جستجو

ترفندهای کامپیوتری

حضرت علی (ع): «زَکوةُ العِلمِ نَشرُهُ؛ زکات علم نشر آن است».
وبلاگ "ترفندها" (سایت پی‌سی‌ترفند) برای عمل به این حدیث شریف و با هدف ارتقاء دانش و مهارت‌های مرتبط با رایانه در ۳۰ مهرماه ۱۳۹۱ ایجاد شده است. به امید آنکه مفید واقع شود.
🔵 کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام:
telegram.me/pctarfandir
🔵 ارتباط با ادمین:
telegram.me/pctarfand_admin

خلاصه آمار

تبليغات

معرفی توابع جمع شرطی در اکسل

اکسل

به احتمال زیاد تاکنون برای جمع زدن چند سلول از تابع Sum استفاده کرده‌اید. اما وقتی صحبت از جمع شرطی به میان می‌آید، دیگر تابع Sum به تنهایی کارایی ندارد. برای این کار در اکسل باید از توابع بسیار کاربردی Sumif و Sumifs استفاده کنید. در ادامه مطلب با پی‌سی‌ترفند همراه باشید تا با این توابع آشنا شوید.

جمع شرطی چیست؟

جمع شرطی یعنی محاسبه مجموع چند عدد البته با توجه به شرط یا شروط موجود.

برای انتقال بهتر مفهوم جمع شرطی، در ادامه با ذکر چند مثال این مفهوم را شرح می‌دهیم.

مثال ۱) در محدودهA1:A6  از جدول زیر جمع اعداد کوچکتر از ۲۸ را محاسبه کنید.

A  
20 1
23 2
35 3
17 4
32 5
28 6

برای محاسبه این جمع از تابع sum نمی‌توان استفاده کرد زیرا یک شرط وجود دارد و آن این است که جمع اعدادی را محاسبه کنید که کوچکتر از ۲۵ باشند. برای حل این مشکل می‌توان از تابع Sumif استفاده کرد.

  • ساختار تابع Sumif به شکل زیر می‌باشد:
=SUMIF(range, criteria, [sum_range])

range: همان محدوده‌ای می‌باشد که قصد داریم شرط را بر آن اعمال کنیم. این محدوده می‌تواند شامل عدد، نام، آرایه و یا محدوده‌ای از اعداد باشد. (سلول‌های خالی و کاراکترها محاسبه نمی‌شود). در مثال فوق محدوده A1:A6 است.

criteria: همان شرط ما می‌باشد. این شرط می‌تواند شامل عدد، عبارت، یک سلول، متن و تابع باشد. در مثال فوق شرط اعداد کوچکتر از ۲۸ است.

نکته ۱: کلیه عبارات و شرط‌های ریاضی باید داخل گیومه " " باشد مگر اینکه شرط شما عدد باشد.

نکته ۲: در شرایط مشابه مثال فوق چنانچه بخواهید بجای نوشتن عدد ۲۸ در تابع آدرس آن یعنی A6 را در تابع درج کرد باید شرط را بصورت زیر بنویسید:

"<"&A6

sum_range: این گزینه اختیاری می‌باشد. زمانی از این آرگومان استفاده می‌کنیم که Range  ما شامل اعداد نباشد و یا اینکه اعدادی که قصد داریم مجموع آن‌ها را محاسبه کنیم در محدوده range قرار نداشته باشند که در مثال بالا هیچ یک از دو حالت فوق برقرار نیست. چون هم Range ما شامل اعداد است و هم اینکه اعدادی که قصد داریم مجموع آن‌ها را محاسبه کنیم در محدوده range قرار دارند. بنابراین در مثال ۱ از آرگومان sum_range استفاده نمی‌کنیم.

بنابراین مطابق توضیحات بالا برای مثال ۱ تابع Sumif به صورت زیر نوشته می‌شود.

=Sumif(A1:A6,"<28")

خروجی فرمول بالا برابر است با ۶۰.

در مثال بالا فقط از دو آرگومان range و criteria استفاده شده‌است. اگر بخواهیم از هر ۳ آرگومان Range و Criteria و Sum_range استفاده کنیم مثال ۲ را مشاهده کنید.


مثال ۲) جدول زیر را در نظر بگیرید که مربوط به پخش اقلام در یک منطقه زلزله زده می‌باشد. مجموع کل “آب معدنی”های توزیع شده در کلیه مناطق را محاسبه کنید.

باید مجموع اعدادی از ستون "تعداد" را محاسبه کرد که در ستون "کالا" دارای عنوان آب معدنی می‌باشند. به عبارت دیگر می‌خواهیم فقط اعداد ردیف‌های رنگی زیر را با هم جمع کنیم:

برای محاسبه جمع کل “آب معدنی”ها باید از فرمول زیر استفاده کرد:
=Sumif(B2:B10,"آب معدنی",C2:C10)

مطابق با ساختار تابع ،Sumif محدوده یا Range مورد نظر سلول‌های B2:B10 هستند که عدد نمی‌باشد. اکسل باید این محدوده را با شرط مطابقت دهد.

 Criteriaیا شرط ما در اینجا “آب معدنی” می‌باشد.

اعدادی که قصد داریم جمع کنیم در محدوده range قرار ندارند بنابراین باید از آرگومان اختیاری sum_range استفاده کرد. Sum_range محدوده اعداد متناظر با Range می‌باشد یعنی C2:C10 که در صورت مطابقت شرط، اکسل آن‌ها را با هم جمع می‌کند.

جواب مثال فوق برابر است با ۴۸۰۰.

منبع با تغییر: office-learning.ir


مثال ۳) در مثال ۲ جمع کل "آب معدنی" را در منطقه "جنوب" محاسبه کنید.

در این مثال ما با دو شرط روبرو هستیم که به این علت نمی‌توان از تابع Sumif استفاده کرد و بجای آن باید از تابع Sumifs استفاده نمود. بوسیله این تابع می‌توان جمع‌های چند شرطی را انجام داد.

  • ساختار تابع Sumifs به شکل زیر است:
=SUMIFS(sum_range, criteria_range1, criteria1, [criteria_range2, criteria2], …)

sum_range: محدوده‌ای که می‌خواهیم آن را جمع کنیم. (در مثال فوق محدوده C2:C10 می‌باشد)

criteria_range1: محدوده شرط اول (محدوده شرط اول ما در این مثال، نوع کالا است یعنی محدوده B2:B10)

criteria1: شرط اول (آب معدنی)

criteria_range2: محدوده شرط دوم (محدوده شرط دوم ما در این مثال، منطقه است یعنی محدوده A2:A10)

criteria2:شرط دوم (جنوب)

=Sumifs(C2:C10,B2:B10,"آب معدنی",A2:A10,"جنوب")

خروجی فرمول فوق برابر است با ۲۰۰۰.


مثال ۴) در مثال ۲ جمع کل "آب معدنی" را در مناطق "جنوب" و "شمال" محاسبه کنید.

مثال فوق، مشابه مثال ۳ است، اما یک تفاوت کوچک وجود دارد و آن این است که در شرط دوم علاوه بر منطقه "جنوب"، منطقه "شمال" هم باید در نظر گرفته شود.

در اینحالت باید مشابه مثال ۳ از تابع Sumifs استفاده نمود اما با کمی تفاوت. شاید بخواهید برای حل مثال فوق، در فرمول قبل شرط جدید یعنی منطقه "شمال" را اضافه کنید اما نمی‌توان اینکار را انجام داد. چون تابع Sumifs پس از بررسی شرط منطقه "جنوب"، شرط منطقه "شمال" را بررسی می‌کند یعنی باید هر دو شرط برقرار باشد که چنین چیزی ممکن نیست که در یک سلول هم جنوب باشد و هم شمال. از طرفی درون تابع Sumifs نمی‌توان از OR استفاده کرد. برای حل این مشکل دو راهکار وجود دارد:

یا باید نام مناطق را درون کوشه بگذارید و همراه با تابع Sumifs از تابع Sum هم استفاده کنید:

=Sum(Sumifs(C2:C10,B2:B10,"آب معدنی",A2:A10,{"جنوب","شمال"})

یا اینکه از مجموع دو Sumifs استفاده کنید:

=Sumifs(C2:C10,B2:B10,"آب معدنی",A2:A10,"جنوب")+Sumifs(C2:C10,B2:B10,"آب معدنی",A2:A10,"شمال")

خروجی فرمول فوق برابر است با ۴۰۰۰.

منبع: ablebits.com


مثال ۵) محاسبه مجموع اعداد بین دو تاریخ مشخص:

مطابق جدول زیر مجموع مقادیر ستون B در صورتیکه بین دو تاریخ 3/4/2014 و 5/10/2014 باشند را محاسبه کنید.

در واقع در این مثال هم دو شرط وجود دارد که بصورت زیر در تابع Sumifs قرار داده می‌شوند.

=SUMIFS(B2:B8,A2:A8,">=2014-03-04",A2:A8,"<=2014-05-10")

خروجی فرمول بالا برابر است با ۹۱.

منبع: extendoffice.com

get-digital-help.com

 

برای مطلع شدن از جدیدترین مطالب سایت، کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام را با آی‌دی pctarfandir@ دنبال کنید:

          

سوالات خود در زمینه ورد و اکسل و ... را می‌توانید از طریق ایمیل و تلگرام با ما مطرح کنید.

آدرس ایمیل: tarfandha.blog@gmail.com

آی‌دی تلگرام: pctarfand_admin@

نظرات (۱۰۸)

  1. سلام استاد
    من یه آماری میخام در بیارم
    ستون هفته دارم پر از شنبه تا جمعه چند باری تکرار شدن و یه ستون دیگه دارم کد شهر دادم مثلا ۱ یا ۲و ستون دیگه ای دارم که اعداد هستش میخوام جمع مثلا همه شنبه هایی که مقابلش ۲ هست رو با هم جمع کنه
    شنبه. ۲. ۲۳
    شنبه. ۲. ۴
    شنبه ۴. ۵. این رو جمع نکنه
    شنبه ۲. ۳
    ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      مطابق مثال شماره 3 در مطلب فوق عمل کنید.
      موفق باشید.
  2. ابوالفضل عسگری

    سلام
    لطفا در صورت امکان بفرمایید چطور میتونم مثال زیر را حل کنم :
    شیت 1 کد حساب 99001 عنوان حساب ابلاغی
    شیت 2 عنوان حساب ابلاغی
    میخوام شرط بگذارم که تمام ابلاغی هایی را که در شیت 1 با کد حساب 99001 هست را در شیت دو مقابل سل ابلاغی جمع بزند
    • پاسخ:

      سلام
      لطفا مثال را دقیق تر و واضح تر توضیح دهید.
  3. سلام
    من میخوام جمعی انجام بدم که در اون مثلا من چند فروش داشتم در تاریخ های متفاوت و واریزی هایی هم داشتم در تاریخ های متفاوت میخوام صورتحسابی به این صورت بهم بده
    طوری که جمع ستون واریزی وقتی به جمع سلول فاکتور رسید مابقی واریزی ها رو از فاکتور بعدی کم کنه وقتی فاکتور دوم تموم شد مابقی واریزی ها از فاکتور سوم کم بشه ممنون اگه راهنمایی کنین
    • پاسخ:

      سلام
      برای اینکار فکر کنم نیاز به ماکرو دارید که متاسفانه تخصص زیادی در این زمینه ندارم.
  4. سلام
    میخوام مجموع چند بازه زمانی رو بدست بیارم
    مثلا 2/8/1، 3/12/5، 1/6/2 و....
    • پاسخ:

      سلام
      متوجه سوال شما نشدم. لطفا کاملتر توضیح دهید.
  5. سلام
    من 10 شیت دارم که یکی گزارش میده 9تا دیگه شیت هر مشتری میباشدمی خوام در هر شیت مجموع اجناس ارسالی منو به صورت شرطی برای مثال فلان قلم جنس اگر تایپ شد داخل برگه خروج شیت ان مشتری جمع ان را برای من داخل شیت گزارشم به صورت مجموع بده لطفا راهنمایی کنید
    • پاسخ:

      سلام
      سوالتان را واضح تر مطرح کنید. با مثال
  6. ممنون از لطف شما سایت شما کمک بزرگی کرد مشکلی که خیلی وقت دنبالش بودم رفع شد تشکر
  7. سلام
    من دو تا جدول دارم،توی یکی از جداول دو ستون دارم،یکی ستون سرگروه ها و دیگری ستون زیرگروه های مربوط به هر سرگروه
    توی جدول دوم،یه ستون زیرگروه و ستون دیگه عدد، ممکنه هر زیر گروه چند بار تکرار بشه و چند تا عدد مختلف جلوش بیفته
    حالا میخام توی یک سلول برای هر زیر گروه جمع اعدادی که جلوی زیرگروه هاش توی جدول دوم نوشته شده حساب بشه
    • پاسخ:

      سلام
      به این مطلب مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  8. سلام ، میخواستم ببینم تابع یا فرمولی هست که بتونم انبارداری رو تساعدی حساب کنم . یعنی از تاریخ ورود بمدت ده روز معاف و از روز یازدهم تا بیستم روزی مثلا ده هزار تومن و از روز بیستو یکم روزی پونزده هزار تومن حساب کنه . فرمول خودم تعداد روز رو محاسبه میکنه ، معافیت رو کم میکنه و باقیمونده بهم میده . مثلا بیست روز باقیمونده که خودم دستی حساب میکنم .
  9. عبدالرضا رضازاده

    با سلام وتحیت
    اگر بخواه یک فایل اکسل را جهت راهنمایی حضورتان ارسال نمایم از چه روشی امکان پذیر است
    با تشکر از زحمات و سایت خوبتان
    • پاسخ:

      سلام
      روش ارسال فایل در منوی بالای صفحه بخش تماس با من توضیح داده شده است.
  10. عبدالرضا رضازاده

    باسلام وعرض پوزش سؤال من دو قسمت دارد
    اولاً تعدادی عدد در یک سطر دارم که می خواهم این اعداد بدون هرگونه تغییری بصورت سورت شده در سلولهای بعدی همان سطر نمابش داده شوند
    ثانیاً همچنین اگر امکان دارد پس از مرتب سازی مشخص هریک از اعداد مرتب شده مربوط به کدام ستون تصلی می باشد
    جواب قسمت اول برایم اهمیت بیشتر ی دارد با تشکر از سایت خیلی خوبتان
    • پاسخ:

      سلام
      روش مرتب سازی سطری در انتهای این مطلب آموزش داده شده است. در مورد سوال دوم، می توانید قبل از مرتب کردن سطر، در سطر زیر آن اعداد ستون را وارد کنید تا بعد از مرتب کردن، شماره ستون مشخص باشد.
      موفق باشید.
  11. سلام ببخشید یک سوال داشتم که خیلی تو سایت ها گشتم اما به جواب نرسیدم اگر لطف کنید و پاسخ بدین ممنون میشم...----------
    چگونه میشه مثلا تو یه فیلد نام بنویسیم بعد جلوش رنج عددی بذاریم مثل زیر:
    علی رجبی | 5 | 25 |
    یعنی تو یه فیلد نام شخص، تو فیلد بعدی عدد شروع و فیلد آخر عدد پایانی باشه
    بعد اگر جستجو کنیم 15 ، به ما نام علی رجبی رو نشون بده
    یعنی به این صورت میخوام بفهمم عددی که میدم بین کدوم از رنج عددی ها قرار گرفته و متعلق به چه شخصی است-------
    ممنون میشم از طریق ایمیل اطلاع بدین
    • پاسخ:

      سلام
      اگر میخواهید با جستجو اینکار انجام شود به نظرم امکان آن وجود ندارد.
  12. خسته نباشید
    میخوام یک عدد ثابت مثل 0/5رو در یکی از خونه ها مثلاk3ضرب کنم وعدد دیگه ای مثل 0/3رو در یک خونه دیگ مثلk7ضرب کنم و حاصل این دو رو جمع کنم با این شرط که این اعداد 0/3و0/5 ثابت هستند و خونه.ها تعییر میکنن چحوری فرمول بنویسم؟
    ممنون از راهنماییتون
    • پاسخ:

      سلام
      اگر اعداد 0.5 و 0.3 در سلول قرار دارند شما باید آدرس سلول اعداد را در حالت مطلق و آدرس سلولهای دیگر را در حالت نسبی درج کنید. (راهنما)
      موفق باشید.
  13. سلام و ارادت
    تابعی داریم در اکسل که جمع عددی یک بازه از ردیف اعداد رو محاسبه بکنه؟
    مثلا جمع اعداد بین ۱ تا ۲۵۰
    منظورم غیر از روشی است که اعداد رو توی یک ستون بنویسیم و با تابع sum جمع ببندیم
    ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      در این سایت نحوه انجام اینکار توضیح داده شده است.
      موفق باشید.
  14. با عرض سلام و خدا قوت
    مطلب بسیار مفید بود، متشکرم
    ولی متاسفانه به جواب مشکل خودم نرسیدم.
    یک سری معیار از یک روش هست که رو به روی هر کدام، یک ستون امتیاز دهی قرار می‌گیرد که باید توسط پرسش‌شونده‌ها پر شود. میخواهم این ستونی که توسط پرسش شونده ها پر میشوند با هم جمع شوند و در انتهای ستون جمع آن‌ها قرار گیرد و این جمع دقیقا 100 شود. و پیغام خطا بیاید که این ستون فقط باید با اعدادی پر شود که جمعشان 100 می‌شود.
    • پاسخ:

      سلام
      یعنی همزمان با پر کردن سلول ها مجموع را محاسبه کند و چنانچه مجموع از ۱۰۰ بیشتر شد پیغام خطا دهد؟
  15. سلام
    من لیستی از اقلام دارم میخوام بدونم بین یک تاریخ چه تعدادی از این اقلام فرستادم. ستون تاریخ. ستون تعداد اقلام. ستون ارسال شده و نشده.
    ممنون میشم راهنمایی نمایید.
    • پاسخ:

      سلام
      نوع ستون ها مبهم است. ستون تعداد اقلام دقیقا دارای چه اطلاعاتی است؟ سایر ستون ها چطور؟
  16. سلام میخواستم تو مثال بالا همه اقلام جمع بشه بجز یک قلم مثلاً آب معدنى
    • پاسخ:

      سلام
      قبل از کلمه آب معدنی از علامت <> استفاده کنید.
      "آب معدنی<>"
      موفق باشید.
  17. سلام ممنونم من یک عدد دارم مثلا 10- حالا میخوام عدد 4 ازش کم کنم ولی جواب در اکسل 14- خواهد بود و این درست نیست بلکه باید 6- بدست آید آیا برای این مشکل راه حلی هست با کمال تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      عدد 4 را باید با 10- جمع کنید نه کم تا مقدار آن 6- شود.
  18. سلام من یه لیست ۲۰۰۰سطری دارم که در هر سطر مقدار بدهی به افرد را نوشتم که مجموع افراد ۲۰۰نفر میباشند چطوری مشخص کنم سر جمع بدهی به هر نفر چقدر می باشد
    • پاسخ:

      سلام
      نحوه انجام اینکار در این مطلب توضیح داده شده است.
      موفق باشید.
  19. سلام من دنبال تابع ای می گردم که این امکان بده: افراد در بانکهای عامل تسهیلات گرفته اند مثال ملی و ملت با توجه به ورود نفر به نفر در اکسل میخوام خود تابع اعلام کنه چند تا وام ملی پرداخت شده و جمع کل شون چه عددی است من الان فقط با SUMIF جمع شرطی رو پیدا می کردم
    • پاسخ:

      سلام
      از توابع شمارش شرطی استفاده کنید (راهنما).
      موفق باشید.
  20. سلام
    یک فرمول میخوام که اعدادی از یک ستون که جمعشون یه عدد خاص و مورد نظر ماست رو بهمون بده.
    مثلا عدد مورد نظر ما 100 هستش و میخوایم از ستن مورد نظر اعدادی که جمعشون 100 میشه رو پیدا کنیم
    واقعا ممنون میشم
    • پاسخ:

      سلام
      به این مطلب مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  21. سلام
    من یه همچین فرمولی نوشتم
    = IF( B2اگر در ستون B به طور مثال ۵:۵۰:۰۰ دقیقه رو وارد کنم جواب رو به درستی محاسبه نموده و ۱۰:۰۰ دقیقه میزنه ولی اگر ستون B خالی باشه بعد از محاسبه میزنه ۶:۰۰:۰۰ ساعت
    میخوام یه شرط سوم بذارم که اگر ستون B خالی باشه صفر در نظر گرفته بشه و خونه فرمول نویسی شده بعد از محاسبه صفر قرار داده بشه
    • پاسخ:

      سلام
      فرمول مورد استفاده را به صورت کامل بنویسید.
  22. سلام
    من یه همچین فرمولی رو نوشتمش
    = IF( B3تا اینجاش مشکلی نیست
    اگر تو ستون B زمان رو وارد نکنم خود به خود جواب 6:00:00 ساعت میشه
    در صورتی که با وارد کردن ساعت 5:50:00 دقیقه درست حساب میکنه و میزنه 10:00 دقیقه
    میخوام یه شرط سومی هم ادامه و یا وسط فرمول بیاد که اگر تو ستون B خالی باشه و یا اگر با خلی بودن صفر در نظر گرفته میشه تو ستونی که فرمول نویسی شده جواب صفر باشه
  23. سلام. من میخوام توی فایل وقتی رنگ سلول عوض میشه عدد تویی سلول روبروی اون رو یک جای دیکه بهم بده. مثلا اگر رنگ C1 زرد شد عدد توی S1 رو بزاره توی T1
    • پاسخ:

      سلام
      تغییر رنگ چگونه انجام می شود؟
  24. با سلام.یک جدول دارم که یکسری کد که شامل کد تکراری هم میشود بصورت عمودی زیرهم قرار دارد.مقادیری هم بصورت افقی روبروی هرکد نوشته شده(بطور مثال کارکرد،زمان توقف)میخوام با SUM IF محدوده مقداری کدی را که VLOOKUP کرده ام را جمع کند،اگر تابع پیشنهادی دیگه ای هم دارید ممنون میشم راهنماییم کنید
  25. سلام
    مثلا یه سلول داریم که روزانه یه مقداری وارد میکنیم حالا میخوایم همون عدد همزمان به یه سلول دیگه اضافه بشه و تو همون سلول جمع بزنه و نشون بده
    ممون میشم اگه جواب بدید
    • پاسخ:

      سلام
      اینکار را باید بوسیله کد ماکرو انجام دهید (نمونه).
      موفق باشید. 
  26. مثلا اگر عدد 3 رو در سلول مورد نظر وارد کردم. تابع باید مقادیر 3 تا ستون خاص از جدولم رو جمع کنه باهم. اگر عدد 4 رو در همون سلول وارد کردم. مقادیر 4 تا ستون رو جمع کنه
  27. سلام. با تشکر از مطلب خوبتون یه سوال داشتم. من چند ستون از اعداد مختلف دارم. میخوام تابعی بنویسم که اگر عددی رو در یک سلول وارد کردم. اون عدد نشون دهنده تعداد ستونی باشه که باید اطلاعاتشون(اعداد) با هم جمع بشن. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    • پاسخ:

      سلام
      سوال شما را متوجه نشدم. گفتید عددی رو خودتان در سلول وارد می کنید! پس تابع چکار باید بکند؟
  28. سلام....به فرض مثال، یک سلول داریم که مقدارش اینه 5+4، چطور میتونم مجموع مقادیر این سلول رو توی یه سلول دیگه داشته باشم؟
    • پاسخ:

      سلام
      با فرض اینکه در سلول A1 باشد از فرمول زیر برای محاسبه استفاده کنید.
      LEFT(A1,FIND("+",A1)-1)+MID(A1,FIND("+",A1)+1,LEN(A1)-FIND("+",A1))
      موفق باشید.
  29. سلام.فرض کنید یک سلول داریم که قراره توش تعداد خریداری شده از کالایی رو وارد کنیم. به فرض بار اول وارد میکنیم 15. این عدد 15 با موجودی اولیه کالا که مثلا 10 هست جمع میشه و میشه 25. حالا میخوایم داخل همین سلول خرید بعدی رو وارد کنیم به فرض 4. در حالت عادی عدد 4 با 10 جمع میشه و حاصل میشه 14 چون عدد 4 میشینه جای عدد 15. درصورتی که من میخوام حاصلش بشه 29. یعنی 15+10+4 و الی آخر… .
    • پاسخ:

      سلام
      اینکار را باید بوسیله کد ماکرو انجام دهید (نمونه).
      موفق باشید.
  30. برای سوال زیر از کدوم تابع استفاده کنم.
    جمع حقوق و اضافه کار را به گونه ایی برنامه ریزی نمایید که در صورتیکه به طور کامل هم ستون حقوق و هم اضافه کار تکمیل شد نمایش داده شود .
    اگه قرار از sumif استفاده با چه کاراکترلی بفهمونم که جمع رو نشون بده در صورتی که سلولها تکمیل بشن؟
    ممنون و سپاس
    • پاسخ:

      سلام
      از کد زیر استفاده کنید.
      IF(COUNTBLANK(A1:A5)=0,SUM(A1:A5),"")
      موفق باشید.
  31. با سلام
    بنده می خواستم نحوه وارد کردن داده ها با دو شرط خاص در یک ستون را انجام دهم
    به عنوان مثال میخواهیم در ستون A شماره تلفنهایی را وارد کنیم که فقط 10 رقم داشته باشند و در صورت تکراری بودن شماره اخطار داده شود.
    انجام این دو شرط چگونه انجام میشود؟
    ممنون میشوم اگر جواب آن را برایم ایمیل نمایید.
    با تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      برای پیدا کردن پاسخ سوالتان به این سایت مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  32. با سلام
    میخوام برنامه‌ای بنویسم که یک سلول رو چک کنه اگه یک بود یه آدرس از یه سلول برداره و در سلوله دیگه‌ای کپی کنه
    ممنونم
    • پاسخ:

      سلام
      بعید میدانم با با فرمول نویسی معمولی بتوان اینکار را انجام داد. باید از کدنویسی استفاده کنید که تخصص زیادی در این زمینه ندارم.
  33. با سلام مجدد
    منظورم اینه که به طور مثال اگر سلول a5 حاصلضرب عدد وارد شده به سلول a4 و ایکس باشد حال اگر در سلول a4 عددی برابر یا بزرگتر از 10 وارد شد حاصلضرب را منهای 10 درصد کند
  34. سلام
    میخواهم فرمولی بنویسم که :
    اگر در سلول a1 عدد وارد شده بزرگتر از 10 بود آنگاه سلول a5 را منهای 10 درصد کند
    با تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      روی همان سلولی که دارای عدد است نمی توانید فرمول وارد کنید.
  35. سلام.
    می خوام تعدادی عدد (1000 تا مثلا) توی یه ستون بزنم که این اعداد رو پیدا بکنه و در ادامه عدد های متناظر با این اعداد رو در یه ستون دیگه پیدا کنه و اونها رو جمع بزنه نتیجه رو نشونم بده چی کار باید بکنم؟؟؟
    ممنون می شم اگر پاسخ بدید
    • پاسخ:

      سلام
      متوجه سوال شما نشدم.
  36. سلام و تشکر بخاطر مطالب بسیار خوبتون.
    ی سوال داشتم خدمتتون
    من در سطرهای ستونa تعداد 256 عدد مختلف تعریف کردم و همچنین در ستون b اومدم مثلا از سطر اولش تا 128 رو تیک گذاشتم(که این تیک ها روزانه به سمت 256 سطر پایین روند سعودی دارند) حالا من میخوام شرطی رو اعمال کنم بیاد تا جایی که در ستون b تیک اعمال شده مقادیر ستون a رو جمع کنه و در تعداد تیکها ضرب کنه.
    ممنون میشم اگه پاسخم رو بفرمایید.
    • پاسخ:

      سلام
      منظورتان از تیک چیست؟
  37. با سلام اگر بخوام تو اکسل فرمولی بنویسم ک بطور مثال به صورت تصاعدی رو مبلغ اولیه ۳ ٪ افزایش داشته باشه باید چیکار کنم ثل ۱۰۰۰۰۰ اگر روز اول پرداخت نشد ۳٪ بره روش روز دوم مبلغ جدید و ۳٪ افرایش الی اخر ... چیکار کنم اگه ممکنه جواب بدید
    • پاسخ:

      سلام
      در صورت امکان یک نمونه فایل برای من بفرستید و داخل آن نشان دهید که خواسته های شما در کدام سلول باید درج شود.
  38. سلام
    میخوام قیمت اجاره کالایی به قیمت مثلا 1000 دلار رو در بازه تاریخی با شرایطی حساب کنم که:
    10 روز اول 1% قیمت کل + 20 روز دوم 1.5% قیمت کل+31 روز الی آخر 3% قیمت کل باشه
    جمع همه اینها رو می خوام فرمولش هست؟
    • پاسخ:

      سلام
      یعنی در یک سلول تعداد روزها را وارد کنید و نتیجه نهایی بر اساس شرایط گفته شده محاسبه شود؟
  39. سلام دوست عزیز
    میخوام چهر سلول و با هم جمع و تفریق کنم اگر جوابش مثبت بود توی یه سلول بخوره اگر منفی بود توی یه سلول دیگه
    • پاسخ:

      سلام
      منظورتان از جمع و تفریق چیست؟ همزمان؟
  40. با سلام اگه فوری جواب بدین ممنون میشم
    من تعدادی اطلاعات دانش آموز دارم که شامل نام مدرسه و تعداد کلاسایی که داره مثلا اول دوم سوم و غیره میخام ی فرمول بنویسم که همه کلاسای مدرسه با هم جمع بشن تو یک ریف نشون داده بشن مثلا مدرسه فلان تعداد دانش آموز 50 نفر و به همین ترتیب اگه هر چه زود تر جوا بدین ممنون میشم
    • پاسخ:

      سلام
      در صورت امکان یک نمونه فایل همراه با سوالتان را برای من ارسال کنید.
  41. مهدی دلبری

    سلام
    میخوام مقادیری که از یک نوع هستند رو جمع بزنم چیکار کنم؟
    مثلا:
    آبی 50
    قرمز 30
    سبز 10
    آبی 10
    زرد 20
    سبز 30
    ------------
    آبی 60
    قرمز 30
    سبز 40
    زرد 20
    اینم بگن که تعداد رکوردها خیلی زیاده وگرنه هر مورد رو فیلتر می کردم
    • پاسخ:

      سلام
      به این مطلب مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  42. با سلام
    بنده یک جدول درست کردم که قراره تعداد کلمات ترجمه و یا تولید شده در سایت رو وارد کرده و میخوام به صصورت جدا انگلیسی و یا فارسی که که در توابع شرطی اون تعریف کردم جداگانه باهم جمع بشن و محدودیت هرکسی در هر بخش مشخص بشه
    چیکار باید بکنم؟
    • پاسخ:

      سلام
      سوالتان را واضح‌تر و با مثال توضیح دهید.
  43. با سلام و خسته نباشید. ممنون میشم کمک کنید من یک ستون از اعداد دارم. هم عدد منفی داره هم مثبت می خواستم موقع جمع زدن اعداد منفی حساب نکنه چیکار کنم با تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      به این سایت مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  44. سلام دوباره بله همون میخوام مثلا تو یه سلول اعدادی رو بنویسم بعد در یه شیت جداگونه این اعداد رو به حروف تبدیل کنه .اگه میشد یه عکسی بفرستم متوجه میشدید
    • پاسخ:

      سلام
      اگر در گول عبارت "تبدیل عدد به حروف در اکسل" را جستجو کنید چندین سایت روش انجام اینکار را توضیح داده اند.
      موفق باشید.
  45. با سلام وخسته نباشید یه راهنمایی میخواستم ممنون میشم کمک کنید. میخوام تو اکسل برنامه ای بنویسم به عنوان مثال تو یه سلول مثلا تعداد طبقات یه ساختمان رو عددی بنویسم حالا هرچند تا بعد تو یه قسمت دیگه جدولی درست کنم که در این جدول اسم این تعداد طبقات رو بنویسه برام ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    • پاسخ:

      لام
      متوجه سوال شما نشدم. منظورتان تبدیل عد به حروف است؟
  46. سلام. من چگونه میتوانم اعدادی را که در یک ستون به صورت اعشاری می باشند را جمع کنم؟ آیا امکانش هست؟ ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      برای محاسبه مجموع اعداد اعشاری روشی پیدا نکردم. اما با استفاده از روش گفته شده در این سایت می توانید مجموع اعداد صحیح را محاسبه کنید و از مجموع کل کم کنید تا مجموع اعداد اعشاری محاسبه شود.
      موفق باشید.
  47. سلام .میخاستم ازپنج عدد ،دوتا از بیشتریناش با هم جمع بشه ,اگه امکان داره راهنماییم کنید
    ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      از تابع Large استفاده کنید. مثلا برای اعداد A1:A5 از رابطه زیر استفاده کنید:
      LARGE(A1:A5,1)+LARGE(A1:A5,2)
      موفق باشید.
  48. باسلام
    در تابع sum میشه شرط بر حسب رنگ گذاشت؟بدین صورت که در یک سلول جمع سلولهای دیگر باشد به شرط اینکه اون سلولها رنگی نباشن//
    • پاسخ:

      سلام
      به این مطلب مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  49.  سلام
    من یه ستون دارم که مثلا از تاریخ های 94/01/01 تا 95/08/30 به روز و پشت سر هم نوشته شده است و سلول جلوی هر تاریخ حاوی اعدادی است و من میخواهم بر اساس هر ماه این اعداد را جمع بزنم مثلا میخواهم اعدادی که از تاریخ 95/02/01 الی 95/02/31 هستند بر اساس تاریخ ها جمع زده شود .
    خواهشمند است اگه کسی در این رابطه تجربه ای دارد کمکم کند
    با تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      چون اکسل از تاریخ شمسی پشتیبانی نمی کند باید با استفاده از افزونه های ارائه شده در این مطلب آن ها را به میلادی تبدیل کنید.
      موفق باشید.
  50. با سلام
    چطور میشه حاصل جمع  یک ستون که هر سلول آن دارای دو عدد با علامت ضرب است را با شرایط خاص محاسبه کرد که ابتدا هر سلول را ضرب و سپس حاصل جمع آن ها را محاسبه کند؟
    با تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      اکسل در حالت پیش فرض اینکار را انجام نمی‌دهد؟
  51. سلام .من 23 تا عدد دارم که از جمع تعدادی از این اعداد که تعدادشون هم رو نمیدنم یه عددی به دست میاد .من این 23 تا عدد رو دارم و اون عدد حاصل جمع هم دارم فقط میخوام بدونم که از جمع کدوم این اعداد این عدد من بدست اومده؟میتونید با اکسل یا یه چیز دیگه کمکم کنید؟خواهش میکنم کمکم کنید.
  52. رحمت اله خسروان

    با سلام و درود
    اگر بخواهیم مرتب در یک روز چندین بار فقط در یک سل عدد های مختلف را بنویسیم و بلافاصله جمع همه آنها بصورت تزایدی در سل دیگر یا شیت دیگر نمایش شود.و اگر در سلی که اعداد را می نویسیم اگر اعداد را حذف کنیم در مقدار جمع نمایش شده تاثیری نداشته باشد
    • پاسخ:

      سلام
      تا جایی که من اطلاع دارم با فرمول نویسی معمولی چنینی کاری امکان ندارد و باید از ماکرونویسی استفاده کنید.
  53. باسلام 
    میخام مجموعه ای از اعداد اعشاری را جمع کنم چکار باید انجام بدهم 
    • پاسخ:

      سلام
      با تابع sum مگر جمع نمی شوند؟
  54. سلام میخوام از بین چن تا عدد بین 0 تا 100 که به صورت رندوم انتخاب شده  5 تا که مجموعشون برابر 100 میشه رو انتخاب کنم 
    ممنون میشم راهنماییم کنید چه جوری بگم که 5 عدد انتخاب بشه
    • پاسخ:

      سلام
      به نظرم راهی جز نوشتن کد ماکرو در اکسل وجود ندارد.
  55. با سلام ....
    منظور من این بود که یک سری عملیاات محاسباتی دارم که باید انجام بشه ، و همه وابسته به ورودی C 6  می باشد ....
    حالا من 100 تا عدد دارم که باید محاسبه بشن و اکسل اونها رو محاسبه کنه ، من نمیتونم برای هر صد عدد بطور دستی اعداد H  رو در خانه ی C 6  وارد کنم . آیا راهی وجود داره که اکسل اعداد رو از ستون H بخونه  و نتیجه رو برگردونه ... به طور خلاصه تر فرض کنیم یک حلقه تعریف کردم ، که اکسل اعداد H6:H9 را در خانه ی C6 وارد کنه ، و محاسبات انجام بشه و نتیجه هر محاسبات در ستونی جداگانه مشابه D نمایش داده بشه ... مرسی
    http://s6.picofile.com/file/8266425718/123.PNG
    • پاسخ:

      با ماکرونویسی قابل انجام است ولی بدون ماکرو هم می‌توان انجام داد. مشابه این تصویر اعداد ستون H را بصورت ردیفی تبدیل کنید و محاسبات را انجام دهید.
      موفق باشید.
  56. با سلام ....
    لطفاً راهنمایی کنید . این مشکل خیلی داره اذیتم میکنه . من اکسل رو خیلی بلد نیستم و تنها برای برنامه ریزی خرجی استفاده میکنم ....
    لطفاً این مشکل منو راهنمایی کنید ... با سپاس
    http://s6.picofile.com/file/8266425718/123.PNG
    • پاسخ:

      سلام
      متوجه سوال شما نشدم!
  57. سلام
    یک جدول ماتریسی دارم ستون اول اعداد ودرریف اول حروف انگلیسی می خواهم درجدول بعدی تقاطع اعداد را نمایش دهد مثال :
    1    C    B    A
    2   10   20  30
    3   40  50  60
    4  70  80  90
    • پاسخ:

      سلام
      منظور سوال شما را متوجه نشدم. لطفا واضح تر سوالتان را بیان کنید.
  58. خب تعداد خیلیی خیلییی زیاد هس،  صدوپونزده ستون رو باید باهم جمع بزنم از بین هطار ستون،  و خیلی وقت گیر
    • پاسخ:

      بطور کلی یا باید شرایط متمایزی وجود داشته باشد تا از Sumif استفاده کنید یا اینکه هیچ تمایزی ندارند و باید محدوده را در تابع sum وارد کنید. راه دیگری نیست.
  59. سلام و خسته نباشید،  من یه فایل اکسل دارم، که هزاروخورده ای ستون داره و هشت هزار ردیف،  از این هزار ستون میخام صدوپونزده ستون مختلف رو باهم جمع بزنم،  ممنون میشم اگه فرمول خاصی یا تابعی چیزی داره بهم کمک کنین، متشکر
    • پاسخ:

      سلام
      اگر جمع معمولی است چرا از تابع sum استفاده نمی‌کنید؟
  60. با سلام
    چه طوری جمع اعداد در یک ستون را به صورت خودکار در یک سلول مشخص نمایش پیدا کند؟
    • پاسخ:

      سلام
      منظورتان از خودکار چیست؟ چرا از فرمول استفاده نمی‌کنید؟
  61. سلام
    من چطور در اکسل به طور مثال میتوانم عدد 007 و 002 جمع کنم و حاصلش بشه 009.میخوام دو صفر اولش باشه و نمیخوام هیچ . یا / داشته باشه.
    در صورت امکان پاسخ رو برام ارسال کنید باتشکر از سایت خودتون
    • پاسخ:

      سلام
      روی سلول راست کلیک کرده و روی گزینه Format Cells کلیک کنید یا کلیدهای Ctrl+1 را همزمان فشار دهید تا پنجره Format Cells باز شود. روی گزینه Custom کلیک کنید و در قسمت Type کد زیر را وارد کنید.

      "00"#

      موفق باشید.

  62. سلام. در مثال 5 بجای 2بار استفاده از Range و Criteria، میتوان از تابع AND استفاده کرد بشکل ذیل:
    =SUMIFS(B2:B8,A2:A8,and(">=2014-03-04","<=2014-05-10"))
    باسپاس
  63. سلام
    ببخشید من یک فایل اکسلی دارم شامل 10000 داده که بعضی از این داده ها رنگ قرمز دارن میخواهم ببینم آیا دستوری هست  که من فقط این داده هایی که فونت قرمز دارم رو حذف کنم؟؟
    واقعا خیلی سخته که بخوام از بین این 10000 داده خودم تک تک حدود 5000 را حذف کنم.
    • پاسخ:

      سلام
      با استفاده از روش ۳ گفته شده این مطلب می‌توانید همه سلول‌های همرنگ را انتخاب کنید و سپس پاک کنید.
      موفق باشید.
  64. چگونه تابع sumsq رو شرطی کنم?مثلا جمع مربع چند تا عدد رو به صورت شرطی تعیین کنه.مثلا اونایی که  جلوی سلولشون حرف f داره
    • پاسخ:

      سلام
      با فرض اینکه اعداد شما در ستون A و در محدوده A1:A3 است و حروف مدنظرتان در ستون B و در محدوده B1:B3 است برای محاسبه جمع مربعات شرطی از دو رابطه زیر استفاده کنید:

      =SUMPRODUCT(--(B1:B3="f"),(A1:A3)^2)

      و بوسیله فرمول نویسی آرایه‌ای

      =SUMSQ(IF(B1:B3="f",A1:A3))

      منبع

      موفق باشید.

  65. با عرض سلام و خسته نباشید و تشکر از مطالب آموزشیتون
    در مثال 2 اگر خواسته باشیم جمع کل تک تک کالاهای توزیع شده رو داشته باشیم چه کار باید بکنیم؟
    ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      احتمال زیاد این مطلب می‌تواند مشکل شما را حل کند.
      موفق باشید.
  66. سلام 
    ممنون از آموزش تون
    در قسمت بازه زمانی اگر بخوام از تاریخ تا تاریخ رو به جای درج تاریخ به یک سلول عطف بدم فرمول رو چطوری باید تغییر بدیم . 
    • پاسخ:

      سلام
      مطابق نکته 2 در مثال 1 از فرمول زیر استفاده کنید:
      SUMIFS(B1:B4,A1:A4,">="&A1,A1:A4,"<="&A3)
      موفق باشید.
  67. سلام.من میخواستم مثال یک رو برای جمع چندتا شیت استفاده کنم.مثلا اگه توی شیت یک تا ده من ستون b آب معدنی بود جمع عدد متناظر ستون رو که تو ستون c هست برای ده تا شیت بیاره.اگه راهنمایی کنید ممنون میشم.
    • پاسخ:

      سلام
      برای حل مشکل خود به این سایت مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  68. سلام من یک مشکل دارم با استفاده از برنامه نویسی کدی نوشتم دو ستون مقایسه میکنه میخوام اگه بشه بگین چتور میشه چند تا ستون مقایسه کرد. این هم نمونه کد
    c = 0
    For i = 1 To 100
        For j = 1 To 100
            If Sheet2.Range("A;b;c" & i).Value = Sheet1.Range("A;b;c" & j) Then
            c = c + 1
            Sheet3.Range("A" & c).Value = Sheet2.Range("A" & i).Value
            Sheet3.Range("b" & c).Value = Sheet2.Range("b" & i).Value
            Sheet3.Range("c" & c).Value = Sheet2.Range("c" & i).Value
           
             End If
          Next j
            Next i
    • پاسخ:

      سلام
      متاسفانه تخصص چندانی در زمینه ماکرونویسی ندارم. اکثر ماکروهای درون سایت از منابع دیگر تهیه شده است.
      موفق باشید.
  69. با تشکر از پاسخ گویی های کاملتون..من یک فابل اکسل دارم متشکل از تعداد زیادی فاکتور می خواستم بدونم چطور میشه مجموع قیمت اقلامی که شماره فاکتور یکسانی دارند رو به دست بیارم؟
    • پاسخ:

      سلام
      اگر مطلب فوق را با دقت مطالعه کنید جواب سوالتان را دریافت می‌کنید.
      موفق باشید.
  70. با سلام و خسته نباشی 
    من چگونه می توانم یک سلول را طوری طراحی کنم که پس از ورودی عدد ،سلول خالی شده و برای وارد کردن عدد دیگر اماده باشد تا جمع اعداد ورودی در ستون دیگر نمایش داده شود 
    • پاسخ:

      سلام
      فکر نکنم با فرمول‌های عادی بتوان اینکار را کرد. اما با کدنویسی ماکرو قابل انجام است. این فایل را دانلود کنید.

      Sub Sum_Click()
      Range("C1") = Range("A1") + Range("C1")
      Range("A1").Select
      Selection.ClearContents
      End Sub

      موفق باشید.
  71. سلام مجدد
    خودم فهمیدم کجا اشتباه لپی کردم . یه اشتباه خیل کوچیک کرده بودم . به جای کوچکتر مساوی اشتباهی زده بودم بزرگتر مساوی 
    ممنونم
  72. با سلام 
    بنده میخواهم مثال (1) ارائه شده در این بخش را با استفاده از ماکرونویسی در اکسل حل کنم . کد را به صورت زیر نوشتم ولی جواب را اشتباه میدهد ( به جای عدد 88 ، جواب 95 را میدهد ). میخواستم راهنماییم کنید تا اشکال کد را بیابم. با تشکر
    ()Sub test
    Dim result As Integer
    ("result = WorksheetFunction.SumIf(Range("A1:A6"), ">=28", Range("A1:A6
    MsgBox result
    End Sub
  73. سعید از بزد

    تابع من با سه شرط باید بنویسم که فک کنم با این تابع نمیشه 1-طرح 2-تاریخ اول 2-تاریخ دوم
    • پاسخ:

      در مثال ۵، شرط طرح (محدود C2:C8) را اضافه کنید. مثلا طرح a:

      =SUMIFS(B2:B8,A2:A8,">=2014-03-04",A2:A8,"<=2014-05-10",C2:C8,"a")
  74. سعید از بزد

    با سلام ممنون از وب خوبتون
    اگر بخوایمSUMIFS با سه شرط اجرا کنیم چکارکنیم؟
    مثلا میزان تولید طرح x بین دو بازه ی زمانی
    • پاسخ:

      سلام
      به مثال آخر (۵) مطلب فوق مراجعه کنید.
      موفق باشید.
  75. سلام پیامی حدود نیم ساعت پیش گذاشتم با این مضمون که میخام تو خونه مورد نظر جمع دو خونه باشه به شرطی که دو تا خونه مثبت باشند اگه خونه مثلا دوم منفی شد تو خونه مورد نظر فقط خونه اول اورده بشه و خونه منفی بی تاثیر باشه
    یه نکته رو من فراموش کردم بگم
    خونه دوم که گاهی ممکنه منفی یا مثبت بشه جمع و تفریفی است که از خونه اول هم برای تولید عدد خونه دوم استفاده شده یعنی اگه خونه اول که همیشه مثبت یا نهایتا صفره، در خونه دوم هم تاثیر میذاره
    ش تماس هم
    09192783741
    ممنون میشم از طریق پیام کوتاه هم خبر بدین با تشکر فرااااوان
    • پاسخ:

      سلام
      از فرمول زیر استفاده کنید.

      =IF(AND(A1>0,A2>0),A1+A2,A1)

      موفق باشید.
  76. سلام وقت تون بخیر
    من یک فایلی دارم که تعدادی فروشنده چند مدل محصول را می فروشند
    جمع اینکه هر فروشنده چه تعداد از هر محصول را فرخته چطوری محاسبه میشه؟
    • پاسخ:

      سلام
      اگر مطلب فوق را مطالعه کنید پاسخ سوالتان را پیدا می‌کنید.
      موفق باشید.
  77. سلام 

    من میخوام تو یک ستون اعدادی رو باهم جمع کنم که زیر هم نیستند به این ترتیب که عدد اول با چهارم و هفتم ودهم و .... به همین ترتیب جمع بشه میخواستم لطفا راهنمایی بفرمایید چطور میشه فرمول داد .باتشکر

    • پاسخ:

      سلام
      با استفاده از تابع Sum، کلید کنترل را نگه دارید و سلول‌های مدنظرتان را انتخاب کنید. یا از علامت + بین سلول‌ها استفاده کنید مثل:

      =SUM(A1,A4,A7,A10)

      =A1+A4+A7+A10

      موفق باشید.
  78. سلام 
    اول تشکر برای وب سایت بسیار خوبتون
    من یک جدول دارم با اطلاعات نام ،نام خانوداگی،تولد،سال استخدام و...
    من میخوام فرمولی بدم که با دادن نام  و نام خانوادگی سال استخدام رو به من بده
    من خودم اول در یک سلول نام و در یک سلول دیگه نام خانوادگی رو بصورت کشویی درست کردم
    و در سلولی که میخواستم جواب روبهم بده با ویلیوکاپ و مچ فرمول دادم ولی نشد!
    ممنون میشم اگه راهنماییم کنید
    • پاسخ:

      سلام
      در صورت امکان فایل خود را برای من ارسال کنید.
    • پاسخ:

      یعنی شما یک عدد دارید و می‌خواهید در یک لیست بررسی کنید که مجموع کدام یک از اعداد برابر با عدد مورد نظر است؟ به نظرم چنین چیزی ممکن نیست چون ممکن است چندین مجموعه اعداد پیدا شود.
  79. سلام.
    در یک ستون نزدیک 50 تا عدد دارم. میخوام بفهمم جمع کدوم اعداد از این ستون به این عدد مدنظرم میرسه.ممنون میشم اگه راهی دارین راهنماییم کنین
    • پاسخ:

      سلام
      جمع چند عدد؟
  80. سلام من عریض کردم ولی باز ######### اینجوری میشه
    عدد منفی رو به این شکل نشون میده
    • پاسخ:

      سلام
      با همه‌ی فایل‌ها این مشکل وجود دارد؟ اگر یک فایل خاص این طور هست برای من ارسال کنید تا بررسی کنم.
  81. سلام و درود
    مثلا من در سلول E3 دستور دادم که E1-E2 را حساب کنه وحاصل یه عدد مثبت میشه مشکلی نیست
    حالا اگه حاصل به صورت منفی بشه به این شکل نشان میده #### 
    من چکار میتونم بکنم که هیچی نشان نده یا "-" نشان بده
    ممنون
    من در اصل برای اضافه کار و کسر کار این مشکل رو دارم که اگه اضافه کار داشته باشه سلول کسرکار به شکل#### میشه اگه کسرکار داشته باشه سلول اضافه کار به شکل #### میشه.
    • پاسخ:

      سلام
      احتمالا با عریض‌تر کردن سلول درست نمایش می‌دهد. اگر مشکل حل نشد اطلاع دهید.
      موفق باشید.
  82. سلام
    من میخوام یک سلول رو از دیگری کم کن با این شرط که اگه مثبت شد خود جوابو بذاره ولی اگه منفی اومد صفر بذاره
    چطور میشه فرمولش ؟
    ممنون میشم اگه سریعتر جواب بدین کارم فوری هستش
    • پاسخ:

      سلام

      با فرض محاسبه تفاضل دو سلول A1 و B1، از فرمول زیر استفاده کنید:

      =IF((A1-B1)>0,A1-B1,0)

      موفق باشید.

  83. سلام
    من اسم چند شهر به همراه شهرستان های همان شهر ها را دارم
    و میخواهم این دو را در سلول بصورت لیست کشویی در بیارم
    و وقتی در سلول اولی نام شهر رو انتخاب میکنم 
    در سلول پایینی فقط شهرستان های همان شهر نمایش داده بشه
    میشه راهنمایی کنید که از چه فرمولی باید استفاده کنم؟
    تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      از راهنمایی گفته شده در این سایت استفاده کنید.
      موفق باشید.
  84. صنم احمدی

    باسلام
    سوال داشتم در زمینه اکسل نیازمند راهنمایی هر چه سریعتر شما هستم:
    1- در یک محیط کاری به نام تنخواه می خواهم لیست فاکتورهایی که در محیط کاری دیگری با نام ماشین آلات ثبت شده است و دارای (ستون پرداخت)مقدار پرداختی بزرگتر از صفر می باشد را ثبت کنیم.طوری که به محض وارد کردن اقلام فاکتور که شامل ستون تاریخ و ستون شرح فاکتور و مبلغ پرداختی در محیط کاری ماشین آلات ، اقلام وارد شده در محیط کاری تنخواه ثبت شود و نیازی به دوباره کاری نباشد. 
    ممنون میشم اگه جواب رو به ایمیلم ارسال کنید سپاس
    • پاسخ:

      سلام
      هر دو در یک فایل اکسل هستند یا فایل‌های جداگانه؟
  85. با عرض معذرت
    مشکل از کار خودم بود و درست شد
    تشکر از راهنمایی عالی
  86. ممنون از راهنمایی تون 
    ولی جواب نداد!
    من نمیخوام از or استفاده کنم
    میخوام امار مناطق 1 و 2 رو باهم حساب کنم
    عجیبه یکسری از مناطق رو حساب میکنه یکسری رو حساب نمیکه!
  87. سلام دوست عزیز
    تشکر از مطالب بسیار مفیدتون
    من یه سوال داشتم
    با توجه به مثال 3 اگر  مناطق به صورت اعدا 1 تا 4 باشند و ما مناطق 1 و 2 رو بخواهیم فرمول به چه شکلی میشود.
    ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      درون تابع Sumif نمی‌توان از OR استفاده کرد. برای حل مشکل شما ۲ راه وجود دارد.
      ۱- باید نام مناطق را درون کوشه بگذارید و همراه با تابع Sumifs از تابع Sum هم استفاده کنید:

      =SUM(SUMIFS(C1:C8,B1:B8,"a",A1:A8,{"1","2"}))

      ۲- باید از مجموع دو Sumifs استفاده کنید:

      =SUMIFS(C1:C8,B1:B8,"a",A1:A8,"1")+SUMIFS(C1:C8,B1:B8,"a",A1:A8,"2")

      موفق باشید.

  88. خسته نباشید
    ممکنه توضیح بدید راهی هست که عددی که در سل پیست میکنم با عدد موجود در همان سل جمع بشه و جایگزین نشه؟
    • پاسخ:

      سلام
      هنگام پیست کردن باید از paste special‌ استفاده کنید. کافیست از گزینه Add استفاده کنید. راهنما
      موفق باشید.
  89. سلامو خسته نباشید. ممنون از مطالب آموزنده تون. من یه سوالی داشتم. شاید راجع به این قسمت نباشه ولی ممنون میشم اگه کمک کنید.
    سوال این هست:در  خانه J11 فرمولی وارد کنید که در صورتیکه عدد خانه F13 بزرگتر از عدد خانه J6 بود متن را داخل خانه L2 نمایش دهد، در غیر اینصورت متن را در خانه L3 نمایش دهد.
    ممنون از راهنماییتون
    • پاسخ:

      سلام
      فکر نمی‌کنم چنین امکانی در اکسل با فرمول نویسی وجود داشته باشد. ظاهرا باید از ماکرونویسی استفاده کنید.
      موفق باشید.
  90. رضا محمدی

    با سلام. مهندس  من در اکسل فرمولی میخوام به شرط زیر
    میخوام در ستون b1 فقط و فقط 8 عدد یا 8 کاراکتر وارد شود . اگر کمتر یا بیشتر وارد شد پیغام خطا بدهد.
    می شود لطف بفرمایید برای من نحوه نوشتن آنرا توضیح دهید .با تشکر . واقعا سپاسگزارم .
    • پاسخ:

      سلام
      در این مطلب به طور کامل توضیح داده شده است.
      موفق باشید.
  91. با سلام 
    میخواهم خودکار دوبرابر یک ستون را در ستون بعدی بیاورم.تعداد ستونها زیاد است نمیخواهم همگی را دستی وارد کنم.
    2- اگر شرط بگذارم که مثلا اگر عدد ان ستون از 25 بالاتر بود دوبرابرش را بیاورد(ضرب در دو ) در غیر اینصورت از ان ریف رد و به ردیف دیگر برود....
    تشکر فراون
    • پاسخ:

      سلام
      با فرض اینکه می‌خواهید دو برابر اعداد ستون A، در ستون B نمایش داده شوند، فرمول زیر را در سلول B1 پیست کنید و در سایر سلول‌های ستون B اعمال کنید.

      =IF(A1>25,2*A1,"")

      موفق باشید.
  92. با سلام و خسته نباشید
    من تو 2 تا سلول که یکی مبنی بر تاریخ(بدون ممیز) 940801   تا    940830  
    و تو سلول دیگه که داده های متغیر هست اطلاعتم وارد شده ،
    حالا سوالم اینه چطور میتونم جمع داده ها طی یک بازه زمانی **** بوسیله فرمول نه فیلتر **** محاسبه کنم .
    از طریق فیلتر تو بازه زمانی یا از طریق
    insert table
    number filters
    between
    هم نمیخوام انجام بشه
    با تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      نحوه حل مشکل شما در مثال ۴ مطلب بالا توضیح داده شده است.
      موفق باشید.
  93. سلام 
    من میخواستم از تابعه sumifs برای جمع کردن تعدادی سلول از یک ستون استفاده کنم
     به این شرط که در ستون دیگه ایی سرفصل هایی وجود داره که پنج رقم سمت چپ اونها مشترک باشه
    • پاسخ:

      سلام
      منظورتان از سرفصل، عنوان ستون هست؟ ادامه سوال را متوجه نشدم. با مثال توضیح دهید.
  94. با سلام
    ببخشید به دلیل اینکه خوب منظورم را نرسوندم دوباره می پرسم فرض را به این بگذارید که مثال 2 و 4 را باهم به صورت شرطی لازم داشته باشیم آنگاه فرمول چگونه میشود به خصوص شرط تاریخ را اگر را در فیلد مثلا h1 و h2  داشته باشیم این دو سلول تاریخ به عنوان تیتر گزارش هر روز به صورت دستی تغییر داده می شوند
     ببخشید دوباره زحمت دادم
    ممنون
    • پاسخ:

      فکر کنم جواب سوال قبل پاسخگوی این سوال نیز می‌باشد.
      اگر اینگونه نیست دقیقا اشاره کنید در هر ستون چه اطلاعاتی دارید و یا اینکه فایل خود را همراه با توضیحات برای من ارسال کنید.
      برای این حالت بصورت زیر می‌باشد:
      ردیف اول عنوان ستون‌ها است.
      ستون A: تاریخ (A2:A8)
      ستون B: نوع کالا (B2:B8)
      ستون C: تعداد (C2:C8)

      =SUMIFS(C2:C8,A2:A8,">="&H1,A2:A8,"<="&H2,B2:B8,"آب معدنی")

      موفق باشید.
  95. با سلام
    فرض را به این بگذارید که مثال 2 و 4 را باهم به صورت شرطی لازم داشته باشیم آنگاه فرمول چکونه میشود به خصوص شرط تاریخ را اگر را در فیلد مثلا a1 و a2 داشته باشیم
     ببخشید 2 سوال شد
    ممنون
    • پاسخ:

      برای این حالت بصورت زیر می‌باشد:
      ستون A: تاریخ
      ستون B: نوع کالا
      ستون C: تعداد

      =SUMIFS(C2:C8,A2:A8,">="&A3,A2:A8,"<="&A8,B2:B8,"آب معدنی")

      موفق باشید.
  96. با سلام
    در مثال 4 تاریخ را در فرمول نوشتی حال اگر بخواهیم تاریخ را مثلا از a1 و a2 بخونه فرمول چگونه می شود ممنون
    • پاسخ:

      سلام
      مشابه نکته ۲ در مثال ۱ بجای نوشتن تاریخ بصورت زیر بنویسید.

      =SUMIFS(B2:B8,A2:A8,">="&A3,A2:A8,"<="&A8)

      موفق باشید.
  97. سلام
    اگه بخواهیم مقادیری ک (شامل) یک عبارت هستند ،و نه دقیقا برابر یک عبارت،را با هم جمع کنیم ،در دستور sumif باید چ دستوری را وارد کنیم؟
    مثلا در یک ستون هر خانه ای ک اسم مثلا مهسا در ان آمده را به عنوان شرطدر نظر بگیرد.
    ممنون میشم اگ راهنمایی کنید
    • پاسخ:

      سلام
      در قسمت شرط بجای نوشتن "مهسا"، بنویسید "*مهسا*". یعنی هر عبارتی که داخل آن مهسا باشد. وجود * در اطراف مهسا یعنی اینکه قبل و بعد مهسا هر چیزی می‌تواند باشد.
      موفق باشید.
  98. سلام مهندس
    ممنون بابت پاسخگویی .
    آیا می شه در اکسل همانند ورد و پاورپوینت فونت ها را embed کرد و در سیستم های دیگه مشکل اجرا نداشته باشه ؟
    با تشکر
    • پاسخ:

      سلام
      ظاهرا چنین امکانی در اکسل وجود ندارد (منبع).
  99. باسلام
    یه سؤال :
    در یک ستون شماره ی ردیف ها از 1 تا 400 است و مرتب کردم و بعضی اوقات مجبور می شوم تعدادی را حذف یا اضافه کنم ، برای ثبت نام یا انتقال افراد وقتی این کارو می کنم باید شماره ردیف ها را دوباره مرتب کنم . استاد بزرگوار ، آیا فرمولی وجود داره که اگه تعدادی از ردیف ها را حذف یا اضافه کنم به صورت اتوماتیک درست بشه ؟
    با تشکر
  100. با سلام
    ممنون انصافاً وب سایت به روزی دارید .
    بسیار سپاس گزارم .
  101. سلام و عرض ادب
    خیلی عالی توضیح دادید دست مریزاد .
    یه سؤال داشتم در یک شیت حدود 500 نفر با مشخصات کامل ثبت نام کردم، تعدادی از آن ها را با رنگ مثلاٌ تارنجی هایلایت کردم م هر چند روزی با ید چند مشخصاتی را رنگی کنم . واین کار هم به صورت ترتیبی نیست . من می خوام ردیف های رنگی را بشمارم اگه بیام دونه دونه این کارو بکنم خیلی سخته آیا راهی هست که سریع بتونم ردیف ها ی رنگی را شمارش کنم ؟
    باسپاس
    • پاسخ:

      سلام
      به یکی از سایتهای زیر مراجعه کنید:
      سایت 1
      سایت 2
      سایت 3
      موفق باشید.

ارسال نظر

قبل از ارسال نظر به نکات زیر توجه کنید:

۱- با توجه با اینکه نظرات خصوصی شما امکان نمایش در سایت را ندارد، بنابراین هنگام ارسال نظر، گزینه "" را انتخاب نکنید. چون تنها راه پاسخگویی به آن از طریق ایمیل شما است که با توجه به مشغله کاری فرصت ارسال پاسخ از طریق ایمیل وجود ندارد.

۲- قبل از مطرح کردن سوالتان، مطلب فوق را با دقت مطالعه کنید. اگر پاسخ سوالتان را پیدا نکردید در سایت جستجو کنید، ممکن است در مطلب دیگر پاسخ سوالتان را پیدا کنید.

۳- تنها به سوالاتی پاسخ داده می‌شود که از نحوه حل آن‌ها اطلاع داشته باشم.

۴- نظراتی با مضمون زیر، صرفا تایید و نمایش داده می‌شود و به آن‌ها پاسخی داده نمی‌شود.

الف) در مورد پاسخ سوال شما اطلاعی نداشته باشم،

ب) پاسخ سوال شما در مطلب فوق وجود داشته باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی