جستجو

ترفندهای کامپیوتری

حضرت علی (ع): «زَکوةُ العِلمِ نَشرُهُ؛ زکات علم نشر آن است».
وبلاگ "ترفندها" (سایت پی‌سی‌ترفند) برای عمل به این حدیث شریف و با هدف ارتقاء دانش و مهارت‌های مرتبط با رایانه در ۳۰ مهرماه ۱۳۹۱ ایجاد شده است. به امید آنکه مفید واقع شود.
🔵 کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام:
telegram.me/pctarfandir
🔵 ارتباط با ادمین:
telegram.me/pctarfand_admin

خلاصه آمار

تبليغات

ساخت فهرست شکل‌ها و جداول به صورت خودکار در ورد

ورد

ساخت فهرست شکل‌ها و جداول به صورت خودکار در ورد

یکی دیگر از مشکلاتی که در هنگام نوشتن و یا نگارش پایان‌نامه، سمینار، گزارش و تحقیق به آن برمی­‌خورید، شماره‌گذاری شکل‌ها، جداول و فرمول­‌ها و ایجاد فهرست برای آن‌ها است. در حالت عادی شما شماره‌گذاری و ساخت فهرست را بصورت دستی انجام می‌دهید که با این کار، اگر شکل یا جدول یا فرمولی را از یک قسمت حذف کنید یا به یک قسمت اضافه کنید بایستی کل شماره‌­­های را تغییر دهید. اما اگر از امکانات ورد استفاده کنید دیگر مشکلات فوق وجود نخواهد داشت. در ادامه مطلب با پی‌سی‌ترفند همراه باشید تا با نحوه ساخت فهرست خودکار در نرم‌افزار ورد آشنا شوید. 

در این مطلب ابتدا نحوه شماره‌گذاری خودکار شکل‌ها، جداول و فرمول­‌ها و سپس ایجاد فهرست بصورت خودکار بصورت کامل توضیح داده شده است.

🔵 شماره گذاری خودکار شکل‌­ها، جداول و فرمول‌­ها

ابتدا بایستی تنظیمات عناوین و سرتیترها را بصورتی که در این مطلب ذکر شده انجام دهید.

پس از اینکار دو روش برای شماره‌گذاری خودکار شکل‌ها، جدول‌ها و فرمول‌ها وجود دارد:

روش اول: مشابه آنچه برای شماره‌گذاری فصل‌ها و تیترها در این مطلب انجام شده است می‌توان شکل‌ها و ... را شماره‌گذاری کرد. برای اینکار می‌توانید مثلا استایل‌های Heading 7 تا 9 Heading را به شماره‌گذاری شکل‌ها، جداول و فرمول‌­ها اختصاص دهید و تنظیمات را برای آن انجام دهید. در قالب قرار داده شده در این مطلب نیز از این روش استفاده شده است.

 

روش دوم: با استفاده از ابزار Caption

ابتدا شکل مورد نظر را انتخاب کنید و سپس از منوی References از بخش Captions بر روی Insert Caption کلیک کنید یا اینکه بر روی شکل راست کلیک کرده و گزینه Insert caption را انتخاب کنید.

با اینکار پنجره Caption باز خواهد شد. در این پنجره از قسمت Label، برچسب موردنظر را انتخاب کنید. بصورت پیش‌فرض سه برچسب Figure ،Table و Equation در لیست وجود دارد.

برای ایجاد برچسب (Label) جدید کافی بر روی دکمه New Label کلیک کنید. در کادر باز شده برچسب مورد نظرتان را در قسمت Label تایپ کنید و بر روی Ok کلیک کنید.

برچسب جدید به لیست برچسب‌هایتان اضافه می‌شود.

در قسمت Position می‌توان مکان مناسب درج برچسب را مشخص کرد که معمولا برای اشکال پایین شکل و برای جداول بالای جدول است.

اگر می‌­خواهید که شماره‌گذاری شکل­‌ها، جداول و فرمول‌ها شامل شماره فصل نیز باشد، بر روی دکمه Numbering از پنجره Caption کلیک کنید تا کادر زیر باز شود.

در کادر باز شده گزینه Include chapter number را تیک بزنید و از قسمت Chapter starts with style بر روی Heading1 کلیک کنید و از قسمت Use separator گزینه مورد نظر برای جداکردن شماره فصل از شماره شکل‌­ها، جداول و فرمول‌ها انتخاب کنید.

از قسمت Format فرمت شماره بندی مشخص می‌شود.
از این پس می­‌توانید شکل‌­ها، جداول و فرمول‌ها و هر چیزی که خواستید را براحتی بصورت خودکار شماره­‌گذاری کنید.

پس از تنظیمات فوق کافی است در مکانی که می‌خواهید عنوان شکل، جدول و فرمول را درج کنید مکان­‌نما را قرار داده و از قسمت References کلیک و از پنجره Caption، برچسب مورد نظر را انتخاب و بر روی Ok کلیک کنید.


🔵 ایجاد فهرست شکل‌­ها، جداول فرمول­‌ها بطور خودکار

برای ایجاد فهرست شکل­‌ها، جداول و فرمول‌­ها کافی است پس از انجام تنظیمات فوق، در مکانی که می‌خواهید فهرست ایجاد شود کلیک کنید و از تب References از بخش Captions بر روی Insert Table of Figures کلیک کنید.

سپس از پنجره Insert Table of figures تنظیمات دلخواه را اعمال کنیدو از قسمت Caption Label، برچسب مورد نظر را انتخاب کنید.

برای تنظیمات فونت و اندازه و رنگ و سایر تنظیمات فهرست مورد نظر می­‌توانید بر روی Modify کلیک کنید.

منبع با تغییر:

yarepenhan.com

amoozeshhayelazem.mihanblog.com

برای مطلع شدن از جدیدترین مطالب سایت، کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام را با آی‌دی pctarfandir@ دنبال کنید:

          

سوالات خود در زمینه ورد و اکسل و ... را می‌توانید از طریق ایمیل و تلگرام با ما مطرح کنید.

آدرس ایمیل: tarfandha.blog@gmail.com

آی‌دی تلگرام: pctarfand_admin@

نظرات (۳۱)

  1. وااااااااقعا مممننننننننننننننننونم خیلی وقت بود این مشکل رو داشتم با راهنمایی های خوب شما مشکلم حل شد .بیگ لایکککککککککککک
  2. سلام وقت بخیر
    برای عکس آخرررر این آموزش برای فهرست شکل و جدول
    دکمه opion چندتا گزینه توش داره
    میشه توضیح بدید نحوه استفاده شون رو
    تشکر
  3. سلام
    من برای عناوین، اشکال، نمودارها، پیوست بر اساس فرمت مورد نظرم style جدید ساختم .
    الان میخوام فهرست ایجاد کنم. فقط فهرست مطالب میاد.
    از راهی هم که نوشتید استفاده کردم ولی خطا میده که شکلی یافت نشد
    مشکل از کجاست؟
    • پاسخ:

      سلام
      در صورت امکان نمونه فایل خود را برای بررسی برای من ارسال کنید.
  4. سلام. اضافه کردن styles از منوی هوم خیلی راحتتره. من پایان نامه و تحقیق زیاد مینویسم و همیشه از این روش استفاده میکنم
    • پاسخ:

      در صورت امکان فایل خود را برای من ارسال کنید.
  5. شماره گذاری ها تصاویر منقطع هست یعنی اولین تصویر 1-1 و دو مین تصویر هم 1-1 ادامه دار نیست چند تصویر درست می شه و مجددا منقطع می شه. کلاف داره می کنه من رو. لطفا راهنماییم کنید. وردم 2016 بود ولی پاک کردم 2013 ریخته ام ولی باز هم مشکل دارم.
    • پاسخ:

      سلام
      از روش های گفته شده در مطلب فوق استفاده کرده اید؟
  6. منظورم chapter بود (multilevel list) که برای اینکه بتونیم شماره تصاویر و جداول را بدیم باید قرار بدیم اشتباه گفتم منظورم رو. هدفم از حذفش برای پرینت نهایی پایان نامه ام هست.
    • پاسخ:

      لطفا دقیق تر منظورتان را بیان کنید!!!
  7. ببخشید باز سوال می کنم . مشکل دیگه ای که پیدا کردم این که شماره گذاری ها منقطع هست یعنی اولین تصویر 1-1 و دو مین تصویر هم 1-1 ادامه دار نیست چند تصویر درست می شه و مجددا منقطع می شه. کلاف داره می کنه من رو.
  8. سلام خسته نباشید. می خواستم از شما راهنمایی بگیرم. نگارش پایان نامه من به اتمام رسیده و تمام جداول و اشکال را براش شماره گذاری کردم اما الان می خواهم عنوان caption که حتما برای شماره گذاری جداول و اشکال لازمه رو بردارم و قبلش حتما باید سطح بندی بشه را بردارم تا در فهرست مطالبم نیاد اما هروقت بر می دارم شماره گذاری ها به هم می خوره جداول مربوطه به هم می خوره حتی وقتی هم به سرعت ذخیره می کنم و pdf می کنم . لطفا راهنماییم کنید برای حذف آنها چه کار باید انجام بدم بون اینکه مدرکم بهم نریزه
    • پاسخ:

      سلام
      منظورتان از عنوان کپشن چیه؟ چرا می خواهید آنرا بردارید؟
  9. با سلام
    من زمانی که جدول ایجاد میکنم و می خواهم عکس بگذارم و میخوام caption بدم فصل رو فارسی میزنه و عدد دوم رو انگلیس میزنه البته دو عدد کنار یکدیگر می افتند خط هایفن در انتها قرار میگیره. البته ناگفته نمونه مایکروسافت آفیسم 2016 هست
    لطفا راهنماییم کنید
    • پاسخ:

      سلام
      به احتمال قوی مشکل از نسخه ورد است. ورد 2016 و ظاهرا 2019 چنین مشکلی در شماره گذرای دارند!
  10. سلام
    من وقتی برچسب شکل یا معادله با شماره فصل میذارم ترتیب شماره ها برعکسه، یعنی بجای این که عکس 2 از فصل 3 باشه 3-2، 2-3 میشه. البته با شماره های فارسی.
    • پاسخ:

      سلام
      از چه نسخه ای از ورد استفاده می کنید؟ اگر 2016 است این مشکل وجود دارد!
  11. سلام ممنون بابت توضیحات خوبتون
    ببخشید یه سوال داشتم
    تو متن پایان نامم وقتی یه شکل یا جدول اضافه میکنم و تو متنم به اون جدول رفرنس دادم شماره ی اونا اپدیت نمیشه خواستم ببینم چه جوری باید متنم اپدیت کنم؟
    • پاسخ:

      سلام
      چطوری رفرنس داده اید؟
  12. با سلام
    من زمانی که جدول ایجاد میکنم و میخوام caption بدم فصل رو فارسی میزنه و عدد دوم رو انگلیس میزنه
    ممنون میشم راهنمایی کنین
    • پاسخ:

      سلام
      در همه کپشن ها این مشکل وجود دارد؟ در فایل های دیگر چطور؟
  13. صنعت وهنرتجسم

    واقعا ممنونم از شما با این راه حلی که دادین خیلی کارم جلو میفته و راحت تره
  14. سلام
    گاهش پیش میاد که در زیرنویس شکل داخل متن، شماره مرجعی را توسط اندنوت قرار میدهیم. وقتی فهرست شکل ها را میسازیم اون شماره مرجع هم داخل فهرست میاد. اگر بخواهیم شماره مرجع داخل فهرست نیاد چکار باید کرد؟
    شکل1-1: بررسی تغییرات استحکام[5]..............................45
    • پاسخ:

      سلام
      پاسخ سوال شما را در قالب یک مطلب جدید در این مطلب منتشر شده است.
      موفق باشید.
  15. سلام من یه مشکلی تو نوشتن پایان نامه دارم، اونم اینه که وقتی کپشن مینویسم شماره فصل رو برای همه فصل ها 0 مینویسه، داخل پنجره کپشن درسته ها ولی وقتی اوکی میکنم میره زیر شکل یا جدول صفر میشه!!!
    مثلا فصل 3 هست شکل 1 این حالت نشون میده (0-1)
    لطفا راهنماییم کنید، بدجور گیر کردم
    البته این سوال در سوالات هست و من همین مشکل را پیدا کردم ولی پاسخ آن مشاهده نمیشود.
    • پاسخ:

      سلام
      برای حل این مشکل به این سایت مراجعه کرده یا این فیلم آموزشی را مشاهده کنید.
      موفق باشید.
  16. محمد عبداللهی

    سلام
    من وقتی از شماره فصل برای شماره گذاری شکل ها و جداول نیز استفاده می کنم شماره شکل ها در هر صفحه و گاهی در هر page break از 1 شروع میشن مشکل کجاست؟ و ذر یک فصل پیوسته نیستند
    مثلا در فصل 3 عکس اول میشه شکل3-1 باز عکس صفحه بعدی رو هم میزنه شکل3-1 اگر دوتا عکس تو یه صفحه یا یک page break باشند اونوقت شماره گذاری پیوسته است
    در حالت پشت سرهم یعنی بدون شماره فصل مشکلی وجود نداره و عکس ها از عکس اول تا آخر پشت سرهم شماره گذاری میشن
    این مشکلو فقط زمانی که از سرفصل استفاده می کنم وجود داره
    البته من به دلایلی از heading5 به عنوان سرفصل استفاده می کنم که فکرکنم مشکلی ایجاد نکنه چون شماره فصلم در اشکال کاملا درسته لطفا کمک کنید چون یه باگ بزرگه
    • پاسخ:

      سلام
      در صورت امکان یک نمونه از فایل خود را برای من ارسال کنید.
  17. سلام من یه مشکلی تو نوشتن پایان نامه دارم، اونم اینه که وقتی کپشن مینویسم شماره فصل رو برای همه فصل ها 0 مینویسه، داخل پنجره کپشن درسته ها ولی وقتی اوکی میکنم میره زیر شکل یا جدول صفر میشه!!!
    مثلا فصل 3 هست شکل 1 این حالت نشون میده (0-1)
    لطفا راهنماییم کنید، بدجور گیر کردم
    • پاسخ:

      سلام
      در همه فایل ها این مشکل وجود دارد؟
  18. سلام وقت بخیر من برای فهرست مطالب از هدینگ 1 تا 7 استفاده کردم
    که از هدینگ 1 تا 4 فهرست مطالب
    و هدینگ 5 جداول ، و هدینگ 6 شکل ها ، و هدینگ 7 نمودار ها
    همه فهرست هارو اضافه کردم بجز فهرست نمودار
    هرموقع فهرست نمودار رو اضافه میکنم حالت نقطه چین نداره ، یا اگه ب صورت دستی نقصه چین از داخل تنظیمات وارد کنم فهرس قبلیم خراب میشه
    چیکار کنم درست شه ؟ نمیخام از نو همه ی فهرست هامو درست کنم زمان بر هست اگه میشه راهنمایی کنید
    ممنون از سایت خوبتون
    • پاسخ:

      سلام
      در صورت امکان یک نمونه از فایل خود را برای من ارسال کنید.
  19. با سلام
    لطفا و خواهشا برای سه چهار تا فرمول (مثلا از همان فرمول های آماده در داخل خود برنامه ورد) یک نمونه فهرست فرمول ایجاد بفرمایید ممنون میشم که لطفا پاسخ را به ایمیلم بفرستید
    اجرتون با امام حسین(ع)
    باتقدیم احترام وبا تشکر فراوان
    • پاسخ:

      سلام
      مشابه فهرست اشکال و جداول است. اگر مطلب بالا را مطالعه کنید پاسخ سوالتان را خواهید یافت.
      موفق باشید.
  20. عذر میخوام که تعداد سوالاتم زیاد شد، یه سوال دیگه هم دارم
    زمانی که زیرنویس شکل ها رو میذاریم میشه کاری کرد که تو فهرست اشکال فقط بخشی از اون تو زیرنویس باشه؟ مثلا زیرنویسی که 2-3 سه خطه رو کاری کنیم فقط یه خط یا چند کلمه ی اولش بیافته تو فهرست و فهرست رو شلوغ نکنه
    • پاسخ:

      سلام
      در یک فرصت مناسب روش انجام این کار به صورت یک مطلب جدید در سایت قرار داده خواهد شد. اما شما می توانید از مطابق دستور العمل زیر این کار را انجام دهید:

      راه آسان آن این است که انتهای کلمه ای که می خواهید تا آنجا در فهرست باشد اینتر بزنید و استایل بقیه زیرنویس را تغییر دهید.

      موفق باشید.

  21. ممنونم از اینکه پاسخ سوال قبلیم رو دادید، مشکلم حل شد
    یه سوال دیگه هم داشتم ازتون
    وقتی فهرست ها رو درست میکنم، یکی فهرست مطالبم با فهرست اشکال و جدول هام متفاوته ظاهرشون، میخواستم بدونم چجوری میتونم تنظیمات فهرست ها رو عوض کنم و همه رو به یه شکل دربیارم؟
    • پاسخ:

      سلام
      اگر فهرست مطالب را بر اساس این مطلب درست کنید مشابه هم خواهند شد.
      موفق باشید.
  22. سلام
    وقتتون بخیر و ممنونم از مطالب خوبتون
    من وقتی فهرست خودکار رو درست میکنم، توی خود فهرست نیم فاصله ها رو اعمال نمیکنه و همه کلماتی که با نیم فاصله تایپ شدن به هم چسبیده ن، اگه امکانش هست راهنماییم کنید
    • پاسخ:

      سلام
      دلیل این مشکل به احتمال زیاد این است که شما بجای نیم‌فاصله از خط تیره اختیاری استفاده کرده‌اید. در انتهای این مطلب به این مشکل اشاره شده است.
      موفق باشید.
  23. سلام
    ممنون
    2 تا سوال دارم
    1- چرا هدلینگ هایی را که می سازم را نشان نمی ده و پیش فرض ها را نشان می ده
    2- چرا بعضی از عددهای فهرست بندیم رامشکی می کنه
    • پاسخ:

      سلام
      برای حل مشکل اول مراحل نشان داده شده در این تصویر را مشاهده کنید.
      اگر منظورتان از مشکل دوم سیاه شدن اعداد درون متن است به این مطلب مراجعه کنید.
      موفق باشید.

ارسال نظر

قبل از ارسال نظر به نکات زیر توجه کنید:

۱- با توجه با اینکه نظرات خصوصی شما امکان نمایش در سایت را ندارد، بنابراین هنگام ارسال نظر، گزینه "" را انتخاب نکنید. چون تنها راه پاسخگویی به آن از طریق ایمیل شما است که با توجه به مشغله کاری فرصت ارسال پاسخ از طریق ایمیل وجود ندارد.

۲- قبل از مطرح کردن سوالتان، مطلب فوق را با دقت مطالعه کنید. اگر پاسخ سوالتان را پیدا نکردید در سایت جستجو کنید، ممکن است در مطلب دیگر پاسخ سوالتان را پیدا کنید.

۳- تنها به سوالاتی پاسخ داده می‌شود که از نحوه حل آن‌ها اطلاع داشته باشم.

۴- نظراتی با مضمون زیر، صرفا تایید و نمایش داده می‌شود و به آن‌ها پاسخی داده نمی‌شود.

الف) در مورد پاسخ سوال شما اطلاعی نداشته باشم،

ب) پاسخ سوال شما در مطلب فوق وجود داشته باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی