جستجو

ترفندهای کامپیوتری

حضرت علی (ع): «زَکوةُ العِلمِ نَشرُهُ؛ زکات علم نشر آن است».
وبلاگ "ترفندها" (سایت پی‌سی‌ترفند) برای عمل به این حدیث شریف و با هدف ارتقاء دانش و مهارت‌های مرتبط با رایانه در ۳۰ مهرماه ۱۳۹۱ ایجاد شده است. به امید آنکه مفید واقع شود.
🔵 کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام:
telegram.me/pctarfandir
🔵 ارتباط با ادمین:
telegram.me/pctarfand_admin

خلاصه آمار

تبليغات

ایجاد یک یا چند ردیف خالی بین ردیف‎های متوالی در اکسل + ماکرو

اکسل ماکرونویسی

توجه: در آموزش زیر برای تشریح بهتر مطلب، حالت ستونی داده‌ها در نظر گرفته شده است. شما می‌توانید روش‌های گفته شده را برای حالت ردیفی نیز اجرا کنید.

فرض کنید چند ستون داده در اکسل دارید و به دلیلی قصد دارید تا بین ردیف‌های متوالی یا پشت سر هم این داده‌ها، ردیف خالی اضافه کنید یعنی ردیف‌ها بصورت یکی در میان خالی باشند. معمولا برای ایجاد یک ردیف خالی از ابزار Insert در اکسل استفاده می‌کنیم. ولی اینکار برای تعداد زیادی داده بسیار زمان‌بر و خسته کننده است. در ادامه مطلب با پی‌سی‌ترفند همراه باشید تا با روش سریعتر و آسانتری برای انجام اینکار آشنا شوید.

برای اینکار 2 روش وجود دارد:

روش اول) با استفاده از ماکرو نویسی در اکسل

پس از دانلود فایل اکسل فوق، آنرا باز نموده و اطلاعات خود را در آن کپی کنید.

سپس مطابق راهنمای درون فایل، کد ماکرو را اجرا کنید. با انجام اینکار پنجره زیر ظاهر می‌شود. مشابه شکل زیر محدوده داده‌ای را که می خواهید ردیف های خالی بین داده‌های آن ایجاد شود، انتخاب کنید. سپس روی OK کلیک کنید.

یک کادر دیگر ظاهر می شود، باید مشخص کنید بین هر چند ردیف فاصله ایجاد شود. مانند مثال زیر که پس از هر 2 ردیف فاصله ایجاد خواهد شد و سپس روی OK کلیک کنید.
در کادر بعد، تعداد ردیف‌های خالی را که می‌خواهید ایجاد شود را وارد کنید. مثلا 1. سپس روی OK کلیک کنید.

در نتیجه تعداد مشخصی از ردیف‌های خالی (مثلا 1 ردیف) در فاصله منظمی که شما مشخص کرده‌اید در داده‌های موجود ایجاد می‌شود.


روش دوم) روش دستی (غیرمستقیم)

برای مثال اگر داده‌ها بصورت زیر باشد، طبق مراحل زیر عمل کنید:


۱) در کنار داده‌ها به یک ستون خالی نیاز داریم. بطور مثال برای داد‌های بالا از ستون F استفاده می‌کنیم.

۲) در سلول F1 عدد ۱ و در سلول F2 عدد ۲ را درج می‌کنیم.

۳) اعداد ۱ و ۲ را انتخاب می‌کنیم و روی علامت fill handle دو بار کلیک می‌کنیم. 

اکسل بطور خودکار سلول‌های ستون F را پر می‌کند. بطور مثال از ۱ تا ۹

۴) سپس از سلول‌های پر ستون F (از F1 تا F9) کپی می‌گیریم و در سلول F10 پیست می‌کنیم.

۵) اکنون سلول‌های ستون F (از F1 تا F18) را انتخاب می‌کنیم و از تب Data روی دکمه Sort A to Z کلیک می‌کنیم.

۶) پس از کلیک پیغام زیر ظاهر می‌شود گزینه Expand the selection را تیک می‌زنیم.

۷) در پایان روی دکمه Sort کلیک کنیم. نتیجه زیر حاصل می‌شود.

فیلم‌های آموزشی ۱ و ۲

* اگر می‌خواهید بجای یک ردیف خالی، ۲ یا ۳ ردیف خالی اضافه کنید باید ۲ یا ۳ بار اعدادی که در ابتدا در ستون F درج کردید را کپی کنید.

منبع: extendoffice.com

برای مطلع شدن از جدیدترین مطالب سایت، کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام را با آی‌دی pctarfandir@ دنبال کنید:

          

سوالات خود در زمینه ورد و اکسل و ... را می‌توانید از طریق ایمیل و تلگرام با ما مطرح کنید.

آدرس ایمیل: tarfandha.blog@gmail.com

آی‌دی تلگرام: pctarfand_admin@

نظرات (۲۹)

  1. بسیار ممنون از راهکارتان-در کمال سادگی کارراه انداز بود
    دست مریزاد
    • پاسخ:

      سلام
      در سایت نرم افزار پیگیری کنید.
  2. حامد محمدپور

    سلام وقت بخیر و ممنون از راهنمایی عالیتون .روش اول بخصوص در جمع آوری دادده های مشابه در کنار هم و گزارش گیری از آنها بسیار مفید میتونه باشه
  3. فرهاد صادقپور

    با عرض سلام و احترام یک فایلی دارم که دو ستون داره در ستون B چهار هزار عدد هست که مشابه هم می باشند میخواستم اعداد مشابه را بطور جداگانه شماره ردیف بدهم چطور این کار را بکنم ممنون میشم راهنمایی کنید
    • پاسخ:

      سلام
      منظورتان از بطور جداگانه شماره ردیف بدهید چیه؟ لطفا سوالتان را شفاف و با مثال بیان کنید.
  4. رضا معصومی

    من برنامه ماکرو ایجاد ستون را خریداری کردم ولی متاسفانه کار نمیکند چرا
    • پاسخ:

      سلام
      اگر منظورتان ماکروی مطلب بالا یعنی ایجاد ردیف خالی است، برای بررسی، لطفا جزییات مشکل و خطاهای احتمالی ظاهر شده را ذکر کنید.
  5. هادی اقبال

    باسلام و عرض ادب
    من بابت پاسخی که به آقای محمد رحیم پور دادید و لینک
    https://www.extendoffice.com/documents/excel/4699-excel-insert-row-based-on-value.html
    رو معرفی کردید کمال تشکر را دارم
    چون بسیار من رو در اداره جلو انداخت
    بازم سپاس
  6. محمد رحیم پور

    با سلام
    من یک شیتی دارم متشکل از 20 ستون و 400 سطر. در سطر ها نام اقلام متفاوتی نوشته شده و برای هر کدام از این اقلام در ستون کناری از عدد 1 کد ایجاد شده است. فرض کنید در سال 1395 از 400 مورد تنها 250 قلم وجود دارد اکنون که اقلام را براساس کد مرتب کرده ایم برای مثال به این صورت شده است 1، 2، 3، 5، 10، 11، 12، 19 و....
    حالا ما می خواهیم به اکسل دستور بدیم که بین کد 3 و 5 یک سطر برای کد 4 ایجاد کند و بین 5و 10 برای کدهای این حد فاصل 4 سطر و به همین ترتیب ایجاد کند.
    با تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      برای حل مشکل از با کد گفته شده در این سایت استفاده کنید.
      موفق باشید.
  7. سلام
    امکان داره به اکسل دستور داد هر جا یک علامت خاص دیدی (مثلا ***) برو به فیلد بعدی؟ و به این صورت متن را در فیلدها ریخت؟ (یعنی مثلا من در ورد 20 صفحه مطلب دارم که هر صفحه با *** جدا شده، میشه جوری در اکسل ریخت که 20 فیلد بشه؟)
    مرسی
    • پاسخ:

      سلام
      هدفتان این است که در ورد 20 صفحه ایجاد شود؟
  8. سلام و درود،
    با سپاس از مطالب ارزشمندتون، اگر بخواهیم چند سطر یا ستون بین تعدادی سطر و ستون اضافه کنیم و اون سطر یا ستونهای موجود مقادیر فرمولی باشند، کل فرمولهایی که بعد از این سطر و ستونهای اضافه شده قرار میگیرند به هم میریزند!!
    آیا روش اصولی برای شیف پیدا کردن فرمولها به صورت خودکار و جلوگیری از به هم ریختن مقادیر نهایی که ممکن است در شیت های دیگر آدرس دهی شده باشند وجود دارد؟!
    • پاسخ:

      سلام
      نباید این مشکل وجود داشته باشد. در همه فایل ها این مشکل را دارید؟
  9. سلام دو تا تاریخ دارم که فاصله بین این دو تاریخ گاهی 2 روز و گاهی 3 روز و کمتر یا بیشتر می باشد می خواهم به صورت اتوماتیک این بازه های زمانی در اکسل پر شود یا حد اقل سطر خالی ایجاد شود تا خودم به صورت دستی پرشان کنم کد vba آن چه می شود ؟ و یا راه ساده تری وجود داره برای این کار تعداد ردیف هام بیش از 700 هزار و هر ماه عوض میشه به این صورت که برای ماه اول مثلا روز 5 و روز 6 نیست برای ماه دوم روز 7 و 9
  10. با سلام
    من میخام با زدن یک کلیک یه سطر به جدول اضافه بشه توسط ایجاد ماکرو  .... ینی یه سطر به پایین.
    اگه امکانش هست توضیح دهید چجوری اینکارو بکنم
    با تشکر از زحمات شما
    • پاسخ:

      سلام
      کجا کلیک کنید؟ سوالتان را با توضیحات بیشتر مطرح کنید. فقط یک سطر خالی ایجاد شود؟
  11. با سلام
    من می خوام داده‌هایی رو از نوت پد به اکسل وارد کنم. حجم داده ها خیلی زیاد هست و اکسل ایراد میگیره که تعداد ردیفها خیلی زیاد هست و جاش نمیشه در یک شیت. 
    چیکار کنم؟
    • پاسخ:

      سلام
      تا کنون با چنین مشکلی برنخوردم. چه خطایی ظاهر می‌شود؟
  12. سلام چند وقته نمیتونم ردیف یا ستونی تو اکسل اضافه کنم
    و پیغام cannot shift objects off sheet رو میده
    ولی ستون یا سطر دلخواه رو میشه حذف کرد،
    پیشاپیش سپاسگزارم.
    • پاسخ:

      سلام
      نحوه حل مشکل شما در اینجا و اینجا توضیح داده شده است.
      موفق باشید.
  13. امید09151887509

    سلام وقت بخیر
    ممنون از وبلاگ مفیدتون
    جسارتا ی مشکل دارم که تا فردا بایست رفع بشه و من متاسفانه امروز با وبلاگتون آشنا شدم....
    قصد دارم اطلاعات رو از یک شیت به شیت دیگه انتقال بدم به این صورت که در شیت یک اطلاعات در قالب 700سطر و 30ستون تعریف شده و در شیت 2 بایست به اندازه یک برگه A4 اطلاعات با آدرس دادن کپی بشه
    بدین شکل که در شیت 2 به صورت زیر اطلاعات داده شده
    سلولA1لغت نام سلول B1 فرمول sheet1'!A1 سلولC1 لغت فامیل سلول D1 فرمول sheet1'!B1
    سلولA2لغت ت تولد سلول B2فرمول sheet1'!C1 سلولC2 لغت فرزند سلول D2 فرمول sheet1'!D1
    .
    .
    سلولA30لغت x سلول B30 فرمول sheet1'!T1 سلولC30 لغت Y سلول D30 فرمول sheet1'!w1

    ملاحضه فرمودید که اطلاعات سطر یک شیت یک در سی سطر اول شیت دوم فراخوانی میشود حالا مشکل اینجاست وقتی من فرمول این سی سطر را انتخواب و در سی سطر بعدی کپی میکنم تا اطلاعات سطر دوم جایگذاری شود در سی سطر دوم (که از سطر 31 شروع میشود)اطلاعات از سطر 31 آم شیت 1برداشته میشود و الی آخر ...خواهش میکنم در صورت امکان بنده را راهنمایی بفرمائید
  14. سلام وقت بخیر
    به یک مشکل برخوردم خوشحال میشم اگر راهنمایی کنین
    یک سری سطر در اکسل دارم که داده هاش عدد های مختلف هستند که با - جدا شدهاند از هم وقتی روی یکی از این سطر ها کلیک میکنم خودبخود نصف نوشته میره سطر بعدی !
    گوگل سرچ کردم دیدم نوشته بعد از 50 کاراکتر خود به خود همین اتفاق میافته
    راه حلی هست بشه این محدودیت 50 کاراکتر رو بیشتر کرد مثلا200 کاراکتر که وقتی دبل کلیل میکنیم نره سطر بعد؟؟؟
    • پاسخ:

      سلام
      تا کنون با چنین مشکلی برنخوردم. فایلتان را برای من ارسال کنید.
  15. سلام و خسته نباشید .
    بابت اطلاعات جالب و به درد بخورتان سپاس .
    من یه سری داده دارم که مقادیرشان متفاوت است و میخواهم انها رو در اکسل به چند گروه چندتایی تقسیم کنم به شرط انکه میانگین همه گروه ها یکسان باشد .ممنون میشم راهنمایی بکنید .
    • پاسخ:

      سلام
      اگر ممکن است یک نمونه از فایلتان را برای من ارسال کنید.

ارسال نظر

قبل از ارسال نظر به نکات زیر توجه کنید:

۱- با توجه با اینکه نظرات خصوصی شما امکان نمایش در سایت را ندارد، بنابراین هنگام ارسال نظر، گزینه "" را انتخاب نکنید. چون تنها راه پاسخگویی به آن از طریق ایمیل شما است که با توجه به مشغله کاری فرصت ارسال پاسخ از طریق ایمیل وجود ندارد.

۲- قبل از مطرح کردن سوالتان، مطلب فوق را با دقت مطالعه کنید. اگر پاسخ سوالتان را پیدا نکردید در سایت جستجو کنید، ممکن است در مطلب دیگر پاسخ سوالتان را پیدا کنید.

۳- تنها به سوالاتی پاسخ داده می‌شود که از نحوه حل آن‌ها اطلاع داشته باشم.

۴- نظراتی با مضمون زیر، صرفا تایید و نمایش داده می‌شود و به آن‌ها پاسخی داده نمی‌شود.

الف) در مورد پاسخ سوال شما اطلاعی نداشته باشم،

ب) پاسخ سوال شما در مطلب فوق وجود داشته باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی