جستجو

ترفندهای کامپیوتری

حضرت علی (ع): «زَکوةُ العِلمِ نَشرُهُ؛ زکات علم نشر آن است».
وبلاگ "ترفندها" (سایت پی‌سی‌ترفند) برای عمل به این حدیث شریف و با هدف ارتقاء دانش و مهارت‌های مرتبط با رایانه در ۳۰ مهرماه ۱۳۹۱ ایجاد شده است. به امید آنکه مفید واقع شود.
🔵 کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام:
telegram.me/pctarfandir
🔵 ارتباط با ادمین:
telegram.me/pctarfand_admin

خلاصه آمار

تبليغات

تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی و بالعکس در ورد + ماکرو

ورد ماکرونویسی

تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی و بالعکس در ورد + ماکرو

در تهیه بسیاری از گزارشات در نرم‌افزار ورد نیاز است تا اعداد بصورت فارسی نمایش داده شوند. اگرچه روش‌های سریعی برای انجام اینکار وجود دارد ولی این روش‌ها موقتی می‌باشند و با توجه به تنظیمات متفاوت زبان در رایانه‌های مختلف، اعداد بطور دائمی بصورت فارسی نمایش داده نمی‌شوند. در ادامه مطلب با پی‌سی‌ترفند همراه باشید تا با نحوه انجام این کار بصورت دائمی و با امکان نمایش صحیح در تمام رایانه‌ها آشنا شوید.  

یکی از روش‌های نمایش همه اعداد بصورت فارسی در Word استفاده از روشی است که در مطلبی تحت عنوان "نمایش اعداد بصورت فارسی در نرم‌افزار Word" آموزش داده شده است. در این مطلب اشاره شده است که اگر در بخش Numeral تنظیمات نرم افزار Word، گزینه Context را انتخاب کنید اعدادی را که به فارسی تایپ می‌کنید و یا قبلا تایپ شده اند، بصورت فارسی و اعدادی را که به انگلیسی تایپ می‌کنید و یا قبلا تایپ شده‌اند، بصورت انگلیسی نمایش داده می‌شوند و یا اگر گزینه Arabic یا System را انتخاب کنید تمام اعداد (چه فارسی و چه انگلیسی) بصورت انگلیسی نشان داده می‌شوند و اگر گزینه Hindi را انتخاب کنید، تمام اعداد (چه فارسی و چه انگلیسی) بصورت فارسی نشان داده می‌شوند.

اما در مطلب حاضر، هدف ما این نیست که صرفا نحوه نمایش اعداد را در یک سیستم تغییر دهیم بلکه هدف این است که اعداد نوشته شده‌ی انگلیسی را به طور دائمی به فارسی تبدیل کنیم و یا بالعکس، چون اگر صرفا نحوه نمایش را تغییر دهیم در سیستم دیگر با تنظیمات دیگری اعداد بصورت متفاوت نمایش داده می‌شوند.  


روش اول: با استفاده از کد ماکرو (روش سریعتر و بدون دردسر)

حدود 300 بار دانلود توسط کاربران مختلف

  

پس از اجرای فایل ماکرو، اگر در محیط ورد کلیدهای Alt+F را بزنید، نرم‌افزار ورد اولین عدد انگلیسی فایلتان را پیدا می‌کند، پاک می‌کند و آن را به فارسی تبدیل می‌کند. اما اگر کلیدهای Alt+E را بزنید، نرم‌افزار ورد اولین عدد فارسی را پیدا می‌کند، پاک می‌کند و آن را به انگلیسی تایپ می‌کند.

توجه: اگر در فایل وردتان از Fieldهای اتوماتیک استفاده کرده‌اید از این برنامه برای انگلیسی کردن آن‌ها استفاده نکنید.


روش دوم: با استفاده از قابلیت جستجو و جایگزینی پیشرفته‌ نرم افزار Word

در نرم‌افزار Word، برای تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی و بالعکس از قابلیت جستجو و جایگزینی پیشرفته‌ی نرم افزار Word که قبلا در مطلبی با عنوان "جستجو و جایگزینی پیشرفته در نرم افزار Word" آموزش داده شده است، استفاده می‌کنیم.

۱- تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی:

در نرم‌افزار ورد با فشار دادن کلیدهای Ctrl+H، کادر Find and Replace با تب فعال Replace باز می‌شود. برای جستجوی اعداد ابتدا در قسمت Find What کد #^ را تایپ کنید. سپس در قسمت Replace With کلیک کنید و از قسمت Format گزینه Language را انتخاب کنید. در پنجره Replace Language زبان Persian یا Farsi را انتخاب کنید و روی Ok کلیک کنید. اگر فونت خاصی هم مدنظرتان است از قسمت Format گزینه Font را انتخاب کنید و در قسمت Complex Script فونت را انتخاب نمایید و سپس و روی Ok کلیک کنید. در پایان روی گزینه Replace (اگر می‌خواهید بصورت موردی چند عدد را تبدیل کنید) یا Replace All (اگر می‌خواهید همه اعداد را تبدیل کنید) کلیک کنید تا فرآیند جایگزینی انجام شود.

منبع با تغییر: superuser.com

🔵 تبدیل نقطه به ممیز در اعداد اعشاری:

با استفاده از روش فوق، امکان تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی و بالعکس فراهم می‌شود اما آن چیزی که در حین این تبدیل، بسیار اهمیت دارد تغییر نماد جداکننده عدد اعشاری از عدد صحیح می‌باشد که در زبان فارسی ممیز () و در زبان انگلیسی نقطه (.) است. در حین این تغییر یا به عبارتی جایگزینی، بهتر است از علامت ممیز فارسی () استفاده کرد نه از علامت اسلش (/).

نماد ممیز فارسی () را نباید با کج‌خط (اسلش /) اشتباه گرفت. کج‌خط در صفحه‌کلید استاندارد ۹۱۴۷، در همان جای اصلی‌اش است و در متون فارسی برای درج تاریخ استفاده می‌شود، مانند ۱۳۸۹/۷/۲۳

علامت ممیز () در صفحه‌کلید استاندارد تازهٔ فارسی بر اساس استاندارد شمارهٔ ۹۱۷۴ ماتصا، با کلیدهای Shift + 3 تایپ می‌شود. پس از نصب صفحه کلید استاندارد اگر این شرتکات عمل نمی‌کند می‌توانید این علامت را با وارد کردن کد یونیکد آن یعنی 066B در قسمت Symbol پیدا کنید و با استفاده از این راهنما، مشابه نیم‌فاصله برای ممیز فارسی نیز شرتکات تعیین کنید. بنابراین کافیست مطابق شکل زیر نقطه (.) را با ممیز فارسی () جایگزین کرد. اگر دقت کنید مشاهده می‌کنید که هنگام تایپ در قسمت Replace With، ظاهرا علامت ویرگول لاتین (,) درج می‌شود اما نگران نباشید پس از جایگزینی در متن، علامت نمایش داده می‌شود. البته دقت کنید که برای مشاهده این علامت، باید صفحه کلید استاندارد را نصب کرده باشید.

اگر به هر دلیلی نتوانستید ممیز فارسی را پیدا کنید و می‌خواهید از علامت اسلش (/) استفاده کنید باید دقت کنید که برای جایگزینی نقطه (.) با اسلش (/) یک مشکل بزرگ وجود دارد. 

مشکل این هست که همزمان با جایگزینی نقطه با ممیز مشاهده خواهید کرد که جای ارقام صحیح و اعشاری عدد مورد نظر عوض می‌شود (اینکار را انجام دهید تا نتیجه را ببینید). ضمنا حتما متوجه شده‌اید که این مشکل در هنگام تایپ نیز وجود دارد. وقتی از اسلش استفاده می‌کنید، جای قسمت اعشاری و صحیح جابجا می‌شود و شما باید اول اعشاری را تایپ کنید و بعد قسمت صحیح را (یعنی درست برعکس). این مشکل در هنگام استفاده از ممیز فارسی () وجود ندارد. بنابراین باید کاری کرد که هم نقطه با ممیز جایگزین شود و هم مشکل عوض شدن حل شود. در ضمن عدد هم فارسی شود. جهت حل این مشکل به مطلبی با عنوان عوض کردن جای ارقام صحیح و اعشاری یک عدد در ورد مراجعه کنید.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

۲- تبدیل اعداد فارسی به انگلیسی:

روش کار مشابه روش ارائه شده برای حالت ۱ یعنی تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی است تنها باید در پنجره Replace Language زبان English را انتخاب کنید و روی Ok کلیک کنید.

🔵 تبدیل ممیز به نقطه در اعداد اعشاری:

بعد از انگلیسی کردن اعداد فارسی برای تبدیل ممیز به نقطه در اعداد اعشاری، اگر ممیز بکار رفته ممیز فارسی () باشد و کج‌خط (اسلش /) نباشد کافیست با استفاده از قابلیت جستجو و جایگزینی، ممیز فارسی را با نقطه جایگزین کرد اما اگر از اسلش استفاده شده باشد باید از روش گفته شده در مطلب عوض کردن جای ارقام صحیح و اعشاری یک عدد در Word استفاده کرد با این تفاوت که در قسمت Find What عبارت زیر را تایپ کنید.

([0-9]{1,})/([0-9]{1,})

سپس عبارت زیر را قسمت Replace With تایپ کنید.

\2.\1

در پنجره Replace Language زبان English را انتخاب کنید و روی Ok کلیک کنید. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا فرآیند جایگزینی انجام شود.

توجه: اگر پس از کلیک بر روی گزینه Replace با خطای زیر روبرو شدید، در کدی که در قسمت Find وارد کردید بجای ویرگول (,) از نقطه ویرگول (;) استفاده کنید.
The Find What text contains a Pattern Match expression which is not valid.
([0-9]{1;})/([0-9]{1;})

روش سوم: افزونه رایگان ویراستیار

قبلا در مطلبی تحت عنوان "با ویراستیار، متون فارسی را درست و صحیح تایپ کنیم." این افزونه را معرفی کردیم که یکی از قابلیت‌های آن تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی و بالعکس است اما متاسفانه دارای ایراداتی است.

۱- اگر چه وقتی اعداد اعشاری را از انگلیسی به فارسی تبدیل می‌کند به ظاهر نتیجه خوبی ارائه می‌شود ولی پس از تغییر فونت مشاهده می‌شود که علامت "/" به علامت "," تغییر می‌یابد. بنابراین برای نمایش علامت "/"، فونت را نباید تغییر داد و یا باید از فونت‌های انگلیسی استفاده کرد.

۲- در حالت برعکس یعنی تبدیل فارسی به انگلیسی، نرم افزار تبدیلی انجام نمی‌دهد و یا اگر انجام دهد بصورت ناقص انجام می‌شود.


این نرم افزار رایگان نمی‌باشد. به علت عدم دسترسی و نداشتن نرم‌افزار، اطلاعی از عملکرد آن ندارم.
 

برای مطلع شدن از جدیدترین مطالب سایت، کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام را با آی‌دی pctarfandir@ دنبال کنید:

          

سوالات خود در زمینه ورد و اکسل و ... را می‌توانید از طریق ایمیل و تلگرام با ما مطرح کنید.

آدرس ایمیل: tarfandha.blog@gmail.com

آی‌دی تلگرام: pctarfand_admin@

نظرات (۲۲۹)

  1. سلام
    تشکر .خیلی عالی
    من تبحر فوق العاده ای در ورد دارم ولی راستش این روش رو بلد نبودم یعنی به این شکل دنبال نکرده بودم.
    زنده باشید ان شاءالله
    • پاسخ:

      سلام
      ممنون از اظهار لطفتون.
      موفق باشید.
  2. سلام
    یک کلام فوق العاده است!
    من حدود 10 سال هست که کارهای آماری انجام می دم اگه مجموع ساعت هایی که دستی نشستم این عددها رو دونه دونه فارسی نوشتم حساب کنم شاید چند ماه از عمرم صرف همین کار شده. واقعاً شما از هدر رفتن عمر من جلوگیری کردید
    • پاسخ:

      سلام
      خوشحال شدم مشکل شما حل شد. موفق و پیروز باشید.

  3. خدا امواتت رو بیامرزه. یک در دنیا صد در آخرت ببینی. ده هزارتا عدد رو یکی یکی باید نقطه \اک میکردم اعشار میزدم
  4. مطلب بسیار خوبی بود - ممنون میشم اطلاعات بیشتری منتشر کنید باز هم
  5. سلام. ممنونم از راهنمایی‌تون. متاسفانه هنوز موفق نشده‌ام از ماکرو استفاده کنم. احتمالا دارم یه جا اشتباه می‌کنم. بعد از نصب ماکرو، تو همون فایل وردی که همراه ماکرو دانلود شد، ماکرو کار می‌کنه؛ ولی تو فایل‌های ورد دیگه اینطور نیست. از روش view macro هم استفاده کردم ولی اثری از ماکرو نیست.

    راستی، برای حل مشکل پیام خطا موقع استفاده از روش find and replace می‌شه کاری کرد؟ همون پیام خطایی که خودتون نوشتین رو می‌ده و با تبدیل ویرگول به نقطه‌ویرگول هم مشکل حل نمی‌شه.
    • پاسخ:

      سلام
      اگر فایل copy در پوشه ای که دانلود کردید را اجرا کنید باید ماکرو در تمام فایل های ورد کار کند. اگر همچنان مشکل وجود دارد فایل ورد خود را برای من بفرستید تا اصلاحات را انجام دهم.
  6. ممنون
    این که با عکس و به صورت فلش آموزش ترفند ورد دادید خیلی به من کمک کرد که سریع و واضح یاد بگیرم
  7. سلام و خسته نباشید. فکر می کنم کامنت قبلیم ثبت نشد. این روشهایی که فرمودید تا ورد 2013 جواب می دادن. ولی توی ورد 2016 نه ماکرو کار می کنه (با زدن alt + E فقط منوها فعال می شن)، و نه replace کار می کنه؛ حتی وقتی ویرگول رو به نقطه ویرگول تبدیل می کنم، باز همون پیغام خطایی که خودتون نوشتین رو نشون می ده. میشه لطفا راهنمایی کنید؟ ممنونم.
    • پاسخ:

      سلام
      ماکرو در ورد 2016 هم کار میکند. اگر شرتکات کار نمیکند از تب View قسمت Macro و بعد View macro می توانید ماکروی En2Fa یا Fa2EN را پیدا کرده و اجرا کنید.
      موفق باشید.
  8. سلام. خیلی ممنون بابت راهنمایی. متاسفانه در ورد 2016 نه ماکرو کار می کنه (با زدن alt + E اتفاقی نمی افته، فقط منوها فعال می شن)، نه عبارت replace رو شناسایی می کنه؛ حتی وقتی به حای ویرگول از نقطه ویرگول استفاده کردم، باز همون Error رو داد. میشه لطفا راهنماییم کنید؟ ممنونم.
  9. سلام
    من یه مشکلی پیدا کرده فایلم...شماره هدینگا داخل متن درست نمایش داده میشه اما داخل فهرست بعضی هاشون برعکس میشه...ممنون میشم اگه میدونید راه حلشو بگید بهم
    • پاسخ:

      سلام
      احتمال زیاد ار ورد 2016 یا 2019 استفاده می کنید.
      برای حل این مشکل به این سایت مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  10. بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    خیلی عالی بود ممنون بابت وقتی که گذشاتید و مقاله رو اماده کردید *************
  11. انجام پایان نامه

    بسیار عالی. اما به نظر بهتره همه یکدست فارسی یا انگلیسی نشود و در تایپ به صورت فارسی یا انکلیسی در جاهای مربوطه انجام شود (چون گاهی برای جداول شلوغ اعداد انگلیسی تایپ شود بهتر و خواناتر است) و در نهایت تنظیمات ورد رو روی context قرار دهیم تا خود در جاهای مربوطه به درستی فارسی یا انگلیسی نمایش دهد.
  12. سلام..فرمول های ریاضی یک فایل ورد را از مسیر
    replace-و در ادامه یازده مرحله کارهایی که فرمودید را انجام می دهم اما تبدیل به انگلیسی نمی شود حتی یک عدد معمولی را هم نوشتم باز هم تبدیل نشد.از طریق کنترل پنل هم فقط انگلیسی را انتخاب کردم. لطفا راهنمایی بفرمایید.
    • پاسخ:

      سلام
      پاسخ سوال را برایتان ایمیل کردم.
  13. با سلام و خسته نباشید.
    در کل تمامی روشها و آموزشها و ترفندهایی که داشتین و من خوندم بسیار عالی و کاربردی بوده است حداقل برای من.
    مخصوصا این بخش تبدیل اعداد
    بسیار عالی
    با تشکر از زحمات شما
  14. مهران شیبانی

    سلام
    بنده در کپشن جدول مشکل دارم. وقتی که کپشن برای جدول می ذارم، مثلا جدول 1-1 را بصورت عدد اولش فارسی و عدد دومش را انگلیسی نمایش می دهد. برای حل این مشکل چیکار باید بکنم؟
    • پاسخ:

      سلام
      اگر فهرست ها را بر اساس این مطلب ایجاد کنید مشکل فوق را نخواهید داشت.
      موفق باشید.
  15. سلام خیلی ممنون. عذا گرفته بودم چطوری این همه جدول رو فارسی کنم که فارسی شدند. همچنین از گوگل هم ممنونم که واسطه ی فیض شدن و سایت شما را به من معرفی کردند. (:
  16. سلام من نرم افزار اکر رو دانلود کردم از سایتتون ولی کار نمی کنه هنگام نصب صفحه سیاه میاد
    • پاسخ:

      سلام
      اگر منظورتان این است که پس از اجرای فایل Copy، یک صفحه سیاه ظاهر و سریعا بسته می شود، در این مرحله مشکلی وجود ندارد.
      آیا مطابق راهنما بررسی کردید که کلیدهای شرتکات داخل ورد کار می کند؟
  17. در قسمت جایگزین کردن نقطه با ممیز، همه نقاط (در انتهای جمله ها) نیز به ممیز تبدیل میشن.
    راهی هست؟
    ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      از روش گفته شده در این مطلب استفاده کنید.
      موفق باشید.
  18. سلام
    ممنون از راهنمایی و پیگیری نظرهاتون
    این مطلب رو خیلی نیاز داشتم و به کارم اومد
  19. سلام من مراحل را میرم ولی در بخش Replace With وورد من قسمت format وجود نداره. ووردم 2016 هستش
    • پاسخ:

      سلام
      مطمئن هستید مراحل را درست رفته اید؟
  20. سلام
    برای اعداد اتوماتیک به طور خاص کپشن شکل ها چکار کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    وقتی تبدیل به pdf میکنم این مشکل برای بعضی از عکس ها اتفاق میفته میشه راهنمای کنید؟
    • پاسخ:

      سلام
      نرم افزارهای دیگر را برای pdf کردن تست کرده اید؟
      اگر مشکلتان حل نشد فایلتان را برای من ارسال کنید.
  21. سلام خسته نباشید یه سوال داشتم
    من یه سوال داشتم و اونم اینکه من توی شماره گذاری صفحاتم میخوام مثلا از ص 8شماره گذاری کنم ولی از یک شروع بشه و یه سری از صفحات شماره گذاری نشن ولی شمرده بشن چیکار باید بکنم؟
    • پاسخ:

      سلام
      برای یافتن پاسخ بخش اول سوال به این سایت مراجعه کنید. برای بخش دوم باید یا روی شماره ها را بپوشانید یا از ابزار Break استفاده کنید.
      موفق باشید.
  22. سلام ببخشیدZ
    میخام برای عکسها عنوان بنویسم
    عددشو انگلیسی میزنه
    با اینکه فونت فارسی و راست چین هست.
    یکی از عذذها فارسیه یکی انگلیسی
    • پاسخ:

      سلام
      در همه فونت ها این مشکل وجود دارد؟
  23. سلام، من نسخه آفیس 2016 را روی ویندوز 8.1 نصب کردم. ولی هنگام شماره گذاری صفحات، با کنترل شیفت راست، اعداد فارسی نمی‌شوند. لطفاً راهنمایی بفرمایید.
    • پاسخ:

      سلام
      در ورد 2016 مشکلاتی در مورد شماره گذاری فارسی وجود ندارد.
  24. میخوام رو لبتاب تو ورد اعداد رو به فارسی بنویسم باید چطور تبدیل کنم
    • پاسخ:

      سلام
      در ویندوز و در نرم افزارهای دیگر امکان تایپ فارسی دارید؟
  25. سلام
    راهنمایی شما معرکه است.
    2 سال پیش از راهنمایی های شما از طریق همین سایت استفاده کردم. عالی بود.
    الان فراموش کرده بودم. کلی گشتم تا پیدا کردم.
    راهنمایی های شما در زمینه فارسی و انگلیسی کردن اعداد و تبدیل نقطه به ممیز و بالعکس باید اولین سایت هنگام گشتن در گوگل باشد. چون راهنمایی افراد دیگر خیلی کارساز نیست.
    دستتون درد نکنه.
    خدا خیرتون بده.
  26. سلام؛ من خودم در مورد کار با آفیس به نسبت خیلی خوبم. ولی اینو نمی‌دونستم. ایشالا هر چی می‌خایید خدا بهتون بده. سلامت باشید
  27. بهنام فیروزی

    با سلام وتشکر از بابت مطالب وبلاگتون که واقعا کاربردیه..
    من برای تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی از بخش ماکرو که اشاره کردید استفاده کردم و اون فرمول های داخل کادرو کپی پیست کردم اما خطا میده..چون داخل اون فرمول که کپی شده این نوشته وجود داره
    ÈѐÑÝÊå ÔÏå ÇÒ pctarfand.ir
    با اینکه من اونارو حذف کردم اما بازم نشد. اگه ممکنه فرمول بصورت فایل ورد بذارین که کپی و پیستش بدون اشکال باشه. خیلی ممنون
  28. جمشید اقبالی

    آقا واقعا تشکر واقعا مطلب جالب و بدربخوری بود.
  29. یک سپاسگزار

    با سپاس از اینهمه تعهد و پاسخگویی
    من سربرگ پایان نامه را تنظیم کردم و چون ارتباط هر فصل را با فصل دیگه قطع کردم حالا وقتی میخام صفحات را شماره گذاری کنم ارتباط شماره صفحه ها با قبل و بعد هم حذف میشه و هر فصلی برای خودش شماره میزنه و یا مثلا وقتی میزنم از ص 12 شروع بشه در همه صفحات میزنه 12 12 12
    ارتباط را هم که وصل میکنم و شماره درست میشه سربرگ همه فصلها یکی میشه چکار کنم
    • پاسخ:

      سلام
      نباید چنین مشکلی پیش بیاید. یک نمونه از فایل خود را برای من ارسال کنید تا بررسی کنم.
  30. مریم اصلانی

    در پاسخ به سوالی که گفتید این مواردی که گفتید را خودتان اضافه کردید؟ چرا قبلا همه را یکسان نگذاشتید؟
    باید بگم
    بله متاسفانه برای بعضی از اعداد فاصله گذاشتم برای بعضی نقطه زدم برای بعضی خط فاصله و حالا میخام برای همه با حذف اون موارد زاید یکدست نقطه بزارم
    مثلا:
    1. رک ...
    2. برتراند راسل
    3. ژان ژاک روس، کتاب ...
    4. رک ....
    • پاسخ:

      سلام
      برای اینکه تغییرات در متن اعمال نشود باید مطابق راهنمایی گفته شده در این مطلب وارد فضای پاورقی ها شوید و از کدهای زیر برای جستجو جایگزینی استفاده کنید.

      Find What:          (^2)(?) 
      Replace With:      \1.
      البته فراموش نکنید که گزینه Use Wildcard را تیک بزنید. در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا تغییرات انجام شود.
      موفق باشید.
  31. مریم اصلانی

    البته بازهم عذر میخام
    در اعداد پاورقی برخی نقطه بعد از عدد اومده برخی خط فاصله برخی چسبیده به جمله پاورقی است اگر بخواهم همه نقطه ها و ... را حذف کنم و مثلا پس از عدد فقط خط تیره بیاد و به هر حال همه شون یک علامت بعدش بیاد چکار کنم؟ من الان مثلا نقطه میزارم ولی نقطه بعد از همون فاصله یا نقطه قبلی قرار میگیره و یکدست نمیشه بعضی از اعداد هم بعدش فاصله است. چکار کنم که همه یکدست بشه
    بازم معذرت
    • پاسخ:

      سلام
      این مواردی که گفتید را خودتان اضافه کردید؟ چرا قبلا همه را یکسان نگذاشتید؟
  32. مریم اصلانی

    استاد یعنی واقعا چی بگم خدا امواتتون را بیامرزه و به عزیزانت سلامتی و برکت عمر بده
    یک هفته درگیر بودم هر سایتی هرچی می گفت را اجرا میکردم گیج میشدم
    نمیدونم با چه زبانی تشکر کنم
    فقط فقط فقط خدا هرچی ازش میخاهی بهت بده
    از اینکه به این زودی هم جواب دادید بازهم ممنون
  33. مریم اصلانی

    اقا سلام واقعا ممنون و از کار بسیار عالی
    من دارم پایان نامه می نویسم
    قاعدتا عدد رفرنس در متن باید کمی بالاتر از متن باشد ولی وقتی رفرنس (ارجاع در پاورقی) میدم اعداد به متن در یک خط قرار می یرند و باید به صورت دستی یکی یکی دوباره از گرینه x3 استفاده کنم
    وقتی هم رفرنس در تیترها باشد عدد روبروی تیتر به موازات تیتر درشت می شود.
    ایا پس از اعمال تغییرات روی متن پایان نامه و مثلا تبدیل به فونت لوتوس کاری کرد که به صورت اتوماتیک همه اعداد را بالانویس و همه را به یک فونت خاص تغییر داد؟
    • پاسخ:

      سلام
      مطابق راهنمایی های گفته شده در این مطلب، ابتدا در قسمت Find What از کد f^ استفاده کنید تا پاورقی ها جستجو شوند.
      در قسمت Replace With کلیک کرده و از کد &^ استفاده کنید سپس و از قسمت Format گزینه Font را انتخاب کنید. در پنجره Replace Font می توانید فونت مدنظرتان را انتخاب کنید. در قسمت Effects گزینه Superscript را فعال کنید تا اعداد به حالت بالانویس تبدیل شوند.
      در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا فرآیند جایگزینی انجام شود.
      موفق باشید.
  34. خدا خیرت بده
    باید 2000 تا عدد رو دوباره مینوشتم اگه این روش نبود.
  35. سلام
    من چندتا نمودار دارم که فارسین اعددش میخوام انگلیسی کنم همه حالتا رو رفتم درست نشد متاسفانه نمودارامو از اکسل آوردم که فایل اکسلشونو هم ندارم چیکار باید بکنم. ممنون میشم کمک کنید
    • پاسخ:

      سلام
      برای استخراج داده ها از روشی که در این مطلب گفته شده است استفاده کنید.
      موفق باشید.
  36. واقعا ممنون. من از روش ۱ استفاده کردم. مشکل خیلی بزرگی با راهنمایی شما حل شد متشکرم
  37. الهی خیر ببنید آموزشتون خیلی مفید بود
    یک دنیا ممنون از محبتی که کردید
  38. تاران باران

    چرا برا من هیچ فایده ای نداره
    هر کار که گفتید رو رفتم اما باز اعدادم از انگلیسی ب فارسی تبدیل نشد وردم 2007
    • پاسخ:

      سلام
      پاراگراف دوم مطلب فوق را مطالعه کردید؟
  39. سلام ببخشید این مدل کد نوشتن را می شود بگویید از کجای اد گرفتید تا ما هم بریم یاد بگیریم .
    مثل#^
    یا
    ([0-9]{1,}).([0-9]{1,})
    • پاسخ:

      سلام
      جزئیات و کدهای بیشتر در این مطلب به همراه مرجع توضیح داده شده است.
      موفق باشید.
  40. سلام.
    من راه حل اصلاحی هم رفتم اما باز پیغام
    The Find What text contains a Pattern Match expression which is not valid.
    میده. راهکاری داره؟ نقطه ویرگول هم گذاشتم
    • پاسخ:

      سلام
      ماکرو را هم امتحان کرده اید؟
  41. سلام میشه لطفا با همین روش تبدیل پرانتز های که برعکی شدن را بگویید...) اینطوری( شدن مثلا
    • پاسخ:

      سلام
      به مثال 3 این مطلب مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  42. سلام خدا خیرتون بده کارمو راه انداختید خدا کارتونو راه بندازه.
  43. خدا بهتون عمر با عزت بده سایتتون خیلی خوبه کلی استفاده کردم
  44. با سلام و تشکر از شما که این فضای مناسب برای دستیابی به این اطلاعات کاربردی و مفید را فراهم نمودید
    برای این ترفند یک پیشنهاد دارم اون هم اینکه روی Style خیلی بهتر هست چون وقتی برای Style type حالت Character تنظیم بشه و این تغییرات که فرموید اعمال بشه دقیقا مثل Replace عمل میکنه به علاوه اینکه سرعت عمل و قدرت انتخاب بیشتری داره و در نرم افزار End Note دیگه آن رو به انگلیسی تغییر نمیده ولی وقتی عدد فارسی می کنیم چون پرانتزها هنوز انگلیسی اند باز با یک بار update شدن رفرنس ها توسط End Note باز همه چیز انگلیسی میشه و اگرچه پرانتز ها را هم میشه تک تک Replace به فارسی کرد ولی خیلی طاقت فرساست اما من Style اون را ساختم و به راحتی از متن مقاله انگلیسی که خودم نوشتم و رفرنس های End Note در اون فعال هست را کپی می کنم و در متن پایان نامه ام میارم و بعد اون عدد رفرنس و پرانتز هایش رو انتخاب می کنم و بعد زدن Style ای که با توضیحات تنظیماتی که شما لطف نمودید ساخته ام باعث تبدیل کل اون رفرنس به فارسی میشه
    با تشکر از شما و سایت خوبتون
  45. سلام من اعدام تویه ی یه جدوله با این کار عوض نمیشه لطفا راهنمایی کنید
    • پاسخ:

      سلام
      همه روش‌ها را امتحان کرده‌اید؟
  46. سلام.
    خواهش میکنم مرا راهنمایی کنید. من تمام مراحلی که در این صفحه توضیح داده اید را اجرا میکنم. ولی به من همان ارور

    The Find What text contains a Pattern Match expression which is not valid را می دهد. اعداد من انگلیسی و اعشاری هستند. خیلی نیاز به این موضوع دارم . لطفا راهنمایی بفرمایید

    با تشکر

    • پاسخ:

      سلام
      روش حل این مشکل در زیر خطای فوق‌الذکر گفته شده است. اگر حل نشد از روش‌های دیگر استفاده کنید.
      موفق باشید.
  47. حامد کریمی

    سلام
    من نسخه office 2016 رو روی windows 10 نصب کردم. تنظیمات مربوط به numerical رو هم انجام دادم، در متن تمام اعداد به درستی وارد می شوند، اما در مورد headings اعداد انگلیسی هستند و فارسی نمی شوند. اما در فایل PDF اعداد heading به صورت فارسی نمایش داده می شوند ولی همچنان ترتیب آنها برعکس است (یعنی به جای 3-4-1 می نویسد 1-4-3). نمی فهمم مشکل از کجاست.
    • پاسخ:

      سلام
      ورد ۲۰۱۶ در شماره گذاری فارسی مشکل دارد.
      موفق باشید.
  48. آقا کارت عالی ولی یه سوال دارم اگه میشه جواب بده 
    من این پست تبدیل پی دی اف به وورداو مطالعه کردم و راهکار کروم عالی بود ولی وقتی انجام میدم اینطوری میشه (به متن پایین دقت کن)
    "شایدوقتی کتاب زمینشناسی را بین کتابهای درسی سال سوم خودمیبینیداز خودمیپرسید، چرا این درس را بایدبخوانیم؟ مگر زمینشناسی چه اهمیت و کاربردی دارد که بایدآن را بخوانیم؟ همیشهاززمینشناسی"
    واسه این به هم چسپیدنه چه راهکاری داری؟
    • پاسخ:

      سلام
      فکر نکنم بصورت خوداکر امکان اصلاح آن وجود داشته باشد، تنها راه ممکن استفاده از افزونه ویراستیار است که در این مطلب معرفی شده است.
      موفق باشید.
  49. سلام خسته نباشید من همیشه از ورد 2007 استفاده می کنم اینبار که ویندوزم را عوض کرم که همان سون است و ورد را دوباره نصب کردمدر ادوانس ان گزینه مربوط به تغییر اعداد به فارسی در ان نبود یک بار ورد را پاک کردم و دوباره نصب کردم باز هم درست نشد لطفا مرا راهنمایی کنید
    • پاسخ:

      سلام
      تا کنون با چنین مشکلی روبرو نشده‌ام. در اینترنت هم جستجو کردم چیزی پیدا نکردم. مطمئن هستید که این گزینه وجود ندارد؟ با دقت بیشتری بگردید. (مطلب راهنما)
      موفق باشید.
  50. باسلام
    در اکسل می خوام سال های 78-1377، 79-1378
    در محور افقی، به حالت فارسی تبدیل کنم. با چه کدی میشه این کارو کرد؟ طوری که عبارت خط فاصله بین سال ها هم تغییری نکنه.
    با تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      به این مطلب مراجعه کنید پاسخ سوالتان را می‌توانید در پاسخ‌هایی که به سوال کاربران داده شده است مشاهده کنید.
      موفق باشید.
  51. با تغییر فونت بر طرف نشد اما از طریق اسلش وبعد از اون تعویض جای عدد صحیح با اعشاری نتیجه گرفتم.
    واقعا دستتون درد نکنه.خیلی وبلاگ خوبی دارید
    • پاسخ:

      اگر با تغییر فونت هم این مشکل حل نشد، متاسفانه دلیل این اتفاق را نمی‌دانم.
  52. سلام.از اموزش خوبتون ممنونم.
    ببخشید شما در متن فرمودید "هنگام تایپ  در قسمت Replace With، ظاهرا علامت ویرگول لاتین (,) درج می‌شود اما نگران نباشید پس از جایگزینی در متن، علامت  نمایش داده می‌شود."
    اما برای من به همان صورت ویرگول لاتین باقی می ماند.
    می خواستم اگر ممکنه منو راهنمایی کنید مشکل از کجاست؟
    متشکرم
    • پاسخ:

      سلام
      در متن توضیح داده‌ام که باید صفحه کلید استاندارد را نصب کنید تا این علامت را مشاهده کنید. آیا آنرا نصب کرده‌اید؟
  53. مدیر عزیز وبلاگ بسیار متشکرم ٫
    ظهر با لپ تاپ دو تا از دوستانم امتحان کردم جواب نداد اما الان برای خودم اجرا شد٫
  54. با عرض سلام و ادب
    خواهش میکنم بنده را راهنمایی کنید همه ی روش ها را انجام دادم بی فایده بود .اصلا هیچ تغییری نمی کنه تنها تغییر در روش دوم است وقتی که  در replace with  ممیز فارسی را می زنم(که به شکل ویرگول است) در اعدادم نقطه را به صورت ویرگول تغییر می دهد
    در جدول و بی جدول هم امتحان کردم فایده ای نداشت.فایلم را ایمیل می کنم.
    خواهش میکنم در صورت امکان سریعترپاسخ بفرماییدباید چه کنم؟
    ضمنا دستوری وجود ندارد که مثلا عدد انگلیسی 001. به صورت 0/001 (با ممیز و عدد فارسی و پشت ممیز صفر باشد )در آورد؟؟
    • پاسخ:

      سلام
      فایلی از طرف شما دریافت نکردم.
  55. برای فارسی کردن اعداد در لیستهای ورد 2016 مسیر زیر را طی کنید:
    1- باز کردن دیالوگ باکس Numbering
    2- انتخاب Define new number format
    3- قرار دادن یک فاصله فارسی در تکست باکس Number format
    4- انتخاب نوع شماره گذاری از منوی Number style
  56. منم دقیقا همین مشکل رو داشتم زنگ زدم اِف یک ،کارشناساشون راهنماییم کردن مشکلم حل شد. شمارشون این بود :9099071112

  57. آره ورژن 2016 هست...لینک رو دیدم...باگ از خود ورد هست...این بنده خدا هم همین مشکل رو داشت که جوابی نگرفت:
    http://answers.microsoft.com/en-us/office/forum/office_2016-word/context-numbering/111579df-fb72-4271-bbb6-4ea616f42550
  58. سلام...خدایی کارت درسته...
    یه سوال داشتم: من تنظیمات اعدادم در ورد روی context هست و هنگام فارسی نویسی عددم فارسی میشه و هنگام انگلیسی هم انگلیسی و از این بابت مشکلی ندارم ولی در اتوماتیک نامبرینگ وقتی فارسی می نویسم 1- و space میزنم این 1- فارسی به 1- انگلیسی تبدیل میشه!! هم چنین در اندنوت وقتی رفرنس اضافه می کنم پرانتز ها بهم میریزن یعنی مثلا در متن ورد به جای به فرض (peters et. al 2015) میشه peters et. al 2015)) و این اعصابمو خورد کرده...میشه بگی مشکل از کجاست؟
    ممنون.
  59. مسلم یعقوبی

    با سلام
    اولش جاداره یه تشکر ویژه کنم به خاطر سرعت عمل شما و پاسخ های مفیدتون امیدوارم بچه ها با کمک به این وبلاگ بتونن کمی از زحمات شمار جبران کنن
    متأسفانه در ورد 2016 یک مشکل بزرگ هستش
    اونم اینه که از تب Home  قسمت Paragraph بخش های Numbering و Multilevel list شماره گذاری ها کلاً بصورت انگلیسی هستش
    یعنی اینکه بخش های مربوز به هدینگ و .. انگلیسی هستش مگه اینکه در قسمت ادونس سیستمو به هندی تغییر داد
    اگه راهی داره لطفاً راهمنمایی کنید.
    ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      من خودم ورد ۲۰۱۶ نصب نکرده‌ام ولی تاکنون چندین کاربر مشکل شما را داشتند و ظاهرا هیچ راهی برای حل آن وجود ندارد.
  60. سلام و خسته نباشید
    مطالبتون واقعا عالی بود و از این بابت ممنونم که اطلاعاتتون رو در اختیار همه قرار میدین.
    در قسمت Replace with گزینه هایی که توی عکس نشون دادید، غیر فعال هستن کشو باز میشه اما هیچ گزینه ای نداره انتخاب کنم.
    اگه امکانش هست علتشو توضیح بدین. بسیار ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      عددهای کجا را می‌خواهید تغییر دهید؟ برخی از قسمت‌های ورد امکان تغییر آن‌ها وجود ندارد.
    • پاسخ:

      سلام
      یک نمونه از فایلتان را برای من ارسال کنید تا بررسی کنم.
      موفق باشید.
  61. سلام
    بعد از اینکه از طریق cotext اعداد فارسی شدند، هر بار که space را میزنم بجای فاصله نقطه تایپ میشود و وقتی inter را میزنم یک علامت دیگر تایپ میشود. لطفا راهنمایی بفرمایید.
    با سپاس فراوان
    • پاسخ:

      سلام
      کلیدهای Ctrl+Shift+8 را همزمان فشار دهید یا روی دکمه Show/Hide کلیک کنید (تصویر راهنما) تا این علامات حذف شوند.
      موفق باشید.

  62. سلام ممنون از مطلب خوبتون
    من Office 2016 دارم، یک مشکلی دارم با اعداد Caption ها و شمارنده ها، همه روش هایی که تا حالا می دونستم (Context بودن Numeral و روش هایی که شما در بالا گفتید) را امتحان کردم اما بازم نمی تونم اعداد را فارسی کنم. 
    ممنون می شم اگه راهنمایی کنید.
    • پاسخ:

      سلام
      بنده تاکنون با آفیس ۲۰۱۶ کار نکردم ولی فکر کنم جایی خواندم که با نمایش اعداد بصورت فارسی مشکل دارد.
  63. با سلام و احترام
    در سیستم من کلید Shift+3 و unicode 066B هیچ کدام علامت ممیز نیست. در سیمبل ها هم هر چه گشتم علامت ممیز وجود نداشت فقط علامت اسلش / وجود داره
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    با سپاس
    • پاسخ:

      باید صفحه کلید استاندارد فارسی را دانلود و نصب کنید تا ممیز فارسی ایجاد شود.
  64. باعرض سلام وتشکر
    آیا امکانش است کل نمودارها و شکل و جدول های یک فایل رااز نظرسایز یکی کرد ؟ 
    • پاسخ:

      سلام
      از روش‌هایی که در این سایت در پاسخ به سوال کاربری گفته شده است، استفاده کنید.
      موفق باشید.
  65. با سیستم دیگر که امتحان کردم درست بود و مشکلی نداشت و نمودار با آن رسم کردم اما وقتی نمودار ها را به لبتاب خودم منتقل کردم باز همان مشکل را داشت و اعدا روی محور نمودار به جای ممیز دات، کاما داشت
    • پاسخ:

      سوال دوم را پاسخ ندادید! با همه‌ی فونت‌ها این مشکل وجود دارد؟ از ابتدای نصب آفیس این مشکل در سیستم شما وجود داشت؟
      افراد دیگری مشابه شما با این مشکل مواجه شده‌اند ولی هیچ راهی برای حل آن ارائه نشده است. لینک
  66. سلام. من وقتی میخواهم نمودار بکشم اعداد را به این صورت وارد می کنم0.05 ولی در روی محور نمودار به جای دات به عنوان ممیز کاما می ذاره. که این از نظر نگارشی برای نوشتن پایان نامه غلطه چکارکنم؟؟؟؟؟؟؟؟
    • پاسخ:

      سلام
      در سیستم دیگر نیز بررسی کردید؟ با همه‌ی فونت‌ها این مشکل وجود دارد؟
  67. با سلام و تشکر از سایت مفید و جالبتون

    من در wor2007 از طریق تب Mailings در یک متن فارسی, در بخش select recipients یک فایل اکسل را به عنوان دیتابیس معرفی کردم و از طریق Insert Merge Field در بخش هایی از متن, بعضی از سلول های فایل اکسل رو وارد کردم.

    مشکل اینجاست که فیلدهایی که عدد هستند بصورت انگلیسی نمایش داده می شه. البته بعضی از فیلدهای عددی درست هستند اما بعضی ها انگلیسی. این مشکل تا مدتی پیش وجود نداشت و اخیرا که فایل word رو باز کردم دیدم این مشکل بوجود اومده.

    راه های مختلفی امتحان کردم, مثل روشی که شما تو این پست گذاشتین. ایجاد فایل جدید word و ...

    هیچکدام جواب نداد. در ضمن با نمایش اعداد فارسی در اکسل و وورد بصورت معمول مشکلی ندارم و همه چیز درسته.

    لطفا راهنمایی بفرمایید.

    • پاسخ:

      سلام. ممنون از اظهار لطفتان
      در سیستم دیگر هم همین مشکل وجود دارد؟ اگر بررسی نکردید لطفا بررسی کنید.
      کدام روش را بررسی کردید؟ متوجه منظورتان از "ایجاد فایل جدید word و ..." نشدم!
      در صورت امکان یک نمونه از فایل‌ ورد و اکسل‌تان را برای من ارسال کنید.
  68. سلام ، خواستم ازتون تشکر کنم ، توضیحاتتون باعث شد مشکلی که چندین روزه اذیتم میکنه رو حل کنم
    ممنون به خاطر مطالب خوبتون
  69. دمت گرم خیر از جوونت ببینی.
    روش اول جواب نداد اما روش دوم یعنی ماکرونویسی عالی بود
  70. سلام ممنون از آموزشتان بنده هم مشکل خانم پریناز را دارم برای تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی روش شما را انجام دادم وقتی دکمه all replaceرا میزنم این پیام میاید
     word has completed its search of the ducument and has made 0 replacement
    ممنون میشوم اگر مشکلم را حل کنید
    • پاسخ:

      سلام
      اگر امکان دارد فایل خود را برای من ارسال کنید.
  71. اینکه شما دانشتون رو به طور رایگان در اختیار دیگران قرار می دید نشون دهنده طبع بلند، سخاوتمندی و بزرگواری شماست. شخصا از جنابعالی صمیمانه تشکر می کنم.
  72. هادی حدادیان

    با سلام. برای ورد 2016 در قسمت هدینگ و multilevel list هر روشی ک وجود داشته رو امتحان کردم و نتونستم در این دو قسمت اعداد فارسی داشته باشم. ممنون میشم کمک کنید.
    • پاسخ:

      سلام
      متاسفانه آفیس 2016 را نصب نکرده‌ام تا بتوانم مشکل شما را بررسی کنم.
  73. سلام
    من آفیس 2016 نصب کردم اما توی اون شماره تمام هدینگ‌ها انگلیسی هستند (مثلا این شکلی 2-1) ولی توی  2013 درست نشون میده. میشه راهنمایی کنید.
    • پاسخ:

      سلام
      متاسفانه آفیس 2016 را نصب نکرده ام تا بتوانم مشکل شما را بررسی کنم.
  74. واقعا ممنون از لطفتون
    متاسفانه نمیدونم چطوری باید فایلمو بفرستم! اگه ممکنه براتون راهنماییم کنید
    • پاسخ:

      فایل‌ را به آدرس ایمیل tarfandha.blog@gmail.com ارسال کنید.

  75. ممنون از پاسختون
    بله از روش اول استفاده کردم و وقتی replace all رو زدم این پیام اومد:
    all done. we made 0 replacement
    و هیچ تغییری نکرد.
    با کلید ترکیبی دیگم انجام دادم روش ماکرو رو دائم این ارور میاد:
    compile erorr
    expected end of statement
    • پاسخ:

      اگر امکان دارد فایل خود را برای من ارسال کنید.
  76. سلام و ی  دنیا تشکر از مطالب عالیتون
    من روش ماکرو رو در اکسل 2013 انجام دادم.در آخر که گفتید Alt+E رو بزنید هیچ اتفاقی نیفتاد و ی پیام بالای صفحه ورد اومد که:
    office access key: alt,E
    continue typing the menue key sequence from an earlier version of office or press Esc to cancle
    بعد دوباره رفتم همون مراحل اجرا کردم. تا رسیدم به قسمت edite و 
    Mircosfot Visual Basic باز میشه، ارور میده
    compile erorr
    expected end of statement
    وقتی ارور میبندم همه ی کدایی که دفعه اول کپی پیست کرده بودم هستن، بعلاوه ی قسمت جدید زیر کدها
    لطف می کنید اگه راهنمایی کنید
    راستی قبل از اینکه برای بار دوم بخوام ماکرو ایجاد کنم توی option  در قسمت  
     customize ribbon به key board shortcut رفتم وقتی ماکرو رو انتخاب کردم اصلا چیزی نمیومد 
    • پاسخ:

      سلام
      از شرتکات دیگری بجای Alt و E استفاده کنید شاید این مشکل حل شود.
      از روش‌ اول نیز استفاده کرده‌اید؟
  77. با سلام
    من یه سری جداول رو از فایل ورد که به فارسی بودن توی فایل پاور پوینت کپی کردم اما اعداد داخل جدول توی پاور انگلیسی شدن علت چیه و چطور میتونم درستش کنم ؟ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      احتمالا با انتخاب یک فونت فارسی برای اعداد، این مشکل حل می شود و اعداد فارسی می گردند.
      موفق باشید.
  78. منظورتون از استایل چیه؟ من در قسمت استایل معادلات را که انتخاب میکنم، عملی انجام نمیشود.
    • پاسخ:

      منظورم از استایل در اینجا توضیح داده شده است.
      اگر نتواستید مشکلتان را حل کنید فایلتان را برای من ارسال کنید.
      موفق باشید.
  79. سلام. ممنون از مطالبتون. من میخوام اعداد در متنم از جمله منابع فارسی باشه ولی اعداد موجود در معادلات و جداول، انگلیسی. چیکار باید بکنم؟
    • پاسخ:

      سلام
      اگر معادلات و جداول دارای استایل باشند می توان پس از فارسی شدن، آنها را مجددا انگلیسی کرد:
      در Word 2003 و 2007 با فشار دادن کلیدهای Ctrl+F کادر Find and Replace باز خواهد شد. در Word 2010 و 2013 با فشار دادن کلیدهای Ctrl+H این کادر با برگه فعال Replace باز می‌شود.
      برای جستجوی اعداد معادلات یا جداول ابتدا در قسمت Find What کلیک کنید
      و از قسمت Format گزینه Style را انتخاب کنید و از لیست استایل ها، استایل جداول و معادلات را انتخاب نموده تا جستجو بین اعداد جداول و معادلات انجام شود. سپس در قسمت Replace With کلیک کنید و از قسمت Format گزینه Language را انتخاب کنید. در پنجره Replace Language زبان English را انتخاب کنید و روی Ok کلیک کنید. در پایان روی گزینه Replace (اگر می‌خواهید بصورت موردی چند عدد را تبدیل کنید) یا Replace All (اگر می‌خواهید همه اعداد را تبدیل کنید) کلیک کنید تا فرآیند جایگزینی انجام شود.
      موفق باشید.
  80. سلام و احترام
    ، ببخشید جهت تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی از روشی که گفتید رفتم و اعداد داخل متن به فارسی تبدیل شد اما پانویس ها که باید لاتین باشد هم فارسی شدهندف اگر ممکنه میشه راهنمایی بفرمایید که چگونه این مشکل را حل کنم ؟
    یعنی به گونه ای شود که اعداد داخل متن فارسی باشند اما اعداد پاورقی که مقابلش اصطلاحات و اسامی اشخاص انگلیسی نوشته شده است همان انگلیسی بمان.
    ممنونم
    سلامت باشید
    • پاسخ:

      سلام
      چنین مشکلی نباید بوجود بیاید. برای حل آن پس از فارسی شدن همه اعداد، مراحل زیر را طی کنید:
      در Word 2003 و 2007 با فشار دادن کلیدهای Ctrl+F کادر Find and Replace باز خواهد شد. در Word 2010 و 2013 با فشار دادن کلیدهای Ctrl+H این کادر با برگه فعال Replace باز می‌شود.
      برای جستجوی اعداد پاورقی ابتدا در قسمت Find What کلیک کنید
      و از قسمت Format گزینه Style را انتخاب کنید و از لیست استایل ها، استایل Footnote Text را انتخاب نموده تا جستجو بین اعداد پاورقی انجام شود. سپس در قسمت Replace With کلیک کنید و از قسمت Format گزینه Language را انتخاب کنید. در پنجره Replace Language زبان English را انتخاب کنید و روی Ok کلیک کنید. در پایان روی گزینه Replace (اگر می‌خواهید بصورت موردی چند عدد را تبدیل کنید) یا Replace All (اگر می‌خواهید همه اعداد را تبدیل کنید) کلیک کنید تا فرآیند جایگزینی انجام شود.
      موفق باشید.
  81. سلام. من با روش استفاده از ویراستار این کار رو انجام دادم. یعنی نقطه به اسلش تبدیل شد. توی ورد مشکلی وجود نداره. اما وقتی ورد رو به پی دی اف تبدیل میکنم ممیز به ویرگول تبدیل میشه. چیکار کنم که این اتفاق نیوفته. فونتهای مختلفی امتحان کردم. اما نشد. لطفا راهنماییم کنید
    • پاسخ:

      سلام
      از روش‌های دیگر استفاده کنید.
      موفق باشید.
  82. با سلام
    من بعد از اینکه یک سری از اعداد فهرست رو تبدیل به فارسی کردم، تمام اعداد Heading ها به یک کادر یا صفحه مشکی تبدیل شدند. ممنون میشم اگه راه حلی برای بازگردوندن به حالت اولیه ارائه دهید.
    مرسی
    • پاسخ:

      سلام
      برای فارسی کردن شماره صفحه در فهرست نباید بصورت دستی آن را تغییر دهید. به اینجا یا به این مطلب مراجعه کنید.
      موفق باشید.
    • پاسخ:

      یعنی مراحل زیر را انجام دادید و نشد؟ منظورتان از نشد چیست. یعنی ارور می‌دهد؟

      ۱- کلیدهای Ctrl+H را فشار دهید تا کادرFind and Replace  با تب فعال Replace باز شود.

      ۲- گزینه Use Wildcard را تیک بزنید. اگر گزینه Use Wildcard را مشاهده نمی‌کنید، در پایین سمت چپ کادر Find and Replace بر روی گزینه More کلیک کنید.

      ۳- در قسمت Find What عبارت زیر را تایپ کنید.

      ([0-9]{1,})-([0-9]{1,})

      ۴- عبارت زیر را قسمت Replace With تایپ کنید.

      \2-\1

      ۵- در پایان روی گزینه Replace یا Replace All کلیک کنید تا فرآیند جایگزینی انجام شود.

  83. سلام من ممنونم از سایت خوبتون من یک مشکل فوری دارم ممنون میشم زود پاسخ بدید اینکه میخواستم بادونم با find and replace میشه اعداد اطراف خط تیره رو تغییر داد و جابه جا کرد؟
    مثال از حالت 12-14 که من الان درست نوشتم ولی اشتباه نشان داده میشه به 14-12
    • پاسخ:

      سلام
      با استفاده از توضیحاتی که در این مطلب ارائه شده است شما می‌توانید اینکار را انجام دهید. تنها با این تفاوت که در مرحله ۴ و ۵ بجای نقطه از خط تیره (-) استفاده کنید.
      موفق باشید.
  84. ممنون‏ ‏از‏ ‏زحمات‏ ‏و‏ ‏مطالب‏ ‏‏ ‏کاملا‏ ‏کاربردیتون‏ ‏
  85. سلام. در ورد 2007 و 2010 برای مدت زیادی از روش ماکرونویسی بدون مشکل استفاده کردم. اما در ورد 2013 بعد از مدتی میانبر های تعریف شده غیر فعال می شوند و به ناچار دوباره باید ماکرو ویرایش شود. در ورد 2013 ساین این می شوم و افیس را همیشه آپدیت می کنم. البته در نسخه های قبلی هم آپدیت می کردم. ممنون از مطالب بسیار کاربردی که ارائه می کنید.
    • پاسخ:

      سلام
      اینکه میانبر غیرفعال می‌شود دلیل آنرا نمی‌دانم. اما پس از غیرفعال شدن نیاز نیست دوباره ماکرو را ایجاد کنید. کافیست به راهنمایی که در اینجا ارائه شده مراجعه کنید و در مرحله آخر از قسمت Categories گزینه Macros‌ را انتخاب کنید و پس از انتخاب ماکروی مورد نظرتان میانبر جدید برای آن تعیریف کنید.
      موفق باشید.
  86. با‏ ‏سلام‏ ‏خسته‏ ‏نباشید‏ ‏کارهایی‏ ‏رو‏ ‏که‏ ‏گفتید‏ ‏برای‏ ‏تبدیل‏ ‏اعداد‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏فارسی‏ ‏به‏ ‏انگلیسی‏ ‏انجام‏ ‏دادم‏ ‏و‏ ‏خوب‏ ‏بود‏ ‏اما‏ ‏این‏ ‏تغییرات‏ ‏در‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏سایر‏ ‏فایل‏ ‏های‏ ‏وردم‏ ‏تغییر‏ ‏کردند‏ ‏کارها‏ ‏رو‏ ‏بالعکس‏ برای‏ ‏ورد‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏دیگه‏ ‏‏انجام‏ ‏دادم‏ ‏اعداد‏ ‏فارسی‏ ‏شدند‏ ‏اما‏ ‏توانها‏ ‏انگلیسی‏ ‏شده‏ ‏و‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏ممیز‏ ‏ها‏ ‏هم‏ ‏به‏ ‏نقطه‏ ‏تبدیل‏ ‏شدند.‏ ‏بجای‏ ‏نقطه‏ ‏هم‏ ‏ممیز‏ ‏ربپلیس‏ ‏میکنم‏ ‏نقطه‏ ‏های‏ ‏پایان‏ ‏سطر‏ ‏هم‏ ‏به‏ ‏ممیز‏ ‏تبدیل‏ ‏میکنه‏ ‏.‏ ‏ممنون‏ ‏میشم‏ ‏اگه‏ ‏راهنمایی‏ ‏کنید.
    • پاسخ:

      یک نمونه از فایلتان را برای من ارسال کنید.
  87. در قسمت find and replace من در قسمت اول find what در قسمت format complaxe persian هک شده و هر کاری میکنم نمیره چکار کنم باید در قسمت دوم format را وارد میکردم اشتباه کردم خواهش میکنم کمکم کنید
    • پاسخ:

      سلام
      در پایین پنجره Find and Replace در کنار گزینه‌های Format و Special گزینه No Formatting وجود دارد. از این گزینه برای پاک کردن Format اشتباه استفاده کنید.
      موفق باشید.
  88. برای جابجایی اعشار و صحیح که بهم ریخته است از ماکرو استفاده کردم
    الان مشکل این است که وقتی / را با . جایگزین کنم جای اعشار و عدد صحیح عوض می شود.
  89. با تشکر از مطالب خوب شما
    هدف من تبدیل اعداد فارسی به انگلیسی در متن است
    همنطوریکه فرمودید تبدیل ها را از فارسی به انگلیسی انجام دادم و برای جابجایی اعداد صحیح و اعشاری ماکرو را مطابق با آنچه فرمودید وارد کردم و کلید alt+e را زدم که با این خطا مواجه شدم
    run time error 5629 و اینولید نبودن ^#
    .Execute FindText:="^#", Forward:=True, Wrap:=wdFindAsk
    لطفا راهنمایی فرمایید
    • پاسخ:

      سلام
      طبق نوشته شما "تبدیل ها را از فارسی به انگلیسی انجام دادم و برای جابجایی اعداد صحیح و اعشاری ماکرو را مطابق ..."
      اگر اعداد را از فارسی به انگلیسی تبدیل کردید چرا از ماکرو استفاده می‌کنید؟
      منظورتان از جابجایی اعداد صحیح و اعشاری چیست؟
  90. با سلام
    از مطالب بسیار مفیدتون کمال تشکر رو دارم. انشاالله در همه مراحل زندگیتون موفق و پیروز باشید.
  91. سلام
    خواسته بودید یک نمونه از جدولها را برایتان ارسال کنم. یکی از جدولها را در پیکوفایل با آدرس زیر آپلود کردم
    تشکر

    http://s6.picofile.com/file/8184494526/%D8%AC%D8%AF%D9%88%D9%84_4_%D9%85%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D9%87_%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C%D9%86.docx.html
    • پاسخ:

      سلام
      جدول شما دو مشکل دارد:
      1- بسیاری از اعداد اعشاری، 0 قبل از ممیز ندارند.
      2- در انتهای اعداد حروف قرار دارد.
      مشکل 1 مو
      جب می شود که کد گفته شده در سایت جوابگو نباشد باید از کدهای زیر برای اینگونه اعداد استفاده کنید.

      در قسمت Find What عبارت زیر را تایپ کنید.

      (.)([0-9]{1,})

      سپس عبارت زیر را قسمت Replace With تایپ کنید.

      \2/0

      مشکل 2 موجب می شود که با راست چین کردن و چپ چین کردن مکان حرف انگلیسی تغییر کند شما باید اعداد را در حالت چپ چین قرار دهید (کنترل و شیفت چپ)
      فایلتان را که جدول آن فارسی شده است را از اینجا دانلود کنید.
      موفق باشید.
  92. سلام
    ممنون از مطالب خوبتون. متاسفانه به روش هایی که شما به آن اشاره کردید نتوانستم اعداد اعشاری انگلیسی داخل جدول را به فارسی برگردانم . درمورد افزونه ویراستاری فارسی هم اعداد اعشاری را به فرم نامناسبی مینوشت . مثلا بجای اینکه ممیز را سمت چپ بگذارد آنرا به سمت راست منقل میکرد . درنتیجه کاملا مقدار اعداد تغییر میکرد
    علی ایاحال ممنون از مطالب خوبتان
    موفق باشید
    • پاسخ:

      اگر ممکن است یک نمونه از جدولتان را برای من ارسال کنید.
  93. سلام
    ببخشید آیا راهی هست که نمودار دایره ای به جای عدد درصد رو نشون بده؟ یعنی کل دایره که 100 درصد هست هر بخش به جای عددش درصدش نشون داده بشه. ممنونم
    • پاسخ:

      سلام
      روی نمودار راست کلیک کنید و گزینه Add Data Labels را انتخاب کنید. پس از این کار روی نمودار لیبل اضافه می‌شود. دوباره روی نمودار راست کلیک کنید و گزینه Format Data Labels را انتخاب کنید در پنجره باز شده در قسمت Label Options، گزینه Percentage را تیک بزنید.
      موفق باشید.
  94. یه سوال دیگه هم دارم
    الان وقتی می خوام بزنم 12/28 توی سلول اول وقتی می نویسم و می خوام برم سلول پایینی و 29 اسقند رو تایپ کنم بجای 12/28 میاد 28 رو بر 12 تقسیم می کنه و حاصلش رو که یه عدد اعشاری هست می زنه.
    میشه لطفا راهنمایی کنین؟ :(
    • پاسخ:

      احتمالا به این علت است که فرمت سلول‌ها Number است. آن را Text کنید. برای مشاهده فرمت کلیدهای Ctrl+1 را همزمان فشار دهید.
      موفق باشید.
  95. بله همه اعداد فارسی هستند. حتی توی سلول هم فارسی هست ولی توی نمودار انگلیسی می زنه. اعداد محور افقی که فارسی نمی شوند تاریخ هستند. مثلا می خوام بزنم 12/28، 12/29 تا 15 فروردین.
    نمودا ستونی هست. در واقع می خوام تو یک نمودار نشون بدم از 28 اسفند تا 15 فروردین روزی چند نفر در یک هتل اقامت کرده اند.
    ممنون می شم راهنمایی کنین
    • پاسخ:

      فایل خود را برای من ارسال کنید.
  96. سلام مجدد
    مرسی از شما. بله اون مقاله رو خوندم. کدها رو هم می زنم. توی سلول ها فارسی هست ولی نمودار همچنان انگلیسی مونده.
    الان منو توی سلول ها همه اعدادم فارسی هست ولی نمودار فط هم محور افقیش اعداد انگلیسی مونده..
    تو رو خدا چیکار کنم ؟
    • پاسخ:

      نوع نمودارتان چیست؟ اعداد محور عمودی فارسی شده‌اند؟ اعداد محور افقی چیست؟
  97. سلام
    مرسی از وبلاگ خیلی خوبتون
    من مشکلم در نوشتن اعداد فارسی برطرف شده اما مشکل این هست که اعداد داخل سلول های اکسل فارسی شده ولی تو نمودار همچنان انگلیسی می زنه.
    چیکار کنم؟
    مرسی
  98. با سلام.
    سپاس فراوان از راهنمایی عالی تون. مشکل کپی شدن اعداد از ورد به اکسل به صورت تاریخ برطرف شد اما مشکل دیگری که به وجود امده است جابه جایی اعداد اعشاری میباشد.
    به این صورت که 1/432 به صورت 432/1 paste شده است.
    لازم به ذکر است که فونت اعداد در ورد ابتدا فارسی بود و من آن را از منوی advance به حالت system تغییر دادم اما باز هم این مشکل برظرف نشد.
  99. با سلام.یکی از مشکلاتی که من پیدا کردم در کپی ستونی اعداد از word به اکسل هست.به طوری که اعداد بعد از کپی شدن به صورت تاریخ نوشته میشن.چطور میتونم این مشکل و حل کنم؟
    مثل ستون زیر که برای PH در نظر گرفته شده اما اعداد از word به صورت تاریخ کپی شده اند.
    PH
    3-Sep
    3-Aug
    3-Jun
    3-Jun
    3-Jul
    3-Aug
    4
    • پاسخ:

      سلام
      راهنمای نوشته شده در اینجا را مشاهده کنید اگر مشکلی داشتید اطلاع دهید.
      موفق باشید.
  100. سلام
    من مشکلم تقریبا برعکس چیزی است که شما توضیح دادید. چند روزی میشه که وقتی در محیط ورد فارسی تایپ می کنم، نقطه بین اعداد رو تبدیل به کاما می کنه، مثلا 1.1 روتبدیل به 1،1 میکنه. از autocorrect هم نیست و فقط در محیط ورد اتفاق می افته، کاما رو در جای دیگه هم کپی می کنم نقطه نشون میده.
    ممنون می شم اگر کمک کنید.
    • پاسخ:

      سلام
      تاکنون با چنین مشکلی روبرو نشدم. ظاهرا در اینترنت هم جوابی وجود ندارد (۱ و ۲). از آنجایی که به تازگی این مشکل برایتان بوجود آمده احتمالا تنظیمات ورد بهم ریخته است اما نمی‌دانم کجا!
      تنها راهی که به ذهنم می‌رسد ریست کردن تنظیمات ورد هست.
      لطفا نتیجه را اعلام کنید.
      موفق باشید.
  101. کدی که در نمودار بنده مشاهده می شود:
    #,##0;-#,##0
    در ضمن دوباره نمودار را رسم کردم ولی تغییری پیدا نکرد.
    فایل برای دوستم نیز فرستادم و برای او هم همیگونه بود و تغییری نکرد.
    • پاسخ:

      اگر ممکن است برای من ارسال کنید.
  102. دوست عزیز من می خواهم اعداد نمودارم انگلیسی باشد نه فارسیی. ولی این مطلبی که شما ارجاع دادید برای فارسی کردن نمودار هست
    ممنون از لطف شما
    • پاسخ:

      سلام
      بله متوجه سوال شما شده بودم. عرض کردم که ممکن است کدی وارد شده باشد که موجب فارسی شدن آن شده باشد. اگر کدی نبود:
      1- نمودار قبلی را پاک کنید و دوباره رسم کنید.
      2- آیا در کامپیوتر دیگر هم این مشکل وجود دارد؟
  103. با عرض سلام
    دوست عزیز اعداد نمودار اکسلی که رسم کردم یکی از محورهایش اعداد فارسی می شوند. درحالیکه فونت را هم به انگلیسی تغییر دادم. ممنون میشم اگر راهنماییم کنید.
    با تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      به این مطلب مراجعه کنید شاید در مکانی که اشاره شده است کدی وارد شده باشد.
      موفق باشید.
  104. با سلام
    از مطالب شما استفاده کردم. بسیار خوب نوشته شده . امیدوارم موفق باشید.

    با تشکر فراوان
  105. سلام
    خیلی از سایت شما استفاده کردم
    ولی یکی از بهترین راه حل هایی که برای فارسی کردن اعداد مخصوصاً برای فهرست های تولید شده خود کار وجود داره اینه که:
    چنانچه یک فهرست اتوماتیک برای یک متن فارسی ایجاد کرده‌اید ولی شماره صفحه‌های آن انگلیسی هستند، این مشکل به علت چپ به راست بودن فرمت بخش‌بندی شماست. برای حل این مشکل،

    1- مکان‌نما را در بخش‌های مختلف فایلتان قرار دهید و کادر page setup را باز کنید. برای این کار در ورد 2003 ، از منوی File گزینه page setup را انتخاب کنید. در ورد 2007 و 2010 از ریبون بالای صفحه ، منوی page layout ، فلش کوچک سمت راست پایین (روبروی نوشته Page setup) را کلیک کنید.

    2- کادر Page setup باز شده است. در بالای کادر برگه layout را انتخاب کنید و قسمت section direction را بر روی گزینه right to left قرار دهید.

    3- در صورتی که کل فایلتان دارای یک بخش (section) باشد، با انجام دو مرحله بالا مشکل حل شده و با آپدیت کردن فهرست، شماره صفحه‌های فهرست فارسی می‌شوند ولی اگر فایلتان دارای چندین بخش است در پایین همین کادر قسمت Apply to را می‌توانید روی گزینه Whole document قرار دهید. ولی اگر فایلتان شامل صفحات مختلف A3 ، A4 و ... هست بهتر است از این گزینه استفاده نکنید و مراحل 1 و 2 را برای هر بخش از فایلتان جداگانه انجام دهید.

    4- پس از انجام مراحل فوق اگر باز هم اعداد فهرست انگلیسی باشد، باید به همان قسمت از متنتان (نه فهرست) رفته و مراحل یک و دو را انجام دهید و سپس روی فهرستتان راست کلیک کنید، update field را بزنید و گزینه update entire table را انتخاب نمایید.
    • پاسخ:

      سلام
      با تشکر از توضیحات شما.
      موفق باشید.
    • پاسخ:

      سلام
      بله شما در پنجره Symbol براحتی می‌توانید شرتکات دلخواه برای هر حرف یا علامتی تعیین کنید.
  106. سلام -خسته نیاشید.
    برای وارد کردن اعداد فارسی در" excel 2013" چه روش هایی رو پیشنهاد میکنید؟
    هر کاری میکنم درست نمیشه ! تو WORD درست میشه ولی تو EXCEL درست نمیشه! وقتی وارد option میشم و advance رو میزنم context رو پیدا نمیکنم ! اصلا نیست!! چه کنم ؟
    • پاسخ:

      سلام
      روی اعداد نوشته شده‌ی انگلیسی، راست کلیک کنید و گزینه Format Cells را انتخاب کنید تا پنجره Format Cells باز شود. در قسمت Custom، از یکی از کد‌های گفته شده در اینجا و اینجا استفاده کنید.
      البته قبل از نوشتن هم می‌توانید سل‌هایی که می‌خواهید در آن‌ها عدد فارسی بنویسید را انتخاب کنید و از کدهای گفته شده استفاده کنید.
      موفق باشید.
  107. من وقتی "1393/43/و" بدون کوتیشن را در ورد Paste می کنم اعداد جابجا می شوند.آیا کنترلی در ورد وجود دارد که بتوان این متن را بدون مشکل در آن دید؟
    • پاسخ:

      سلام
      وقتی عبارت بالا را در ورد پیست می‌کنم به صورت زیر تبدیل می‌شود:
      اگر راست چین باشد بصورت: از سمت راست اول /43 بعد/1393 بعد و
      اگر چپ چین باشد بصورت: از سمت راست اول و بعد /43 بعد /1393 
      اگر فرمت همه عبارت‌ها به این صورت باشد می‌توانید از روشی که در این مطلب نوشته شده است استفاده کنید. فقط کافیست در قسمت Find What عبارت زیر را تایپ کنید.

      ([1-9]{1,})/([1-9]{1,})/([ء-ی]{1,})

      و عبارت زیر را قسمت Replace With تایپ کنید.

      \3/\2/\1

      اگر باز جابجایی وجود دارد می‌توانید در کد بالا جد ۱، ۲ و ۳ را عوض کنید.

      البته از اکسل نیز می‌توانید کمک بگیرید.

      موفق باشید.

  108. سلام

    بنده تعداد شماره یا اعداد در اکسل به حالت فارسی دارم که وقتی میخوام به حالت انگلیسی برگردد حالت برعکس به خود میگیرید البته هم اعداد دارای فاصله هستند و بعد از حذف فاصله شماره از آخر به اول نمایش داده میشود

    مثال : حالت اولیه
    48 56 108 0913

    109 3900 0912

    حالت تغییر یافته
    0913 108 56 48
    0912 3900 109

    در صورت امکان لطف بفرمائید راهنمایی کنید باید چکار انجام دهم تا به شکل صحیح در بیاید
    در ضمن از قست فرمت هم استفاده کردم ولی تاثیر گذار نیست

    با سپاس فراوان

    • پاسخ:

      سلام
      مورد شما خاص است. لطفا فایلتان را برای من ارسال کنید.
  109. سلام.
    من در ورد معادله می نویسم و متاسفانه اعدادی که در equation می نویسم انگلیسی میافته!! ممکن راهنمایی کنید چور فارسیش کنم؟
    • پاسخ:

      سلام
      با روش‌های فوق می‌توانید آن‌ها را فارسی کنید.
      موفق باشید.
  110. با عرض سلام و خسته نباشید
    من یه سوالی پرسیده بودم در مورد به هم ریختگی فرمول.
    منظورم از فرمول همان توابع شرطی است که در اکسل نوشته میشود.
    • پاسخ:

      سلام
      منظورتون از بهم ریختگی چیه دقیقا؟ مثال بزنید.
  111. با عرض سلام و خسته نباشید
    من از هر دو روش استفاده کردم متاسفانه موفق نشدم، لطفا میشه بگین مشکل چیست. ممنونم از زحماتتون
    • پاسخ:

      سلام
      اگر ممکن است یک نمونه از اعداد را به ایمیل من ارسال کنید.
  112. سلام . من وقتی در نوار اکسل فرمولو وارد میکنم و اینتر رو میزنم فرمول به هم میریزه. یعنی یا اعداد جا بجا میشن یا اعداد انگلیسی به فارسی تبدیل میشن . ویندوزم 8 افیس هم مال ویندوز 8 هست. اگه کسی بلده راهنمایی کنه لطفا. ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      منظورتان از فرمول چیست؟
  113. فوق العاده بود. با سپاس و تشکر فراوان و آرزوی موفقیت برای شما.
  114. با سلام
    متاسفانه روش استفاده از ماکرو برای من فقط ممیز را به جای نقطه قرار می‌دهد و طبیعتا جای اعشار و عدد صحیح را هم عوض می‌کند. عددها به فارسی تبدیل نشدند و جای عدد صحیح و اعشار نیز درست نیست.
  115. م.ص فیروزی

    با تشکر از زحماتتون
    بسیار عالی بود . از این قبیل آموزش های تخصصی در صفحات وب و سایت ها کمتر مشاهده کرده بودم . برای من بسیار کاربردی بود و از طلف شدن وقتم تا حد قابل توجهی جلوگیری شد.امید وارم پس از این هم اگر به مشکلی بر خوردم از این پایگاه برای حل مشکل استفاده کنم
  116. با تشکر از مطالب بسیار مفیدتون
    بی احترامی دیم بعذ از استفاده از مطالب این وبلاگ تشکر نکنم
  117. محمد میرزایی

    سلام
    ممنون بابت اطلاعات خوبتون

    بنده همین مشکل جابجایی اعداد اعشاری رو تو پاورپوینت دارم اما چون فایل ورد پروژه دستم نیست خواستم ببینم امکان این هست که توی پاورپنت اعداد اعشاری جابه جا شده رو درست کنیم ؟؟؟

    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    • پاسخ:

      سلام
      متاسفانه امکانات پاورپوینت در این زمینه خیلی محدود است. این لینک هم شاید مفید باشد.
      موفق باشید.
  118. ممنون از راهنماییتون.چندتا سایت دیگه روش های متفاوتی ارائه داده بودن که کاربردی نبود امابا این روش مشکل پایان نامه ام حل شد.باتشکر.موفق باشید
  119. با سلام
    با word 2013 کار میکنم. اما اصلا منوی بازشوی numeral نداره. چی کار باید بکنم؟
    • پاسخ:

      سلام
      پنجره
      Word options را باز کردید؟
      در سمت چپ در بخش advanced و سپس در بخش show document content، باید بتوانید منوی کشوئی numeral را پیدا کنید.
      اگر وجود ندارد ورد را دوباره نصب کنید.
      موفق باشید.
  120. با سلام
    من درنمودار ستونی اعداد زیر نمودارم فارسی شده میخواهم انگلیسی باشد هر کاری میکنم نمیشود در تایپ هم انگلیسی تایپ شده اما اعداد نمودار فارسی میآید
    • پاسخ:

      سلام
      بررسی کنید که در قسمت گفته شده، کدی وارد نشده باشد. در غیر اینصورت یک نمونه از نمودارتان را برای بنده ارسال کنید تا بررسی کنم.
      موفق باشید.
  121. سلام
    با تشکر از مطلب آموزشی شما
    مراحل توضیح داده شده برای تبدیل نقطه به ممیز انگلیسی در word 2007 که من کار میکنم جواب نمی دهد. یعنی راهکار شما برای جابه جا نشدن اعداد فارسی بعد از جایگزین کردن ممیز انگلیسی به جای نقطه جوابگو نیست. و بعد از طی مراحلی که بیان کردید بازهم اعداد فارسی جا به جا می شود. آیا راهکاری وجود دارد ؟
    • پاسخ:

      سلام
      روش دوم مطمئنا مشکلتان را حل می کند.
      موفق باشید.
  122. با سلام و خسته نباشید
    من گلیه اعدادم چه در ورد و چه در اکسل از انگلیسی تبدیل به فارسی شده و هرکاری میکنم به حالت انگلیسی برنمیگردند.چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید.
    با تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      آیا می‌توانید اعداد را به صورت انگلیسی در ورد بنویسید؟ اگر جوابتان منفی است پس تنظیمات وردتان برای نمایش اعداد به حالت Hindi تبدیل شده است که باید آن را به حالت Context تغییر دهید. جهت مشاهده توضیحات بیشتر روی این لینک کلیک کنید.
      اگر جوابتان مثبت است که باید با روش‌های گفته شده در مطلب فوق آن‌ها را به حالت انگلیسی برگردانید.
      موفق باشید.
  123. سلام

    خیلی خوب بود. ای کاش یک سایتی برای این مشکلات ورد بود که همه این مشکلات و ترفندها توش نوشته می شد. بحث نیم فاصله، فارسی کردن شماره صفحه ها، اعداد و کلی چیز دیگه.

    ممنون
  124. سلام. برنامه حسابداری که باهاش کارمیکنم رقم اعشار به صورت1.2 (بجای اعشار نقطه میذاریم) اما این نقطه در دوتاسیستمها کاما نمایش داده میشود و مارو به اشتباه میاندازه (چون هر سه رقم رو با کاما جدا میکنه و گاها میمونیم اعشاره یا جدا کننده رقم؟ میگن بخاطر ویندوزه آیا میشه درستش کرد؟
    • پاسخ:

      سلام
      من خودم آفیس 2013 دارم و این آموزش در آفیس 2013 SP1 هم قابل اجرا است.
      موفق باشید.
  125. سلام
    فقط می تونم بگم عالی بود
    دیگه کم کم می خواستم برم یکی یکی اعداد رو دوباره تایپ کنم که به دادم رسیدی
    خدا خیرت بده حداقل 3 روز باید روزی 12 ساعت عدد تایپ می کردم
    ممنون
    در باره ی رگرسیون غیر خطی با یک نقطه شکست در نرم افزار SAS اگر اطلاعاتی دارید ممنونمی شم اگر برام میل کنید
    بازم ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      متاسفانه با نرم‌افزار SAS آشنایی ندارم.
      موفق باشید.
  126. با سلام به همگی
    اقا خدا پدر و مادرت رو برات نگهدارد. به جون بچه ام الان 2 هفته است دارم تزم رو اصلاح می کنم. نزدیک 30-40 تا جدول 4 ستونه پر از اعداد فارسی اعشاری داشتم که به جای ممیز نقطه داشت و استاد راهنما گیر داده بود که حتما باید درست بشه. یه خوردشو با دست درست کردم اما بیچاره شدم. با ترفند شما انگار دنیا برام عوض شد. فقط همین نکته که باید در ورژن 2010 تو فرمول شما به جای ویرگول، نقطه ویرگول گذاشت.
    بهر حال از لطف شما من چند روز کارم جلو افتاد. انشالله خدا هرچی ارزو داری بهت بده.
    با تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      ممنون از اظهار لطفتون
      موفق باشید.
    • پاسخ:

      سلام
      براحتی می‌توانید تعیین کنید کدام عدد انگلیسی بماند یا فارسی شود.
      موفق باشید.
  127. ممنون از ترفندها و راه حل های عالی شما. می خواستم بدونم آیا برای به هم ریختگی اعداد اعشاری فارسی در Powerpoint هم راه حلی وجود داره؟ وقتی اعداد انگلیسی اعشاری فارسی شده در Word را به Powerpoint منتقل می کنیم بخش صحیح و اعشاری جابجا می شود.
    • پاسخ:

      سلام
      انشاالله در روزهای آینده روشی برای حل مشکل شما تحت عنوان یک مطلب جدید در وبلاگ قرار می‌دهم.
      موفق باشید.
  128. خداوند خیر دنیا و آخرت به شما بدهد
    مشکلم حل شد. من از روش دوم استفاده کردم
  129. با سلام
    صمیمانه از لطف و زحمتتان سپلسگزارم. عالی بود.
    با تقدیم احترام
  130. با سلام و تقدیم احترام و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات و تبریک پیشاپیش عید سعید فطــر
    عزیز آبجی من چی به شما بگم؟ من چطوری می توانم از شما سپاسگزاری کنم؟ چطور می توانم این محبت زلال و قشنگی را که به هموطنان خودت عرضه میکنی را قدردانی باشم. عزیز آبجی
    امیدوارم اگر متأهل هستی همیشه خودت و خانم محترم و فرزندان گل و گلابت صحیح و سلامت و شاداب باشید اگر مجرد هستی امیدوارم که به زودی زود هم از نظر مالی قوی باشی و هم ازدواج کنی بهترین آرزوهای را برای شما از خداوند متعال خواستارم. تو مایه مباهات خواهرت هستی. خیلی عزیزی برای من. خدا انشاءالله حفظت کنه. با سپاس. خواهرت از بروجرد
    • پاسخ:

      سلام
      ممنون از اظهار لطفتون. شما هم موفق باشید.
  131. سلام
    بسیار ممنون. نجاتم دادید . مونده بودم پایان نامه یک طرفه این ادا و اطفال وردهم یکطرف . مرسی.پاینده باشید .عالی بود
    • پاسخ:

      سلام
      تمام اعداد انگلیسی فارسی می شوند. اگر از روش دوم استفاده کنید، نتیجه را سریعا و برای همه اعداد یکجا مشاهده می‌کنید ولی اگر از روش اول استفاده کنید، بله، بصورت تک تک انجام می شود.
      موفق باشید.
  132. مجید تربتی

    با عرض سلام
    اگر در سلولی داشته باشیم 1-652214-800-18 را به 18-800-652214-1 تبدیل کینم؟
    • پاسخ:

      سلام 
      با استفاده از تابع زیر می‌توانید اعداد و کلمات را معکوس کنید.
      در محیط اکسل با زدن کلیدهای Alt+F11 به محیط برنامه نویسی (VBA) وارد شوید. در پنجره ظاهر شده، از منوی Insert گزینه Module را انتخاب کنید. در پنجره Module1 کد زیر را کپی و پیست کنید. تابع جدید آماده شده است.
      Function ReverseTxt(ByVal Target As Range)
          myLength = Len(Target.Value)
          For x = 0 To myLength
              ReverseTxt = Left(WorksheetFunction.Substitute(Target.Value, Left(Target.Value, x), ""), 1) & ReverseTxt
          Next x
      End Function
      پنجره برنامه نویسی را ببندید. در محیط اکسل براحتی می‌توانید تابع ساخته شده را فراخوانی کنید.
      مثلا برای معکوس کردن اعداد سلول A1 دستور زیر را بنویسید.
      =ReverseTxt(A1)
      منبع: mrexcel.com
      موفق باشید.

  133. با سلام و با تشکر از مطالب آموزندتان
    بنده چندین جدول را در ورد تایپ کردم که اعداد را مستقیما از نرم افزار sas در جدولها به صورت فارسی تایپ کرده ام و اعداد اعشاری با بک اسلاش می باشند. حالا باید روی این اعداد کار دیگری انجام بدهم و باید به اکسل کپی کنم. خواهشمندم نحوه انگلیسی کردن اعداد اعشاری در اکسل را نیز بفرمایید. با تشکر فراوان
    • پاسخ:

      سلام
      نحوه انگلیسی کردن اعداد اعشاری فارسی در Excel و Word نیز به توضیحات اضافه شد.
      موفق باشید.
  134. آقا دمت گرم. یک ساعته دارم ور میرم نمیتونستم عددها رو فارسی کنم. هی میزدم روی لنگویج پایین وورد و فارسی انتخاب میکردم باز انگلیسی می موند. هر چی سرچ هم میکنم همه برداشتن از منو وورد فارسی کردن اعداد رو یاد دادن!
  135. فرمول بالا در اکسل 2010 جواب نمی دهد و با کمی اصلاح قابل اجرا می شود
    =MID(B37;SEARCH(".";B37)+1;10)&"."&LEFT(B37;SEARCH(".";B37)-1)

    • پاسخ:

      ممنون.
      بنده چون اکسل 2013 دارم امکان بررسی کد در اکسل 2010 را نداشته ام. ظاهرا تنها تغییر تبدیل ویرگول (,) به نقطه ویرگول (;) است.

ارسال نظر

قبل از ارسال نظر به نکات زیر توجه کنید:

۱- با توجه با اینکه نظرات خصوصی شما امکان نمایش در سایت را ندارد، بنابراین هنگام ارسال نظر، گزینه "" را انتخاب نکنید. چون تنها راه پاسخگویی به آن از طریق ایمیل شما است که با توجه به مشغله کاری فرصت ارسال پاسخ از طریق ایمیل وجود ندارد.

۲- قبل از مطرح کردن سوالتان، مطلب فوق را با دقت مطالعه کنید. اگر پاسخ سوالتان را پیدا نکردید در سایت جستجو کنید، ممکن است در مطلب دیگر پاسخ سوالتان را پیدا کنید.

۳- تنها به سوالاتی پاسخ داده می‌شود که از نحوه حل آن‌ها اطلاع داشته باشم.

۴- نظراتی با مضمون زیر، صرفا تایید و نمایش داده می‌شود و به آن‌ها پاسخی داده نمی‌شود.

الف) در مورد پاسخ سوال شما اطلاعی نداشته باشم،

ب) پاسخ سوال شما در مطلب فوق وجود داشته باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی