکنه راهنماییم کنید.
    سپاس
    • پاسخ:

      سلام
      نباید مشکلی وجود داشته باشد. در صورت امکان فایل خود یا یک نمونه از آن را برای من ایمیل کنید.
      موفق باشید.
  102. سلام و با تشکر از مطالب آموزندتون
    من یک سوالی دارم که احتمال می دم با اکسل بشه انجامش داد
    یک سری عدد دارم تو خروجی متلب که ماتریسی هست قاعدتا
    حالا من می خوام این عددا رو ببرم تو اکسل تو یک ستون و یک ستون دیگه هم پشت ستون عدد ها بصورت (w(0,1) , (w(0,0 و .... همینطور بیاد پایین
    در حقیقت می خوام بدونم تو اکسل می شه یه کاری کرد به جای تایپ این ها اولی رو بزنم و بقیه رو بهش بگم تا فلان سلول برو تا 21 xاش رو.
    • پاسخ:

      سلام
      من کاملا متوجه سوال شما نشدم. آیا منظورتان تبدیل چند ستون به یک ستون است؟ لطفا با ذکر یک مثال عددی سوالتان را توضیح دهید.
  103. با سلام من یک لیست قیمت در دو ستون اقلام کالا در 3 صفحه در یک شیت دارم که بر اساس الفبا جهت چاپ صفحه بندی شده چگونه میتوانم بدون به هم ریختن صفحات 4 قلم به دو حرف از لیست اضافه کنم؟ 
    با تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      متوجه سوالتان نشدم.
      چگونه میتوانم بدون به هم ریختن صفحات 4 قلم به دو حرف از لیست اضافه کنم؟
      منظورتان از دو حرف از لیست چیست؟
  104. سلام واحترامات سوال من این است که میخواهم دریک شیت اکسل تاریخ یکه مکمل است مانند ۱۳۹۵/۱/۱۲ ترتیب کنم اما نتوانستم

    • پاسخ:

      سلام
      متاسفانه اکسل از تاریخ شمسی پشتیبانی نمی‌کند. اگر تاریختان میلادی باشد اکسل به راحتی آن‌ها را مرتب می‌کند. اما مرتب سازی در اکسل براساس تاریخ شمسی به راحتی امکان پذیر نیست. راحت‌ترین راه این است که تاریخ را میلادی تبدیل کنید و سپس مرتب کنید.
      موفق باشید.
  105. سلام.
    من یک فایل دارم که بیشتر از 10 ستون داره. براساس دو ستون باید مرتب بشه و بایستی با مرتب شدن، ردیف ها هم جابجا بشن. در آخر ستون های فاقد اطلاعات رو حذف می کنم. ولی وقتی کار مرتب سازی تموم میشه، ردیف ها به هم خوردن. چون هر بار که این کار رو انجام میدم میانگین اعداد ستونم یه عدد متفاوت میشه.
    از روش کپی کردن  values هم استفاده کردم ولی مشکل حل نشد.
    ممنون میشم جواب رو برای ایمیلم هم بفرستید.
    • پاسخ:

      سلام
      اگر مرتب شدن بصورت ستونی انجام می‌شود نباید میانگین ستون‌ها عوض شود چون مقادیر اعداد یک ستون هیچ تغییری نمی‌کند و صرفا جای ردیف‌ها تغییر می‌کند.
      برای بررسی بیشتر یک نمونه از فایل‌‌‌ خود را برای من ارسال کنید.
  106. دوباره سلام
    خیلی ممنونم و مرسی که وقت میزارین و جواب میدین
    میشه واسه اون کدی که نوشتین در پاسخ سوال قبلیم یه توضیح مختصر و مفید بدین
    آخه من روی همون داده هام مجبورم به صورت های مختلف کنار هم قرارشون بدم
    مثلا الان میخوام همون داده هارو توی 12 ستون به همون ترتیب چپ به راست قرارشون بدم یعنی هر سطر 12 ستون داشته باشه ، داده هام هم توی 5 ستون قرار داره که میخوام به همون ترتیب چپ به راست بره توی 12 ستون
    • پاسخ:

      سلام
      درست متوجه نشدم. اگر منظورتان این است که داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ۵ ستونه به ۱۲ ستون تبدیل شود، با استفاده از روش قبل آن‌ها را به ۱ ستون تبدیل کنید. سپس با استفاده از روش‌های گفته شده در این مطلب آن‌ها را به ۱۲ ستون تبدیل کنید.
      موفق باشید.
  107. سلام
    من یه سری داده دارم که در 5 ستون قرار گرفته
    می خوام در یک ستون قرار بگیره
    به این صورت که ترتیب داده هام از سمت چپ به سمت راست سطر اول ، بعد از چپ به راست سطر دوم و همینطور تا آخرین سطر .. می خوام به همین ترتیب همه داده هام از بالا تا پایین در یک ستون قرار بگیرن ، تعداد داده هام هم زیاد هستند
    ممنون میشم کمکم کنید
    • پاسخ:

      سلام
      با فرض اینکه داده‌های شما در محدوده A1:E10 باشد، فرمول زیر را در هر سلولی که می‌خواهید تغییرات انجتم شود مثلا سلول H1 کپی کنید:

      =INDEX($A$1:$E$10,INT((ROW()-1)/5)+1,MOD(ROW()-1,5)+1)

      اگر محدوده شما متفاوت هست در فرمول آنرا تغییر دهید. فرمول را به تعداد سلول‌ها، در سایر سلو‌ل‌های ستون H اعمال کنید. مثلا برای محدوده فوق تعداد سلول‌ها برابر ۵۰ عدد می‌باشد.
      موفق باشید.
  108. سلام
    من یک فایل اکسل حاوی 10 ستون دارم که دو ستون اول کلمات فارسی و بقیه عدد هستند.می خواهم ستون اول به ترتیب حروف الفبا و ستون دوم به ترتیب سفارشی خودم مرتب شود ولی ترتیب ستون اول به صورت (احمد- امیر - آرتین -آرشام و... ) است و ترتیب ستون دوم بر اساس حروف الفباست نه ترتیبی که در قسمت سفارشی وارد نموده ام .
    لطفا راهنمایی کنید .
    تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      اگر طبق راهنمایی گفته شده در مطلب بالا مراحل را انجام داده‌ باشید نباید مشکلی وجود داشته باشد.
  109. سلام
    ببخشید یه سوال داشتم
    من یه فایل اکسل دارم که هر سطرش به سواله و ستونهای آن سطر هم گزینه هاش هستن. می خوام اینو به دانش آموزها بدم ولی ترتیب سوال هر نفر می خوام با بقیه فرق کنه. می شه یه ستون را به طور رندوم مرتب کرد؟ می خوام برای هر نفر یه رندوم بگیرم و به اسم خودش دخیره کنم.
    سپاس
    • پاسخ:

      سلام
      با اضافه کردن یک ستون جدید که محتوای سلول‌های آن تابع Rand باشد می‌توانید همه ردیف‌ها را براساس این ستون مرتب کنید. با هر بار مرتب کردن ترتیب ردیف‌ها تغییر می‌کند. (راهنما)
      موفق باشید.
  110. سلام
    آقا دمت گرم
    من این روشو بلد نبودم  12-13 ساعت نشستم پا سیستم تازه 1/3 کار انجام شده بود
    با روشی که گفتی 1 لحظه انجام شد
    دمت حسابی گرم
  111. سلام 
    وقتتون بخیر 
    من یک فایل اکسل چند هزار ردیفی دارم که حدود 2000 ردیف آن را باید به این صورت که از هر ردیف در زیر آن ردیف کپی کنم تبدیل کنم. در زیر هر ردیف یک ردیف خالی ایجاد کردم که البته خیلی زمان بر بود. حالا میخوام کار کپی کردن ردیف ها در ردیف خالی زیر آن را انجام دهم که این کار نیز خیلی زمان بر شده . آیا راهی وجود دارد که ایجاد کپی های هر ردیف در ردیف زیرین آن به صورت همزمان انجام شود؟
    با تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      به این سایت مراجعه کنید.
      اگر چه نیاز نبود بصورت دستی ردیف خالی ایجاد می‌کردید با روش‌های گفته شده در اینجا این کار براحتی قابل انجام است.
      موفق باشید.
  112. محمد محمدی

    با سلام وخسته نباشید .یه فایل اطلاعات اکسل دارم که موقع میل مرج کردن تاریخ های(94/12/01) به صورت برعکس در میل مرج   کردن برعکس میشه (01/12/94)
    • پاسخ:

      سلام
      میل مرج در مورد اعداد فارسی مقداری مشکل دارد. برای حل این مشکل یا باید از کدهای تغییر فرمت استفاده کنید یا تاریخ مورد نظر را در اکسل با فرمول زیر معکوس کنید:

      =MID(B2,7,2)&"/"&MID(B2,4,2)&"/"&MID(B2,1,2)

      موفق باشید.

  113. مریم دادخواه تهرانی

    سلام و ادب.من میخوام فایلم را برای شما ارسال کنم.ممکنه ایمیل تون را بهم بدهید.ممنون

  114. سلام
    یه مشکل در مرتب سازی دارم
     آن هم این است که وقتی از دستور SORT استفاده می کنم مقدار داده ها هم عوض می شود
    داده هایی که می خواهم مرتب کنم همه از طریق فرمول به دست می آیند
    بعد از مرتب سازی سلول هایی که در فرمول استفاده شده جابجا می شوند
    مثلا
    =IF(AND(B14=H2;C14=H3);1;0)+IF(AND(B29=H2;C29=H3);1;0)+IF(AND(G29=H2;H29=H3);1;0)+IF(AND(L36=H2;M36=H3);1;0)+IF(AND(B51=H2;C51=H3);1;0)+IF(AND(G59=H2;H59=H3);1;0)
    به این تبدیل می شود
    =IF(AND(H19=#REF!;G19=H1);1;0)+IF(AND(M19=#REF!;L19=H1);1;0)+IF(AND(H34=#REF!;G34=H1);1;0)+IF(AND(H42=#REF!;G42=H1);1;0)+IF(AND(C57=#REF!;B57=H1);1;0)+IF(AND(H57=#REF!;G57=H1);1;0)
    • پاسخ:

      سلام
      در صورت امکان فایل خود را برای من ارسال کنید تا بررسی کنم.
  115. با سلام و خسته نباشید
    من ی فایل اکسل دارم که 5 تا شیت مجزا دارم که در هر شیت معدل فرد حساب می شه میخوام یه فرمول یا یک تابع بنویسم که معدل ها را در شیت های مختلف مقایسه کرده و به هر فرد رتبه دهد مثلا فردی که در شیت یک معدل 19 دارد رتبه یک و فردی که در شیت سه معدل 18 دارد رتبه دو  ثبت شود امکانش هست راهنمایی بفرمایید؟
    • پاسخ:

      سلام
      می‌خواهید رتبه‌ها در شیت جداگانه ثبت شوند یا رتبه هر معدل در شیت خودش؟
      در صورت امکان فایل خود را برای من ارسال کنید.
  116. با سلام   مطالبها همه عالی بود ولی من به جوابم نرسیدم .
    سوالم این است .یک فایل اکسل برای تجزیه و تحلیل نمرات از اینترنت دانلود کردم و قفل ان را هم باز کردم ولی مشکلم این است که تعداد سوالاتش با تعداد سئوالات من یکی نیست حالا می خواهم تا 50 تا سوال اضافه کنم راهنماییم کنید در فرمول نویسی . توضیح مختصری از برنامه این برنامه حدود 10 شیت دارد شیت اول اطلاعات دانش اموزان و تعداد سوالات و نمره هر سوال قرار داره در شیت دوم مبحثی از سوالات یعنی تعداد پاسخ به هر سوال و نمره قرار داره . خوب . می خواهم راهنماییم کنید که به طور مثال در سلول اول A1  یک فرمول به صورت =COUNTIF('ورود اطلاعات'!AA$6:AA$105,"=0.5")  نوشته شده و در زیر آن تعداد 50 سلول که نیاز دارم  این فرمول در انها هم نوشته شود قرار داره .خوب . مشکل من اینه که در هر سلول باید  این قسمت فرمول ( AA$6:AA$105) را تغییر بده مثلاً از AA  تا AZ قرار کیرد . خوب اگر بخواهم به صورت سلول به سلول این این کار را انجام دهم یک ماه طول میکشد . چطور می توانم به صورت  خودکار این فرمول را با تغییر خواسته شده در تمام سلولهای زیرش  کپی یا انتقال بدهم. ممنون میشم زاهنماییم کنید .
    • پاسخ:

      سلام
      در صورت امکان فایل خود را برای من ارسال کنید.
  117. رضا زمانی

    با سلام.ممنون از راهنمایی های فوق العاده موثرتون.

    می خواستم بدونم چطوری می شه یه سلول مشخصی را با یک شرط غیر فعال کرد:

    مثلا توی ستون a  در صورتی که در یک سلول کلمه book وارد شد سلول مجاور در ستون b  غیر فعال بشه و نشه عددی وارد کرد و اگه توی ستون a  کلمه pen  وارد شد سلول b  فعال بمونه؟  اگه فرمولش رو بگین ممنون می شم

    • پاسخ:

      سلام
      اگر کلمه‌ای غیر از book و pen وارد شود چطور؟
      اگر تنها همین دو کلمه وارد می‌شود مطابق راهنمایی قبلی در تاریخ ۱۳ دی، با استفاده از Data validation می‌توانید اینکار را انجام داد. البته بجای فرمول قبلی از فرمول زیر استفاده کنید:

      =AND(A1<>"book",A1="pen")

      موفق باشید.
  118. رضا زمانی

    با سلام خدمت اساتید محترم.

    بنده با راهنمیی شما یک فایل اکسل حاوی شیت ها و سلول های مختلف با فرمول های متونوع و فرمت کاندیشن های بسیار مختلف تهیه کردم و فایل بسیار خوبی برای استفاده آماریم شد ولی امروز مشکلی که متوجه شدم اینه:

    آفیس من 2010 هستش وقتی فایل رو به همکارا دادم توی آفیس 2007 که روی عمده سیستم ها نصبه فرمول ها کلا غیر فعال شده , فرمت کاندیشن عمل نمی کنه و تکست باکسها اصلا قابل استفاده نیستن.الان که فایل رو از سیستم خودم به فرمت 2007 نیز ذخیره می کنم همچنان این مشکل هست.لطفا اگه راهی داره که بتونم این مشکل رو حل کنم راهنمایی بفرمایین.برای فوق العاده حیاتیه

    • پاسخ:

      سلام
      فایلتان را برای من ارسال کنید.
  119. با سلام
    ممنون از مطالب بسیار مفیدتون
    یه مشکل :
    چگونه میشه داده های یک ستون رو بر عکس کرد یعنی داده های بالایی بره پایین . پایینی ها برن بالا ...
    • پاسخ:

      سلام
      به این مطلب مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  120. سلام
    من در یک فایل اکسل دو صفحه دارم 
    در یکی از این دو صفحه نمرات دانش آموزان و در دیگری تعداد واحد هر درس را دارم
    در صفحه دوم نمرات، مجموع نمرات (مجموع حاصلضرب نمرات در تعداد واحدهر درس )، معدل (محموع نمرات تقسیم بر مجموع واحدها)، رتبه دانش آموز، و معدل هر درس را بدست می اورم
    سوال اینجاست که اکسل معدل دانش آموزان را مرتب نمی کند یعنی فرمان Sort درست عمل نمی کند
    در ستون جداگانه هم فرمان rank یا rank.eq یا grank.av هم روی ستون معدل ها عمل نمی کند و خطای N/A# را می دهد.(خانه ها همگی نمره دارند و اطلاعات کامل است)
    چرا؟؟؟
    • پاسخ:

      سلام
      لطفا یک نمونه از فایلتان را برای من ارسال کنید تا بررسی کنم.
  121. با سلام.ممنون از راهنمایی های فوق العاده موثرتون.

    می خواستم بدونم چطوری می شه یه سلول مشخصی را با یک شرط غیر فعال کرد:

    مثلا توی ستون a  در صورتی که در یک سلول کلمه book وارد شد سلول مجاور در ستون b  غیر فعال بشه و نشه عددی وارد کرد.این کار اصلا امکان پذیره؟

    • پاسخ:

      سلام
      برای این کار از روش Data Validation می‌توان استفاده کرد: (راهنما)
      ۱- ستون B را انتخاب کنید.
      ۲- از تب Data روی دکمه Data Validation کلیک کنید.
      ۳- در قسمت Setting و در بخش Allow گزینه Custom را انتخاب کنید.
      ۴- در قسمت Formula فرمول زیر را تایپ کنید.

      =AND(A1<>"book")

      ۵- در پایان به قسمت Error Alert رفته و در این قسمت نوع اخطاری را که نیاز دارید را مشخص کنید.
      موفق باشید.
  122. الف               a

    الف               b

    ب                 a

    الف               c

    ب                a

    با سلام خدمت اساتید گرامی

    من می خوام فرمولی تعریف کنم که از ستون اول حرف های (الف ) رو شمارش کنه به شرطی که در ستون دوم  حرف ستون مجاور  a  و یا b  باشه.

    • پاسخ:

      سلام
      برای حل این مشکل باید از تابع Countifs استفاده کرد که در این مطلب نحوه استفاده از آن شرح داده شده است.
      این کار به دو روش قابل انجام است:

      ۱) باید دو حرف a و b را درون کوشه بگذارید و همراه با تابع Countifs از تابع Sum هم استفاده کنید:
      =SUM(COUNTIFS(A1:A5,"الف",B1:B5,{"a","b"}))

      ۲) یا اینکه از مجموع دو Countifs استفاده کنید:

      =COUNTIFS(A1:A5,"الف",B1:B5,"a")+COUNTIFS(A1:A5,"الف",B1:B5,"b")

      خروجی هر دو فرمول فوق برابر است با ۲.

      موفق باشید.
  123. سلام من یک فایل pdf  رو به اکسل تبدیل کردم ولی نوشته های فارسی بهم ریخته شده توی اکسل چیکار میتونم کنم؟ مثلا ﺎﻤﺷ ﻰﺘﻧﺮﺘﻨﻳﺍ ﻚﻧﺎﺑ , ﺖﻠﻣ ﻚﻧﺎﺑ  این جمله بوده بانک ملت بانک اینترنتی شما ، راه حلی براش هست؟ اگه هست ممنون میشم جواب بدین
    • پاسخ:

      سلام
      فکر کنم تابع معرفی شده در این سایت مشکل شما را حل کند.
      موفق باشید.
  124. با سلام

    یه مشکل توی فرمول نویسی دارم.یه فرم لیستی دارک که از این فرم می خوام یه فرم خطی تهیه کنم.یعنی محتویات فرم لیستس رو توی فرم خطی یا خلاصه جمع کنم.توی دو تا ستون مشکل دارم:

    A B C D 1 0 1 0 0 1 1 0 1 0 1 0 0 1 0 1 1 0 0 1 0 1 0 1 1 0 1 0 1 0 1 0
    C D    

    جدول دوم رو بر اساس جدول اول با شرایط زیر بتونه محاسبه کنه:

    C D سلول هایی رو از ستون  C در جدول بالا شمارش کنه که عدد یک باشه و سلول هم ردیفش در ستون A  هم عدد یک باشه. سلول هایی رو از ستون  D در جدول بالا شمارش کنه که عدد یک باشه و سلول هم ردیفش در ستون B  هم عدد یک باشه.
    • پاسخ:

      سلام
      در سوالتان جدول مشخص نیست. لطفا فایلتان را همراه با سوال برای من ارسال کنید.
  125. همت گشای فرد

    بر اساس اعداد میخوام سورت کنم اما این ستون حروفم داره
    مثال:

    6021RC    

    537/532X
    BTB44562013BB
    اعدادی که سمت چپ آن حروف هست باید بر اساس حروق سورت شود ولی بقیه بر اساس ارزش اعداد
    • پاسخ:

      اگر اطلاعات فوق را به صورت معمولی از a-z مرتب کنید نحوه مرتب شدن مطابق ترتیب زیر می‌باشد:

      ..., -2, -1, 0, 1, 2, ..., A-Z, FALSE, TRUE.

      حالت نزولی برعکس ترتیب بالا است. بنابراین داده‌های شما برای حالت a-z:

      537/532X
      6021RC    
      BTB44562013BB

      می‌خواهید همین‌گونه مرتب شوند؟

  126. همت گشای فرد

    با سلام
    من میخوام اعدادمو بر اساس ارزش عدد مرتب کنم مثلا
    1246
    1286
    2164
    2248
    باید از چه فرمولی استفاده کنم.
    توجه بعضی از این اعداد سمت راست یا سمت چپ آن حروف لاتین دارد.
    • پاسخ:

      سلام
      مثالی بزنید که دو طرف اعداد حروف باشد و اینکه می‌خواهید بر چه اساسی مرتب شود؟
  127. سعید قاسمی فر

    سلام
    سپاسگذارم از راهنمایی شما، من اینکار را انجام دادم، اما مشکل جدید این است که با بروز شدن جداول، عملیات ترکیب کردن به روز نمیشود و نیاز به انجام دوباره همه مراحل دارد.
    • پاسخ:

      برای اینکه بصورت خودکار بروز شود باید از فرمولی که در این سایت گفته شده استفاده کنید.
  128. سعید قاسمی فر

    ممنون از پاسختون
    من تونستم اسامی رو یکی و داده جلوی اون ها رو جمع کنم، اما در حقیقت مشکل بنده اینه که تعداد بسیار زیادی اسم در دو جدول دارم که یکی از جداول تعداد تحویل و دیگری تعداد برگشتی هست، در ضمن اسامی در سلول های روبروی هم یکی نیستن، آیا راه حلی هست که داده های جدول اول بعد از تشخیص اسامی مشابه و جمع شدن با هم از داده های جدول دیگر که اون هم اسامی مشابه رو تفکیک و عدد نهایی رو نشون بده، کم بشن؟
    به عنوان مثال
    مشخصات         تعداد             مشخصات         تعداد
    سعید                  2                    رضا               3
    علی                   4                   محسن           2
    محسن                3                   سعید            1
    سعید                  5                    محسن          1
    جواب:
    سعید        6
    علی         4
    محسن      0
    رضا           3-
    یعنی در واقع داده های ستون 1 از ستون 2 کم بشن و در عین حال اسامی مشابه در دو جدول و جدول نهایی نیز یکی بشن.
    امیدوارم تونسته باشم منظورمو برسونم.
    متشکر از لطفتون
    • پاسخ:

      سلام
      چنین کاری خیلی پیچیده است و نیاز به کدنویسی دارد!
      داده‌های جدول ۲ را قرینه کنید (منفی کنید) و در ادامه جدول ۱ قرار دهید و سپس داده‌های تکراری مجموع دو جدول را را با استفاده افزونه معرفی شده در این سایت با هم جمع (ترکیب) کنید.
      موفق باشید.
  129. سعید قاسمی

    با سلام 
    جناب مهندس من یه فایل اکسل حاوی چندین اسم(نام و نام خانوادگی)دارم که جلوی هرکدوم داده ای نوشته (عدد)، می خوام بدونم امکانش هست در یک شیت دیگه با فرمولی اسامی مشابه رو پیدا کنه و داده جلوی اون ها رو باهم جمع کنه؟
    به عنوان مثال:
    سعید   4
    رضا      5
    علی    1
    سعید   3
    که در شیت بعدی داشته باشیم:
    سعید     7
    و...
    ممنون و متشکر از زحمات شما
    • پاسخ:

      سلام
      می توانید از روش های گفته شده در این سایت و این سایت استفاده کنید.
      موفق باشید.
  130. سلام خواهش میکنم پاسخ بدید من خیلی گیر کردم سر این مساله 
    من یه سری داده های به صورت سال شرکت دارم به این صورت
    شرکت 1 سال 1
    شرکت 1 سال 2
    شرکت 2 سال 1 
    شرکت 2 سال 2
    به همین صورت 
    سوال من اینه ومن میخوام داده های سال دو رو به فرض تغییر بدم وقتی فیلتر میکنم و فقط سال دو نمایش داده میشه از اکسلی دیگه داده های سال دو رو کپی پست میکنم ولی متاسفانه ارور میده میگه سایز ها نمیخوره به هم
    مشکلم اینه برای یه سری زیادی از داده ها مجبورم یک سال رو به صورت دستی کپی پست کنم که فوق العاده وقت گیره .ینی نمیتونم روی یک سری داده فیلتر شده کپی پست انجام بدم بدون تغییر سایر سلول ها 
    ممنون میشم کمکم کنید :(
    • پاسخ:

      سلام
      یک نمونه از فایلتان را برای من ارسال کنید. همراه با ذکر مثال.
  131. سید فرزاد طیاری

    با تشکر بابت پاسخ دهی سریع شما
    با فیلتر کردن وکپی نمودن می توان این فایل را بدست آورد اما خواسته من اینست که این کار اتوماتیک انجام شود.
  132. سید فرزاد طیاری

    با سلام

    در صورت امکان راهنمایی بفرمایید که چگونه می توان در یک جدول اکسل 1000 ردیفی که در هر ردیف آن در ستون های مجزا مشخصات یک قلم کالای خریداری شده و فروخته شده از قبیل مشخصات کالا و نام فروشنده  و تاریخ و قیمت خرید و تاریخ و قیمت فروش و مبلغ دریافتی و مبلغ باقیمانده و سایر اطلاعات وجود دارد     تنها اطلاغات ردیف هایی که در ستون مبلغ باقیمانده عددی غیر مساوی با صفر می باشد  در یک جدول دیگر اکسل بطور اتوماتیک وارد شود.
    با تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      مشکلتان با فیلتر کردن و کپی کردن اطلاعات فیلتر شده حل نمی شود؟
  133. سلام خسته نباشید
    من یک جدول دارم که بعضی از ستون های آن حاوی فرمول و رفرنس هستند هر وقت می خواهم جدول را بر اساس یک ستون آن سورت کنم ستون های فرمول دار به هم می ریزد 
    لطفن راهنمایی کنید ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      در صورت امکان یک نمونه از فایلتان را برای من ارسال کنید. همچنین اشاره کنید براساس کدام ستون می‌خواهید مرتب شوند.
  134. سلام من یکسری داده دارم که میخوام نمودارشونو رسم کنم در بین این دادهها یکسری داده به صورت10>داریم وقتی با این توصیف نمودار رسم میکنم اشتباه میشه. میشه کمکم کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • پاسخ:

      سلام
      تا جایی که اطلاع دارم امکان رسم این گونه داده‌ها وجود ندارد باید حتما عدد باشد. بجای آن عدد بگذارید مثلا ۹.
      موفق باشید.
  135. داده های آماری رو در چند ستون وارد کرده ام و براساس داده های یک ستون آنها را به صورت صعودی مرتب کردم. حواسم نبود داده ها همینجوری سیو کردم اگر بخوام داده ها به حالت اول برگرده باید چیکار کنم؟
    • پاسخ:

      سلام
      اگر فایل را ذخیره کنید و آن را ببندید دیگر امکان بازگشت وجود ندارد.
  136. سلام، من یکسری داده به صورت ستونی دارم که می خوام گام اون ها را عوض عوض کنم. در حال حاضر گامشون یک است ولی من می خوام 5 تا بشه . از چه دستوری باید استفاده بکنم؟
    • پاسخ:

      سلام
      به نظرم شما می توانید با استفاده از ترفندی که در این مطلب ارائه شده است مشکل خود را حل کنید.
      موفق باشید.
    • پاسخ:

      سلام
      با عرض پوزش. به علت قطع شدن اینترنتم جواب شما درج نشد.
      مشکل شما احتمالا به علت کمبود حافظه رم کامیپوتر برای انجام محاسبات است. روش های حل این مشکل در اینجا توضیح داده شده است.
      موفق باشید.
  137. سلام. امروز یه فایل رو می خواستم مرتب کنم 1480 تا سطر داره (الفبا و عدد) و 30 تا هم سطر. وقتی گزینه مرتب کردن رو زدم نوشت بیش از ٦٠ ثانیه طول میکشه که ok کردم. ولی بعدش این ارور رو گرفت و انجام نداد. لطفا راهنمایی کنید ممنون
    excel cannot complete this task with available resource. chooce less data or close other applications.
  138. سلام
    دو ستون نابرابر دارم که سلولهای ستون اول که کوچکتر است در ستون دوم هم وجود دارد.
    میخواهم ستون دوم که بزرگتر است را به گونه ای sortکنم که اعداد مشابه با ستون اول کنار هم قرار گیرند. مثال:
    1 6
    2 3
    3 1
    4 5
    5 4
    6 2
    7
    8
    می خواهم به این شکل کنار هم قرار گیرد:
    1 1
    2 2
    3 3
    4 4
    5 5
    6 6
    7
    8
    • پاسخ:

      سلام
      اگر منظورتان این است که هر ستون بصورت مجزا مرتب شود که در مطلب بالا نحوه انجام اینکار توضیح داده شده است. اما اگر منظورتان این است که علاوه بر مرتب شدن مجزا اعداد مشابه روبروی هم قرار گیرند، این کار کمی پیچیده است و نیاز به کدنویسی دارد.
    • پاسخ:

      سلام
      احتمالا به این دلیل است که موقع نصب آفیس، Visual Basic for Applications انتخاب نشده است تا نصب شود.
  139. مرسی که جواب دادی
    ولی تب developer رو آوردم ولی ویژوال بیسیک فعال نمیشه. همینجوری کمرنگ مونده و قابل انتخاب نیس. کل office رو هم یبار repair کردم ولی درست نشده
    • پاسخ:

      کلیدهای Alt + F11 را فشار می‌دهید هیچ اتفاقی نمی‌افتد؟
  140. سلام
    خسته نباشی. مطالبت عالی ن ممنون
    من میخوام یه ماتریسی بسازم توی اکسل که جای سطر و ستون هاشو اینجوری که میگم جابجا کنم و درایه هاش جاهاشون عوض شه
    الان میخوام هر سطرش تبدیل به دو سطر بشه
    ینی مثلا سطر اول این اعداد رو داره:
    1 2 3 4 5 6 7 8
    میخوام این سطر تبدیل بشه به دو سطر به طوری که اعداد 4 ستون اول بیان توی سطر اول و اعداد 4 ستون دوم بیان توی سطر دوم دقیقا زیر این ستون ها. ینی اینطوری
    1 2 3 4
    5 6 7 8

    الان ماتریس 90 در 12 دارم
    میخوام این بشه 180 در 6
    هر سطرش به دو سطر تبدیل بشه و ترتیب هاش حفظ بشه
    بعد معکوس بگیرم و ...
    راستی نحوه ی ترانهاده کردن ماتریس و همینطور معکوس و ضربش رو هم بی زحمت بگی ممنون میشم
    • پاسخ:

      سلام
      برای اینکار باید از کد ماکرو استفاده کنید.

      کلیدهای Alt + F11 را فشار دهید یا از تب Developer قسمت code گزینه Visual Basic را انتخاب کنید. پنجره Microsoft Visual Basic for applications window ظاهر می‌شود. در این پنجره از تب Insert گزینه Module را انتخاب نمائید. در پنجره جدید باز شده کدهای زیر را کپی کنید.

      عدد قرمز رنگ تعداد ردیف‌های ماتریس اولیه است. اعداد سبز رنگ مکان نصف شدن هر ردیف است.

      Sub Macro2()
      Dim i As Long
      For i = 1 To 90
          Range(Cells(i, 7), Cells(i, 12)).Select
          Selection.Cut
          Cells(2 * i, 1).Select
          Selection.Insert Shift:=xlDown
          Next i
      End Sub

      سپس دکمه  یا کلید F5 را فشار دهید تا کد اجرا شود.

      برای آشنایی با توابع کاربردی ماتریس در اکسل به اینجا مراجعه کنید.

      موفق باشید.

  141. من چند تا خانه در اکسل رو پر کردم. میخوام هر خانه ای رو که حذف میکنم بعد از حذف ،اتوماتیک خانه های حذف شده در آخر قرار بگیرند
    5
    4
    8
    مثلا این عددها رو دارم اگه اول 4 رو حذف کردم باید عدد 4در آخر قرار بگیره و اگر عدد 5 رو حذف کردم باید عدد 5 در آخر قرار بگیره البته بصورت اتوماتیک
    یا اگر نرم افزار خاصی برای این کار سراغ دارین ممنون میشم اسم نرم افزار رو بگین
    • پاسخ:

      سلام

      برای اینکار باید از کد ماکرو استفاده کنید.

      کلیدهای Alt + F11 را فشار دهید یا از تب Developer قسمت code گزینه Visual Basic را انتخاب کنید. پنجره Microsoft Visual Basic for applications window ظاهر می‌شود. در این پنجره از تب Insert گزینه Module را انتخاب نمائید. در پنجره جدید باز شده کدهای زیر را کپی کنید.

      Sub Tarfandha()
          Selection.Cut
          Actvie_cell = ActiveCell.Address
          Cells(Rows.Count, ActiveCell.Column).End(xlUp).Select
          ActiveCell.Offset(1, 0).Select
          ActiveSheet.Paste
          Range(Actvie_cell).Select
          Selection.Delete Shift:=xlUp

      End Sub

      سپس دکمه  یا کلید F5 را فشار دهید تا کد اجرا شود.

      البته می‌توانید از یک شرتکات نیز استفاده کنید. برای ایجاد شرتکات، کلیدهای Alt+T و M و M را بفشارید تا کادر Macros باز شود. ماکروی مورد نظرتان را پیدا و انتخاب کنید و روی دکمه Options کلیک کنید. در قسمت shortcut key می‌توانید یک شرتکات برای اجرای کد ایجاد کنید. سپس روی دکمه Ok کلیک کنید.

      حال با انتخاب یک سلول و فشار دادن شرتکات عملیات انجام می‌شود.

      اگر می‌خواهید پس از جابجایی سلول انتخاب شده، مکان آن خالی بماند دو خط قرمز رنگ کد بالا را حذف کنید.

      موفق باشید.

  142. سلام من دارم یه دفترچه تلفن درست میکنم که مثلا یه بیمارستان ممکنه اسم چندین نفر رون داشته باشه و سمت های مختلف
    مثلا بیمارستان افضلی پور کرمان خانم مهندس نوری تجهیزات 09156
    اقای دکتر احمدی اتاق عمل 0616452
    وقتی مرتب میکنم فقط اون سطر اول که روبروی بیمارستان افضلی پور هست میاد و خط دوم به انتهای جدول میوفته وقتی هم مرج میکنم دیگه اصلا سرت نمیکنه
    لطفا راهنماییم کنید .
    • پاسخ:

      سلام
      فایلتان را برای من ارسال کنید.
  143. سلام
    وقتی میخوام یه جدول از اطلاعات رو بر اساس حروف الفبای فارسی سورت کنم حرف "واو" بعد از حرف "ه" میاد. وتمام کارهایی که انجام دادم رو غلط کرده.
    لطفا کمکم کنید.
    به شدت نیاز دارم
    هرجا هم گشتم و از هرکی پرسیدم نتونست کمکم کنه
    • پاسخ:

      سلام
      دلیل این مشکل این است که اکسل بر اساس الفبای عربی مرتب می‌کند. ترتیب الفبای عربی مانند فارسی است با این تفاوت که حرف (ه) قبل از حرف (و) قرار دارد. برای حل این مشکل از لیست سفارشی استفاده کنید.
      موفق باشید.
  144. با تشکر از جواب شما - من یک سری اسم دارم که توی یک فایل تکست هست حدود 10000 تا و به صورت عمودی هست و در فایل تکست به صورت حروف الفبا هست مثلا :
    A_18_needsit_girl
    A_1x2000
    A_6162_s
    A_a_a_a_a_r
    A_a_bahal
    A_a_ee2000
    A_a_k_1980
    A_a_soltan_a_a
    A_a_thebest
    A_a31355
    A_a8233
    A_ali_s
    A_alvi2k3
    A_amin20066
    A_an721Boyefati
    Boyeh_yas
    Boyesf
    Cynthiayrx712
    Cynthiayuu820
    D.eh4ti
    D.jsaeed
    D.r_hooman
    D.ramezani
    D_12_eminem2004
    حالا راهی داره که اینها از حالت آلفابت در بییاد و کاملا جا بجا بشن
    • پاسخ:

      سلام
      راهی خاص برای این کار وجود ندارد ولی می‌توانید با استفاده از تابع ()Rand یک ستون با اعداد رندوم کنار ستون اسامی ایجاد کنید و ستون را بر اساس ستون اعداد رندوم مرتب کنید.
      یا اینکه از افزونه Kutools استفاده کنید.
      موفق باشید.
  145. سلام خدمت همه دوستان آقا من یه فایل تکست دارم که همه فایلها به صورت آلفابت یعنی از a تا z هست - آیا راهی وجود داره که بشه اینا به صورت رندوم ( randum) بشن یعنی کاملا از این حالت در بییان و اصلا a تا z نباشن - ممنون میشم اگر کسی بتونه راهنمایی کنه -
    • پاسخ:

      سلام
      ابتدای سوال گفتید یک فایل تکست دارید بعد گفتید همه فایل‌ها! متوجه نشدم هدف مرتب کردن فایل‌ها هست یا یک لیست؟
  146. سلام
    مرتب کردن اعداد یک جدول چگونه است.
    یک جدول 100 در 100 دارم می خواهم 200 عدد اول بزرگ را پیدا کنم یعنی همه را مرتب کند تا من 200 تای اول را بردارم. اعداد تکراری هم باشد عیبی ندارد.
    یب زحمت جواب را برا ایمیل کنید.
    • پاسخ:

      سلام
      می‌خواهید سطری مرتب شوند یا ستونی؟
  147. ایمان صفرزاده

    نه مهم نیست.
    یعنی اصل سوالم اینه که چه جوری یه جدول به غیر از جدول اصلی که توش داده ها تغییر میکنه درست کنم. منتها با این شرط که اتومات اون جدول تغییر کنه
    اصلا بذار یه مثال بگم
    ما ده تا ردیف داریم با نامه های مختلف. تو ستون آخر جمع حقوق داریم
    من میخوام یه جدول دیگه درست کنم با دو ستون نام و حقوق و توش اطلاعات اونور بیاد فقط یه صورت سورت شده. و وقتی اطلاعات جدول اول عوض شد سورت جدول دوم خود به خود عدض بشه.
    شرمنده که زیاد توضیح دادم :)
    • پاسخ:

      اگر منظورتان مرتب سازی خودکار است قبلا به سوال کاربری مشابه سوال شما در اینجا پاسخ داده‌ام.
      موفق باشید.
  148. ایمان صفرزاده

    سلام.
    من یه جدول دارم که ستون اول نام و یه سری ستون هم وسط هست و ستون آخر جمع نهایی که اطلاعات این ستون ها در حال تغییر می باشد. چه حوری می تونم یه جدول کنار این جدول بسازم که فقط ستون نام و جمع نهایی باشه ولی به صورت سورت شده
    • پاسخ:

      سلام
      یعنی می‌خواهید ستون‌های وسط را پاک کنید؟ بر اساس چه ستونی مرتب شوند؟
  149. سلام اکسل من sort نمیشه و error میده
    this operation requires the merer cells to be indentically sized
    چیکار باید بکنم
    • پاسخ:

      سلام
      هنگامی که در اکسل قرار است عملیات مرتب‌سازی یا Sort انجام شود نباید در محدوده انتخاب شده خانه‌های ادغام شده یا Merge Cells قرار داشته باشد. در این صورت شما با پیغام مذکور روبرو خواهید شد.
      موفق باشید.
  150. یه فایل داشتم با 12 هزارتا سطر
    نیاز به چند مدل مرتب سازی داشت، واقعا مونده بودم چیکارش کنم
    با خوندن اموزش شما براحتی کارم حل شد
    یه دنیا سپاس دوست عزیز
  151. مینا دشتستانی

    سلام وقت بخیر خسته نباشید
    من یه لیست دارم که هر چی سورت میکنم طبق حروف الفبا پشت سر هم قرار نمیگیره و واقعا موندم چیکار کنم .
    خیلییییییییییییی هم ضروریه چون واسه کارمه و تو شرکت همه منتظر این لیستن .
    اگر امکان داره راهنمایی کنین .
    یا اگه میشه من لیست رو بفرستم براتون
    :(((((((((((

    help me please
    • پاسخ:

      سلام
      فایلتان را همراه با توضیحات برای من ایمیل کنید.
  152. سلام ، من می خوام اطلاعات جدولم رو بر اساس چند پارامتر، همزمان سورت کنم . چطور باید این کار رو انجام بدم. با روش add level رفتم اما نتیجه نداد
    • پاسخ:

      سلام
      چرا نتیجه نداد؟ کاملتر و همراه با مثال توصیح دهید یا اینکه یک نمونه از فایلتان را برای من ارسال کنید.
  153. سلام من یک لیست عمودی حاوی اعداد زیادی در اکسل دارم و میخوام کل اعدادم برعکس بشه یعنی مثلا اگه عدد 145 آخر هست بیاد اولین عدد, داده هام هم طوری نیست که از کوچک ب بزرگ وبلعکس مرتب بشن .
    • پاسخ:

      سلام
      به این مطلب مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  154. سلام
    چطور میشه یک ستون از کلمات رو از جای دیگه تواکسل کپی کرد بطوری که هر کلمه توی یک ردیف قرار بگیره (و نه همه کلمات توی یک خونه)؟
    متشکرم
    یاحق
    • پاسخ:

      سلام
      بطور معمول هنگام کپی اطلاعات ستونی در اکسل، بطور خودکار در چند ردیف قرار می‌گیرند. اگر این طور نیست به این مطلب مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  155. سلام نرم افزا ر اکسل برای سبد سهام نیاز دارم که از دیتای بورس بروز بشه(http://members.tsetmc.com/tsev2/excel/MarketWatchPlus.aspx?d=0) .البته خودم درست کردم ولی سهم جدید که اضافه میشه ردیفها جابجا میشه .با تشکر فراوان
    • پاسخ:

      سلام
      متاسفانه در این زمینه اطلاعی ندارم.
  156. سلام من کار واجبی دارم میخوام بدونم چجوری بر اساس حروف الفبا مرتب کنم نام و نام خانوادگی و شمارس چی کنم خودم میخوام یاد بگیرم با عکس میشه برام توضیح بدی یا همینجوری برام بگید ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      مشکل کار چیه؟ با استفاده از sort اگر a-z را انتخاب کنید بر اساس حروف الفبا مرتب می‌شود.
      موفق باشید.
  157. سلام من یک فایل شامل 500 ردیف شامل اطلاعات شرکتها داشتم .بعد اطلاعات 300 شرکتی را که نیاز نداشتم حذف کردم .حال میخواهم اطلاعات باقیمانده پشت سر هم و بدون ردیف خالی باشه .باید چکار کنم؟ ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      به این مطلب مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  158. با سلام.یک جدول در اکسل ایجاد کردم با 1000 سطر متشکل از نام خانوادگی ،نام،ن پدر،ش ملی،ش تماس و....این اطلاعات را از جداول دیگه ای از قبیل ورد و اکسل کپی کردم.میخام بر اساس نام خانوادگی مرتب کنم و راههای مرتب سازی را همانجور که گفتید رفتم ولی همه اسامی مرتب نمیشه. یه سری از الف تا ی مرتب میکند و دوباره یکسری دیگه را.مثلا از اسماعیلی تا یوسفی بعد از ابوطالبی شروع میکنه.لطفا بهم کمک کنید
    • پاسخ:

      سلام
      اگر ممکن است فایلتان را برای من ارسال کنید.

      tarfandha.blog@gmail.com

  159. با سلام من می خواهم ردیف بندی با دادن عدد در جلوی هر سطر جابجا بشود. نمی دونم منظورم رو رسوندم یا نه؟ مثلا اگر لیستی آماده کردیم که به ترتیب سطر به سطر نوشته شده بخواهیم سطر ۵ را با زدن شماره ۱ به سطر اول جابجا کنیم مثل ردیف کردن با دادن شماره ردیف بهتر بگم. کسی می تونه کمکی بکنه ممنون می شم.
    • پاسخ:

      سلام
      منظورتان از "زدن شماره ۱" چیه؟ مثال عددی بزنید یا اینکه یک فایل برای من بفرستید.
  160. یک لیست 250 ردیفی دارم به ترتیب از 1 الی 250 که تعدادی از این اعداد حذف شده میخواهم باز به ترتیب عدد شود بدون جای خالی مثلا 1،2،3،4،5،6،7،9،10 میخوام 1تا9 شود
    • پاسخ:

      سلام
      چرا دوباره اعداد را با ابزار auto-fill نمی‌نویسید؟
  161. سلام
    امکانش هست که توسط اکسل اعداد تکراری رو تشخیص بدیم و از اون اعداد فقط یکی رم نگه داریم؟
    مثل شماره تلفن تکراری

    اعداد همه توی یک ستون و توی ردیف های جدا از همه.
    • پاسخ:

      سلام
      به این مطلب مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  162. با سلام
    من یه لیست عریض و طویل دارم که اسامی و مشخصات و میزان تحصیلات و ... در افراد است
    به فارسی
    میخواهم برحسب فامیل که در واقع ستون c هست اینها را مرتب کنم
    بایستی همه سطرها به تبع همراه با این ستون جابجا بشن
    ولی نمیشن
    ممنون میشم کمکم کنید
    • پاسخ:

      سلام
      در پاراگراف 11 مطلب فوق، روش حل مشکل شما اشاره شده است.
      زمانیکه چند ستون (مثلا ستون A و B) داشته باشید پس از انتخاب یک ستون (ستون A) و کلیک روی گزینه sort، اکسل اخطار می‌دهد که در کنار داده‌هایی که انتخاب کردید داده‌های دیگری نیز وجود دارد. شما باید گزینه Expand the selection را انتخاب و سپس روی Sort کلیک کنید. در اینحالت همزمان با مرتب شدن داده‌های ستون A، داده‌های ستون B نیز جابجا می‌شوند. البته داده‌های ستون B مرتب نمی‌‌شوند بلکه در اینحالت سطرها جابجا می‌شوند و ملاک جابجایی سطرها، داده‌های ستون A می‌باشد.
      موفق باشید.
  163. فاکتور فروش 956 ایران مهند
    فاکتور فروش 968 سد سازان
    فاکتور فروس 969 ایران مهند
    فاکتور فروش 1026 ماهان
    فاکتور فروش 1043 سد سازان

    حالا این فایل اکسل رو میخوام شرکتهای هم نام پشت سر هم باشن
    • پاسخ:

      مورد شما یک حالت خاص است. جواب سوالتان را می‌توانید در این آدرس مشاهده کنید.
      موفق باشید.
  164. سلام من حدود 300خط دارم که میخوام به ترتیب حروف الفبا سورت بشه ولی وسط متن عدد دارم و نمیخوام این اعداد تاثیر در سورت داشته باشه مثلا فاکتور فروش 92 حداد
    منظورم عدد وسط متنه که تاثیر در سورت داره
    ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      منظورتون از وسط متن در یک ستون جدا است یا در همان ستون اول است؟ لطفا به طور نمونه چند خط یا ردیف را ذکر کنید.
  165. سپاسگزارم دوست عزیز
    برایم مفید و کارگشا بود
    پیروز و تندرست باشی
  166. سلام خسته نباشید .
    من تعدادی داده به صورت کلمه انگلیسی و فارسی که معادل فارسی زیر معادل انگلیسی نوشته شده است در یک ستون دارم
    مثل
    a
    آ
    map
    نقشه
    home
    خانه

    برای نوشتن معنایی کلمات در جلوی کلمه انگلیسی در ردیف دیگر چیکار باید کرد ؟( یعنی در یک سلول کلمه انگلیسی در سلول مقابل معنی کلمه باشه )؟
    ازتون ممنونم
    • پاسخ:

      سلام
      فرض کنید در ستون A این اطلاعات وجود دارد برای اینکه معادل فارسی روبروی کلمه انگلیسی قرار بگیره، راه‌های مختلفی وجود داره اما راحت‌ترین و سریع‌ترین راه ممکن استفاده از تابع Index است. فرمول‌های زیر را در ستون B و C کپی کنید.

      =INDEX(A:A,ROW()*2-1)

      =INDEX(A:A,ROW()*2)

      موفق باشید.
  167. بلال زارع

    سلام خسته نباشید
    من یه سوال داشتم
    در فایل اکسل من تعدادی کلمه به انگلیسی و فارسی که معادل ترجمه اش وجود داره .داده ها به این صورت اند

    abarticular       دور از یک مفصل
    abate             تنزل کردن، فرونشستن ( طوفان)
    abatement      کاهش درد یک بیماری

    مشکل اینه که من نمیتونم معادل کلمات رو در ردیف جلویی کلمه انگلیسی سورت کنم .به نظر تون چیکار میشه کرد؟
    قبلا از زحمات شما سپاس گزاریم
    • پاسخ:

      سلام
      فرض کنید که کلمات انگلیسی در ستون A هستند و معادل فارسی آن ها در ستون B، مثلا چناچه می‌خواهید کلمات را بر اساس ترتیب انگلیسی مرتب کنید ستون A را انتخاب کنید و روی گزینه Sort A-Z کلیک کنید و با ظاهر شدن اخطار اکسل Sort Warning گزینه Expand the selection را انتخاب و سپس روی Sort کلیک کنید.
      موفق باشید.
  168. باتشکر از آموزش خوبتان .
    ازشماخواهش می کنم توضیح دهید چگونه می توان یک ستون راسورت کرد ولی دو ردیف بالایی سورت نشود که معمولا تیتر لیستمان می باشد و شامل ردیف ونام و...هست.
    خیلی ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      در روش دوم، در قسمت تفاوت روش اول و دوم این موضوع توضیح داده شده است:

      1- تغییر ندادن مکان سطر عنوان:

      اگر لیست شما دارای یک سطر عنوان باشد که هنگام مرتب سازی دیگر سطرها باید سر جایش باقی بماند، اکسل معمولاً این مطلب را تشخیص می‌دهد و پس از مرتب کردن سطر عنوان را جابجا نمی‌کند. چنانچه اکسل به هر دلیلی نتوانست سطر عنوان را تشخیص دهد می‌توانید خودتان گزینه My data has headers را انتخاب نمایید.


      موفق باشید.

  169. مهدی از قم

    سلام
    برای سورت لیست فارسی حرف الف را اول الف بدون کلاه را می آورد و بعد از آن ( آ ) را مرتب میکند لطفا راهنمایی کنید
    • پاسخ:

      سلام
      به این راهنما مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  170. با سلام و تشکر از این به اشتراک گذاری علمی خوبتون
    در فایلی که یکی از ستون ها عددی مثل شماره پرونده است و ستون های مجاور هم مرتبط هستند ، وقتی می خواهیم بر اساس مقدار عددی ستون شماره پرونده به روش a-z مرتب کنیم ، اعداد را به صورت مثلا 100-1007-1039-11-113 و ... مرتب می شود . یعنی آنها را به صورت text در نظر می گیرد ، حتی با تغیر قالب به number هم درست نمی شود . لطف می کنید راهنمایی بفرمایید . ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      در اکسل من چنین مشکلی وجود ندارد. فایلتان را برای بنده ارسال کنید.
      موفق باشید.
  171. سلام.من 2 تا جدول دارم که اولیش با اعداد مفروض پر هست و دومیش جدولی هست که فقط میخوام اعداد جدول یک را برایم sort کند. اگر یک تابع مثلا بنام sort بود خیلی کار راحت میشد اما حالا ک نیست باید چ کار کنم؟؟
    • پاسخ:

      سلام
      شما می‌توانید از تابع Small (از کوچک به بزرگ) یا Large (از بزرگ به کوچک) برای اینکار استفاده کنید.
      فرض کنید اعداد شما در از A1 تا A7 قرار دارند. حال دستور زیر را در سلول‌های B1 تا B7 کپی کنید:

      =SMALL($A$1:$A$7,ROWS($A$1:A1))

      یا

      =SMALL($A$1:$A$7,ROW(A1))

      موفق باشید.
  172. زینب از شیراز

    واقعا عالی بود فقط چگونه می توان بر اساس تاریخ سلولها را مرتب کرد.
    • پاسخ:

      سلام
      اگر تاریختان میلادی است که اکسل به راحتی آن‌ها را مرتب می‌کند. اما اگر تاریختان شمسی هست متاسفانه مرتب سازی در اکسل براساس تاریخ شمسی به راحتی امکان پذیر نیست. کمی پیچیده هست که اگر نیاز داشتید اطلاع دهید.
      موفق باشید
  173. سلام
    با تشکر از مطالب بسیار مفید و ارزندتون
    یه سوال اگر لطف کنید و جواب بدهید
    چطور میشه تمام مراحل sort یا filter در یک فایل اکسل بصورت اتومات انجام داد بطوری که با تغییر مقادیر بازهم مرتب سازی انجام شود و نیازی به دستور اجرای فرمان نباشد؟
    • پاسخ:

      سلام
      اینکه اکسل بتواند بصورت درجا، مثلا داده‌های یک ستون را با وارد کردن عدد جدیدی مرتب کند من اطلاعی ندارم. اما می‌توان در جایی اصلاعات را وارد کرد که پس از هر تغییر در مکان دیگر بصورت دینامیک مرتب شده آن‌ها را دید که آموزش آن در لینک زیر موجود است.
      http://www.extendoffice.com/documents/excel/895-excel-sort-dynamic-data.html
      موفق باشید
  174. ممنون از اطلاعات مفیدتون.
    من جدولی شاما 16 ستونو 70 سطر دارم که میخواهم سطرهایم براساس یک ستون خاص sort شوند اما تمام راهکارهایی که فرمودید را انجام دادم نشد......چه کنم؟
  175. سلام
    من در سورت کردن اعداد وقتی که ترکیب عدد و حرف است مشکل دارم مثلا 2A و 2M را بعد از 2 نمی توانم قراردهم و آن ها را در انتها می آورد. لطفا راهنمایی کنید.
    • پاسخ:

      سلام
      روی کامپیوتر من چنین مشکلی وجود ندارد. برای بررسی بیشتر فایلتان را برای من ارسال کنید.
      موفق باشید.

ارسال نظر

قبل از ارسال نظر به نکات زیر توجه کنید:

۱- با توجه با اینکه نظرات خصوصی شما امکان نمایش در سایت را ندارد، بنابراین هنگام ارسال نظر، گزینه "" را انتخاب نکنید. چون تنها راه پاسخگویی به آن از طریق ایمیل شما است که با توجه به مشغله کاری فرصت ارسال پاسخ از طریق ایمیل وجود ندارد.

۲- قبل از مطرح کردن سوالتان، مطلب فوق را با دقت مطالعه کنید. اگر پاسخ سوالتان را پیدا نکردید در سایت جستجو کنید، ممکن است در مطلب دیگر پاسخ سوالتان را پیدا کنید.

۳- تنها به سوالاتی پاسخ داده می‌شود که از نحوه حل آن‌ها اطلاع داشته باشم.

۴- نظراتی با مضمون زیر، صرفا تایید و نمایش داده می‌شود و به آن‌ها پاسخی داده نمی‌شود.

الف) در مورد پاسخ سوال شما اطلاعی نداشته باشم،

ب) پاسخ سوال شما در مطلب فوق وجود داشته باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی