جستجو

ترفندهای کامپیوتری

حضرت علی (ع): «زَکوةُ العِلمِ نَشرُهُ؛ زکات علم نشر آن است».
وبلاگ "ترفندها" (سایت پی‌سی‌ترفند) برای عمل به این حدیث شریف و با هدف ارتقاء دانش و مهارت‌های مرتبط با رایانه در ۳۰ مهرماه ۱۳۹۱ ایجاد شده است. به امید آنکه مفید واقع شود.
🔵 کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام:
telegram.me/pctarfandir
🔵 ارتباط با ادمین:
telegram.me/pctarfand_admin

خلاصه آمار

تبليغات

فیلتر کردن اطلاعات در اکسل

اکسل

معمولا حجم اطلاعات ما در اکسل بسیار زیاد است و ممکن است هر بار ما فقط به یک مورد خاص احتیاج داشته باشیم. با کمک فیلترکردن اطلاعات در اکسل به آسانی می‌توانیم دقیقا به اطلاعات مدنظرمان، دست پیدا کنیم. در واقع فیلتر کردن این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که انتخاب کنید در ستون و یا ستون‌های مورد نظر شما، کدام اطلاعات و رکوردها نمایش داده شوند و کدام نشوند که این انتخاب با معیارهای خاصی نیز همراه است. در ادامه مطلب با پی‌سی‌ترفند همراه باشید تا با نحوه انجام این کار آشنا شوید.

ابتدا با تعریف دو مورد فیلد و رکورد آشنا شوید:

فیلد، مجموعه اطلاعات موجود در یک ستون هستند که معمولا بیانگر اطلاعاتی در یک زمینه می‌باشند. (در مثال زیر)

رکورد، مجموعه اطلاعاتی هستند که در چند فیلد (ستون) در کنار یکدیگر قرار گرفته و اطلاعات کاملی نسبت به یک موضوع را مشخص می‌کنند. معمولا هر سطر در برنامه اکسل بیانگر یک رکورد کامل می‌باشد. (در مثال زیر)

ابتدا ستون مورد نظر را انتخاب کنید و سپس با کلیک بر روی گزینه Sort & Filter از کادر باز شده زیر آن گزینه Filter را انتخاب کنید.


مثال اول: من در شکل زیر ستون مربوط به نام‌ها را انتخاب کرده‌ام و با استفاده از گزینه فیلتر برای این ستون‌ها فیلتر در نظر گرفته‌ام. برای این کار کافیست بر روی یک سلول کلیک کرده و گزینه Filter را انتخاب کنید.

حال با توجه به ستون انتخاب شده خواهید دید که علامت فیلتر در ابتدای ستون قابل مشاهده می‌باشد. حال بر روی آرم فیلتری که روی این ستون‌ها قرار دارد (به شکل فلش کشویی می‌باشد) کلیک کرده تا کادر آن باز شود. در اینجا با دو گزینه مواجه خواهیم شد:

  • گزینه Filter by Color که فیلتر بر اساس رنگ می‌باشد و با حرکت فلش ماوس بر روی این گزینه کادر زیر مجموعه‌های آن باز خواهد شد. چون از نام این فیلتر پیداست که چه کاری انجام خواهد داد مثالی از آن نخواهیم زد.
  • گزینه Text Filter که برای فیلتر نمودن نوشته‌ها بکار می‌رود و در پایین از کاربردهای آن مثالی را برای شما در نظر گرفته‌ام.

ما می‌خواهیم بر اساس حرف (س) نام‌ها را فیلتر کنیم. برای این کار ابتدا به روی آرم فیلتر که در ابتدای ستون قرار دارد کلیک کرده و از کادر باز شده آن ، فلش ماوس را به روی گزینه Text Filter می‌بریم تا کادر کشویی دیگری در کنار کادر فیلتر باز شود. از کادر دوم انتخاب می‌کنیم که این ستون بر چه اساسی باید فیلتر شود.

گزینه‌های موجود در این کادر به این صورت هستند:

…Equals (برابر با…)

…ِDoes Not Equals (برابر نیست با…)

…Begins With  (شروع شدن با…)

…Ends With  (تمام شدن با…)

…Contains (شامل … می‌شود)

…Does Not Contain  (شامل … نمی‌شود)

…Custom Filter ( فیلتر سلیقه‌ای)

ما در اینجا می‌خواهیم فیلتر بر اساس حرف (س) را اعمال کنیم بنابراین به گزینه …Begins With ( شروع می‌شود با…) نیاز خواهیم داشت. با انتخاب این گزینه پنجره‌ای باز خواهد شد. در این پنجره و در کادر مشخص شده در تصویر زیر حرف (س) را وارد کنید و سپس با کلیک بر گزینه Ok فیلتر روی ستون نام خریدار اعمال میشود.

نکته: تفاوت بین گزینه های And و Or در این پنجره بدین گونه است که اگر گزینه And انتخاب شود، باید دو طرف شرط آن برقرار باشد ولی اگر از گزینه Or استفاده شود، حتی اگر یک طرف شرط آن نیز برقرار باشد عمل خواهد کرد.

حال با نگاه به برگه (Sheet) مورد نظر، نتیجه کار را مشاهده خواهید کرد.


مثال دوم: در جدول قبل می‌خواهیم بجز نام‌هایی با حرف اول (س و الف) آغاز می‌گردند، مابقی را فیلتر کنیم. برای این کار مانند مثال قبل روی آرم Filter روی ستون مورد نظر (ستون نام‌ها) کلیک کرده و با باز شدن کادر آن گزینه Custom Filter را انتخاب کرده و در پنجره باز شده (مانند تصویر زیر) گزینه Or را انتخاب کرده و در کادرهای سمت راست بالا و پایین حرف‌های (س) و (الف) را وارد می‌کنیم.

پس از تایید نتیجه را به شکل زیر مشاهده خواهید کرد که چگونه فیلتر انجام شده است.


مثال سوم: حال اگر بخواهیم بجز قیمت‌های کل بین (۵۰۰۰۰) تا (۱۰۰۰۰۰) را فیلتر کنیم، یا به عبارتی دیگر فیلتر عددی را اعمال کنیم:

در ابتدا بر روی آرم فیلتر درون ستون قیمت کل کلیک می‌کنیم. از کادر باز شده گزینه Number Filters را انتخاب کرده و باز هم کادری در کنار آن باز خواهد شد. کادر زیر مجموعه شامل گزینه های زیر می‌باشد:

…Equals (برابر با…)

…Does not Equals (برابر نبودن با…)

…Greater Than (بزرگتر از…)

…Greater Than  or Equal To  (بزرگتر یا مساوی با…)

…Less Than (کوچکتر از…)

…Less Than or Equal To (کوچکتر یا مساوی با…)

…Between (بین…)

…Top 10 (ده مورد اول… )

…Above Average (بالاتر از میانگین…)

…Below Average (پایین‌تر از میانگین…)

…Custom Filter (فیلتر سلیقه‌ای…)

برای فیلتر کردن اعداد بزرگ‌تر از ۵۰۰۰۰ تا کوچک‌تر از ۱۰۰۰۰۰ از گزینه …Between در پنجره مربوطه مانند تصویر زیر عمل می‌کنیم:

و پس از تایید نتیجه را در برگه اکسل مشاهده خواهید کرد.


اگر در ستونی  فیلترینگ را اعمال کرده‌اید و حال می‌خواهید این فیلتر‌ها را از بین ببرید دو راه پیش رو دارید:

روش اول این است که از سربرگ Home به بخش Sort & Filter رفته و با کلیک بر روی این گزینه، از کادر باز شده گزینه Clear را انتخاب کنید.

روش دوم این است که بر روی آرم فیلتر که در بالای ستون فیلتر شده قرار دارد کلیک کرده و از کادر باز شده گزینه… Clear Filter From را انتخاب نمایید.


اگر می‌خواهید فیلترهای اعمال شده در یک برگه را از بین ببرید:

پس از انتخاب ستون‌های فیلتر شده، به سربرگ Data مراجعه کرده و در کادر گروه Sort & Filter بر روی گزینه Clear کلیک کنید.

منبع با تغییر: digital-art.ir

 

برای مطلع شدن از جدیدترین مطالب سایت، کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام را با آی‌دی pctarfandir@ دنبال کنید:

          

سوالات خود در زمینه ورد و اکسل و ... را می‌توانید از طریق ایمیل و تلگرام با ما مطرح کنید.

آدرس ایمیل: tarfandha.blog@gmail.com

آی‌دی تلگرام: pctarfand_admin@

نظرات (۳۵)

  1. سلام
    من توی فیلتر حتما باید عدد رو با جدا کننده "," بنویسم تا درست کار بکنه یعنی اگر عدد 3800 رو بنویسم چیری پیدا نمیکنه ولی اگر بنویسم 3,800 برام پیدا میکنه
    علتش چیه؟
    • پاسخ:

      سلام
      اعداد داخل اکسل با کاما هست؟
  2. سلام.گزینه فیلتر و سورت در من در نوار بالای صفحه غیر فعال شده.علت چیه؟چه جوری میشه فعالش کنم آیکونش غیر فعاله خاموش شده
    • پاسخ:

      سلام
      در همه فایل ها این مشکل وجود دارد؟
  3. سلام وقت بخیر
    من ی زمانی که فیلتر ی ستون را باز میکنم تمام آیتم ها رو نمیتونم ببینم دلیلش چیه ؟
    • پاسخ:

      سلام
      منظورتان از باز کردن این است که تمام گزینه را تیک می زنید؟
  4. سلام بله توی یک سیستم دیگه هم همین مشکل پیش میاد خیلی طول می کشد تا گزینه فیلتر را باز کند با اینکه اطلاعات داخل ستون هم زیاد نیست . مشکل از کجا می تونه باشه ممنون میشم راهنمایی کنید.
    • پاسخ:

      پس از باز کردن فیلتر، از اطلاعاتتان کپی بگیرید (از کلیدهای Ctrl + A برای انتخاب کل سلول ها استفاده نکنید. فقط داده ها را انتخاب کنید) و در یک فایل دیگر پیست کنید و مجددا فیلتر کنید. اگر همچنان مشکل وجود دارد در صورت امکان فایل خود را برای من ارسال کنید تا بررسی کنم.
  5. سلام من یه مشکل دارم وقتی توی اکسل میخوام فیلتر یک ستون رو باز کنم سیستم هنگ میکنه و فیلتر هم دیر باز میشه باید چکار کنم؟
    • پاسخ:

      سلام
      در سیستم دیگر نیز امتحان کرده اید؟
  6. سلام ، میشه مثلا تو فاکتور فروشی درست کرد و برای خریدار ها کد تعریف کرد ک با زدن کد و یا اسم خریدار در سلول فاکتور های قبلی بیاد و بشه ک بقیه خریداشو وارد کنیم.؟؟؟
    • پاسخ:

      سلام
      اینکار نیاز به کدنویسی ماکرو دارد. بنده تخصصی زیادی در این زمینه ندارم.
    • پاسخ:

      سلام
      در مطلب بالا گفته شده است.
  7. خدا خیرت بده و امیدوارم کسایی که علم خودشون رو به اشتراک میزارن هر روز بیشتر بشه نمیدونی چه لطف بزرگی به من کردی عزیز جان
  8. سلام
    من اطلاعاتی رو در یک شیت وارد کردم حالا میخوام زمانی که روی اطلاعاتم فیلتر اعمال میکنم نتایج فیلتر هم در همون شیت و هم در شیت دیگر هم نمایش داده بشه.ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      روش انجام اینکار در این سایت توضیح داده شده است.
  9. سلام ، از ستونی که دارای مقادیر زیادی داده در ردیف های زیاد دارد ، فیلتر می گیرم ولی از 100 ردیف اول فیلتر انجام میشود نه از کل ردیف هایی که در ستون دارای مقدار هستند . مشکل چیه ؟
    • پاسخ:

      سلام
      در همه فایل ها این مشکل وجود دارد؟
  10. سلام
    میشه راهنمایی کنید چطور میشه یک فایل اکسل 300 نفره را تو یه فایل اکسل دیگه که 700 نفر داره سرچ کنم؟ آیا باید اسم یا کدملی 300 نفر رو تک تک تو فایل 700 تایی بزنم و با فیلتر کردن پیش برم ؟
    لطفا جواب بدید ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      اگر اطلاعات دو فایل را در یک فایل د دو ستون قرار دهید با روش گفته شده در این سایت می توانید آن ها را با هم مقایسه کنید و داده های تکراری را پیدا کنید.
      موفق باشید.
  11. سلام مرسی بابت مطالبتون واقعا عالی بود.فقط سوالی که داشتم اگ بخوایم چن تا اسم نمایش بده باید چیکار کنیم؟مثلا اینجا با این گزینه andفقط دوتا اسم میشه نمایش بده ولی من بیشتر می خوام چاره چیه؟مثلا تو این مثالتون من می خواهم هر مجید و اکبر و سعید نامی رو برام پیدا کنه .
    بازم ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      در مثال اول، از گزینه‌های گفته شده گزینه …Contains (شامل … می‌شود) را انتخاب کنید.
      موفق باشید.
  12. باسلام وخسته نباشیدممنون ازوبلاگتون ووقتی که اختصاص میدین
    یه سوال داشتم هنگام فیلترکردن یاهایدکردن شمارات مربوط به اون سطرحزف میشه که برای گزارش دهی نبایداینطورباشه یعنی مثلا
    a1
    b2
    c3
    بعدازفیلترمیشه
    a1
    c3
    من میخوام اینجوربشه
    a1
    c2
    رراهکارچیه ؟سپاس ازتوجهتون
    • پاسخ:

      سلام
      عدد همراه حرف درون یک سلول است یا جداگانه در سلول دیگر؟
  13. با سلام....مشکلی که دارم به اینصورت هستش که موقع جستجو مثلا کلمه خاصی که مد نظرم هست از این طریق پیدا نمیشه در حالی که میبینم تو متن اکسل اون کلمه هستش. مشکل چیه که کلمه هست ولی پیدا نمیشه؟ ممنون میشم.
    • پاسخ:

      سلام
      یک نمونه از فایلتان همراه با توضیحات برای من ارسال کنید.
  14. سلام من تو گزینهای فیلتر number filter ندارم و همش text filter هستش چیکار کنم
    • پاسخ:

      سلام
      Number filter برای وقتی است که داده‌ها بصورت عدد باشند.
  15. مطلب بسیار مفید بود.
    آیا تو کلاس های ICDLکلیه مطالب EXCELآموزش داده میشه یا فقط جزئی از اون؟
    • پاسخ:

      سلام
      در این زمینه اطلاعی ندارم.
      نرم‌افزارهای ورد و اکسل بسیار گسترده هستند، بعید می‌دانم بتوان تمام جزئیات این نرم‌افزارها را در کلاس‌های ICDL آموزش داد.
  16. با سلام
    من قصد دارم  هنگام نوشتن یک اسم یا فامیل , اکسل بصورت همزمان عمل جستجو و فیلتر را انجام بدهد.
    مثلا وقتی مینویسم :
     رح  همه نام و فامیلی که  عبارت رح در آنها قرار دارد مانند رحیم - رحمان - رحمتی - رحمانپور و...  فیلتر شوند.
    لذا  محدوه فیلتر به 2 یا چند ستون بوده و جستجو با واردکردن اولین حرف شروع شود .
    لطفا راهنمایی فرمایید .
    • پاسخ:

      سلام
      اکسل ۲۰۱۳ امکان جستجو همراه با تایپ را دارد اما تنها در یک ستون! برای چند ستون فکر کنم نیاز به کد نویسی ماکرو باشد.
      موفق باشید.
  17. سلام
    در این مثالی که شما زدید که اعداد بین ۵۰۰۰۰ و ۱۰۰۰۰۰ رو فیلتر کردید،چطور میتونم در ادامه بگم حالا بیا و این اعدادی که فیلتر کردی ،میانگین و مینیمم اونها رو به من بده.
    ممنون از شما
    • پاسخ:

      سلام
      از تابع subtotal استفاده کنید.
      راهنما ۱ + راهنما ۲
      موفق باشید.
  18. سلام 
    مطالب خیلی آموزنده و خوب بود. یه مشکلی که خودم داشتم در استفاده از فیلترینگ اینه که در ستونم یک سری کدها به صورت ارقام و حروف است و میخوام مثلا بیش از دو نوع فیلتر بذارم روش و نمیتونم مثلا این یکی از کدهامه که میخوام توی هرکدوم از ستون ها کلمات cb یا raیا sh داشته باشه رو برام فیتر کنه و فقط اونارو نشون بده باید چی کار کنم؟


     011955Z 27016KT 8000 RA FEW030CB SCT035 OVC080
               21/18 Q1011 A2986 876/5 RETS
    • پاسخ:

      سلام
      در مثال اول، از گزینه‌های گفته شده گزینه …Contains (شامل … می‌شود) را انتخاب کنید.
      موفق باشید.
  19. سلام
     میخوام در فیلتر کادری رو جهت سرچ کردن اضافه کنم چکار باید بکنم.
    • پاسخ:

      سلام
      این امکان ظاهرا در نسخه‌های جدید اکسل مثلا ۲۰۱۳ بصورت پیش‌فرض وجود دارد.
  20. اگر بخواهیم عبارت متنی را از اعداد جدا کند بایستی چه کار انجام دهیم
    • پاسخ:

      سلام
      به این مطلب مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  21. سلام
    در این مثال شما اگر بخواهیم ترتیب اعداد ردیف A حفظ شود باید چه کنیم؟
    • پاسخ:

      سلام
      اگر منظورتان این است که پس از فیلتر کردن، اعداد ستون اول هیچ تغییری نکنند، ظاهرا چنین امکانی وجود ندارد.
  22. من یه مشکل تو کپی و پیست در ردیفهای فیلتر شده دارم.
    اطلاعات یک ستون را فیلتر میکنم. مثلاً از 500 ردیف با توجه به فیلتر 100 ردیف نمایش داده میشود. حال از شیت دیگری که دارم، داده‌های یک ستون که صد ردیف پشت سرهم دارد را کپی میکنم و میخواهم در ردیف‌های درحال نمایش (فیلتر شده) شیت اول جایگزین کنم. دقت هم میکنم که تعداد ردیف‌ها کاملاً و دقیقاً یکسان باشد. اما ردیف ها پشت سر هم پیست میشود. نه در خانه‌های در حا نمایش!!!
    • پاسخ:

      سلام
      به نظرم این کار جواب نمی‌دهد در سیستم من که کلا ارور می‌دهد. اگر بگویید دقیقا برای چه می‌خواهید اینکار را کنید شاید بتوان راه دیگری پیدا کرد. ترجیحا فایلتان را برای من ارسال کنید.

ارسال نظر

قبل از ارسال نظر به نکات زیر توجه کنید:

۱- با توجه با اینکه نظرات خصوصی شما امکان نمایش در سایت را ندارد، بنابراین هنگام ارسال نظر، گزینه "" را انتخاب نکنید. چون تنها راه پاسخگویی به آن از طریق ایمیل شما است که با توجه به مشغله کاری فرصت ارسال پاسخ از طریق ایمیل وجود ندارد.

۲- قبل از مطرح کردن سوالتان، مطلب فوق را با دقت مطالعه کنید. اگر پاسخ سوالتان را پیدا نکردید در سایت جستجو کنید، ممکن است در مطلب دیگر پاسخ سوالتان را پیدا کنید.

۳- تنها به سوالاتی پاسخ داده می‌شود که از نحوه حل آن‌ها اطلاع داشته باشم.

۴- نظراتی با مضمون زیر، صرفا تایید و نمایش داده می‌شود و به آن‌ها پاسخی داده نمی‌شود.

الف) در مورد پاسخ سوال شما اطلاعی نداشته باشم،

ب) پاسخ سوال شما در مطلب فوق وجود داشته باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی