جستجو

ترفندهای کامپیوتری

حضرت علی (ع): «زَکوةُ العِلمِ نَشرُهُ؛ زکات علم نشر آن است».
وبلاگ "ترفندها" (سایت پی‌سی‌ترفند) برای عمل به این حدیث شریف و با هدف ارتقاء دانش و مهارت‌های مرتبط با رایانه در ۳۰ مهرماه ۱۳۹۱ ایجاد شده است. به امید آنکه مفید واقع شود.
🔵 کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام:
telegram.me/pctarfandir
🔵 ارتباط با ادمین:
telegram.me/pctarfand_admin

خلاصه آمار

تبليغات

کشیدگی کلمات و سطرها در ورد

ورد

برای اینکه با نحوه کشیدگی کلمات و سطرها یا تبدیل آن‌ها از حالت کشیده به حالت معمولی، آشنا شوید در ادامه مطلب با پی‌سی‌ترفند همراه باشید.

کشیده شدن یک متن در ورد به علت کشیدگی کلمات و یا کشیدگی سطرها می‌باشد. یعنی یا کلمات بصورت کشیده هستند مثل شکل زیر:
 
و یا اینکه کلمات بصورت معمولی هستند ولی سطرها کشیده شده‌اند مثل شکل زیر:
 
 
در ادامه هر یک از این دو مورد بصورت جداگانه توضیح داده می‌شود.

🔵 کشیدگی کلمات

نوشتن کلمات بصورت کشــــــــیده:
در تمام محیط ویندوز برای تایپ کلمات فارسی بصورت کشیده کافیست پس از تایپ حرف مورد نظر از ترکیب Shift+J یا Shift+-‎ استفاده کنید. یعنی ابتدا حرف مورد نظر را بصورت معمولی بنویسید و سپس با استفاده از شرتکات‌های گفته شده به آن خط تیره اضافه کنید تا به حالت کشیده نمایش داده شود.

 

تبدیل کلمات از حالت کشــــــیده به حالت معمولی:

همانطور که گفته شد تفاوت کلمات در حالت کشیده و معمولی اضافه شدن خط تیره است. بنابراین برای تبدیل کلمات از حالت کشــــــیده به حالت معمولی کافیست خط تیره‌ها را پیدا کنیم و حذف نماییم. برای اینکار از ابزار Find & Replace ورد استفاده می‌کنیم.

در ورد ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ با فشار دادن کلیدهای Ctrl+F کادر Find and Replace باز خواهد شد. در  ورد ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ با فشار دادن کلیدهای Ctrl+H این کادر با برگه فعال Replace باز می‌شود. در قسمت Find What، ـ (خط تیره) را بوسیله ترکیب Shift+J یا Shift+-‎ تایپ کنید و قسمت Replace With را خالی بگذارید تا به این طریق خط تیره‌ها حذف شوند. در پایان روی گزینه Replace All کلیک کنید تا فرآیند جایگزینی انجام شود.


🔵  کشیدگی سطرها

کشیدگی سطرها در نرم‌افزار ورد زمانی اتفاق می‌افتد که در حالت Justify، قبل از انتهای یک سطر، کلیدهای Shift+Enter را همزمان فشار دهید. این کار موجب شکستن سطر و ایجاد یک سطر جدید (Line Break) می‌شود. اما به راستی Line Break چه کاربردی دارد؟

به صورت مشخص وقتی که ما می‌خواهیم متن خود را پاراگراف‌بندی کنیم از کلید Enter‌ استفاده می‌کنیم تا یک Paragraph mark ایجاد شود. پاراگراف در ورد تعریف مخصوصی دارد و موارد زیادی را از قبیل فاصله سطر، تورفتگی ابتدا و انتهای پاراگراف، فاصله بالا و پایین پاراگراف، نوع فونت، کادر دور پاراگراف و انواع و اقسام تنظیماتی که مجموعه آن‌ها را سبک نگارش یا Style یک پاراگراف می‌نامند، شامل می‌شود. با هربار فشردن کلید Enter در واقع یک پاراگراف جدید ایجاد می‌شود که تنظیمات آن می‌تواند با پاراگراف‌های دیگر متن تفاوت داشته باشد.
اما اگر بخواهیم تمام این تنظیمات را نادیده بگیریم و تنها متن از ابتدای سطر شروع شود، از کلید Shift+Enter استفاده می‌کنیم. در واقع با زدن این کلیدها، پاراگراف جدید ایجاد نمی‌شود و در نتیجه سبک نگارش سطر جدید، همانند سطر قبل خواهد بود.

کاربران معمولا زمانی که متنی را از سایتی (مانند این سایت) کپی و سپس در یک فایل ورد پیست می‌کنند با یکی یا هر دو مشکل زیر مواجه می‌شوند:

۱- مشکل عدم چسبیدن سطرها به هم، که در این مطلب نحوه حل این مشکل بیان شده است.

۲- مشکل کشیده شدن سطرها البته در حالت Justify:

برای حل این مشکل وبلاگ کپی‌نت دو رش ارائه کرده است (۱ و ۲). اما هر دو روش گفته شده ایراداتی دارند.

در ادامه روشی کامل‌تر و البته بسیار سریع‌تر مشابه حالت ۱، ارائه شده است.

برای اینکار از منوی Home، قسمت Paragraph، روی گزینه ¶ کلیک کنید یا کلیدهای Shift+Ctrl+8 را همزمان فشار دهید. مشاهده می‌کنید که در بین کلمات علامت نقطه (.) ظاهر شده است که هر یک نقطه (.) بیانگر وجود یک فاصله (Space) است.

در انتهای سطرها علائم زیر مشاهده می‌شود:

۱- علامت ¶ که همان Paragraph mark است با استفاده از کلید Enter بوجود می‌آید.

۲- یکی از علائم یا  که همان Line Break است و با استفاده از کلیدهای Shift+Enter بوجود می‌آید.

در واقع آنچه که باعث کشیده شدن سطرها شده است وجود Line Break ها در انتهای سطرها است بنابراین باید Line Breakها را با Paragraph mark جایگزین کرد.

برای جایگزین کردن از ابزار Find & Replace ورد استفاده می‌کنیم. در ورد ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ با فشار دادن کلیدهای Ctrl+F کادر Find and Replace باز خواهد شد. در ورد ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ با فشار دادن کلیدهای Ctrl+H این کادر با برگه فعال Replace باز می‌شود. در قسمت Find what مطابق شکل زیر از کد l^ (حرف L کوچک) استفاده می‌کنیم که بیانگر Line Break می‌باشد و در قسمت Replace with هم کد p^ که بیانگر Paragraph mark می‌باشد، را درج می‌کنیم.

در پایان هم گزینه Replace یا Replace All را انتخاب می‌کنیم.

منابع: wikipedia.org

weblog.aleyaasin.ir
 

برای مطلع شدن از جدیدترین مطالب سایت، کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام را با آی‌دی pctarfandir@ دنبال کنید:

          

سوالات خود در زمینه ورد و اکسل و ... را می‌توانید از طریق ایمیل و تلگرام با ما مطرح کنید.

آدرس ایمیل: tarfandha.blog@gmail.com

آی‌دی تلگرام: pctarfand_admin@

نظرات (۶۸)

  1. ســـــــــلام
    خیـــلی ممنون خیلی دنبالش بودم که چطور کشیده بنویسم
    که فقط راه حل شما جواب داد💕❤️👍
  2. وااااااااااااای. واقعا دستتون درد نکنه. خیلی به این مطلب نیاز داشتم. کارمو راه انداخت. واقعا ممنون از مطلب خوبتون
  3. با سلام
    در یک متن 200 صفحه ای میخواهم فقط شماره صفحه هاتی را که کلماتی خاص را دارد پیدا کنم. فقط شماره صفحات را ونه همه صفحه را. چگونه میشود اینکار را کرد؟؟
    2- همانطور که مشاهده میکنید نیم فاصله ها در وورد ویندوز7 من نمی شود. تمام راه های گوگل را هم امتحان کرده ام . اما نمیشود.
  4. ایرانپور مبارکه

    با درود
    سپاسگزارم .متنم کشیده شده بود و نیمیشد درستش کنم
  5. با سلام و تشکر از شما
    من برای تایپ شعر در پایان نامه ام، از جدول استفاده کردم. اما با توضیحی که از فردی شنیدیم، هر مصراع را در یک خانۀ جداگانه قرار داده ام البته با زدن شیفت و اینتر.
    با خواندن متن های زیادی در این باره، دارم به این نتیجه می رسم که نباید هر مصراع را در خانه ای جداگانه می نوشتم. بلکه باید مصراع های فرد را در یک خانه با شیفت و اینتر و مصراع های زوج را هم در خانه ای دیگر با شیفت و اینتر می نوشتم.
    سوال: حالا که من هر مصراع را در خانه ای جداگانه نوشته ام، آیا لازم است تمام خط های بین مصراع های فردم را تک تک پاک کنم؟ یعنی حتما باید همه را در یک ستون بگنجانم؟
    یا همین روشم برای تنظیمات بعدی مشکلی ایجاد نمی کند؟چون تایپ بیت ها کاملا انجام شده واگر قرار بر تغییر باشد، بیت های بسیار زیادی نیاز به تغییر دارند.
    و سوال دوم: برای تراز کردن بیت ها، لازم است که کلمات کشیدگی نداشته باشند و با مشخص شدن مرز بین واژه ها، تراز بیت انجام شود. چطور این کار را انجام دهم؟
    • پاسخ:

      سلام
      در مورد اینکه بعدا مشکلی بوجود می آید نظری ندارم. چون تا کنون تجربه ای در اینکار نداشتم. لازم به ذکر است اگر هر مصرع در یک خط نوشته شده باشد بدون اینکه در جدول باشند هم می توانید از قسمت Table متن را به جدول تبدیل کنید.
      از راهنمایی این سایت نیز می توانید استفاده کنید.
      منظورتان از سوال دوم را متوجه نشدم.
  6. سلام من وفتی میخوام بین حروف فاصله بزارم shift*j رو که میزنم حرف‌ (ة) تایب میشه
    اگه میسه راهنمایی کنین ممنون.
    • پاسخ:

      سلام
      شیفت + - چطور؟
  7. ممنون یک ربه دارم دنبال جایگزین کنترل اف در آفیس 2010 می گردم .
    کنترل اچ بوده
    ممنون
  8. سلام. خسته نباشید.
    من برای کار پایان‌نامه باید ابیاتی رو مرتب بنویسم. من این ابیات رو داخل جدول مرتب نوشتم، الان میخوام کلمات توی جدول به حالت کشیده باشن که فضای خالی نباشه بینشون.
    با گزینه sh+j میتونم کلمات رو دونه دونه بکشم، و این زمانبر هست.
    روش دیگه‌ای هست که بتونم باهاش، کل کلمات جدول رو بکشم تا مرتب بشن؟
    • پاسخ:

      سلام
      متاسفانه ظاهرا راهی وجود ندارد.
    • پاسخ:

      سلام
      اشاره نکردید در کدام مورد مشکل وجود دارد؟ کشیدگی کلمات یا کشیدگی سطرها؟
  9. می بخشید من تمام کارهایی که شما گفتید رو کردم اما find replace من کار نمی کند. ببینید حتی من را به این صورت درآوردم، ورد به من میگه یک همچین کدی وجود نداره.
  10. مطلبتون بسیار برام مفید بود
    خیلی خیلی ممنونم
    موفق و پایدار باشید
  11. سلام ، عالی بود مشکلی که سالها به طریق اصولی نتونسته بودم حل کنم امروز با راهکار شما حل شد بسیار زیاد ممنونم، توضیحاتتون درباره علت این مشکل هم بسیار عالی بود و جای سوال و ابهامی باقی نگذاشت.
    • پاسخ:

      سلام
      در مطلب بالا توضیح داده شده است.

      تبدیل کلمات از حالت کشــــــیده به حالت معمولی

      موفق باشید.
  12. سلام میشه به من کمک کنین برای پایان نامم به مشکل برخوردم. چند خط یک پاراگراف تو یه صفحه هست و چن خط بعدیش رفته صفحه ی بعد . با اینکه صفحه اول هنوز پر نشده هر کاریم میکنم کل مطالب این پاراگراف نمیره تو یه صفحه
    • پاسخ:

      سلام
      احتمال زیاد برای این هست که کل پاراگراف در یک صفحه جا نمی شود. با استفاده از این مطلب می توانید این مشکل را حل کنید.
      موفق باشید.
  13. سلام
    یه مشکلی که هست اینه که من وقتی یک خط رو نوشتم و اینتر رو زدم و به خط بعد رفتم. خط اول در ابتدای صفحه هست و خط دوم در انتهای صفحه و با افزایش خط‌ها فاطله خطوط کم میشه. باید چطوری این مشکل حل بشه ؟ که بعد از زدن اینتر ، فاصله‌ای اضافی بین خطوط نباشه؟ ممنونم
    • پاسخ:

      سلام
      چطور خط دوم به انتهای صفحه رفته است؟
  14. واقعا ممنونم. چقدر خلاصه و مفید مشکل منو حل کردین، عالی بود
  15. سلام ادمین محترم یه سوال خیلی مهم داشتم که برای پایانامم نیازه چون نزدیک دفاعم هست
    من از فونت بی نازنین 14 استفاده کردم و جاستی فای لو زدم متاسفانه بین حروف در یک کلمه خط تیره ایجاد میشه . درسته جاستی فای تنها مشکل رو رفع میکنه اما ..... مشکل اینجاست که جاستی فای تنها بین کلمات در یک سطر فاصله میندازه و قشنگ نیست اما جاستی فای لو فاصله اضافی بین کلمات رو از بین میبره اما بین حروف کلمات خط تیره میندازه
    ممنون میشم کمکم کنید چطور این مشکل رو حل کنم.
    • پاسخ:

      سلام
      متاسفانه راه حل مستقیم برای این مشکل سراغ ندارم. راهی که شاید مفید باشد این است که از Justify معمولی استفاده کنید و در مواردی که فاصله بین کلمات زیاد است این فاصله را با روش گفته شده در این مطلب کم کنید.
      موفق باشید.
      تن
  16. سلام. دوستانی که گفتن بین کلمات خطهایی مثل خط فاصله ایجاد میشه، منم همین مشکل رو داشتم، مرتب کردن سطر ها رو روی حالت justify قرار بدید، مشکل بر طرف میشه
  17. سلام
    مال من نمیشههههههههههههههههههههههههه!!!
    تمام مراحل رو رفتم شد ولی وقتی مرحله آخرش گزینه Replace یا Replace All رو انتخاب میکنم چیزی نمیشه نقطه ها نمیرن!!!
    من چیکار کنممممم؟؟؟؟؟؟؟
    • پاسخ:

      سلام
      برای ناپدید شدن نقطه ها روی گزینه ¶ کلیک کنید.
      موفق باشید.
  18. سلام. من یک مطلب رو از اینترنت (سایت کمبریج دیکشنری)کپی و در ورد paste کردم. مشکل اینجاست که حالا که میخوام مرتب کنمشون. واژه ها رو میشکونه. یعنی با زدن کلید space bar میخوام یه فاصله ایجاد کنم فقط اما نصف واژه به خط بعد میره. انگار که اینتر کرده باشم. به نظر شما مشکل از کجاست؟
    • پاسخ:

      سلام
      مطابق راهنمایی مطلب فوق روی گزینه ¶ کلیک کنید ببینید بعد از اینکه روی کلید space فشار می دهید چه اتفاق می افتد؟
  19. سلام من یه مشکلی توی ورد دارم موقع تایپ کردن کنار بعضی کلمات خط تیره میاد چکار کنم از بین بره؟
    • پاسخ:

      سلام
      منظورتان بین کلمات است؟
  20. ممنون از راه کارهاتون متاسفانه وقتی این کار را انجام میدم برنامه ورد هنگ میکنه و مجبور به خروج میشم ایا راهی هست
    • پاسخ:

      سلام
      در همه فایل‌ها این مشکل وجود دارد؟ در حالت Draft تست کنید شاید مشکل وجود نداشته باشد.
  21. سلام
    ممنون میشم پاسخ دوستی که پیام زیر رو براتون گذاشتن بفرمایید، چون این مشکل خیلیا هستش:
    "سلام ، در بعضی فونت ها (مثل lutos linotype ) در حالت justify low بین برخی کلمات متن خط تیره هایی ایجاد میشود که قابل پاک شدن نیستند یعنی اگر پاک شوند با حرف قبلش پاک میشوند مشکل از کجاست؟ راه حلی دارد؟ ممنون"
    • پاسخ:

      سلام
      لطفا یک عکس از مشکلتان برای من بفرستید.
      چرا از justify low استفاده می‌کنید؟
  22. سلام
    دوست عزیز اجرا نمیشه و پیام میده که نتیجه ای نداره!
    اون دو تا کد با اون علامت باید وارد کنم که شبیه هشت فارسی هست؟ یعنی شیفت بگیرم با عدد 6؟
    • پاسخ:

      سلام
      شیفت + 6
  23. جناب یه سوال دارم
    توی یه صفحه ای از ورد صفحه ارایی خاصی انجام دادم چی کار کنم همین صفحه رو تکرار کنم؟
    • پاسخ:

      سلام
      متاسفانه برای کپی تنظیمات راه خاصی سراغ ندارم.
    • پاسخ:

      سلام
      نیاز به انتخاب کل متن نیست. باید در ورد 2016 هم جواب دهد. البته با ورد 2016 کار نکرده ام.
  24. باسلام.ببخشید من یک مشکلی دارم توی تایپ کلمات در ورد.وقتی که فایل وردم رو به pdf تبدیل میکنم بین حروف فاصله میفته مثلا برای کلمه سیستم بین "س" و حرف "ی" یک فاصله ای کوچک ایجاد می شود.
    ممنون میشم اگر راهنمایی کنین
    • پاسخ:

      سلام
      احتمال زیاد به این دلیل است که در هنگام طراز کردن متن از justify low‌ استفاده کرده‌اید از justify استفاده کنید.
      موفق باشید.
  25. در واقع وقتکه Shift+enter تعین میگردد معنی اش اینست که فاصله بین پارگراف ها کم شود یا از بین برده شود .... این روش که شما معرفی کردید دوباره همان فاصله Enter  را بین پاگراف ها در نظر گرفته میشود ... اگر قرار باشد که اینجوری باشد پس از اول همان Enter  کافیت میکند ...
  26. سلام من دارم متنی رو تایپ می کنم
    و در حالت جاستیفای وقتی کلمات در سطر جا نمیشن، ممکنه که فاصله بین کلمات کم و زیاد بشه (مثلا یک فاصله، دو اسپیس دیده میشه) برای زیباتر شدن متن میخوام خود کلمات کشیده تر بشن، به جای اینکه فاصله ی بین کلماتم کم و زیاد بشه. چی کار کنم؟ روشی که شما گفتین فقط برای آخر هر پاراگراف کلمات رو کشیده میکنه، نه کل پاراگراف
    ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      روش گفته شده برای آخر پاراگراف نیست. روش ذکر شده استفاده از کلیدهای Shift+J یا Shift+-‎ است که در همه جا قابل استفاده است.
      اما توصیه من این است اگر تعداد کلماتی که به سطر بعد می‌روند کم است از این مطلب استفاده کنید.
      موفق باشید.
  27. سلام ، در بعضی فونت ها (مثل lutos linotype ) در حالت justify low  بین برخی کلمات متن خط تیره هایی ایجاد میشود که قابل پاک شدن نیستند یعنی اگر پاک شوند با حرف قبلش پاک میشوند مشکل از کجاست؟ راه حلی دارد؟ ممنون 
  28. باسلام در برنامه داس nc اطلاعاتمون از سال 75 تا حالاست و میخواهبم که اطلاعات این چند روز اخیر را نگاه کنبم  20دقیقه طول بکشه از اول تا بخواهیم برسیم به جدید ها و دگمه های هوم و ایند هم کار نمیکنه  و کنترل ایند و هوم هم کار نمیکنه : چطوری میشه از اول صفحه پرید به صفحه های مورد نظر : ممنونم 
  29. با سلام و تشکر
    همین مشکل رو تو پاورپوینت دارم با این راهها حل نمیشه.
    ممنون اگه جواب بدین
    • پاسخ:

      سلام
      تنها در ورد جوابگو می‌باشد.
  30. یعنی خدا خیرتون بده... داشتم دونه دونه درست میکردم. الان سه روز جلو افتادم. مرسیییی
  31. عالی بود ممنون
    من از قسمت<تبدیل کلمات از حالت کشــــــیده به حالت معمولی> استفاده کردم و کارامد بود.
  32. امیــــــــــــــــــــــــــــــــــــر حســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــین

    اونایی کــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه نمــــــــــــــــــــــی تونن shift رو با خط فاصله ای که بالا کنار صفر هستش بزنین   میـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــشه حروف رو اینجوری کشیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــد
  33. سلام علیکم
    1- لطفاً نحوه تغییر اندازه کشیدگی حروف در Shift+J (کم و زیاد کردن دلخواه میزان کشیدگی) را توضیح دهید.
    2- لطفاً نحوه تلفیق علائم دو فونت مشابه (KFGQPC Uthmanic script HAFS) و (KFGQPC UthmanTaha Naskh) را توضیح دهید.
    قلباً و فبلاً متشکرم
    • پاسخ:

      سلام
      سوال اول که در مطلب فوق توضیح داده شده است.
      در مورد سوال دوم هم متاسفانه اطلاعی ندارم.
      موفق باشید.
  34. سلام
    خیلی ممنون عالی بود
    من همش میرفتم آخر خط و اینتر میزدم بعدش میرفتم ابتدای خط بعدی و بک اسپیس میزدم تا مشکل فاصله کلمات برطرف شه
    ولب با این کار یهویی همش درست شد
    موفق باشید
  35. سلام
    وقتی روش رو برای اعمال خطوط کشیده شده انجام میدم این ارور رومیده ورد این جایگزینی رو انجام نداد علتش چیه؟
    • پاسخ:

      سلام
      مطمئن هستید خطوط دارای Line Break هستند؟

ارسال نظر

قبل از ارسال نظر به نکات زیر توجه کنید:

۱- با توجه با اینکه نظرات خصوصی شما امکان نمایش در سایت را ندارد، بنابراین هنگام ارسال نظر، گزینه "" را انتخاب نکنید. چون تنها راه پاسخگویی به آن از طریق ایمیل شما است که با توجه به مشغله کاری فرصت ارسال پاسخ از طریق ایمیل وجود ندارد.

۲- قبل از مطرح کردن سوالتان، مطلب فوق را با دقت مطالعه کنید. اگر پاسخ سوالتان را پیدا نکردید در سایت جستجو کنید، ممکن است در مطلب دیگر پاسخ سوالتان را پیدا کنید.

۳- تنها به سوالاتی پاسخ داده می‌شود که از نحوه حل آن‌ها اطلاع داشته باشم.

۴- نظراتی با مضمون زیر، صرفا تایید و نمایش داده می‌شود و به آن‌ها پاسخی داده نمی‌شود.

الف) در مورد پاسخ سوال شما اطلاعی نداشته باشم،

ب) پاسخ سوال شما در مطلب فوق وجود داشته باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی