جستجو

ترفندهای کامپیوتری

حضرت علی (ع): «زَکوةُ العِلمِ نَشرُهُ؛ زکات علم نشر آن است».
وبلاگ "ترفندها" (سایت پی‌سی‌ترفند) برای عمل به این حدیث شریف و با هدف ارتقاء دانش و مهارت‌های مرتبط با رایانه در ۳۰ مهرماه ۱۳۹۱ ایجاد شده است. به امید آنکه مفید واقع شود.
🔵 کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام:
telegram.me/pctarfandir
🔵 ارتباط با ادمین:
telegram.me/pctarfand_admin

خلاصه آمار

تبليغات

۱

تعیین تعداد اعداد دارای رقم یکان مشابه در اکسل

اکسل

برای اینکه بتوانید در نرم‌افزار اکسل تعداد اعداد موجود در یک ستون که به یک عدد خاص ختم می‌شوند یعنی رقم یکان مشابهی دارند را تعیین کنید، چند روش وجود دارد. در ادامه مطلب با پی‌سی‌ترفند همراه باشید تا با این روش‌ها آشنا شوید.

فرض کنید در ستون A از سلول A1 تا A10 تعداد ۱۰ عدد وجود داشته باشد، برای تعیین تعداد اعدادی که دارای رقم یکان مشابه مثلا عدد ۵ می‌باشند می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

روش ۱) با استفاده از توابع Right و Countif:

با استفاده از توابع Right و Countif که به ترتیب در اینجا و اینجا معرفی شده‌اند می‌توان اینکار را انجام داد. در سلول B1 فرمول زیر را نوشته و برای سایر سلول‌های ستون B اعمال کنید (B2 تا B10).

=RIGHT(A1,1)

و سپس در یک سلول خالی فرمول زیر را بنویسید:

=COUNTIF(B1:B10,"=5")

روش ۲) فرمول نویسی آرایه‌ای:

بجای استفاده از فرمول نویسی معمولی می‌توان از فرمول نویسی آرایه‌ای استفاده کرد. نحوه استفاده از فرمول نویسی آرایه‌ای در اینجا آموزش داده شده است. در یک سلول خالی فرمول زیر را بنویسید و کلیدهای Ctrl + Shift + Enter را همزمان فشار دهید.

=SUM((RIGHT(A1:A10,1)="5")*1)

روش ۳) با استفاده از توابع SUMPRODUCT و ISNUMBER

  • تابع Isnumber: این تابع بررسی می‌کند که ورودی آن عدد هست یا خیر. در صورتی که عدد باشد خروجی آن TRUE و در غیر این صورت خروجی آن FALSE می‌باشد.
  • تابع SUMPRODUCT: با استفاده از این تابع می‌توان دو یا چند مجموعه از اعداد را در هم ضرب کرده و نتیجه را با هم جمع نمود. تابع Sumproduct در این مطلب معرفی شده است. البته برای آشنایی بیشتر می‌توانید به این سایت و این سایت مراجعه کنید.

چنانچه اعداد درون سلول‌ها دارای تعداد ارقام یکسانی مثلا ۶ رقمی باشند می‌توان از فرمول زیر استفاده کرد.

=SUMPRODUCT(--(ISNUMBER(FIND("5",A1:A10,6))))

در فرمول بالا اعداد با تعداد رقم بیشتر از ۶ نیز در نظر گرفته می‌شود. در واقع چنانچه در اعداد ستون A از رقم ششم به بعد (از سمت راست) عدد ۵ وجود داشته باشد آن عدد شمارش می‌شود.

 

برای مطلع شدن از جدیدترین مطالب سایت، کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام را با آی‌دی pctarfandir@ دنبال کنید:

          

سوالات خود در زمینه ورد و اکسل و ... را می‌توانید از طریق ایمیل و تلگرام با ما مطرح کنید.

آدرس ایمیل: tarfandha.blog@gmail.com

آی‌دی تلگرام: pctarfand_admin@

نظرات (۱)

  1. سلام
    یه سوال چند وقتیه ذهنمو درگیر کرده ولی هنوز راه حلی واسش پیدا نکردم.
    فکر کنید یه سند داریم که سوالات به صورت نامبرینگ هست، آیا راهی داره که بدون اینکه اعداد از بین بره نامبرینگ و برداریم، یا به عبارت دیگر سوالات از حالت نامبرینگ در بیاد ولی عددها باشن؟
    خوشحال میشم اگر راهکاری دارید توی بلاگم جوابشو بگید.
    • پاسخ:

      سلام
      اگر منظورتان تغییر فرمت عدد از حالت Number به General است، پس از این تغییر عدد از بین نمی‌رود. اگر منظورتان حالت دیگری است با ذکر مثال بیان کنید.

ارسال نظر

قبل از ارسال نظر به نکات زیر توجه کنید:

۱- با توجه با اینکه نظرات خصوصی شما امکان نمایش در سایت را ندارد، بنابراین هنگام ارسال نظر، گزینه "" را انتخاب نکنید. چون تنها راه پاسخگویی به آن از طریق ایمیل شما است که با توجه به مشغله کاری فرصت ارسال پاسخ از طریق ایمیل وجود ندارد.

۲- قبل از مطرح کردن سوالتان، مطلب فوق را با دقت مطالعه کنید. اگر پاسخ سوالتان را پیدا نکردید در سایت جستجو کنید، ممکن است در مطلب دیگر پاسخ سوالتان را پیدا کنید.

۳- تنها به سوالاتی پاسخ داده می‌شود که از نحوه حل آن‌ها اطلاع داشته باشم.

۴- نظراتی با مضمون زیر، صرفا تایید و نمایش داده می‌شود و به آن‌ها پاسخی داده نمی‌شود.

الف) در مورد پاسخ سوال شما اطلاعی نداشته باشم،

ب) پاسخ سوال شما در مطلب فوق وجود داشته باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی