جستجو

ترفندهای کامپیوتری

حضرت علی (ع): «زَکوةُ العِلمِ نَشرُهُ؛ زکات علم نشر آن است».
وبلاگ "ترفندها" (سایت پی‌سی‌ترفند) برای عمل به این حدیث شریف و با هدف ارتقاء دانش و مهارت‌های مرتبط با رایانه در ۳۰ مهرماه ۱۳۹۱ ایجاد شده است. به امید آنکه مفید واقع شود.
🔵 کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام:
telegram.me/pctarfandir
🔵 ارتباط با ادمین:
telegram.me/pctarfand_admin

خلاصه آمار

تبليغات

تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی و بالعکس در اکسل + ماکرو

اکسل ماکرونویسی

قبلا در این مطلب نحوه تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی و بالعکس در نرم‌افزار ورد آموزش داده شد. با توجه به مشکل برخی از کاربران در نرم‌افزار اکسل تصمیم گرفتم تا نحوه انجام اینکار در اکسل را نیز آموزش دهم. در ادامه مطلب با پی‌سی‌ترفند همراه باشید.

  • تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی:

نحوه فارسی کردن اعداد در نمودارهای اکسل قبلا در مطلبی تحت عنوان "فارسی کردن اعداد در نمودارهای اکسل Excel" شرح داده شده است.

اما برای فارسی کردن اعداد در جداول یا همان صفحه گسترده اکسل، راحت‌ترین راه تغییر فونت اعداد از انگلیسی به فونت فارسی است. اما اگر با انجام این کار تغییری صورت نگرفت از یکی از دو روش زیر استفاده کنید:

۱- با استفاده از کد تغییر فرمت

سلول یا سلول‌هایی که می‌خواهید اعداد درون آن‌ها فارسی شود را انتخاب کنید و سپس راست کلیک کرده و گزینه Format Cells را انتخاب کنید تا پنجره Format Cells باز شود. در قسمت Custom، یکی از کدهای زیر را وارد کنید و روی Ok کلیک کنید.

[$-3010000]0.00
[$-3000401]0.00

[$-2000401]0.00
[$-2000000]0.00

۲- با استفاده ماکرو

پس از باز کردن فایل اکسل، اطلاعات خود را در فایل باز شده کپی کنید.

مطابق راهنمای درون فایل، کد ماکرو را اجرا کنید (روی دکمه اجرای ماکروی ۱ کلیک کنید). پس از این کار پنجره Tarfandha-En2Fa ظاهر می‌شود. محدوده مورد نظرتان را انتخاب کنید.

در پایان روی Ok کلیک کنید تا نتیجه زیر حاصل شود.

 

توجه: اعداد درون کد ماکرو که با رنگ زرد مشخص شده‌اند در واقع کد یونیکد اعداد ۰ (صفر) و ۹ در زبان انگلیسی هستند (منبع).


  • تبدیل اعداد فارسی به انگلیسی:

اعداد در اکسل در حالت پیش فرض بصورت انگلیسی هستند اما گاها پیش می‌آید که اعداد درون جداول یا نمودار اکسل به هر دلیلی مثلا کپی گرفتن از جای دیگری، به زبان فارسی هستند. مشابه حالت قبل راحت‌ترین راه تغییر فونت اعداد به یک فونت انگلیسی است. اما اگر با انجام این کار تغییری صورت نگرفت از یکی از دو روش زیر استفاده کنید:

۱- با استفاده از کد تغییر فرمت

سلول یا سلول‌هایی که می‌خواهید اعداد درون آن‌ها انگلیسی شود را انتخاب کنید و سپس راست کلیک کرده و گزینه Format Cells را انتخاب کنید تا پنجره Format Cells باز شود. در قسمت Custom، ابتدا بررسی کنید که هیچ کدی مشابه کدهای حالت قبل قرار نداشته باشد. اگر قرار دارد آن را پاک کنید و یا حالت General را انتخاب کنید. اگر پس از پاک کردن اعداد همچنان فارسی هستند در قسمت Custom، کد زیر را وارد کنید و روی Ok کلیک کنید.

[$-1000409]0.00

۲- با استفاده ماکرو

پس از دانلود فایل اشاره شده در قسمت قبل (دانلود فایل) و باز کردن، روی دکمه اجرای ماکروی ۲ کلیک کنید تا پنجره Tarfandha-Fa2En ظاهر شود. مشابه حالت قبل محدوده مورد نظرتان را انتخاب کنید و روی Ok کلیک کنید تا تغییرات انجام شود.

توجه: اعداد درون کد ماکرو که با رنگ زرد مشخص شده‌اند در واقع کد یونیکد اعداد ۰ (صفر) و ۹ فارسی هستند (منبع).

چنانچه پس از اجرای کد فوق هیچ تغییری مشاهده نکردید احتمالا اعداد شما عربی هستند بنابراین بجای کدهای یونیکد اعداد فارسی در کد بالا از کد یونیکد اعداد عربی استفاده کنید. عدد ۱۶۳۲ بجای ۱۷۷۶ و ۱۶۴۱ بجای ۱۷۸۵. عدد ۱۷۲۸ را نیز با ۱۵۹۳ جایگزین کنید.

 

برای مطلع شدن از جدیدترین مطالب سایت، کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام را با آی‌دی pctarfandir@ دنبال کنید:

          

سوالات خود در زمینه ورد و اکسل و ... را می‌توانید از طریق ایمیل و تلگرام با ما مطرح کنید.

آدرس ایمیل: tarfandha.blog@gmail.com

آی‌دی تلگرام: pctarfand_admin@

نظرات (۱۴)

  1. با سلام
    فرمت رقم هایی مثل این که در یک متن تو اکسل هستن با هرروشی نتونستم انگلیسی کنم لطفا کسی بلده راهنمایی کنه
    ممنون
    ۲۰۰۷۰۰۰۰۱۰۰۰۱۱۶۱۴۴۹۰۵۰۰۱
    • پاسخ:

      سلام
      ماکرو را تست کرده اید؟
  2. سلام من از روی اعداد انگلیسی نمودار ایجاد میکنم محور عمودی را انگلیسی و محور افقی را فارسی نشان می دهد. هر کاری کردم درست نشد حتی کد [$-1000409]0 را وارد کردم.لطفا چکار بکنم
    • پاسخ:

      سلام
      اگر راه های گفته شده در این مطلب را بررسی کرده اید و مشکلتان حل نشده متاسفانه راه دیگری سرتغ ندارم.
  3. امین قاسمی نسب

    سلام
    سطری ازاعدادی بصورت نوشته فارسی دارم که میخوام تبدیل به انگلیسی کنم حتی تغییر فونتم دادم بازم فارسی نشون میده وقتی روش دابل کلیک میکنم انگلیسی میشه و وقتی میرم یه خونه دیگه دوباره فارسی نمایش داده میشهممنون میشم راهنمایی کنید
    حتی توی نوت پدم فرستادم باز فارسی نشون میده
    • پاسخ:

      سلام
      روش های گفته شده در مطلب فوق را انجام داده اید؟
  4. وحید فتحی رضائی

    سلام
    بازم متشکزم این روزا بخاطر کارای رساله دکترام خیلی به سایت شما مراجعه میکنم
    ماکرو تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی و بالعکس در اکسل + ماکرو رو دانلود کردم اما اعداد اعشاری که علامت ممیز به حالت فارسی تبدیل نشد که چکار کنم
    یک سوال دیگه در نمودار اکسل ماکرو فارسی کردن رو فقط برای اعداد روی x , y ها انجام میشه داد برای اجزا دیگر مثلا جدول اعداد و لیبل ها و ... چکار کنم؟
    ممنونم که وقت میذارید
    • پاسخ:

      سلام
      به مطلب زیر مراجعه کنید.
      http://pctarfand.ir/post/157
      متاسفانه ظاهرا اعداد Legend را نمی‌توان فارسی کرد چون در قسمت تنظیمات بخش Number وجود ندارد. جدول با تغییر فونت فارسی می شود.
      موفق باشید.
  5. با سلام و تشکر از سایت بسیار خوبتون
    من تو اکسل هر کاری کردم (مراحل اشاره شده توسط سایت ترفندها) نتونستم ستون ایکسها رو انگلیسی کنم. البته ستون y خودش انگلیسیه.
    ستون x به شکل 90:10 و 80:20 تا 10:90 است. البته اینها رو هم خود اکسل اتومات به اعداد اعشاری تغیر میده که یه مشکل دیگه اس!
    لطفا راهنمایی کنید.
    سپاس
    • پاسخ:

      سلام
      اگر اعداد را درون نوت پد کپی کنید و مجددا از نوت پد به درون اکسل منتقل کنید احتمالا اعداد بصورت انگلیسی نمایش داده خواهند شد.
      موفق باشید.
  6. سلام من می خوام اکسل ام انگلیسی باشه اما فارسیه. هر کدام از این روش هایی که گفتید انجام دادم جواب نداد. چه جوری می توانم اکسل ام را زبانشو تغییر بدم؟ چون نمودار انگلیسی می خوام به من فارسی میده؟
    • پاسخ:

      سلام
      روشهای گفته شده در مطلب بالا برای تغییر زبان اعداد است نه تغییر زبان منوهای اکسل
  7. با سلام.
    یک سوال خیلی تخصصی امیدوارم کسی بلد باشه در مورد data validation.
    فرض کنید ما در یک ستون اطلاعت کد ملی رو وارد میکنیم . حالا میخواهیم در کاستوم دیتا ولیدشن با وارد کردن کد countif(f:f;f1)=1 بگیم که در این ستون کد ملی تکراریی نباشه چون کد ملی منحصر به فرد هست و در صورت وارد شدن کد ملی تکراری خب ارور میده و ما متوجه اشتباه میشیم.حالا ما به یک کد دیگه هم احتیاج داریم که بگیم کد ملی ده رقم داره' ولی ما از کد اول استفاده کردیم و کد دومی رو نمیشه وارد کرد.
    سوال من: ایا راهی وجود داره برای یک ستون دوبار از دیتا ولیدشن استفاده کرد؟ چگونه؟
    اگر راهی ندارد .میشه دو کد را تو یک فرمول نوشت تا با یک دیتا ولیدشن دو کار را انجام داد؟؟
    با تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      از کد زیر برای ستون A استفاده کنید:

      =AND(ISNUMBER(A1),LEN(A1)=10,COUNTIF(A:A,A1)<=1)

      منبع: contextures.com
      موفق باشید.
  8. با سلام جوابی که به من در ایمیل دادیم رو خودم میدونستم.
    من منظورم این بود که راهی باشه که نخوام تعداد صفر اول اعداد رو دستی وارد کنم.
    و اینکه معقول نیست من برای ده هزار سلول این تنظیمات رو انجام بدم و دونه دونه چک کنم که اول این سلول یه صفر باشه و اول سلول دیگه دو صفر باشه. ممکنه یه سلول اولش صفر نداشته باشه باید رو این سلول تنظیمات کد رو ویرایش کنم خیلی زمان بره. راه حلی دارید؟؟
    • پاسخ:

      سلام
      در حالت عدد انگلیسی هم باید برای هر سلول تعداد صفرها را جداگانه تایپ کنید.
      اگر دلیل انجام این کار را همراه با مثال توضیح دهید شاید بتوانم راه دیگری پیشنهاد کنم.
      موفق باشید.
  9. سلام. من مشکلم اینه که وقتی نمودار Tredline رو رسم میکنم معادله بصورت فارسی میاد چطوری میتونم انگلیسیش کنم تو اکسل؟؟؟؟
    • پاسخ:

      سلام
      در این مطلب توضیح داده شده است چگونه اعداد معادله خط را فارسی کنیم. مشکل شما برعکس حالت فوق یعنی انگلیسی کردن اعداد فارسی است. بررسی کنید در مسیر گفته شده کدی وارد نشده باشد یا از کدی که در مطلب بالا برای انگلیسی کردن اعداد فارسی گفته شده است استفاده کنید.
      موفق باشید.
  10. سلام
    ممنون از این پست خیلی خوب، یه روش دیگه هم هست، استفاده از فونتهای IPT مثل، IPT.Nazanin و ...
    فقط مشکل این روش اینه که با تغییر سیستم، فونت هم باید همراه باشه، البته فونت رو هم میشه به فایل اتچ کرد.
  11. سلام
    بسیار بسیار سپاسگزارم استاد عزیز
    کاراکتر decimal symbol را تغییر دادم درست شد .
    پاینده باشید
  12. با سلام و عرض ادب
    ممنون به خاطر مطلبی که گذاشتید ، آموزش هاتون قابل تقدیر است .
    یه سؤال در مورد نرم افزار ورد
    در جمع اعداد در جداول وقتی می خام چند تا عدد را باهم جمع می کنم یعنی از طریق گزینه ی فرمول در تب Layout یه خطایی را نشون می ده خطای !Invalid Character Setting
    لطفاً بنده را راهنمایی بفرمایید
    • پاسخ:

      سلام
      با توجه به سایت‌های زیر علت این مشکل این است که کاراکتر درنظر گرفته شده برای decimal symbol و list separator یکسان است. ترجیحا کاراکتر list separator را تغییر دهید (آموزش).
      موفق باشید.
      answers.microsoft.com
      https://support.microsoft.com/en-us/kb/284921
  13. اوو .. مطلب مفیدی بود! ممنون
    گرچه ما ربات ها نیازی به همچین ترفندایی نداریم ..
    منظورم اینه که تبدیل اعداد واسه ما بسادگی گرفتن جزر تعداد کلمات استفاده شده توی این پسته :دی
    به منم سر میزنید؟
    خوشحال میشم

ارسال نظر

قبل از ارسال نظر به نکات زیر توجه کنید:

۱- با توجه با اینکه نظرات خصوصی شما امکان نمایش در سایت را ندارد، بنابراین هنگام ارسال نظر، گزینه "" را انتخاب نکنید. چون تنها راه پاسخگویی به آن از طریق ایمیل شما است که با توجه به مشغله کاری فرصت ارسال پاسخ از طریق ایمیل وجود ندارد.

۲- قبل از مطرح کردن سوالتان، مطلب فوق را با دقت مطالعه کنید. اگر پاسخ سوالتان را پیدا نکردید در سایت جستجو کنید، ممکن است در مطلب دیگر پاسخ سوالتان را پیدا کنید.

۳- تنها به سوالاتی پاسخ داده می‌شود که از نحوه حل آن‌ها اطلاع داشته باشم.

۴- نظراتی با مضمون زیر، صرفا تایید و نمایش داده می‌شود و به آن‌ها پاسخی داده نمی‌شود.

الف) در مورد پاسخ سوال شما اطلاعی نداشته باشم،

ب) پاسخ سوال شما در مطلب فوق وجود داشته باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی